Minkälaisen ruokakassin/tarvikekassin lahjoittaisit rahattomalle ihmiselle?
Tarkoitan elintarvikkeita ja perushygieniatuotteita, välttämättömiä pesuaineita, wc-paperia jne. Siis sellaista välttämätöntä mitä ihminen arjessa tarvitsee.
Kommentit (59)
Kannattaa aina kysyä mitä haluaa tai tarvitsee, tarkka lista ja millä summalla aiot. Jos toinen ei pysty syömään, juomaan tai käyttämään mitään niistä, menee hukkaan. Siksi jokaisen oma raha olisi paras, kuten muutkin käyvät kaupassa. Osa kai lahjakortilla kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjän. Suomessa on niin hyvä sosiaaliturva, että jos sillä onnistuu päätymään rahattomaksi, niin rahankäytössä on jotain korjattavaa. Puhelin, netti, netflix, kissanruoka, osamaksut - niissä olisi ensimmäinen perkaamisenpaikka.
On myös erilaisia tilanteita (omia sairauksia, lasten sairauksia, yllättäviä pakollisia korjauksia/hajonneen tilalle ostamisia, tukien viivästymisiä, tukien epäämisiä, toimintakykyä haittaavaa surua, väsymistä, uupumista, ilkivaltaa, väkivaltaa jne.).
Rahattomuus ei ole pelkkää netflixiä ja nettiä!
Riippuu paljon siitä millainen rahaton kohde on kyseessä. Opiskelijalle eri juttuja kuin vaikkapa lapsiperheelle. Panostaisin asioihin, joista ehkä tulee tingittyä. Paljon hedelmiä ja kasviksia sesongin mukaan, lohta ja jotain herkkua. Lisäksi varmaan pähkinöitä ja tuoretta leipää.
antaisin tyhjän muovipussin.siihen on kätevä kerätä pulloja.niistä saa rahaa ja rahalla ruokaa.ihan itse omalla työllä.
En minäkäänlaista. Sanoisin että mene töihin lusmu.
Olen joskus ostanut muutaman tuollaisen ruoka&perustarvikekassin varattomille lahjoituksena. En ole mikään kovatuloinen itsekään, joten hintaa tuli n. 25€ ja siihen sai aika paljon perusruokatarvikkeita ja hygieniatuotteita. (Nykyään ei enää varmaan saisi, kun hinnat nousseet niin paljon.)
Muistelen, että ostin kuivaruokaa, joka säilyy pidempäänkin, kuten makaronia, riisiä, kaurahiutaleita ja linssejä, mutta myös perunoita, porkkanoita, tuoretta leipää, maitoa ja kasviksia. Jauhelihaa ja jotain leivänpäällistä. Ja sitten käsisaippuaa ja hammastahnaa, olikohan wc-paperiakin. Ja herkkupalaksi suklaalevyn ja keksipaketin.
Ainakin minä ajattelisin, että turha tuommoisessa tilanteessa tuhlata johonkin kalliisiin erityisherkkuihin, jos on perusruoasta puute. Uskoisin, että olisi helpotus, että perusaineksia löytyy ja sitten jos sattuu joskus rahat riittämään, voi ostaa jotain hienompaa.
"Niin minustakin lahjakortti on parempi vaihtoehto, en muuta väittänytkään. Mutta jos tilanne on että täysin rahattomalle ihmiselle lahjoitettaisiin kassillinen tuollaista tavaraa niin se olisi otettava kiitollisuudella vastaan, tuskin siinä kassissa nyt mitään ihan käyttökelvotontakaan olisi."
Samaa mieltä. Jos on esim. ilmoittautunut johonkin täysin rahattomien keräykseen ja on vailla ruokaa ja perushygieniatarvikkeita, niin silloin yleensä ilmoituksessa kerrotaan allergiat ja rajoitteet, tai mitä on vailla.
On eri asia, jos vie oma-aloitteisesti jollekulle tutulle tiskiharjoja tai margariinia, kuin että jos tarvitseva on tilanteessa, että näkee nälkää eikä pysty peseytymään. Kyllä varmasti siinä vaiheessa merkistä riippumatta otetaan vastaan, jos vaihtoehto on olla ilman ruokaa. Usein moni näistä lahjoittajista on itsekin niukasti elävä, ja siksi ymmärtää toista ja tahtoo vähistä varoistaankin auttaa. Ei silloin osteta mitään hanhenmaksaa ja kasvihuonemansikoita minirasiassa, vaan ruokaa joka täyttää vatsan.
Perunoita, porkkanoita, linssejä, papuja, kaurahiutaleita, juureksia, kauramaitoa, kahvia, teetä, hunajaa, manteleita, pähkinöitä ja marjoja
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ostanut muutaman tuollaisen ruoka&perustarvikekassin varattomille lahjoituksena. En ole mikään kovatuloinen itsekään, joten hintaa tuli n. 25€ ja siihen sai aika paljon perusruokatarvikkeita ja hygieniatuotteita. (Nykyään ei enää varmaan saisi, kun hinnat nousseet niin paljon.)
Muistelen, että ostin kuivaruokaa, joka säilyy pidempäänkin, kuten makaronia, riisiä, kaurahiutaleita ja linssejä, mutta myös perunoita, porkkanoita, tuoretta leipää, maitoa ja kasviksia. Jauhelihaa ja jotain leivänpäällistä. Ja sitten käsisaippuaa ja hammastahnaa, olikohan wc-paperiakin. Ja herkkupalaksi suklaalevyn ja keksipaketin.
Ainakin minä ajattelisin, että turha tuommoisessa tilanteessa tuhlata johonkin kalliisiin erityisherkkuihin, jos on perusruoasta puute. Uskoisin, että olisi helpotus, että perusaineksia löytyy ja sitten jos sattuu joskus rahat riittämään, voi ostaa jotain hienompaa.
Eikö sitä oikeasti voi kysyä, mitä ihminen haluaa ja voi syödä tai käyttää? Miksi ottaa se riski, että osa avusta menee hukkaan? Tai no, voihan saaja ne tietysti laittaa kiertoon edelleen jollekin toiselle, mutta jos on tarkoitus auttaa jotain tiettyä ihmistä, niin kannattaisi ottaa selvää, mitä se ihminen syö/voi syödä.
Olen joskus ostanut, parille eri henkilölle. Riippuu henkilöstä, mitä siihen kannattaa laittaa. Olen ostanut sellaisia vähän kalliimpia ruokia, mistä tiedän kyseisen henkilön pitävän paljon, kuten esim. ananasta, suklaata, meetvurstia, lohta, tuoretta leipää ja voita. Lisäksi vähän perusjuttuja kuten kaali, porkkanoita, perunoita. Lopuksi joitakin hyvin säilyviä tuotteita, joita tiedän hänen kyllä ihan mielellään myöhemmin syövän, jos kaapissa ei ole paljon mitään, kuten näkkäriä, kalasäilykkeitä, pastaa, tomaattisäilykkeitä. Mutta nuo nyt riippuu tosiaan henkilöstä.
"Eikö sitä oikeasti voi kysyä, mitä ihminen haluaa ja voi syödä tai käyttää? Miksi ottaa se riski, että osa avusta menee hukkaan? Tai no, voihan saaja ne tietysti laittaa kiertoon edelleen jollekin toiselle, mutta jos on tarkoitus auttaa jotain tiettyä ihmistä, niin kannattaisi ottaa selvää, mitä se ihminen syö/voi syödä."
No tässä tapauksessa oli nimetön keräys, josta sai osoitteen samalla kun otti toiveen täytettäväkseen. Ja toiveena oli nimenomaan peruselintarvikkeita, koska ei ollut lainkaan rahaa eikä juuri mitään kaapissa. Kyllä oli kiitollinen ihminen ovella vastassa, kun vein sen ruokakassin.
Tuskinpa sellainen ihminen tuollaiseen osallistuu, joka hirveästi syömisiään valikoi. Tai sitten osaa kertoa sen toiveensa yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Lahjakortti on minunkin mielestäni parempi idea, mutta jos se ei ole vaihtoehto niin näitä itse haluaisin koska niihin ei kehtaa tuhlata: kahvia, suklaata, tuoretta leipää (ei mitään säilöntäaineviipaleita), jouluna voisi olla joululaatikoita & kinkkua tai lohta. Toki ymmärrän että ap hakee nyt jotain ihan perus-elintarvikkeita niin säilykkeet voisi olla hyvä juttu: erilaiset pavut, hedelmäsäilykkeet, keittosäilykkeet, tomaattisäilykkeet, pastakastikkeet jne.
mausteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjettömiä nuo listat. Ettekö yhtään mieti lahjan saajan makua ja toiveita? Kuka haluaa jotain samppoota, tiskiharjoja tai sinappia? Kas kun ei yhden koon sukkahousuja, mehukattia ja kilon pakettia merisuolaa.
Pitääkö köyhän ihmisen lahjankin alleviivata, että lahjan saaja on köyhä?
Lahjakortti on parempi, saa ostaa tarpeensa ja makunsa mukaan.
Shampoohan kuuluu perushygieniatuotteisiin, herranjumala. tiskiharjakin voi tulla tarpeeseen tai ainakin sille tulee olemaan käyttöä, ei ollenkaan turha hankinta. Sinappi on perusmauste/elintarvike ruokien lisukkeeksi.
Useimmat ihmiset haluavat itse valita shampoonsa, hiuslaatuja kun on erilaisia. Sinulle sinappi voi olla perusmauste, itse en syö sitä ollenkaan. Ja tiskiharja... on to
Niin minustakin lahjakortti on parempi vaihtoehto, en muuta väittänytkään. Mutta jos tilanne on että täysin rahattomalle ihmiselle lahjoitettaisiin kassillinen tuollaista tavaraa niin se olisi otettava kiitollisuudella vastaan, tuskin siinä kassissa nyt mitään ihan käyttökelvotontakaan olisi.
Olisin kiitollinen millaisesta kassista vain, ja antaisin eteenpäin ne, joita en voi käyttää. Silti vähän harmittaisi rahantuhlaus tarpeettomien tuotteisiin. Minulle sellaisia ovat esimerkiksi aiemmin luetellut sipuli, sinappi, kahvi ja hernekeitto, meillä ei kukaan syö edellämainittuja. Shampoo tai saippua on kiva kyllä, mutta olen allerginen monille säilöntäaineille tai jollekin niissä, eli käytän vain tiettyä (halpaa) shampoota, jonka tiedän, ettei se kutise päänahkaa verille, ja palasaippuaa.
Noista tulee jo iso summa tavallaan ostajan hukkaan heittämään rahaa, vaikka toki ne voi eteenpäin lahjoittaa.
Esimerkiksi eineksiä meillä ei syödä koskaan, joten turhia olisivat nekin. Ja todella tarkoitan, että ne eivät maistu isossa perheessä kenellekään. Kotiruoka, halvoistakin aineksista tehtynä, on niin paljon parempaa, ja edullisempaa.
Joten einekset harmittaisi eniten.
Minä ilahtuisin ihan tavallisesta makaronista, riisistä ja perunasta. Jauhelihasta ja kanasta. Karjalanpaistilihat olisi ihania. Hedelmiä, niistä itse tinkii ekana. Paljon maitoa, lapset ilahtuisivat muroista, ne on herkkua, jota ei usein tule ostettua.
Leipää, sekä vaaleaa että ruisleipää, juusto, jotain kinkkua päälle ja voita.
Kananmunia, kaurahiutaleita, riisipuuroryynejä (ja soppaa).
Ihana yllätys olisi leivonta tarvikkeet, esimerkiksi pullaan tai mokkapaloihin. Tai nyt jouluna vaikka pipareihin tai torttuihin. Ennemmin jotain itse leivottavaa, kuin äkkiä hupeneva suklaalevy.
Jauhoista ilahdun aina, xtra jauhot on huonoja, mutta kaikki muut menee, ja erilaisia on erileivontaan. Jotain puolikarkeaa perusjauhoa vehnäjauhoa saisi olla parikin pussia, toisesta voi tehdä sitä pullaa, toisesta sämpylöitä.
Näin ihmisillä on erilaisia tarpeita. Joku toinen ei itse leivo eikä tee ruokaa, vaan syö eineksiä. Jollain on allergioita tai muita rajoitteita.
Mieluiten ottaisin lahjakortin. Kun olen nyt lukenut näitä viestejä, mitä kukakin ostaisi, niin on paljon sellaista, mitä en syö / pysty syömään. Esim. kaikki kala, en voi syödä. Hernekeitto ei vaan mene alas (kiitos lapsuusajan traumojen).
Jos ruokakassi, niin toivoisin: voita, kahvia, pastaa / makaronia, jauhelihaa, kanasuikaleita, riisiä, leipää, jotain kinkkua, maitoa, kananmunia, nuudelia, salaattia, tomaattia, säilykehedelmiä, omenoita, appelsiinia.
Antaisin lahjakortin joka rajoitettu sillein ettei leikkelettä pystyisi ostamaan
Annan joulun alla muutamalle tutulle vähävaraiselle viidenkympin lahjakortit. Ihan sama mitä sillä ostavat, vaikka lonkeroa koko rahalla. Olen melko persaukinen itsekin, mutta toistaiseksi olen pystynyt auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
" Useimmat ihmiset haluavat itse valita shampoonsa, hiuslaatuja kun on erilaisia. Sinulle sinappi voi olla perusmauste, itse en syö sitä ollenkaan. Ja tiskiharja... on tosiiiii kiva lahja. Onko sinusta kiva nöyryyttää köyhiä jopa lahjaa antaessasi, vai miksi köyhä ei saisi itse valita tarvitsemiaan asioita?
Lahjakortti on parempi. "
Lahjoittaja lahjoittaa sitä mitä haluaa. Vaatimusten esittäjät joutaa jäädä ilman lahjoitusta. Liian paljon otsaa.
Tällainen lahjoittaja haluaa vain korostaa itseään, eikä välitä aidosti siitä vähävaraisesta. Hän kun tietää paremmin, mitä muut tarvitsevat, koska eihän sitä muuten hyvätuloiseksi tulisikaan.
" Useimmat ihmiset haluavat itse valita shampoonsa, hiuslaatuja kun on erilaisia. Sinulle sinappi voi olla perusmauste, itse en syö sitä ollenkaan. Ja tiskiharja... on tosiiiii kiva lahja. Onko sinusta kiva nöyryyttää köyhiä jopa lahjaa antaessasi, vai miksi köyhä ei saisi itse valita tarvitsemiaan asioita?
Lahjakortti on parempi. "
Lahjoittaja lahjoittaa sitä mitä haluaa. Vaatimusten esittäjät joutaa jäädä ilman lahjoitusta. Liian paljon otsaa.