Yksinhuoltaja-äiti pulassa: Kela käski muuttamaan pienempään asuntoon ja nyt sosiaalitoimi käskee muuttamaan isompaan asuntoon
Tamperelainen yksinhuoltaja joutui Kelan pakottamana muuttamaan kolmiosta kaksioon 26 euron takia, mutta sosiaalitoimi painostaa muuttamaan suurempaan asuntoon kaksio on säädösten mukaan liian pieni asunto yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle:
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Hullua. Mut 26 neliötä on tosi pieni
Siis mistä te nyt näitä juttuja vedätte? Puhe on 26 EUROA liikaa maksaneesta kolmiosta, josta muuttivat 62 NELIÖN kaksioon. Joka on tosi iso kaksio. En myöskään tiedä, mistä aloittaja tuon tiedon tempaisi, että sossut nyt puuttuisi tähän, että asunto on liian pieni? Tampereen kaupunki myöntää, että nuo vuokrarajat on ihan liian tiukan tiukat, Tampereelta ei kolmioita tuolla rahalla montaa saa.
En kyllä ymmärrä, miten tämä äiti väittää, ettei samalta alueelta ainakaan edullisempaa, rajoihin mahtuvaa kolmiota löydy, eikä halua kauas tukiverkoistaan eikä sitä, että lapset joutuvat vaihtamaan koulua. Kun asuvat Hervannassa, Tampereen halvimmassa lähiössä, jossa kaikki on kävelymatkan etäisyydellä. Tampereella myös saa säilyttää koulupolkunsa, vaikka kouluaikana muuttaisi toisen koulun alueelle. Jokaisesta Hervannan kolkasta on mahdollisuus ilman julkisia kulkea jokaiseen Hervannan kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä yhtään: kyseinen työkyvytön yh saa nettotuloina kuukaudessa erilaisia tukia 2200 euroa (kerrotaan siellä maksumuurin takia). Miksi ihmeessä siinä tilanteessa piti muuttaa vain sen takia, että 26 euroa ei hyväksytä asumismenoihin ja kateta asumistuesta?? Hän olisi sitten vaan maksanut sen muista tuistaan. Ihan ihme päätös.
Sossu tosiaan ei perheen elämään puutu. Se oli ihan jotain ap:n provokatiivista fantasiaa, kun astetta harvemmilla on Aamulehden tunnuksia vaikkapa Hesariin verrattuna.
Ei niitä tukia vähennetä 26 euroa vaan laitetaan useiden satasien arvoinen karenssi tai katkaistaan tukia kokonaan, jos katsotaan että tukien saaja asuu liian kalliissa asunnossa. Silloin ei ole väliä, että onko se "liian kallis" asunto 200 vai 26 euroa tukirajan yläpuolella, pelkkä rajan ylittäminen riittää.
Saa asua kalliissa asunnossa, ei vaan saa siihen tukea, joka menee rajan yli. En tiedä yhtään donumetoitua tapausta, jossa asumiseen liittyen saisi "karenssia". Muista syistä kyllä.
Jokaisen pitäis rakentaa itse asuntonsa
Vierailija kirjoitti:
JOS se lapsi on aikuinen eli siis yli 18v ei tukia saa se lapsi mitään, "vanhempien luona asuva" ei saa toimeentulotukea!
Perusosan saa .
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärrä. Asunto oli Kelan korvauksiin 26e/kk liian kallis? Miksi tuo äiti ei sitten maksa sitä itse? Aika vaikea uskoa, että talous on ihan noin tiukilla, ettei tuohon olisi ollut varaa.
Luitko jutun? Koska tässä tuli muita leikkauksia samaan aikaan. Asumistuen prosenttiosuus vuokrasta laski myös, ja hän on tähän asti tehnyt myös sijaisuuksia, mutta nyt ei enää kannata, kun 300,- suojaosuus poistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko todella niin, että yhteiskunnan tehtävä on elättää tämän naisen 3 kissaa. Jotain rajaa nyt. Kissat piikille. Toimeentulotuessa pitää huomioida se, että jos on näitä lemmikkejä, rahaa saa VÄHEMMÄN. Ei kuulu muiden veronmaksajien maksella toisten kissaharrastuksia. Noihin kissoihin menee aivan varmasti satasia kuukaudessa. Kun saa näitä yhteiskunnan tukia, ne on tarkoitettu vain VÄLTTÄMÄTTÖMÄÄN ELÄMÄÄN, ei lemmikkiharrastuksiin ja muihin ylellisyysjuttuihin. Näin se nyt vaan menee. Kyllä on suomalaiset totutettu LIIAN HYVÄÄN NYKYÄÄN, joka lehdessä jotain valitusta ja ulinaa juuri näiltä, jotka saa tukia. Mittani alkaa olla täysi.
Eniten ihmetyttää, että olen itse tehnyt joitain töitä saaden vähemmän palkkaa kun tämä ämmävetää sohvalla pieruja haistellen. Kissan karvoissa pyöriskellen. Onpa lapsille HIENO ROOLIMALLI tällainen. Ja tietenkin LUOTTOTIEDOT MENNEET, sehän on selvä.
Haluat siis ettei lemmikkejä enää hankita ja eläinlääkärit jää työttömäksi. Sitten on lisää työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä Aamulehden juttu jättää moni kysymyksiä. https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010846198.html
Moni lapsiperhe asuu pienessä asunnossa ja kaksiossa - ja etenkin kasvukeskuksissa kuten Tampereella. Olemme itsekin asuneet kaksiossa - kaksi lasta ja äiti ja isä. Ja hyvin pärjäsimme.
Tampereella ja muillakin paikkakunnilla voi ansaita helposti rahaa keräämällä pulloja ja tölkkejä. Otetaan reilunkokoiset kassit mukaan ja tehdään kävely- tai pyörälenkki perheen kanssa lähialueelle, puistoihin, urheilukentille ja uimarannoille. Pullo- ja tölkkipanteilla saa kerättyä nopeasti 26 euroa kasaan. Olen perheellinen ja työtä tekevä äiti. Kerään pulloja ja tölkkejä aina, kun näen pantteja eli silkkaa rahaa maassa lojumassa!
Keikkatöitä on tarjolla monella alalla. Keikkalainen voi tehdä halutessaan vaikkapa viikonloppuvuoroja. Tai vanhempi voi olla esimerkiksi osa-ai
Tarjoa mulle sitä keikkatyötä kun sitä kerran on. Miten se keikkatyön palkka on yhtään parempi kuin tuki?
Tässä jutussa haisee jokin pahasti
"Suomesta on tullut omituinen lässytys yhteiskunta. Kauheaa jos mieli pahoittuu, ihan kamalaa. "
Sitten sunkaan mielen pahottamisella ei ole mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä yhtään: kyseinen työkyvytön yh saa nettotuloina kuukaudessa erilaisia tukia 2200 euroa (kerrotaan siellä maksumuurin takia). Miksi ihmeessä siinä tilanteessa piti muuttaa vain sen takia, että 26 euroa ei hyväksytä asumismenoihin ja kateta asumistuesta?? Hän olisi sitten vaan maksanut sen muista tuistaan. Ihan ihme päätös.
Sossu tosiaan ei perheen elämään puutu. Se oli ihan jotain ap:n provokatiivista fantasiaa, kun astetta harvemmilla on Aamulehden tunnuksia vaikkapa Hesariin verrattuna.
Itse asiassa ei ihan työkyvytönkään. Jutussa kertoo, että ei enää tee lastenhoitokeikkoja, kun eivät ole kannattavia. Eli paremmat tuet saa vain olemalla, työskentely ja oman rahan ansaitseminen vaan ei kiinnosta.
Rupea sinäkin sitten tekemään työtä palkalla jolla ei tule toimeen ja jotka ovat tukia pienemmät. Anna yhteiskunnan piiskoa sinua oikein kunnolla kun nautit sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat ovat inhimillisiä, kuuluvat siis ihmisen luontoon. Parantavaa merkitystä ei ymmärretä eikä ymmärretä ihmisten eroavaisuuksia ongelmissa eikä ihmisissä. Kaikki eivät ole pahoja tai ilkeitä ihmisiä.
Tietäisit vaan kuinka paljon Suomessakin tahalleen valehdellaan että jollain olisi mielenterveysongelmia tai muuta tai tehdään jopa rikoksia mukamas kun on mt ongelmia. Kuulin että erään huhuttiin olleen jopa psykiatrisessa hoidossa vaikka ei ole ikinä ollut. Tuo on hilpeää siis niille jotka uskoneet valheisiin ja kuulevat totuudet.
Eli sun mielestä rikolliset on ihan normaaleja ihmisiä, joilla on kaikki kunnossa? Eli mielessä ei ole mitään vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei ihan työkyvytönkään. Jutussa kertoo, että ei enää tee lastenhoitokeikkoja, kun eivät ole kannattavia. Eli paremmat tuet saa vain olemalla, työskentely ja oman rahan ansaitseminen vaan ei kiinnosta.
Laiskureille pitäisi antaa raippaa jos edes satunnaiset keikat ja hanttihommat
Miksi tehdä mitään josta ei saa mitään hyötyä? Ole hyvä ja tarjoa itse kannattavaa työtä niin saat korjata ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyshäiriö joka on tietenkin hankittu kaljalla, oluella ja viinalla läträämällä.
Alkoholismi onkin ainoa mielenterveysongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä sanoo, että lapset laitetaan samaan huoneeseen. Joo, se varmaan menettelee, jos lapset ovat suunnilleen samanikäisiä ja samaa sukupuolta. Eri sukupuolta olevia teinejä - tai alakouluikäistä lasta ja lukiolaista - on paljon vaikeampi pistää samaan huoneeseen. Jos muuta väittää, niin ei todennäköisesti ole kokemusta.
Kummallista, että ihmislapset on selvinneet vuosituhansien läpi ilman omaa huonetta.
Minä elin nelilapsisessa perheessä, tuohon aikaan oli vain tyttöjä ja poikia (ei muunsukupuolisia tai sukupuolettomia tai ketään siltä väliltä).
Ekan kerran sain oman huoneen kun olin 13 vuotias.
Kai mä menin siitä jotenkin piloille. Musta tuli ns tavallinen, työssäkäyvä, korkeakoulutettu, hyvätuloinen perheenisä uuteen omakotitaloon Espoossa. Kaksi teslaa. Yksi kul
Monissa kulttuureissa on kyllä ollut sukupuolettomina pidettyjä henkilöitä, että lopetas valehtelu. Se onko oma huone vai ei määrittää tulevaisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Mi,si n8itä lapsia ei vain voi laittaa isänsä luo asumaan? Kai niillä lalsilla on jossakin isä?
Se isähän voi olla millainen vain ja missä kunnossa tahansa. Ehkä kuollut, välinpitämätön tai huumeidenkäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Menkää saatana töihin
Valintamme ei ikävä kyllä tällä kertaa kohdistunut sinuun.
Mitä kurjemmin olet elämäsi elänyt niin sitä suurempi sankari olet ja muidenkin pitää elää yhtä kurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella niin, että yhteiskunnan tehtävä on elättää tämän naisen 3 kissaa. Jotain rajaa nyt. Kissat piikille. Toimeentulotuessa pitää huomioida se, että jos on näitä lemmikkejä, rahaa saa VÄHEMMÄN. Ei kuulu muiden veronmaksajien maksella toisten kissaharrastuksia. Noihin kissoihin menee aivan varmasti satasia kuukaudessa. Kun saa näitä yhteiskunnan tukia, ne on tarkoitettu vain VÄLTTÄMÄTTÖMÄÄN ELÄMÄÄN, ei lemmikkiharrastuksiin ja muihin ylellisyysjuttuihin. Näin se nyt vaan menee. Kyllä on suomalaiset totutettu LIIAN HYVÄÄN NYKYÄÄN, joka lehdessä jotain valitusta ja ulinaa juuri näiltä, jotka saa tukia. Mittani alkaa olla täysi.
Eniten ihmetyttää, että olen itse tehnyt joitain töitä saaden vähemmän palkkaa kun tämä ämmävetää sohvalla pieruja haistellen. Kissan karvoissa pyöriskellen. Onpa lapsille HIENO ROOLIMALLI tällainen. Ja tietenkin LUOTTO
Haluat siis ettei lemmikkejä enää hankita ja eläinlääkärit jää työttömäksi. Sitten on lisää työttömiä.
höpöhöpö. Tuollaiset, joilla ei ole yhtään rahaa, ja on vain pari kissaa, ei todellakaan eläinlääkäreitä työllistä. Kyllä ne on ne, joilla on lemmikkivakuutus, joilla rahaa palaa eläinlääkärissä, ja esimerkiksi ne, joilla on tuotantoeläimiä. Päin vastoin, jos kissat annettaisiin hyväosaiseen perheeseen, jossa ne vietäisiin eläinlääkäriin joka maukaisusta ja maksettaisiin tonneja ties mistä testeistä, työllistäisi ell paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärrä. Asunto oli Kelan korvauksiin 26e/kk liian kallis? Miksi tuo äiti ei sitten maksa sitä itse? Aika vaikea uskoa, että talous on ihan noin tiukilla, ettei tuohon olisi ollut varaa.
Luitko jutun? Koska tässä tuli muita leikkauksia samaan aikaan. Asumistuen prosenttiosuus vuokrasta laski myös, ja hän on tähän asti tehnyt myös sijaisuuksia, mutta nyt ei enää kannata, kun 300,- suojaosuus poistettiin.
Eli ei jää yhtä 26 euroa kuukaudessa siltikään maksaa sitä vuokraa? Saa työttömyystuen, asumistuen ja lapsilisien lisäksi ilmeisesti myös toimeentulotukea. Kissat pois niin säästää varmasti sen 26 e
Mitä ihmettä oikein höpötät? Ei lastensuojelun sossuja tarvitse totella, mutta jollet sinä vanhempana kykene huolehtimaan lapsistasi, niin lasten paikka on silloin jonkun muun hoivissa.
Miksi sinä vihaat lapsia noin paljon että koet rangaistuksena toimenpiteet jotka ovat seurauksia omasta kyvyttömyydestäsi?