Miksi haluat, että kuoltuasi sut tuhkataan? Onko sulla ahtaan paikan kammo ja pelkäät herääväsi kuolleista ja olevasi arkussa?
Kommentit (69)
Miksi ihminen tai jotkut ihmiset pelkää kuolemaa?
Koska sisimmässään tietää, että kaikki jatkuu ja olet tilivelvollinen, mikään ei lopu.
Mieti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaaminen kuuluu uskontoon, en ole uskovainen joten halua tulla haudatuksi. Seurakunnat vastaa myös uskonnottomien hautausmaista ja en halua päätyä kirkkomaahan.
Hautaaminen kuuluu uskontoon?
Omalla asuinpaikkakunnallani uskonnottomien hautausmaa on ev. lut. seurakunnan hoidossa, eli sitä kautta hautaaminen täällä linkittyy kirkkoon ja uskontoon.
Toki kautta aikain uskonnottomia on haudattu, mutta ap kysyi jokaisen henkilökohtaisia syitä ja minulla se on että en halua kirkkomaahan koska en ole uskovainen.
En halua että horsmat kasvavat mun korvissani.
En halua, että minusta jää hautapaikka muiden huolehdittavaksi ja kunnossa pidettäväksi.
Meillä on kaksi lasta uurnahautapaikassa, ja haluan heidän kanssaan samaan hautaan. En halunnut lapsia haudata arkkuhautaan, ajatus siitä, että madot syövät, elimistö mätänee ja puunjuuret kasvavat heidän lävitseen oli liikaa.
No en välttämättä haluaisi että minut tuhkataan, jos joku ekologisempi tapa otetaan käyttöön. Lähinnä kai vesituhkaus tai kompostoiminen. Suomen tämänhetkinen hautaustoimilaki ei tunne näitä vaihtoehtoja.
Mä haluan säästää puolison ja lapset syyllisyysreissaamiselta. Ei oo pakko käydä haudalla. Mun tuhkat ripotellaan ties mihin ja voi käydä jossa lähimuistilehdossa jos haluaa. Ei köröttelyä joka pyhä toiselle puolelle Suomea.
On halvempaakin.
Enkä kuulu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuus. En halua että hautaani avataan missään tapauksessa ja DNA-näytteen avulla yritetään kontolleni sälyttää postuumisti lapsia tai rikoksia. Nythän tällaista tehdään lähes päivittäin.
Teet lehtolapsia ja rikoksia päivittäin? Arvostan ahkeruuttasi, tuo vaatii suunnitelmallisuutta.
En ole ikinä kuulunut kirkkoon ja ajatus siitä, että minut haudattaisiin hautausmaalle, on minulle vieras. En muutenkaan vieraile sukulaisten haudoilla.
Omat vanhempani haluavat, että heidät tuhkataan. Isä ja sisko on jo tuhkattu ja tuhkat kipattu menemään. Samaa toivon itsellenikin. Ihan sama mihin tuhkat nakataan, kunhan vain ei haudata maahan.
Vierailija kirjoitti:
Hautaaminen kuuluu uskontoon, en ole uskovainen joten halua tulla haudatuksi. Seurakunnat vastaa myös uskonnottomien hautausmaista ja en halua päätyä kirkkomaahan.
Kyllä sinutkin haudataan, tuhkana. Vaikka tuhkasi kaadettaisiin mereen tai maahan, sekin on hautaamista.
Vierailija kirjoitti:
Tulee halvemmaksi, jää enemmän perittävää kun ei mene rahoja hautaamiseen ja hautapaikkaan.
Poltto ja arkun kuskaaminen eivät ole ilmaisia nekään.
Mutta mäkin haluan kremaation. Tuhka on puhdasta, mätänevä liha ei. Tuhka on helppo loppusijoittaa kun maan valmistus on lopetettu miljardeja vuosia sitten ja se pitää säästää hyödyllisempään.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuulunut kirkkoon ja ajatus siitä, että minut haudattaisiin hautausmaalle, on minulle vieras. En muutenkaan vieraile sukulaisten haudoilla.
Omat vanhempani haluavat, että heidät tuhkataan. Isä ja sisko on jo tuhkattu ja tuhkat kipattu menemään. Samaa toivon itsellenikin. Ihan sama mihin tuhkat nakataan, kunhan vain ei haudata maahan.
Minne kippasit isäsi ja siskosi? Ja saathan sinä toivoa mitä haluat, eri asia toteuttavatko toiveesi ne jotka järjestävät hautajaisesi.
En halua että mikään elukka kaluaa luitani.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen tai jotkut ihmiset pelkää kuolemaa?
Koska sisimmässään tietää, että kaikki jatkuu ja olet tilivelvollinen, mikään ei lopu.
Mieti.
Hietaniemen hautausmaalla ei ole vapaita arkkuhautapaikkoja.
Meidän sukuhautamme on kolumbaariossa. Siellä uurnaani säilytetään aina 25 vuotta kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuus. En halua että hautaani avataan missään tapauksessa ja DNA-näytteen avulla yritetään kontolleni sälyttää postuumisti lapsia tai rikoksia. Nythän tällaista tehdään lähes päivittäin.
Teet lehtolapsia ja rikoksia päivittäin? Arvostan ahkeruuttasi, tuo vaatii suunnitelmallisuutta.
Opettelisit lukemaan, ihmispaska. Ja söisit lääkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
En halua, että minusta jää hautapaikka muiden huolehdittavaksi ja kunnossa pidettäväksi.
Minne tuhkasi sitten sijoitetaan?
Mä olen suunnitellut itselleni oikean hautakammion, johon kanssani haudataan astioita, koruja, vaatteita ja kirjoituksia ehkä kiveen kaiverrettuna. Tulevaisuuden argeologeille. Täytyy heitäkin työllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinutkin haudataan, tuhkana. Vaikka tuhkasi kaadettaisiin mereen tai maahan, sekin on hautaamista.
Onko sinulle jo sanottu, että olet luonnevikainen?
Olisihan tuo kauheaa herätä arkussa.Mut syyt : tuhkaus siksi että pieneen tilaan,ei tarvita kantajia vaikka kesäkelissä yksikin jaksaisi ajaa kuolemankärryillä haudalle, muistotilaisuutta ei pidetä.Olen sanonut tai tulen kummittelemaan..Nimen laatan, voi lisätä tuhkattujen kiveen,tai vanhempien..