Miksi haluat, että kuoltuasi sut tuhkataan? Onko sulla ahtaan paikan kammo ja pelkäät herääväsi kuolleista ja olevasi arkussa?
Kommentit (69)
Aikanaan iäkäs isäni tuumasi, että tuhkaus on " näppärä" tapa tulla haudatuksi. Ei tarvittu kantajia ( olisi pitänyt pyytää ulkopuolisia). Ainakin siinä seurakunnassa tuotiin arkku valmiiksi alttarille ja sinne jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee halvemmaksi, jää enemmän perittävää kun ei mene rahoja hautaamiseen ja hautapaikkaan.
Poltto ja arkun kuskaaminen eivät ole ilmaisia nekään.
Mutta mäkin haluan kremaation. Tuhka on puhdasta, mätänevä liha ei. Tuhka on helppo loppusijoittaa kun maan valmistus on lopetettu miljardeja vuosia sitten ja se pitää säästää hyödyllisempään.
Pelkkä hautapaikka maksaa 1600€, tuhkat saa siroteltua alle satasella, jos haluaa oman uurnapaikan niin kyllä sekin on huomattavasti halvempi kuin arkkupaikka.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi lasta uurnahautapaikassa, ja haluan heidän kanssaan samaan hautaan. En halunnut lapsia haudata arkkuhautaan, ajatus siitä, että madot syövät, elimistö mätänee ja puunjuuret kasvavat heidän lävitseen oli liikaa.
Ehkä päätökseni ei olisi syntynyt ilman Arman Alizaidin ohjelmaa jonka katsoin, hän oli mukana seuraamassa krematoriossa kun suoritettiin henkilön tuhkaus. Ei koskaan minulle tuhkausta....jokainen saa päättää viimeisen matkansa jos voi ja ehtii..."vain mielikuvitus rajana"...
Arkkuhautaamisia on Helsingissä enää 4 % kaikista hautauksista. Eilen kysyin. Täällä haudataan arkussa enää ne 1920- ja 1930 luvuilla syntyneet joilla on sukuhauta. Uusille hautapaikoille ei ole tilaa.
Miksi tätä keskustelua edes käydään enää? Krematoriolaitos on ollut Suomessa jo melkein sata vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen suunnitellut itselleni oikean hautakammion, johon kanssani haudataan astioita, koruja, vaatteita ja kirjoituksia ehkä kiveen kaiverrettuna. Tulevaisuuden argeologeille. Täytyy heitäkin työllistää.
Tuleeko sinne myös Haudanhaamu vartioimaan? Hautakammio ilman Haudanhaamua on kuin Hiillos-makkara kylmänä ja ilman sinappia.
Pitää jättää tilaa Suomen sotilaille kun venäjä hyökkää tänne
On ihan järkevää, että ihminen tuhkataan kuoltuaan. Maalle on parempaakin käyttöä, kun säilöä raatoja.Myöskin hautakivet voisivat jäädä pois käytännöstä. Ihminen tarvitsee huomiota ja huolenpitoa elämässä,ei kuolleena. Vainajaa voi muistella kotonakin, ei tarvitse mennä hautaa katsomaan.Tämä on minun mielipiteeni.
Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä minun ruholle tehdään, kun minusta on aika jättänyt
Vaimoni sanoo, että olen tuhkamuna. Tuhkataan sitten loputkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua, että minusta jää hautapaikka muiden huolehdittavaksi ja kunnossa pidettäväksi.
Minne tuhkasi sitten sijoitetaan?
Isoon järveen.
Karjalaisevakkotausta suvussa, ja sitä kautta tietty juurettomuus omalla kohdallani. Tuo juurettomuus on toki mahdollistanut jatkuvan muuttamisen sinne tänne työn perässä, mutta toisaalta ei ole sellaista paikkaa, jonka mieltää kodikseen, saati kotikyläkseen. Yhtään yli 5 vuotta samalla paikkakunnalla on alkanut tuntumaan jopa ahdistavalta. Kauhea ajatus, että pitäisi pari vuosisataa olla paikoillaan. Siksi tuhkaus on toiveeni.
Ötökkäkammoisena en halua matojen syötäväksi. Mieluummin nopeasti tuhkaksi ja kaikkein mieluiten tuhkat mereen, mutta se ei taida olla kovin ympäristöystävällistä.
En halua mädäntyä haisevana raatona.
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuus. En halua että hautaani avataan missään tapauksessa ja DNA-näytteen avulla yritetään kontolleni sälyttää postuumisti lapsia tai rikoksia. Nythän tällaista tehdään lähes päivittäin.
Olisit jättänyt tekemättä niitä salalapsia ja rikoksia ympäriämpäri.
Kävelen viimoisilla voimilla lähimpään metsään ja kaadun sinne. Metsä saa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaaminen kuuluu uskontoon, en ole uskovainen joten halua tulla haudatuksi. Seurakunnat vastaa myös uskonnottomien hautausmaista ja en halua päätyä kirkkomaahan.
Hautaaminen kuuluu uskontoon?
On perinteisesti kuulunut kristinuskoon.
Toki nykyään tuhkataan uskovaisiakin.
Ruumiin polttamisen katsottiin aikanaan estävän ylösnousemuksen, siksi mm. noidat ja kerettiläiset poltettiin, vaikka heidät ensin olisi surmattu jollain muulla menetelmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua, että minusta jää hautapaikka muiden huolehdittavaksi ja kunnossa pidettäväksi.
Minne tuhkasi sitten sijoitetaan?
Isoon järveen.
Saastutat järven saasta tuhkallasi se on ympäristörikos.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan iäkäs isäni tuumasi, että tuhkaus on " näppärä" tapa tulla haudatuksi. Ei tarvittu kantajia ( olisi pitänyt pyytää ulkopuolisia). Ainakin siinä seurakunnassa tuotiin arkku valmiiksi alttarille ja sinne jäi.
Tuhkausta edeltävät rituaalit voivat olla samat kuin hautauksessa.
Kesällä olin kantamassa ystävääni alttarille ja alttarilta autoon.
Lehtolapset ja rikokset voidaan linkittää sinuun jonkun sukulaisesikin dna näytteen kautta. Ei siihen sinun näytettäsi tarvita.