Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudet ravintosuositukset eivät enää liity ruuan tervellisyyteen

Vierailija
27.11.2024 |

vaan mukana ilmastohömppää

Kommentit (464)

Vierailija
321/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskas meille tulee se halal lihan syöntisuositus kansalliseen ohjelmaan?

Vierailija
322/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normi-ihminen voi syödä edelleen mitä haluaa, mutta minua huolettavat ne suomalaiset, jotka eivät saa itse ruoastaan päättää: koululaiset, vanhukset laitoksissa, sairaalassa olevat.

Koulussa pitäisi liikkuvan ja kasvavan teinipojan pärjätä kasvismössöaterialla, jonka hinta on rapiat kaksi euroa. Ainekset ovat sen mukaisia.

Vanhukset syövät muutenkin huonosti ja tarvitsisivat laitoksissa erityisesti proteiineja ja rasvaakin. Lihaa! Vaan eivät sitä jatkossa saa, eivät edes leikkelettä leivän päälle. Kuihtuvat pois ja kuolevat.

Sairaaloissa olevien ruoat ovat nykyisinkin hyvin laihoja, järkyttävä nälkä jää muutamankin sairaalaolopäivän jälkeen, jollei saa jostain hommattua lisäruokaa.

Ideologian ja maailmanpelastusvietin takia nämä heikko-osaiset kärsivät.

Olette te persut lapsellista sakkia. Miten voi hiertää nämä näin paljon, että keksitään tuollaistakin paskaa suusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta v-tuakaan mitkään ravintoni ympäristövaikutukset niin kauan kuin Kiina, Intia ynnä muut vähät välittävät saasteistaan, ympäristöongelmista tai ilmastosta. Minä en kärsi ja kituuta sen takia.

Vierailija
324/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kalasta pidänkin niin onko nuo päättäjät ja muut puhuvat päät koskaan katsoneet minkälaiset kilohinnat jollain kuhalla ja ahvenella on kalatiskillä verrattuna esim. norjalaiseen loheen? Samalla kun kaikki hinnat ovat nousseet niin pitäisi sitten valita se kalliimpi vaihtoehto esim. kotimaisen sikanautajauhelihan sijaan koska ilmasto yhyy!

...

Toisaalla taas suositellaan, että sisävesien ja Itämeren kalaa kannattaisi lajista riippuen syödä vain kerran viikossa tai 1-2 kertaa kuukaudessa - ja isot petokalat kannattaisi jättää kokonaan väliin. Iso pahis on kuitenkin norjalainen kassilohi, koska ympäristö?

Onhan tuossa norjalaisessa ollut muutakin vikaa. Esim toisessa asuinmaassani supermarketeista katosi norjalaiset lohituotteet yhdessä vaiheessa kuukausiksi ja tilalle ilmestyi lappu, jossa luki, että tois

Norjan lohi on myös ruokittu soijalla ja omilla perkuujätteillä(kannibalismi ei tee koskaan hyvää eläimille) lisäksi se on täynnä antibiootteja ja väriaineita. Siitä "hyvää" joulukalaa. Eri

Vierailija
325/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta v-tuakaan mitkään ravintoni ympäristövaikutukset niin kauan kuin Kiina, Intia ynnä muut vähät välittävät saasteistaan, ympäristöongelmista tai ilmastosta. Minä en kärsi ja kituuta sen takia.

Kova jätkä, PERKELE ÄIJÄ VITU,,, ODOTA KU PYÄSEN KERTTOMAA RYÄKAVEREILE, RÄÄH RÄH NE NUARAA PUALJON

Vierailija
326/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kanan ja kananmunien hiilijalanjälki on PIENI. 

Munat nostaa kolesterolia. Ketään ei kiinnosta maksaa lisää veroja, kun tyhmä kansa syö itsensä sairaaksi JA ilmastotoimien hintalappu kasvaa samalla. Se on kohta loppu koko julkiselle terveydenhuollolle muutenkin - kiitos teidän, jotka hoidatte elämäntapasairautenne julkisella.

Munat eivät nosta kolesterolia ellei satu olemaan perinnöllinen kolesteroliaineenvaihduntahäiriö. Sen sijaan säännöllinen munien syöminen vähentää riskejä verisuoniperäisiin aivotapahtumiin - kun väestö ikääntyy vauhdilla, niin kaikkein vähiten tässä tarvitaan lisää dementikkoja.

Vierailija
327/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Saattoi olla ivallistakin, mutta kohdistui kuitenkin kirjoitettuun, ei kirjoittajaan. Eikä se ollut mikään olkiukko. Naurettavaa irtisanoutua ilmastosta kun ollaan kerran suomalaisia ja niin pieni kansa ja kun ei kukaan muukaan ja mitä näitä epäperusteluja on."

Jos ivaat toisen kommenttia suoraan se kohdistuu kommentoijaan, älä taas estä tyhmää.

Se että joku ei halua osallistua ilmastotalkoisiin ruokavaliolla ei tarkoita irtisanoutumista ilmastosta. Syömisen  ilmasto vaikutuksiin pystyy vaikuttamaan monella muullakin tapaa kuin sillä raaka-aineella. Ja niinkuin sanoin ilmastoon pystyy vaikuttamaan monella tavalla esim lentämisen lopettamisella enemmän kuin ruokavaliolla koskaan. Tuntuu että sinulle vain ruoan kautta voi vaikuttaa ilmastoon kun lauot tuollaisia.

Tuntemuksesi on väärä. En ajattele noin. Tämä k

Olet näköjään edelleen jatkanut jankutusta. Et millään ymmärrä lukemaasi etkä ilmeisesti haluakaan ymmärtää. Et ymmärrä, mitä tarkoitan sillä, että suomalaisilla ei ole mitään omaa ilmastoa täällä ja että on typerää naukua sitä, että tietenkin ilmasto ennen suomalaisia. Miten herranjestas et ymmärrä tätä asiaa? Et ole vastannut yhteenkään kysymykseen jonka olen esittänyt, jatkat itse tuota saivartelua ja sitten syytät minua siitä. Ei ole suomalaisia ilman ilmastoa, joten ei ole järkevää jankuttaa kuin lapsi, että minä en ainakaan halua, minä en varmasti, koska muutkaan ei jne. Et sinä oletettavasti näitä suosituksia muutenkaan haluaisi noudattaa, vai onko ainoa syysi pullikoida niitä vastaan todellakin se, että kun muutkaan ei, niin en minäkään? Kuten jo sanoin, tuo ei ole edes mikään perustelu. 

Vierailija
328/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa syödä lähinnä perunaa, kasviksia, jäisiä marjoja pakkasesta ja palkokasveja?

Minä kun jättää palkokasvit pois ja ottaa tilalle riistaa, villikalaa ja sieniä.

Vielä kun jättää perunat ja kasvikset pois sekä lisää rasvaista lihaa ruokavalioon niin alkaa olla oikeasti terveellistä eikä 'ilmastoterveellistä'.

Vierailija
329/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat vain suosituksia. Voitte edelleenkin nauttia päivittäin vaikka kilon tangon meetwurstia takaluukun kautta.

Vierailija
330/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normi-ihminen voi syödä edelleen mitä haluaa, mutta minua huolettavat ne suomalaiset, jotka eivät saa itse ruoastaan päättää: koululaiset, vanhukset laitoksissa, sairaalassa olevat.

Koulussa pitäisi liikkuvan ja kasvavan teinipojan pärjätä kasvismössöaterialla, jonka hinta on rapiat kaksi euroa. Ainekset ovat sen mukaisia.

Vanhukset syövät muutenkin huonosti ja tarvitsisivat laitoksissa erityisesti proteiineja ja rasvaakin. Lihaa! Vaan eivät sitä jatkossa saa, eivät edes leikkelettä leivän päälle. Kuihtuvat pois ja kuolevat.

Sairaaloissa olevien ruoat ovat nykyisinkin hyvin laihoja, järkyttävä nälkä jää muutamankin sairaalaolopäivän jälkeen, jollei saa jostain hommattua lisäruokaa.

Ideologian ja maailmanpelastusvietin takia nämä heikko-osaiset kärsivät.

Eläinrasvasta ja kolestrolista tuotetaan hormonit eli lihan ja eläinrasvan syönti pitää hormonitasot kunnossa. Kai tässä yritetään muun hyvän lisäksi kastroida teini-ikäiset pojat kasvisruoalla.

Vierailija
331/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten avokado on tuolla alimmaisessa eli suositelluimmassa? Eihän sen kasvatus ole mitenkään eettistä. Luulin, että on otettu ympäristötekijät huomioon. 

Avokado on myös kallista. Ympäristöystövällisin pyramidi painottaisi satokausia ja riistaa, kalaa sekä kotimaisia juttuja. Yhden avokadon hiilijalanjälki on varmasti isompi kuin vaikka lohen.

Avokadon ongelmallisuus liittyy enemmän siihen, että sitä kasvatetaan lämpimillä alueilla ja sen kasvatus kuluttaa paljon vettä ja on aiheuttanut vesipulaa viljellyillä alueilla. Tämä vesiaspekti on kuitenkin vielä paljon pahempi esim naudalihalla. Kilon naudanlihan kasvattamiseen on kulunut yli 15 000 litraa vettä. 

Suomessa vesi ei ole ongelma, sitä riittää hyvin karjankasvattamiseen.

Vierailija
332/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat vain suosituksia. Voitte edelleenkin nauttia päivittäin vaikka kilon tangon meetwurstia takaluukun kautta.

No se taitaakin olla mihin kaltaisesi vegaanihihhuli meetwurstia käyttää vai onko kesäkurpitsa mielestäsi siihenkin parempi?

Vierailija
333/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokado on pahaa mössöä. Hankin hyvät rasvat muualta.

Vierailija
334/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten avokado on tuolla alimmaisessa eli suositelluimmassa? Eihän sen kasvatus ole mitenkään eettistä. Luulin, että on otettu ympäristötekijät huomioon. 

Avokado on myös kallista. Ympäristöystövällisin pyramidi painottaisi satokausia ja riistaa, kalaa sekä kotimaisia juttuja. Yhden avokadon hiilijalanjälki on varmasti isompi kuin vaikka lohen.

Avokadon ongelmallisuus liittyy enemmän siihen, että sitä kasvatetaan lämpimillä alueilla ja sen kasvatus kuluttaa paljon vettä ja on aiheuttanut vesipulaa viljellyillä alueilla. Tämä vesiaspekti on kuitenkin vielä paljon pahempi esim naudalihalla. Kilon naudanlihan kasvattamiseen on kulunut yli 15 000 litraa vettä. 

Suomessa vesi ei ole ongelma, sitä riittää hyvin karjankasvattamiseen.

Eikä se ole muuallakaan ongelma. Karja laiduntaa ruohikkomailla eikä kuluta ympäristöä kuten viljely.

Vierailija
335/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa syödä lähinnä perunaa, kasviksia, jäisiä marjoja pakkasesta ja palkokasveja?

Minä kun jättää palkokasvit pois ja ottaa tilalle riistaa, villikalaa ja sieniä.

Vielä kun jättää perunat ja kasvikset pois sekä lisää rasvaista lihaa ruokavalioon niin alkaa olla oikeasti terveellistä eikä 'ilmastoterveellistä'.

Kyä persu riätää,,, rääh vitu viherhömpä,,, vasarit menkyöö hiitteee. Miä syän mitä myö halua,,, pRkrLEE

Vierailija
336/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokado on pahaa mössöä. Hankin hyvät rasvat muualta.

Hyvää rasvaa saa eläimistä ja verisuonitaudit saa kasvisrasvoista.

Vierailija
337/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyä persu riätää,,, rääh vitu viherhömpä,,, vasarit menkyöö hiitteee. Miä syän mitä myö halua,,, pRkrLEE

Yllä esimerkki kasvisruokavalion tuhoamista aivoista. MOT.

Vierailija
338/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet näköjään edelleen jatkanut jankutusta. Et millään ymmärrä lukemaasi etkä ilmeisesti haluakaan ymmärtää. Et ymmärrä, mitä tarkoitan sillä, että suomalaisilla ei ole mitään omaa ilmastoa täällä ja että on typerää naukua sitä, että tietenkin ilmasto ennen suomalaisia. Miten herranjestas et ymmärrä tätä asiaa? Et ole vastannut yhteenkään kysymykseen jonka olen esittänyt, jatkat itse tuota saivartelua ja sitten syytät minua siitä. Ei ole suomalaisia ilman ilmastoa, joten ei ole järkevää jankuttaa kuin lapsi, että minä en ainakaan halua, minä en varmasti, koska muutkaan ei jne. Et sinä oletettavasti näitä suosituksia muutenkaan haluaisi noudattaa, vai onko ainoa syysi pullikoida niitä vastaan todellakin se, että kun muutkaan ei, niin en minäkään? Kuten jo sanoin, tuo ei ole edes mikään perustelu. "

Ai sinä jankutat vieläkin samaa tyhjää jargoniasi. Et millään näytä ymmärtävän että kukaan muu ei ole puhunut omasta ilmastosta kuin sinä. Kommentti "ilmasto ennen suomalaisia" ei tarkoita "Suomen erillinen ilmasto ennen suomalaisia" missään muualla kuin sinun yksinkertaisessa päässäsi. Mistä sinä tiedät mitä minä haluan noudattaa? Ja miksi jankutat täällä samaa tyhjää jargoniasi ilmaan mitään aiheeseen liittyvää sanomista? Sinä keksit tuonkin "kun muutkaan ei niin en minäkään" omasta päästäsi. Kukaan muu ei ole sanonut niin. Jossei millään ymmärrä että siihen ilmastoon voi rajoittamalla paljon turhempia asioita kuin syömistä en pysty auttamaan.

Sinun ongelma on se että kuvittele voivasi puhua ja ajatella muiden puolesta. Se kertoo alhaisesta ymmärryksestäsi todella paljon.

Vierailija
339/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vesi ei ole ongelma, sitä riittää hy

Korjasin asiavirheen liittyen avokadon ongelmallisuuteen. Tämä sama ongelmallisuus on kuitenkin paljon pahempi naudanlihalla, jota kasvatetaan muuten myös esim Etelä-Amerikan kuumissa maissa, ja kyllähän sitäkin jotkut suomalaiset ilomielin ostavat, kun halvalla saa. Silti jaksetaan aina mainita tuo avokado, aivan kuin sitä eivät söisi ihan kaikenlaiset syöjät, sekasyöjät enemmistönä.

Vierailija
340/464 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suositus on että lihaa joka päivä. Näin meillä tehdään. Tänään oli broileria ja huomenna possua ja sen jälkeen naudan jauhelihaa. Leikkeleitä ei enää osteta.