Avautuuko Raamattu jos sitä vaan alkaa lukea?
Tuleeko Raamattua lukevilla joku ahaa-elämys vai mikä saa ihmiset uppoutumaan tuohon kirjaan? Itsellä menee yli hilseen monet jutut siinä.
Kommentit (176)
Tilulilulii, nyt seon auki, nyt se on kii...
Vierailija kirjoitti:
Avautuu tosiaankin kuin taivas myrskyn jäljiltä.
Istuin Raamatun äärellä ja kuin sadussa aloin vavista täristen. Koko työpöytä kaatui ja sain saatteen Mikaelilta.
- Olet valittu hän sanoi. Jumala on valinnut sinut seuraajakseen.
Tässä vaiheessa hyperventiloin ja kierin kokolattiamatolla ympäriinsä kuin hepulikohtauksen saanut kissa käpälät söpösti rinnuksilla taipuneena.
Oi, minut on valittu, Jumala pitää minua erityisenä. Tässä vaiheessa koin pienen enteen ja eteeni lankesi suuri valo.
Jeesus ratsasti valkoisella ruunalla ja Hänen takanaan oli suuri lihaksikas sotajoukko enkelten. He olivat koristautuneet kultaisin haarniskoin ja kypärin. Heillä oli atraimet, keihäät ja miekat. He tulivat Jeesuksen kanssa taivasta pitkin ratsastaen lopun aikojen taisteluun pitkät hiukset hulmuten kuin urheat muinaiset viikingit.
Halusin olla yhtä tätä sotajoukkoa ja minut olikin valittu!
Sie epeli oot onnekas perkele!
En usko että kirjallisuutta ennestään tuntematon tiktökkääjä saa siitäkään mitään. Noin muutoin, siinä viehättää se tietty omanlaisensa alkuperäisyys ja kielenkäyttö (vanha suomennos). Ei sellaista ole muissa teoksissa. Monesti jää lueskelemaan sivun toisensa jälkeen, kun tarina etenee ja mielessä vilahtelee yhteyksiä historian ja arkeologian tietoihin, sekä muihin kirjallisiin lähteisiin. Sekä tietenkin elävässä uskossa olevien mielipiteisiin ja esityksiin. Kannesta kanteen lukua ei uskoon tulo vaadi, eikä ole vaatinut. Avautuu miten kullekin avautuu, mutta lisää se osaltaan sitä sivistystä, jos semmoiselle on omassa arjessa yleensäkään käyttöä.
Uskovaiset imee pappien perseenreikää...
Vierailija kirjoitti:
Uskovaiset imee pappien perseenreikää...
Nyt tuli niin sivistynyt kommentti, että taitaa olla oikein yliopiston professori linjoilla...
Olen lukenut Uuden testamentin läpi, mutta Vanha testamentti haasteellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä sinun pitää itse sivuja käätämän.
Kellä on korvat, se kuulkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin siihen kohtaan, kun isä alkoi kännissä raizkaamaan tyttäriään. Kaikenlaista olen lukenut, mutta kyllä tuo silti oksetti.
Missä kohtaa Raamatussa isä rai skaa tyttäriään?
Tohtisin väittää että Raamattu potentiaalisessti avautuu täysin - tai ainakin likimain - vain niille jotka haltsaavat mainiosti sen alkuperäiset kielet (VT:n heprea ja aramea, ynnä kreikka)
OT Sillä minä, Herra [Jehova, Um], sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
Iltalehti:
Suomalaistutkimus: Siittiöt voivat kantaa synkkiä salaisuuksia
Suomalaistutkijat saivat selville, että lapsuudenaikaisen stressin jäljet voivat siirtyä siittiöissä sukupolvesta toiseen.
Ei. Se on kokoelma sontaa 2000 vuoden takaa.
Pahoittelut, en lukenut koko ketjua läpi.
Raamattua alkaa ymmärtää kun syntyy uudestaan ylhäältä ja siten saa Jumalan Pyhän Hengen. Ilman uskoontuloa ja Pyhää Henkeä Raamatun ei ole tarkoituskaan avautua.
Siunausta kaikille
Vierailija kirjoitti:
Muslimeilla on yksi hyvä pointti: He ymmärtävät, että vain alkuperäinen Koraani on aidosti pyhä kirja ja kaikki käännökset ovat enemmän tai vähemmän virheellisiä. Surettaa huomata, kuinka moni (kristitty tai ei-kristitty) lukee itsekseen jotain Raamatun käännöstä ja kuvittelee tuosta vaan ymmärtävänsä mitä se todella merkitsee.
Oletko uskossa? Uskovaa ohjaa Pyhä Henki. Hän antaa viisauden. Ilman Jumalan Hengen viisautta ihmiset tosiaan ajattelevat ymmärtävänsä, mutta eivät todella ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Olin uskovainen. Olen siis kuullut Raamatun selitystä "monilla lahjoilla". Minulla oli siis hyvät taustatiedot, kun aloin lukemaan Raamattua.
Mitä pidemmälle Raamattua luin, sitä hämmentyneempi olin siitä, miltä tutut Raamatun kohdat näyttäytyivät, kun ne sijoittuivat alkuperäisiin asiayhteyksiinsä. Osa tutuista tarinan pätkistä sai jopa ihan päinvastaisen merkityksen, kun se oli osana alkuperäistä tarinaa.
Uskon edelleen Jumalaan, mutta en usko kaikilta osin niihin opetuksiin, joita kuulin siinä uskonnollisessa yhteisössä, jossa kasvoin.
Uskovaisuus ja elävässä uskossa oleminen on eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin siihen kohtaan, kun isä alkoi kännissä raizkaamaan tyttäriään. Kaikenlaista olen lukenut, mutta kyllä tuo silti oksetti.
Sitten oli sinulla luetun ymmärtäminen kovin heikkoa. Tyttäret käyttivät hyväksi kännistä isäänsä eikä toisinpäin. Raamattu ei anna teolle missään kohtaa hyväksyntää, kertoo ainoastaan tapahtuneen
Tarkoitat ilmeisesti tätä Raamatun kohtaa:
31 Vanhempi tytär sanoi nuoremmalle: "Isä alkaa tulla vanhaksi, eikä maassa ole yhtään miestä, joka voisi tulla ottamaan meidät vaimokseen yleisen tavan mukaisesti.
32 Juotetaan isälle viiniä ja maataan hänen kanssaan, että saisimme isämme avulla lapsia ja sukumme säilyisi."
33 Illalla he juottivat viiniä isälleen, ja vanhempi makasi isänsä kanssa, eikä Loot huomannut, milloin tytär t
Hyi helv. mitä irstailua. Henry Saari jää toiseksi.
Kyllä avautuu lopulta jos samalla toivot sitä. Mutta vain pieni asia kerrallaan. Eilen luin kohdan jossa oli sanat: Minä, viisaus (sofia?) jne.
Mutta ateistilta menee kerrassaan hermot taistelussa olemattoman jeesuksen takia ja dorkien uskovaisten takia 🤣🤣