**LOKAKUISET loppuviikkoon**
Kommentit (52)
Ja Jääsydämelle vielä jaksamista niiden korvatulehdusten kans, saat täydet sympatiat!
Kiva, kun ovat nämä pinotkin taas pidentyneet :)
Tässä vastauksia galluppeihin:
TALOUS: Meillä menee noin 100¿ viikossa ruokaan. Ei syödä juurikaan ulkona. Joskus ostetaan kahvin kanssa herkkuja. Ja joka lauantai pizza Frasierin seuraksi :). Vauvalle ostaa sukulaiset paljon ruokaa, joten siinä sit vähän säästää.
VAATTEET: Mä olen aina ollut kova ostelemaan vaatteita. Nyt kun omat ainoat tulot on minimi äitiyspäiväraha niin eipä sillä juurikaan osteta. Mut toisaalta nyt tulee oltua enemmän kotona, joten eipä sitä kauhean " hienosti" tule pukeuduttua muutenkaan. Tosin vaatekaappi on niiiiin täynnä jo entuudestaan vaatteita, joten niilläkin pärjää. (Kaikkiin ei vain vielä raskauden jälkeen mahdu :( )
VAUVAN VAATTEET: Meillä on yleensä neidillä punaisen eri sävyjä, valkoista tai ruskeaa. Olen käyttänyt kaikenvärisiä enkä ole liioin miettinyt ovatko tytön vai pojan värejä.
HIUKSET: Mulla on mielestäni ollut sekä raskauden aikana että nyt hiukset paremmassa kunnossa. Aina on ollut paksut hiukset, mutta nyt tuntuu, että niissä on jotenkin enemmän eloa :) Tosin leikkasin synnytyksen jälkeen pitkistä hiuksista yli 30cm pois!
SYNNYTYS: Jäi ihan positiiviset kokemukset. Pitkä ja kivulias oli kokonaisuudessaan (1,5 vrk), mutta eipä sitä enää muistele kuin hyvällä. Kyllä sitä voisi jo uudestaan mennä :)
IDOLS: Mun ehdoton suosikki on Johanna!!! Meni oikein kylmät väreet kun semifinaalissa lauloi :)
Olikohan vielä muita.. En nyt ainakaan muista.
Onko muuten kukaan muu huomannut, että raskauden tai imetyksen aikana olisi mennyt hampaat huonompaan kuntoon? Itsellä on ollut nyt ientulehduksia esim. enemmän, vihlontaa ym.
Mut nyt tv:n pariin. Neiti nukahti taas lähes minutilleen puol kasilta :) Ja viime yönä täällä herättiin vain kerran 12 tunnin aikana. JEE!! Saa nähä miten unien käy kun hampaat alkaa pukkaan...
Mukavaa illan jatkoa kaikille!!!
Susuliini ja neiti lähes 4kk
Paljon asiaa, saas nähdä muistanko kaiken:
Ekaks tärkein; tämä päivä menty TÄYSIN rintamaidolla ja tyttö on ollut niin ihana oma itsensä, ei edes pienintä kitinää koko päivänä. Ai miten kivaa! ELikkäs minä täysimetän sitten kuintekin sinne 6kk asti, herätköön syömään 3-4krt yössä, mutta en anna kiinteitä kun masu´tuli nuin kipeäksi. En ainakaan nyt pariin päivään. Todella hyvin on pärjännyt ilman kiinteitäkin ainakin tän päivän.
HIUKSET; niitä lähtee mutta lähti esikoista imettäessäkin. On varaakin lähteä kun raskausaikana niin kukoisti koko pää eli hiukset olivat todella hyvässä kunnossa.
VAPAASTA; mulla on onneksi ihana mies, olisin saanut aamulla nukkua heti mutten halunnut. Me nukuttiin koko perhe 2 tuntia tyttöjen päikkäreiden aikaan. Oli muuten aivan ihana hetki, lapset meidän kainolossa kaikki saman peiton alla - aah! Muutenkin mies hoiti kauppa-asiat esikoisen kanssa ja siivosi. Mä valmistauduin hyvän ystäväni kihlajaisiin joissa käytiin nopeasti miehen kanssa. Ei maltettu olla vielä kauaa vaikka Lilia osaisi syödä korviketta pullosta (eilen oppi). Nyt on lasten aika. Mä en ole vielä valmis olemaan poisssa kotoa kauaa eikä mies halunnut jäädä iltaa istumaan ilman mua.
TALOUS; jos tarvii, me säästetään, muttei KOSKAAN ruuasta. Siis ei kierretä tarjouksia (ostetaan kyllä tarjouksesta jos sattuu jotain hyödyllistä olemaan muttei juosta niiden perässä). Ruokaan menee paljon rahaa kun syödään terveellisesti, paljon vihanneksia, kasviksia ja hedelmiä, raejuustoa, täysjyvätuotteita, kala-, liha- ja broilerinfileetä jne jne. Teen mahd. paljon itse joten siinä säästää. Ja ruuat yritetään syödä aina kaikki ja tehä esim. jämistä pitsaa tms (tässä oli parantamisen varaa) KOskaan ei syödä ulkona tai käydä pikaruokaravintoloissa. Vaatteita ostetaan silloin kun tarvii, ei huvikseen kuitenkaan. Nyt me ollaan muutenkin osteltu kaikkea toisaalta turhaa mutta kivaa esim. sisustettu ollaan, harrastusvälineitä jne kun on ollut miehellä tosi hyvä palkka. Mutta kun tiedetään että jään pian hoitovapaalle eikä silloin sitten taas osteta mitään muuta kuin ruokaa ja makseta laskut. Harrastuksiin meillä menee parikymppiä viikossa. Yleensä menee enemmän, me satsataan harrastuksiin kun ne on meidän mielestä tärkeitä henkiselle hyvinvoinnille. Me ei käydä baarissa lainkaan ja mies juo ehkä 2 saunaolutta/kk. 1 lapsin reissu/vuosi on meille myös tärkeä johon säästetään hulluna ja eletään yksi viikko aika lailla törsäten. Sitten taas elellään tiukemmin. Lapsille ei ostella leluja paitsi 2 palapeliä olen ostanut esikoiselle (2e/palapeli) kun se tykkää tehdä niitä ja ne on hyviä sade/pakkasilman pelastuksia. Myös askartelutearvikket ostin kunnolliset ja niiitä onkin käytetty päivittäin.
Ruokaan menee viikossa n. 80e.
Nyt tuli nälkä, pitää mennä tekemään pari leipää. PIti vielä jotain kommentoida mutten muista. Ai niin ikävä kuulla Mianni ja Jääsydän teidän korvatulehduksista (siis lasten). Paljon jaksuja ja voimia pienille!
Nazu kera nukkuvien tyttöjen
Nyt ei taas olekaan tullut vähään aikaan kirjoiteltua, lukemassa olen kyllä käynyt... Kaikenlaisia gallupeja on ollut, toivottavasti muistan edes osan.
YÖUNET ovat meillä kiinteiden myötä menneet takaisin " normaaliin" , eli yleensä kaksi herätystä. Tosin ensimmäinen herätys nyt on monena iltana ollut jo ennen puolta yötä, joten aamuyöllä on sitten nukuttu vastaavasti pitempiä pätkiä. Olisin kyllä toivonut heräämisten jäävän maksimissaan yhteen, mutta täytynee odottaa puuroja sitten... Enkä tietenkään voi varmuudella sanoa, johtuuko kiinteistä vai palasiko rytmi muuten vaan yhtäaikaa tavalliseksi.
VAATTEET: Meiltä löytyy kyllä ihan kaikenlaista, kun Onni käyttää enimmäkseen isosisarusten vanhoja. Vain ihan vaaleanpunaisimmat on karsittu pois. Lempivärini on sininen, joten sinistä tietenkin löytyy varmaan eniten.
TALOUS: Meidän kaikki rahat menevät asumiseen ja ruokaan, niistä emme tingi. Meillä on iso talo sekä täällä että Suomessa ja meillä on käynyt siivooja kerran viikossa jo yhdeksän vuotta. Melkoisia herkkusuita olemme myös. Ruokakauppaan menee varmaan vähintään 100 euroa viikossa (piti tarkistaa mieheltä, joka on meillä se, joka AINA käy kaupassa. Reissuun lähtiessäänkin ostaa meille ensin kaapin täyteen ruokaa... olen aika avuton siinä suhteessa.) Mitään ei jää meillä kyllä säästöön, vaan ihan kaikki menee joka kuukausi, varsinkin nyt kun asumme kahdessa maassa. Toivottavasti sitten vähän helpottaa, kun pääsee tästä Ruotsin talosta eroon. Suomessa kyllä sitten rahaa menee puutarhaan paljon enemmän - se kun ei ole koskaan valimis. Eli siis me emme matkustele muuta kuin työn puitteissa, emme osta " koskaan" vaatteita, emmekä käy ulkona syömässä, elokuvissa tms. Meillä on myös kaksi uudehkoa autoa, joihin menee paljon rahaa, vaikka molemmat onkin kutakuinkin maksettu, mutta vakuutukset, bensa, huollot... Ai niin, ja lasten harrastuksiin menee TOSI paljon rahaa, kun harrastusikäisiä on jo kolme. Kaikki soittavat jotain instrumenttia, sitten ratsastus, uinti...
SYNNYTYS: Minulla on ollut aika pitkiä kaikki synnytykset, mutta Onnin oli selvästi lyhin, eli 16 h. Se oli ehkä ensimmäisenä mieleen tuleva positiivinen yllätys. Aikamoinen paniikki oli kyllä, kun emme meinanneet ehtiä sairaalaan ajoissa ja en sitten ehtinyt saada mitään helpotusta kipuun. Lisäksi negatiivinen yllätys oli Tukholmalaisen synnytyssairaalaan ankeus ja suorastaan likaisuus. Mutta parempaa palkintoa ei voisi kuvitella! Minullakin muuten jälkisupistukset olivar selvästi kivuttomampia kuin edellisillä kerroilla. Minäkin pelkäsin niitä etukäteen.
Minulla tulisi mieleen GALLUPIA itsenne ja miestenne menoista erikseen. Olen saanut sen kuvan, että monen miehet käyvät paljon omissa menoissaan, mitä vähän kummastelen... Käyttekö sitten vastaavasti itsekin? Me emme kumpikaan käy koskaan missään, työmatkoja lukuunottamatta. Jos joskus jossain käymme, niin sitten yhdessä, mutta ne menot ovat nyt kyllä ulkomailla tukiverkon puutteesa karsiutuneet aivan minimiin. Toisaalta kotona on kyllä niin ihana olla, ettei täältä mihinkään usein edes mieli tekisi...
Nyt lauantai-illan viettoon. Me tytöt kävimme jo saunassa, ja pojatkin sieltä kuuluvat kohta tulevan.
Mukavaa sunnuntaita!
I
noista MENOISTA eli meillä mies käy (tai kävi ennen kuin nivelsiteet meni) kerran vkossa pelaamassa lentopalloa ja kesällä 2x vko pesäpalloa. Ja minä käyn 2 iltana jumpassa (45 min kerralla). Miehen harrastus kestää 1,5h/kerta. Muuten mies on aina kotona meidän kanssa eli tammikuusta saakka on ollut kaikki illat. Kun lapset nukkuvat niin voi mennä autotalliin tekemäänn omia hommia jos on töitä kotona mutta vasta lasten mentyä nukkumaan eli 20.30>. Meillä tämä systeemin on sovittu ja " mietitty" ennen lasten syntymiä että molemmat harrastavat max. 2 iltana vkossa, muuten ollaan perheen parissa ja se on myös toiminut erinomaisesti. Ja tosiaan meillä olen minä joka tällä hetkellä harrastaa/menee omia menojaan enemmän. Jos tulee jotain muita menoja niin aina soitetaan toiselle ja kysytään että onnistuuko. Harvoin, todella harvoin mies soittaa ja kertoo että kaveri tms on pyytänyt avukseen johonkin tai jotain vastaavaa. En edes muista millon viimeeksi on niin käynyt. Ei ainakaan Lilian syntymän jälkeen. Ja tosiaan kesälläkin mies korjasi autoa vasta esikoisen mentyä nukkumaan. Mutta tämä sopii meille erinomaisesti ja on molempien yhteinen päätös ja siksi toimii;)
Nyt nukkumaan! Huomenna uintiin aamulla, jeeeeeeeeeeeeeeeeee!
Nazu
Eli MENOISTA: Meillä minä käyn yksin...ööh. Noh, kaupassa ehkä pari kertaa kuukaudessa. Siinäpä se oma aika taitaa olla. Joskus _todella_ harvoin käyn kavereiden kans iltaa istumassa, siis sanotaanko kerran 2 vuodessa. Ja n. kerran kuukaudessa mies ottaa kaikki muksut ja lähtee vanhemmilleen muutamaksi tunniksi, että saan levätä.
Mies käy kerran vkossa lentopallossa (2,5t), 1-2 x vkossa uimassa (1,5-2t, saattaa ottaa joskus esikoisen mukaan), ainakin kerran viikossa jonkun kaverinsa luona (30min-5t) ja sitten 1-3 x kuukaudessa lähtee istumaan iltaa kavereidensa kans, jolloin on pois kotoo n. klo 18-4. Kesällä menoja on sitten enemmän.
Ja saisin kyllä ehkä enemmänki omaa aikaa, mutta en oo vielä löytäny sopivaa omaa harrastusta itselleni. Paljon kyllä kyläilen, ulkoilen jms niin, että otan 1 tai 2 lasta mukaani ja loput jää miehen kans kotiin.
Ja JÄÄSYDÄN: Meillä mies suostuu AINA, jos joku kavereista pyytää johonki. Arvaapa vaan ottaako päähän niin maan pirusti.. Sitten monesti, jos minä ehdottelen jonnekin lähtä tms niin saa vastaukseksi " ku ei millään jaksas" ...
Mutta, jotta ei taas ihan persläveltä kuulosta tuo mies, niin jätti kuitenki tänään iltariennot väliin ja tuli kotiin 20.30, kylvetti tytöt ja laittoi sitten Tuomaksen yöunille.
Unohdin eilen kertoa meidän TALOUSMENOISTA, eli kuten monella muullakin näyttää olevan niin ruokaan meillä eniten menee rahaa. Me on budjetoitu 500 eur/kk siihen. Ulkona ei syödä oikeastaan koskaan omalla rahalla, vaan äiti maksaa jos ravintolassa käydään (ehkä 1 krt/2kk). Hampurilaisia tai pizzaa syödään normaalisti noin kerran 2-4 viikossa. Kaupasta ostetaan aika laadukasta ruokaa eikä paljon hintaa katsota, etenkin liha ja vihannekset on sellasta jossa ei pihistellä yhtään vaan ostetaan luomua. Leivässä sen sijaan katson kyllä hintaa...
Harrastuksia meillä ei ole ja lehtiä ei tule. Ei matkustella, eikä käydä ulkona. Vaatteita minä ostelen yhtä usein kuin muutama muukin ilmoittautunut eli ehkä pari kertaa vuodessa, mies ostaa useammin.
Oikeastaan meillä varmaan isoimmat kuluerät on 1) ruoka, 2) auto, 3) vakuutukset. Asumismenoja en laske tähän kun ne on (toivottavasti!!!) muuttumassa, mutta toki ne lohkaisee ison osan. Jos saadaan hankittua korjattava talo niin siinä sitten riittää harrastusta ja rahareikää :)
Sitten MENOISTA: Ei ole niitäkään :) Miehellä on nyt keväällä 2 krt viikossa kouluilta eli hän tekee kouluhommia. Muita sidottuja juttuja meillä ei ole, koska kummallakaan ei tosiaan ole harrastuksia. Käytännössä jonain päivänä viikossa mulla on kuitenkin " omaa aikaa" tässä koneella noin 5h, kun teen töitä (tosin samassa olohuoneessa leikkii 2v ja kitisee 4kk, joten varsinaista omaa aikaa se tuskin on...).
Oikeasti OMAA AIKAA mulla ei ole, vaan jos kavereita näen niin se on aina lasten kanssa. Viimeksi olen käynyt kaverin kanssa jossain ilman lapsia... hmmmmmmm! Piti ihan kysyä mieheltä ja lopputulos: varmaankin olen viimeksi käynyt ilman lapsia omissa " polttareissa" jotka järjestettiin reilu vuosi naimisiinmenon jälkeen, marraskuussa 2005!!! :D Että just...
Miestä vähän harmittaa kun ei pääse useammin kavereita näkemään, mutta hyväksyy sen että tämä on väliaikaista. Oli alunperin sovittu että nyt uuden vuoden puolella sitten mies voi mennä silloin tällöin iltaa istumaan, mutta nyt kun tota kouluhommaa on kahtena iltana viikossa ja mun päivät venyy silloin aika pitkiksi niin olen kyllä sanonut että jos vasta sitten sen jälkeen kun koulu on hoidettu. Mies on kyllä itsekin niin väsynyt että ei oikein jaksaisi lähteäkään.
No niin, nyt Anja kaipaa ruokaa ja kohtahan ne naiset taas hiihtääkin. " Lupaavasti" Kuitunen jätti tänään matkan kesken.
Hyvät sunnuntait :)
Coe
Olipa kiva nukkua pitkästä aikaa vähän parempi yö. Toki varmaan 3 kertaa noustiin syömään mutta muuten sain nukkua rauhassa ja vauvaki omassa sängyssä. Lääkäri määräs 100mg burana suppoa niin autto särkyyn paremmin ku panadol.
Menoista: Meillä minulla on normaalisti 2 vapaa" iltaa" . Ts. käyn ma tai ti iltana jumpassa (1.5h) ja sitte joko pe tai su vesijuoksussa (2h). Ne on ne menot jotka mä JOKA viikko pidän itelläni, koska mun pakko päästä liikkumaan että saisin tätä läskiä poltettua ja toiseksi tarviin omaa aikaa, en muuten jaksa lasten kanssa. Viime vkolla ku olin kipeenä en päässy mihinkää, ja kyllä oli pe jo niiiin kireätä mammaa että oksat pois. Kävinki sitte kaupassa pe yksin, ja teki terää ;) Meillä nuo ruoka ostokset on mun kontolla 99% ja teen ne mielelläni. mies ei osaa kattoa hintoja ja vertailla, joten hoidan ite sen homman ja mieluiten yksin. Toisinaan saatan käydä jossai omilla menoilla niin että otan vauvan mukaan.
Mies käy kerran vko pelaamassa kössiä ja kerran sulista. Lisäksi sillä tulee aina nuita ihme menoja kavereitten kanssa :) yleensä saan nalkuttaa niistä ku ne tulee niin yhtäkkiä. Niin, ja nyt on saatu pari flikkaa meille sillälailla että he tulee kerran kuussa illaksi hoitamaan lapsia ja päästään ukon kanssa kahestaan jonnekki. Kivaa seki.
Mutta en tosiaan halua toisaalta estää miestäkää olemasta kavereitten kanssa eikä mulla o syytäkää. Ja jos kotona kaikki on ok niin saa mun puolesta mennäki kavereiden kanssa.
Niin, nuista talousasioista sen verta vielä että me ei juoda ollenkaa alkoholia eikä harrasteta baareissa juoksua joten meillä ei mene senttiäkää sellaseen. Ja sen verta tarkennusta että meillä on tuloina minimi äippäraha ja miehen opintotuki, joten jokainen varmaan ymmärtää että meillä ei sen takia todellakaan osteta mitään mitä ei oo ihan pakko eikä edes sitä mitä olis pakko. Autolainaa ei ole ja loppukuu ennen lapsilisiä kituutetaan ihan tosissaan. Mutta elämä on ;) Joka päivä meillä on ruokaa ollu ja on tähän jo tottunu. Mutta PERIAATTEESSA, meillä menee melkein 400e/kk tuloista jo ruokaan, eli tulot menis melkein fifti-fifti niihin. Mutta ku lisäksi on maksettava vuokraa 200e ja laskut päälle (joita väh. 200e/kk) niin ei meijän tulot käytännössä edes riitä... Onneksi ja harmiksi on opintolaina, mutta ilman sitä ei pystyttäs elämään.
Sanoitko sä mianni että teillä menee vaan 100e/kk ruokaan rahaa? Kerro mulle miten saat pidettyä menot niin vähäisinä, säästettäs melkosesti jos niin vähän sais ruokaan menemään :)
Mutta nyt mies ahistelee mua tästä pois joten morotus..
Jääsydän
JÄÄSYDÄN: Juu, ei ihan noin vähän, olen tietty tarkoittanu 100¿ /vko!!! Mulla oli eilen oikee möhlinkipäivä, sekoilin sekä sanoissa että kirjoituksissa :)
Muutoin täällä ei kovin hääviä. Tai no, viime yö oli ihan hyvä, mutta mulle on iskeny karsee flunssa ja joka paikkaa särkee...
Ei nyt jaksa naputella enempää. Mies lähti uimaan ja pienempi tyttö koittelee tosissaan äiskän pinnaa..
Se on nimittäin todella paljon kotona! Tosin tähän vaikuttaa se, että vielä opiskelee ja käy töissä vaan kerran viikossa. Eli on yhden " kokonaisen" päivän/vko pois, muuten aina päivittäin muutaman tunnin käy koululla/kaupungilla/kavereilla. Ja antaa vastaavasti mulle omaa aikaa niin paljon kuin haluan. Enemmänkin se on siitä kiinni, etten itse osaa lähteä--> muutaman kerran viikossa käyn kaupoilla/juoksemassa.
TALOUS: Miehen opiskelujen vuoksi meidän tulot on hyvin pienet, mutta todellakaan ei olla säästäväisiä. Missään ei oikeastaan yritetä säästää, ja vaatteita ostellaan joka kuukausi. Autoa eikä omaa asuntoa ei vielä ole, ne on ehkä ne " säästökohteet" . Visa vinkuu;)
KÄÄNTYMISESTÄ joku kyseli. Meillä on käännytty molemmin päin, mutta tällä hetkellä varpaiden työntäminen suuhun on pop, joten mitään muuta ei yritetä. Paitsi vatsalla ollessaan ryömiä. Vähän on vielä kala kuivalla maalla -tyyliä ;D
A & I 4kk3vkoa
Sen verran oli ohjelmaa viikonloppuna etten ehtinyt/jaksanut edes avata konetta. Äsken luin teidän jutut pikakelauksella, jotain saattoi jopa jäädä mieleenkin...
AXELARA kyseli kiinteiden vaikutuksesta yöuniin. EOS, sillä Elli palasi ruotuun ja syö taas vain kerran yössä. Nukkuu 21/22-07/08 ja syö noin viiden aikaan. En siis ehtinyt edes kokeilla perunaa tai muuta ja olen oikein iloinen tilanteesta -laiskuuttani en aloita kiinteitä ennen kuin on ihan pakko:p Sitä paitsi ei tuo meidän tyttö nälkiintyneeltä näytä tuplaleukoineen ja makkarareisineen:D
IRIS kyseli KÄÄNTYMISESTÄ. Elli ei käänny mihinkään suuntaan. Kyljelleen kyllä kierähtää selältään, mutta siihen tyssää. Ikää nyt 4kk1vko
RAHANKÄYTTÖ on meillä melko hulvatonta, voisi sanoa että kädestä suuhun eletään. Ruokakauppaan menee noin satanen viikossa, luulisin. Ruoasta ei säästellä, eikä esim vaipoista. Ulkona käydään syömässä ehkä kerran pari kuussa, ennen lapsia käytiin viikottain ja silloin tuli baareissakin heiluttua ihan riittämiin. Vaatteita ostellaan (tai siis minä ostan) lähes viikottain *punastuu*, lähinnä lapsille. Musta vaan on niin ihanaa pukea lapset nätisti:) Ennen ostelin itsellenkin tosi usein vaatteita, mutta nyt ei oikein jaksa paneutua kauppojen kiertelyyn, vaikka syytä oliskin hieman uudistaa vaatekaappia. Mitäs muuta...Leffassa käydään nykyään tosi harvoin, kirjoja ja levyjä ostellan aika paljon. Lisäksi meille tulee aika paljon lehtiä kotiin ja niihinkin menee jokunen euro. Matkusteluun ei lasten syntymän jälkeen ole luonnollisesti mennyt yhtä paljon rahaa kuin ennen, vaikka pari reissua on tullut tehtyä myös esikoisen syntymän jälkeen. Siinä on muuten asia, jota kaipaan elämästä ennen lapsia...oih ja voih niitä ihania reissuja joita tehtiin kaksin miehen kanssa rinkat selässä...
Diipadaapa, ei kai tässä sen kummempia. Ellillä muuten silmä rähmii jo toista viikkoa, täytyy käyttää lekurissa ettei ole tulehdusta tm ikävää. Onko muilla ollut tätä vaivaa? Mikä on auttanut, onko ollut silmä(- tai korva)tulehdusta, onko tarvittu lääkekuuria jne?
Täytyy yrittää käydä täällä vähän useammin niin ei mene aina tuntia pinon lukemiseen ja pystyy paremmin osallistumaan keskusteluun ja pitää omatkin tiedot ajantasalla. Niin, meinasikin ihan unohtua tärkeääkin tärkeämpi eli IDOSL-GALLUP: Ari on suosikki täälläkin!
Lillis ja ElliS
JÄÄSYDÄN: Mulla ei ollu nyt ollenkaan niin kauheat jälkisupparit kuin toisella ja kolmannella kerralla ja olin siitä tosi iloisesti yllättynyt!!
Ja täällä toinen, joka ei tosiaankaan osta joka kuukausi vaatteita. Mulla kans tuo 2 x vuodessa on aika lähelle. Kirppareilta teen vaateostoksia vähän useemmin, mutta siis tosi vähän ostan. Me ollaanki niin onnellisessa asemassa, että saadaan sukulaisten lasten vaatteita paljo. Ja minä en oo yhtän tarkka väreistä tai kuoseista eli kaikki käy. Lisäksi mummit ostaa monesti kalliimpia juttuja kuten toppahaalaria tms.
TALOUSGALLUPPI meinas unohtua. Meillä säästetään just noissa vaatejutuissa + harrastuksissa eli meillä koko perheellä ainoo maksullinen harrastus on isomman tytön liikuntaleikkikoulu, joka maksaa 51¿ /6kk. Lisäksi meillä ei oo autolainaa vaan ajetaan vanhoilla ja halvoilla autoilla. Myös talo ostettiin ns. halvalla budjetilla eli vanha talo, jossa ois paljo (pinta)remppaa, mutta nyt tämä välttää näin, tehdään sitten joskus jos on rahaa..
Ruokakauppaan menee aikalailla 100¿/kk ja siihen kuuluu kaikki vaipoista ruokaan ja pesuaineisiin. Herkkuja ostetaan aika usein mutta toisaalta kierrän myös tarjousten perässä ja suht paljon syödään riistaa (lähinnä hirven lihaa), jota saadaan molempien vanhemmilta.
Nyt tytöille Nalle puh pyörimään ja pyykkihommiin