4-vuotiaan kömpiminen vanhemman sänkyyn, vinkkejä kiitos
Okei juu, olen siis kahdestaan lapsen kanssa asuva äiti ja lapseni yöralli alkaa väsyttämään pahasti. En saa häntä iltaisin omaan sänkyyn nukkumaan sitten millään, joten hän nukahtaa kainalooni minun sänkyyni ja kannan sitten omaan sänkyyn. Tästä on sovittu lapsen kanssa että näin tehdään ja omassa sängyssä nukutaan.
Kuinka ollakaan, yöllä kun lapsi havahtuu, hän säntää suorinta tietä minun sänkyyni ja tunkee aivan kainaloon nukkumaan ja pyörimään. Alan olla todella väsynyt, kun yöunet on huonot joka ikinen yö.
Millaisia unikouluja tämän ikäisille voisi vielä pitää? Arki-iltaisin hän on tosi iltavirkku ja nukutus edes minun kainalooni on vaikeaa, kun hyörii ja pyörii ja hölisee. Ihan kiltisti siis käyttäytyy iltatoimien jälkeen, tietää että pitää nukkua ja koko huone on pilkkopimeä ja hiljainen, mutta ei vaan saa millään unta. Itse en tietenkään enää tässä vaiheessa juttele mitään, sitten kun valot menee kiinni niin ei enää tapahdu mitään. Saattaa silti valvoa sängyssä 30-45 min helposti ihan itsekseen höpisten.
Kaikki vinkit tarpeen!
Kommentit (168)
Rippikouluikään mennessä lopettavat vahnhemman vieressä nukkumisen. Alkavat kärttää pääsyä kaverin kainaloon yöksi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vanhempia, jotka käännyttää lapsen pois yöllä. Mulla oli sellainen vanhempi ja muistan kuinka pelkäsin yksin yöllä, kun vanhempi aina käännytti pois. Se oli kamalaa. En ikinä tekisi niin omalle lapselle.
Olet ollut jo 5-vuotias, jos siitä on muistijälki jäänyt.
Lapsen täytyy saada tulla hakemaan turvaa yöllä. Tämä meidän itsenäisyyttä korostava kulttuuri on älytön! Jopa muutaman kuukauden ikäisiä vauvoja laitetaan omaan huoneeseen nukkumaan ja unikoulutetaan. Hulluksi on mennyt.
Mä toin oman sängyn viereen varapatjan johon lapsi sai hipsiä yöllä aina jos heräsi. Näin hän tunsi olevansa turvallisessa paikassa mutta ei silti pitänyt minua koko loppuyötä hereillä sätkiessään unissaan.
Meillä 4v lapsi suljetaan aina iltaisin omaan huoneeseen kun on aika mennä nukkumaan. Siis ovi laitetaan ulkopuolelta lukkoon ja pois pääsee seuraavana aamuna. Joskus hän itkee siellä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi lapsen pitäisi yksin nukkua. Jos olette kahdestaan, niin sehän on mahtava tilanne nukkua lapsen kanssa kahdestaan parisängyssä. Mun lapsi täyttää kohta 5 ja nukkuu edelleen perhepedissä. Nukkunut siinä aina enkä osaisi edes nukkua, jos lapsi olisi jossain muualla. Se on ihan luonnollista, että lapsi haluaa nukkua lähellä turvassa.
Ja laittaisin nukkumaan vasta lähempänä sitä todellista nukahtamisaikaa. Turha mennä sänkyyn pyörimään 45 minuutiksi.
No siis tosi hienoa jos tähän riittää voimia... Lapsen todellinen nukahtamisaika on klo 21-21.30, ite oon siinä vaiheessa jo rättiväsynyt ja usein silloin pyykkikone on vasta pyörinyt ja nekin pitäisi ripustaa. Herätys klo 6 jälkeen, yöunet jää itellä usein siihen 6-7 tuntiin ja yön aikana usea herätys, niin en oikein vaan enää jaksa tällaisilla unilla ite.
Ihan normaali nukkumaanmenoaika, laita ne pyykit vähän aikaisemmin ja ripusta yhdessä lapsen kanssa. Ei sitä vaan välttämättä väsytä aiemmin, jos nukkuu päiväunet päiväkodissa. Minulla on myös herätys tuohon aikaan ja lapset menee ysin aikaan nukkumaan, joskus vähän jälkeen, itselle ei toki kauheasti "omaa aikaa" siinä illalla jää että ehtii nukkua tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tarra kun nukkuu omassa sängyssä ja parin jälkeen joku yllätys/lapsi saa ostaa jonkun lelun. Tee vaikka joku tarramato
neljävuotias on pieni ja voi olla pelkoja. En oisi ihan ehdoton jos ei uskalla nukkua yksin.
Mutta kyllähän unta tarvitsevat aikuisetkin. Edes silloin tällöin.
Antaisin suosiolla olla sun sängyssä tai lapsen oma sänky siihen viereen. Tuon ikäinen näkee usein painajaisia ja yöllä pimeys ja äänet voi pelottaa. Anna lupa nukkua turvallisesti vieressä koko yö niin ei tarvitse herätä siirtyilyihin. Mä nukuin äidin kanssa samassa huoneessa melkein koko alakouluiän.. nyt äiti on jo vuosikymmeniä saanut nukkua yksin :D
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi lapsen pitäisi yksin nukkua. Jos olette kahdestaan, niin sehän on mahtava tilanne nukkua lapsen kanssa kahdestaan parisängyssä. Mun lapsi täyttää kohta 5 ja nukkuu edelleen perhepedissä. Nukkunut siinä aina enkä osaisi edes nukkua, jos lapsi olisi jossain muualla. Se on ihan luonnollista, että lapsi haluaa nukkua lähellä turvassa.
Ja laittaisin nukkumaan vasta lähempänä sitä todellista nukahtamisaikaa. Turha mennä sänkyyn pyörimään 45 minuutiksi.
Et ymmärrä? Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää, että toinen ei saa siten unta ja on väsynyt? Väsymys voi olla todella musertavaa ja viedä voimavarat. Väsymys myös vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla ja toiset kestävät sitä pidempään kuin toiset
Vierailija kirjoitti:
Lapsen täytyy saada tulla hakemaan turvaa yöllä. Tämä meidän itsenäisyyttä korostava kulttuuri on älytön! Jopa muutaman kuukauden ikäisiä vauvoja laitetaan omaan huoneeseen nukkumaan ja unikoulutetaan. Hulluksi on mennyt.
Muutama kuukausi, neljä vuotta. Kuka näitä tosiaan laskee?
Meillä 6v tulee vielä satunnaisesti viereen, on kyllä vähentynyt sen jälkeen kun hankittiin hänelle puoliparvisänky. En aina edes herää kun lapsi ryömii siihen... Aikataulukin on suunnilleen sama, lapset nukkumaan klo 21 ja aamulla oma herätys 6.15-6.30. Ikinä ei ole onnistunut mikään klo 20 tai aikaisemmin nukahtaminen meillä.
Mutta jos et saa nukuttua lapsi vieressä, kokeile patjaa makuuhuoneen lattialla, lapsi voi hipsiä siihen jos tarvitsee turvaa. Ja lakkaa nukuttamasta vieressä maaten.
Miten sä AP olet jäänyt yksin noin pienen lapsen kanssa? Kuinka paljon lapsi on isänsä luona?
Tuttua juttua vuosien takaa, tsemppiä! Meillä myös oli käytössä tuo patja lattialla sängyn vieressä ja se oli jo iso helpotus ja toimi meillä.
Lapseni (tyttö) on 11-vuotias ja nukkuu edelleen usein minun kanssa, kun isänsä on työmatkoilla. Enpä ole osannut pitää ongelmana. Tuskin loputtomasti änkeää viereen nukkumaan, kun teini-ikä on jo nurkan takana. Pienempänä tuli meidän väliin joka yö. Nyt isompana ei mahdu, niin tulee vain isänsä ollessa poissa (on melko säännöllisesti pois).
Näistä kommenteista näkee, kuinka (ilmeisesti) toiset naiset osaavat olla naisten pahimpia vihollisia. Silloin, kun toisella on voimavarat lopussa ja pyydetään apua tai empatiaa, ei ole oikea hetki brassailla kuinka itse kyllä jaksoi ja suorastaan loisti vähillä yöunilla lapsen kanssa samassa vuoteessa.
Vierailija kirjoitti:
Näistä kommenteista näkee, kuinka (ilmeisesti) toiset naiset osaavat olla naisten pahimpia vihollisia. Silloin, kun toisella on voimavarat lopussa ja pyydetään apua tai empatiaa, ei ole oikea hetki brassailla kuinka itse kyllä jaksoi ja suorastaan loisti vähillä yöunilla lapsen kanssa samassa vuoteessa.
Ei mulla ainakaan ollut tarkoituksena loukata neuvoillani. Halusin tuoda esiin että on täysin ok ja normaalia että tuon ikäinen haluaa nukkua vieressä. Kun enemmänkin korostetaan itsenäisyyttä jo vauvasta lähtien. Halusin sanoa että ei tarvitse tuosta tavasta pyrkiä eroon, vaan löytää keinoja miten saisi vierekkäin nukuttua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ollut tarkoituksena loukata neuvoillani. Halusin tuoda esiin että on täysin ok ja normaalia että tuon ikäinen haluaa nukkua vieressä. Kun enemmänkin korostetaan itsenäisyyttä jo vauvasta lähtien. Halusin sanoa että ei tarvitse tuosta tavasta pyrkiä eroon, vaan löytää keinoja miten saisi vierekkäin nukuttua paremmin.
Ketään ei kiinnosta se, pyritkö sinä loukkaamaan vai et. Kyse on siitä, että jos yksinhuoltaja sanoo olevansa väsynyt ja selittää, kuinka vaikeaa lapsen on saada unta, eikä hän itse meinaa jaksaa niillä yöunilla jotka hän saa, on vähäjärkistä ja epäempaattista alkaa vielä siinäkin kohtaa painottamaan, kuinka lapsen hyvinvoinnista pitää huolehtia jne. Eiköhän hän siihen juuri pyri, ja parhaansa tee.
Tekisi mieli sanoa että anna vain nukkua vieressä mutta jos et itse saa nukuttua niin olisiko mahdollista tehdä kompromissi? Siis siten että jos lapsi menee omaan sänkyyn ja nukkuu kiltistä tämän yön niin seuraavana yönä saa tulla viereen.
Oma lapsikin on nukkunut välissämme aika ajoin mutta kyllä se ohi menee.
Minä asunut myös lapsen kanssa kahdestaan. Nukkui parisängyssäni usein vieressä kouluikäisenäkin vielä pitkään. Oli mukava jutustella hetki ennen nukahtamista 🙂 Kun lapsellinen jatkettava sänky piti vaihtaa runkopatjasänkyyn, ei häntä enää saanut pyytämälläkään viereen. Eli tee omasta sängystä houkutteleva pesäkolo. Pehmeä patja, verho tms sisustusjuttuja. Haluaisiko lapsi itse huoneeseen jotain mikä tekisi siitä houkuttelevamman?
Munkin lapsi tulee joka yö viereen. Isompi sänky auttoi mun heräilyyn, kun ei kuitenkaan ihan kainaloon änge. Laitan hänelle jo illalla oman puolen valmiiksi ja useimmiten en edes herää kun hän yöllä siihen tepsuttaa. :) Minusta se on hellyttävää.
Nukkuisitko sä paremmin vaikka pitkävaikutteisella melatoniinilla? Ei sekään toki pitkäikäinen ratkaisu ole.