Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltaja-äiti pulassa: Kela käski muuttamaan pienempään asuntoon ja nyt sosiaalitoimi käskee muuttamaan isompaan asuntoon

Vierailija
25.11.2024 |

Tamperelainen yksinhuoltaja joutui Kelan pakottamana muuttamaan kolmiosta kaksioon 26 euron takia, mutta sosiaalitoimi painostaa muuttamaan suurempaan asuntoon kaksio on säädösten mukaan liian pieni asunto yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle:

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010846198.html

Kommentit (289)

Vierailija
161/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lehtijutussa oli kyllä epäselvyyttä ainakin asumistukiasioita tuntemattoman lukijan kannalta. Sellainen käsitys jäi, että rouva teki muuttopäätöksen siksi, että käteen jäisi tuo 26 euroa enemmän kuukaudessa. Mietin, että ehkä en ymmärtänyt oikein - ei kai 26 euron vuoksi tekisi noin suurta ratkaisua. Oliko asia niin, vai olisiko rajan ylittyminen merkinnyt koko asumistuen vähentymistä - tietääkö joku paremmin?

Vierailija
162/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksioissa on melkein sata neliötä, miten ei muka riitä jos on jaettu kahteen 50 neliön huoneeseen ja siihen viekä keittiö ja pesuhuoneet päälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan toi yh-äiti voinu luopua kolmesta kissasta ja elukoiden ruokarahalla maksaa itse sen ylimenevän 26€ vuokrasta. Mutta jos ei itse voi osallistua elämänsä kustannuksiin mitenkään, silloin joutuu menemään pieneen ja halpaan.

Vierailija
164/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti voi hyvin mennä töihin ja lopettaa se valitus. Tätä samaa uikutusta ja itkua on kuultuntarpeeksi koko vuosi eikä sitä jaksa enää. Joten suut suppuun, rauha maas ja hiljaisuus.

Vierailija
165/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömillä on tässä taloustilanteessa oikeus lapsiin kun kuitenkin loppupeleissä muut eli me työssäkäyvät joudumme elättämään näiden kersat käymällä töissä ja maksamalla veroja?

Vaihdetaan paikkaa, ok? Minä olen työtön ja lopen kyllästynyt tähän "miksi työttömät sitä, miksi työttömät tätä". Saan kuukaudessa hiukan päälle tuhannen euroa, jolla maksettava yksin ylikallis vuokra ja vain muutama hullu kymppi asumistukea. Haluan päästä töihin! Haluan rahaa! Haluan palkkaa! Mieluummin säännöllistä, enkä mitään satunnaista. Haluan sitä paitsi käyttää ja näyttää osaamistani, niin paljon olisi annettavaa, mutta ei, töihin en vain pääse. Haen koko ajan, ihan mielettömästi. Sitten joku vielä kehtaa parkua, että joutuu elättämään minut. Hyvänen aika - vaihdetaan paikkaa! Tule sinä lepäilemään, niin minä elätän sinut verotuloillani. Ensin vain pitäisi saada se palkka.

Vierailija
166/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se 26 euroa olisi tullun nopeasti siitä kun jättää tupakat ja alkoholin ostamatta.

Tekee noin 0,86 senttiä päivälle, kun kuukaudessa on 30 päivää, jos on 31 niin vielä vähemmän.

Vierailija
167/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä lehtijutussa oli kyllä epäselvyyttä ainakin asumistukiasioita tuntemattoman lukijan kannalta. Sellainen käsitys jäi, että rouva teki muuttopäätöksen siksi, että käteen jäisi tuo 26 euroa enemmän kuukaudessa. Mietin, että ehkä en ymmärtänyt oikein - ei kai 26 euron vuoksi tekisi noin suurta ratkaisua. Oliko asia niin, vai olisiko rajan ylittyminen merkinnyt koko asumistuen vähentymistä - tietääkö joku paremmin?

Kelalla on tavallaan valta alentaa tukia portaittain jos tuen saaja ei suostu noudattamaan Kelan tarjoamaan ohjeistusta ja kehotusta. Oli aikoinaan kiva lahja Juha Sipilän hallitukselta.

Vierailija
168/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapauksia jossa Kela vain ilmoittaa kylmästi että "hei me katkaistaa sulta kaikki tuet jos et muuta halvempaan" on omassa tiedossa muutama ja ne eivät ole ollenkaan mukavia kun Kela ei suostu edes neuvottelemaan vaan pitää päättäväisesti kiinni siitä että asumistuen saaja muuttaa 24 senttiä halvempaan asuntoon vaikka asukas olisi ollut valmis maksamaan sen 24 senttiä itse.

Ei katkaise tukia vaan maksaa sen mukaan mikä on korkeimmat sallitut asumismenot itse kullekin, yksin asuva voi asua halvemmalla kuin esim neljä henkinen perhe. Tukia ei katkaista vaan ei niitä makseta ylimääräistä 

Vierailija
169/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaksio on liian pieni 1 aikuiselle ja 2 lapselle??

Kasvoin ja muutamat koulukaveritkin kasvoi koko kouluajan vastaavassa perheessä ilman hirveän isoja ongelmia.

Jos kaikesta muusta säästetään niin miksei sitten tuosta vaan pakotetaan ottamaan jättiasunto ja kustannukset tietty valtiolle/kunnalle eli veronmaksajille.

Eikä kela tietääkseni pakota ketään muuttamaan, varsinkaan jonkun 26 euron vuoksi.

Meidän perhekin asui kaksiossa kun lapset oli pieniä. Kaksi aikuista ja kaksi lasta. 

On se kyllä pieni, mutta omalla rahalla asuvat voi asua kuten haluavat. Veronmaksajien rahoilla asuvien on syytäkin tyytyä pienempään ja huonompaan. 

Vierailija
170/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullua. Mut 26 neliötä on tosi pieni

Se vuokra oli 26 liian iso, ei ne missään 26 neliön kaksiossa asu, hassu.

Vierailija
171/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelalla on tavallaan valta alentaa tukia portaittain jos tuen saaja ei suostu noudattamaan Kelan tarjoamaan ohjeistusta ja kehotusta. Oli aikoinaan kiva lahja Juha Sipilän hallitukselta.

Höpö höpö. Kelan sivuilta voi lukea totuuden siitä, että ei kela ketään muuttamaan pakota. Jos jossain toimitaan toisin, niin ei kun valitusta sisään virkavirheestä. https://kela.fi/ajankohtaista/toimeentulotukea-voi-saada-kohtuullisen-s…

Vierailija
172/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti että kaksi teiniä, tyttö ja poika, eivät suostu samaan huoneeseen, oma rauha pitää olla. Se vaan on niin että niillä neliöillä täytyy tulla toimeen mihin rahat riittää, täytyy olla kekseliäs. Viimeistään tuossa iässä kannattaa opettaa lapsille kunnioitusta puolin ja toisin. Jos on seurustelukumppaneita niin myös silloin eikä niin että teinit hallitsee koko kotia ja muut nyhjöttää kiusaantuneena nurkassa. Ja ihan teinin äiti olen itsekin.

Vierailija
173/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus asuttiin kuusi henkeä yksiössä. Elettiin 90-luvun lamaa ja vanhemmilta oli menneet työpaikat ja päättivät että eivät aio elää yhteiskunnan tuilla (ja boikotoivat Kelaa yhã tänäkin päivänä). Siinä oli vanhempien sänky huoneen toisella laidalla ja meidän lasten yhteinen sänky toisella laidalla. Siinä keskellä oli huoneen jakajana ruokapöytä ja sängyt toimivat tuoleina.

Vierailija
174/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saatiin nelihenkisenä perheenä asua ihan rauhassa kaksiossa, koska se oli miedän oma.

Minä en tarvitse pyörätuolia tai silmälaseja. En tarvitse myöskään mitään lapsilisiä koska olen aikuinen eikä minulla ole lapsia. Minun ei tarvitse myöskään käyttää ehkäisyä, kun en harrasta seksiä. Minä saan aamulla nukkua pitkään. Minä minä minä minä.

Vierailija
175/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

26 euron vuoksi ei muuteta. Pienempään.

Meillä on satasen liian kallis ja muutetaan vasta vuoden päästä.

Karsin kuluja 300 euroa kk. 26 euron vähentäminen on järkyttävän helppoa. Tai sen hankkiminen. Eikä kela pakota ketään muuttamaan. Mekin muutetaan vasta kun vanhin muuttaa pois pesästä.

Se on kyllä totta, että sen puuttuvan 26 euroa saisi nyt kuukausittain kasaan vaikka pulloja keräämällä. Tai kudo vaikka hienot villasukat ja myy ne joulun alla 30 euron hintaan. Tai hoida jonkun toisen lasta pari tuntia jossakin välissä, niin saat tuon kasaan.

Voisko alapeukuttajat selitää, miksi ei ole paras idea, että tuo perhe (15v poikakin voi jo tehdä jotain pientä tulonhankintaa, esim. pienituloisesta perheestä oleva ystäväni teki teininä pientä siivoustyötä, siis tyyliin 4h/vko sunnu

Annat ohjeita pimeisiin töihin? Minä en osaa neuloa yhtään mitään. En tuhlaa rahoja kalliisiin lankoihin ja puikkoihin, kun lopputulos on arvattava. Mihin muka menen siivoamaan 4h/vk? Edes pulloja/tölkkejä ei löydy marraskuun lopussa. Kukaan ei osta kirppiksiltä/torista. En oikeasti tiedä, miten muka tienaisin esim. 50€/kk.  Lisäksi kaikki tulonsa pitää ilmoittaa verottajalle. 

Vierailija
176/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

300-500 euroon asti saa tienata ennen kuin se alkaa vaikuttamaan tukiin.

Vierailija
177/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä poistettiin. Kaikki tulot lasketaan mukaan. Jopa alaikäisen kummitädiltä saama 50€.

Vierailija
178/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä poistettiin. Kaikki tulot lasketaan mukaan. Jopa alaikäisen kummitädiltä saama 50€.

Lasten rahoja ei huomioida ennen kuin on 18 tai näin ainakin aiemmin opetettiin. Onko sekin muuttunut?

Vierailija
179/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun kommentteissa kerrotaan, että tuo yksinhuoltaja saa sosiaalitukia 2200 euroa. Jos ei tästä viitsinyt maksaa sitä 26 euroa ilman, että se huomioidaan asumistuessa, sietääkin muuttaa vaikka sillan alle. Kaikella sitä yksinhuoltaja kehtaa itseään tuoda julkisuuteen.

Vierailija
180/289 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen tarinaa nimittäin ainakin jos sosiaalitoimelle jotain äitiä vastaan ei heitä kiinnosta lapset ollenkaan. Päinvastoin lasten kautta yritetään järjestää vaikeuksia äidille sen minkä kerkeäö. Heidän puolestaan voi olla vaikka yksiössä ha sitten jos ei oikein pärjätä, niin voi voi kun vuorovaikutustaidot uupuu ja onko äidin jaksamisessa jotain vikana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi