TUTTIIN OPETUS JA TIHEÄT IMUT 2,5KK
moi! poikani tulee kuun vaihteessa maagiset 3kk. olemme nyt 2vkon ajan " opettaneet" häntä pikkuhiljaa omaan sänkyyn (sivuvaununa) alkuyö menee aina ihan mukavasti pari ekaa syöttöä mutta aamuyöstä kun uni kevenee ei oma peti enää kelpaa. (eikä siinä mitään. hiljaa hyvä tulee) nyt kuitenkin 3 viimeistä yötä hän on syönyt 1h välein kun normaalisti on 2-3 tuntia väliä. omat unet on siis n. 45 min pätkissä. onko tää nyt sitä tiheän imun kautta? vai kaipaako yöllä vaan äidin kainaloon? huomaan että välillä ei ole edes nälkä vaan muutaman imun jälkeen nukahtaa, mutta herää jos nostan omaan sänkyyn. =(
maitoa tulee hyvin ja poika on kasvanut hienosti, mutta pitääkö tässä nyt silti antaa lisämaitoa. en haluaisi lopettaa imetystä vielä... =(
siitä pääsenkin toiseen aiheeseen: tutti. olemme 2vko ikäisestä tarjonneen tuttia mutta poika ei ole siitä kiinnostunut. nyt kuulin tutultani ,että hän oli opettanut lapsensa syömään tuttia niiden makeiden tippojen kanssa ,joita sairaalassakin vauvoille annettiin. niitä saa kuulema apteekista. onko kukaan kuullut että niistä olisi vaaraa paljon käytettynnä. en siis ole aikomassa syöttää sokerilitkua lusikallisia vaan lähinnä niin että vaavi hyväksyisi tutin tissin sijaan kun ei ole nälkäinen.
kiitos kaikille vastaajille etukäteen.!
-karpalo-
PS.jos joku ihmettelee miksi haluan syöttää tuttia niin mielummin siis tutti kuin peukalo
Kommentit (3)
vauvallasi on todennäköisesti juurikin tuo tiheänimun kausi menossa. se kestää jonkin aikaa :). vauva ikäänkuin tilailee lisää maitoa omiin kasvaviin tarpeisiin että maitoa tulee riittävästi myös jatkossa. lisämaidon tarpeesta ei varmaankaan ole kysymys. vauva imee erityisesti yöllä silloin maidon tuotanto jotenki tehokasta. jos vaan itse jaksat nämä useat syötöt yöllä niin se on vaan vauvasi hyväksi. vauvan kuuluukin heräillä yöllä useasti... äidinmaito on paljon nopeammin sulavaa kuin korvike. on tehty myös tutkimuksia joissa on osoitettu että useat heräämiset öisin estävät vauvaa nukahtamaan liian syvään uneen ja näin ollen kätkytkuoleman riski on pienempi.
jos olet halukas imettämään lastasi niin tutustu ihmeessä imetystukilistan sivuihin, sieltä itse olen ainakin saanut paljon hyvää tietoa juuri " ongelma" tilanteisiin. tsemppiä :)
santtu ja poika 2,5kk
Esikoinen söi aikanaan tiheästi ja tää toinen tuntuu olevan samaa maata, erotuksena se, ettei tutti kelpaa. Mä olen heittänyt meidän osaltamme nuo " tiheän imun kaudet" romukoppaan. Ei syömisessä välttämättä esiinny mitään säännönmukaisuutta: joku päivä (tai viikko) syödään harvemmin, joskus tiheämmin. Meillä 3-kuisella normaali syöttöväli on 2 tuntia, välillä mennään tunnin välein. Päivään mahtuu yhdet pitkät päiväunet (3-4 tuntia) ja yöhön yleensä yksi samanmittainen unipätkä. Tyttö syö hyvin ja tehokkaasti, maitoa tulee hyvin ja tyttö kasvaa upeasti: se on pääasia.
Tämä ei varmaan lohduta, mutta mä en ole saanut tyttöä opetettua tutin syömiseen. Toisaalta ajan mittaan lohtutissittely on vähentynyt.
Kannattaa kokeilla niitä vastasyntyneille tarkoitettuja, muotoiltuja tutteja. Sairaalassa esikoiselle annettiin rauhoittamistarkoituksessa muistaakseni glyseroliin kastettu tutti. Vaikka välillä ärsyttää, ettei kuopukselle tutti kelpaa, siinä on hyvätkin puolensa: ei tartte nousta keskellä yötä suusta pudonnutta tuttia etsimään eikä tartte aikanaan tutista vierottaa.
olisiko kellään tosiaan kokemuksia? tippojen nimi?