Avautuuko Raamattu jos sitä vaan alkaa lukea?
Tuleeko Raamattua lukevilla joku ahaa-elämys vai mikä saa ihmiset uppoutumaan tuohon kirjaan? Itsellä menee yli hilseen monet jutut siinä.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän vielä, että on varmasti ollut helppo ohjailla ajan saatossa, tietämättömiä ihmisiä, pelottelemalla helvettiin joutumisella. Tämä on ollut keino saada ihmiset pysymään kurissa ja ohjailtuna. Kun ei silloin ollut googlea ja ei sitä maailmaa nähnyt samalla tavalla ja ihminen halunnut varmasti tietää mistä tämä kaikki on alkanut. Alun perin tarkoitus on voinut olla hyväkin, en itse osaa sanoa. Mutta varmasti on uskonnon varjolla tehty vaikka mitä kurjuuksiakin. Onhan noita uskomuksia vaikka mitä, ihmiset ovat ihmetelleet elämää ja keksineet tarinoita jotka kulkeneet sukupolvilta sukupolville jne.. Ja onhan se helppo nykyään "tyhmäksi" haukkua ihmisiä, mutta kuinka moni historiassa uskontoon uskovista ihmisistä uskoisi tänä päivänä näihin juttuihin? Varmasti myös voimia ja lohtua hädän hetkellä on tuonut johonkin uskominen ja voi vielä tänä päivänäkin tuoda. Näen itse järkevämpänä itseensä uskomisen ja siihen, että asia
Joo hyvin yritettiin ohjailla ihmisiä pois kristinukosta vainoilla, vankeudella, teloituksilla, jne. sellainen pari ensimmäistä vuosisataa.
Edes satukirja eivät avaudu tuosta vaan, kyllä se vaatii että kirja avataan, jos on tarkoitus lukea kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 uskonto opettaa yhtä ideologiaa, toinen toista. Näitä tulkintoja riittää. Millä hengellä haluat mukaan lähteä? Raamattukurssia tarjotaan ihan oven välistä kun Jehovalaiset soittaa ovikelloa pyyä sisälle.
Jehovan todistajat on eri uskonto, virallisestikin. Eivät kuulu kristinuskoon !
Miksi ei kuuluisi?
Vierailija kirjoitti:
Edes satukirja eivät avaudu tuosta vaan, kyllä se vaatii että kirja avataan, jos on tarkoitus lukea kirjaa.
Raamattu kannesta kanteen sovelluksesta voi kuunnella, niin ei tarvitse avata kirjaa. Samalla pastori Jukka Norvanto selostaa, niin pysyy hyvin kärryillä.
Vierailija kirjoitti:
Osa Raamatun teksteistä on ihan runollista tai tarinoita jne. Osa on sitten kryptisempää. Mielenkiintoinen kirja kaikin puolin. Ei tietenkään mitään jumalan ilmoitusta, mutta minun mielestä kiinnostava. Jos tulee joku kryptisempi osuus, niin kannattaa googlailla, mitä merkityksiä siihen liittyy. Raamattua on tutkittu paljon ja netistä löytää kiinnostavia selityksiä teksteihin. Ikävä kyllä enemmistö Raamatun tutkijoista on uskovaisia ja se vääristää sen tutkimusta paljonkin. Mutta näilläkin tutkijoilla on paljon tietoa. Eli ota pieni pala kerrallaan ja tutustu, mitä kaikkea siihen liittyy ja miten sitä on tulkittu.
Olen yrittänyt muutaman kerran lukea Raamatun alusta loppuun, mutta päässyt parhaimmillaan vain Jobin kirjaan. Mitään mielenkiintoista en ole tuosta kirjasta vielä löytänyt ja paperiversiot olen jo hävittänytkin. Taitaa jäädä minulta lukematta, vaikka olen muuten melko sitkeä lukemaan tylsempääkin tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on vaikeaselkoinen kirja, jonka ei ole tarkoitus "avautua" tuosta vaan. Jos tahdot ymmärtää Raamattua, kannattaa perehtyä siihen mitä katolinen ja ortodoksinen kirkko opettaa Raamatusta. Raamattu on ensisijaisesti kirkon kirja, jonka kirkko kokosi ja jota kirkon on tarkoitus tulkita ja opettaa.
Tuo on harhaoppi, että kirkon/papin tulee tulkita Raamattua, eikä itse pitäisi lukea sitä henk. koht. Siinä puuttuu henkilökohtainen, pelastava, Pyhästä Hengestä uudestisyntynyt usko.
Pyhä Henki "avaa Raamatun" uskovalle. Ilman Pyhän Hengen johdatusta Raamattua ei voi ymmärtää, Raamattu opettaa näin.
Mitkään papit/ kirkot/ rituaalit/ hyvät teot eivät pelasta, vaan henk koht usko Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä ristillä.
Jos joku Raamatun kohta askarruttaa, itse katson ihan netistä, löytyykö sieltä lisätietoa aiheesta. Esimerkiksi nettipappi on antanut hyvän vastauksen ylöstempauksen problematiikkaan. Koivuniemi-sivusto antaa usein rinnakkaisviitteitä Raamatun kohdille. Raamatun versioista vuoden 38 painosta arvostetaan enemmän kuin vuoden 1992 painosta, eri maiden versiot ovat kai jossain määrin erilaisia. Mutta kuten sanoit, Pyhä Henki avaa Raamatun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoi Marialle, minä lähden nyt pois. Tässä on Jaakob, hän on nyt sinun poikasi. Maria synnytti Jumalan pojan, mutta hän oli ihminen.
Muutenkin ristiriitaista sanoa, että ei palvo Mariaa, mutta seuraavassa lauseessa tivaat, miksi ei ole mielestäni pyhä. Me ihmiset olemme syntisiä. Katolinen kirkko on julistanut esim. paavin pyhäksi, miksi olisi niin tehnyt, jos uskovat ovat pyhiä jo uskossaan.
Mitä ihmettä tarkoitat tällä: "Muutenkin ristiriitaista sanoa, että ei palvo Mariaa, mutta seuraavassa lauseessa tivaat, miksi ei ole mielestäni pyhä."
Raamatussa puhutaan toistuvasti uskovista ihmisistä pyhinä. Tässä 3 esimerkkiä:
"Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat, haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös" (Matt. 27:51-52)
"Pietari kiersi paikkakunnalta toiselle ja tuli myös Lyddassa asuvien pyhien luo." (Ap.t. 9:32)
"Tämä on jo toinen kirje, jonka teille kirjoitan. Molemmissa olen herätellyt ja muistuttanut teitä, joiden ajatukset ovat vilpittömiä, pitämään mielessänne pyhien profeettojen ennalta lausumat sanat sekä apostoleilta saamanne Herran ja Vapahtajan käskyn." (2. Piet. 3:1-2)
Pyhimykseksi julistaminen ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että katolinen kirkko on varma kyseisen henkilön pyhyydestä. Se ei ole kannanotto kenenkään sellaisen ihmisen mahdollista pyhyyttä vastaan, jota ei ole erikseen julistettu pyhimykseksi.
Paras tapa tulla ateistiksi on lukea raamattua. Ihan älyvapaita tarinoita täynnä koko kirja.
Vierailija kirjoitti:
PAPIT JA PIISPAT ON TODELLA KUVOTTAVIA L-O-I-S-I-A
Kaikki viiitun papit, pastorit ja piispat on yhteiskuntamme kirottuja, kuvottavia L-O-I-S-I-A.
Iilimatoja, verenimijöitä, siis ihan oikeita vampyyreita piikikkäine torahampaineen. YÖK!
He VALEHTELEVAT kansalle ammatikseen rahasta. Aina kun he aukaisevat suunsa, ulos tulee iso liuta saastaisia valheita. Pappien hengitys haisee paskalle. Jotkut typerykset eli aivo-orjat kustantavat pappien, pastorien ja piispojen makean elämän. Noloa, ei voi muuta sanoa.
Tämä on vain karu totuus, ei mitään muuta, hah hah hah!
Kansan verovaroin pakkorahoitettu YLE on lailla velvoitettu lähettämään uskonnollista paskaa radiosta ja televisiosta. En halua maksaa paskasta. Kiitos poliitikot, olette idiooootteja!
Erotkaa kaikki kirkosta ja tulkaa viimeinkin vapaiksi.
Tuon oksennuksesi jälkeen tekee mieli kyllä kysäistä, että kuinkahan vapaa mahdat itse olla? Ei kovin houkuttelevalta vaikuta "vapautesi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 uskonto opettaa yhtä ideologiaa, toinen toista. Näitä tulkintoja riittää. Millä hengellä haluat mukaan lähteä? Raamattukurssia tarjotaan ihan oven välistä kun Jehovalaiset soittaa ovikelloa pyyä sisälle.
Omasta mielestään ovat kristittyjä ja näin moni muukin ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa tulla ateistiksi on lukea raamattua. Ihan älyvapaita tarinoita täynnä koko kirja.
Onko tän tarkoitus olla jotain käänteispsykologiaa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa Raamatun teksteistä on ihan runollista tai tarinoita jne. Osa on sitten kryptisempää. Mielenkiintoinen kirja kaikin puolin. Ei tietenkään mitään jumalan ilmoitusta, mutta minun mielestä kiinnostava. Jos tulee joku kryptisempi osuus, niin kannattaa googlailla, mitä merkityksiä siihen liittyy. Raamattua on tutkittu paljon ja netistä löytää kiinnostavia selityksiä teksteihin. Ikävä kyllä enemmistö Raamatun tutkijoista on uskovaisia ja se vääristää sen tutkimusta paljonkin. Mutta näilläkin tutkijoilla on paljon tietoa. Eli ota pieni pala kerrallaan ja tutustu, mitä kaikkea siihen liittyy ja miten sitä on tulkittu.
Olen yrittänyt muutaman kerran lukea Raamatun alusta loppuun, mutta päässyt parhaimmillaan vain Jobin kirjaan. Mitään mielenkiintoista en ole tuosta kirjasta vielä löytänyt ja paperiversiot olen jo hävittänytkin. Taitaa jäädä minulta lukematta, vaikka
Kirjoitinkin jo tuonne toiseen ketjuun, että Jesaja on yksi Raamatun profetioista ja sitä sanotaan viidenneksi evankeliumiksi. Paikoin aika ankaraakin tekstiä, mutta itse lukisin sen ensin ja sitten UT:n evankeliiumeista esim. Matteuksen. VT:n maailma oli ankara, Jesaja kirjoitti Jumalan tuomiosta, mutta myös tulevasta pelastuksesta. Joka sitten konkretisoituu Matteuksen evankeliumissa. Sitä kautta avautaa, kuinka suuri Jumalan armo on. Jobin kirja on kärsimyskirja, ja siksi aika ahdistava, ja sen lukisin vasta myöhemmin.
Raamattu täytyy avata lukeakseen sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tän tarkoitus olla jotain käänteispsykologiaa vai?
Ei ole. Minusta on aivan sama haluaako joku uskoa vai ei. Tosiasia kuitenkin on, ettei suurin osa tapakristityistä edes tiedä mitä Raamatussa kerrotaan.
Hädin tuskin edes papit on lukeneet Raamatun kannesta kanteen. Suurin osa ei edes tiedä perusasioita omasta uskonnostaan.
Satuja puhuvista käärmeistä ja vedenpaisumuksista. Ei kiitos.
Ei se pelkästään lukemalla taianomaisesti avaudu, kyllä pitää käsin kantta avata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu kannesta kanteen sovelluksesta voi kuunnella, niin ei tarvitse avata kirjaa. Samalla pastori Jukka Norvanto selostaa, niin pysyy hyvin kärryillä.
Voisin kokeilla vielä tuota, mutta haluaisin kyllä lukea itse enkä kuunnella.
Tietääkö kukaan onko JW:llä mitään vastaavaa helppotajuista Raamatun läpikäyntiä? Minua kiinnostaisi myös heidän versionsa, joka kai poikeeaa kirkon vastaavasta vain minimaallisesti. Jehovathan ovat ahkeria julkaisutoiminnassa, joten jotain luulisi löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kokeilla vielä tuota, mutta haluaisin kyllä lukea itse enkä kuunnella.
Tietääkö kukaan onko JW:llä mitään vastaavaa helppotajuista Raamatun läpikäyntiä? Minua kiinnostaisi myös heidän versionsa, joka kai poikeeaa kirkon vastaavasta vain minimaallisesti. Jehovathan ovat ahkeria julkaisutoiminnassa, joten jotain luulisi löytyvän.
Raamatusta on satoja keskenään erilaisia versioita. Luettavaa riittää.