Yksinhuoltaja-äiti pulassa: Kela käski muuttamaan pienempään asuntoon ja nyt sosiaalitoimi käskee muuttamaan isompaan asuntoon
Tamperelainen yksinhuoltaja joutui Kelan pakottamana muuttamaan kolmiosta kaksioon 26 euron takia, mutta sosiaalitoimi painostaa muuttamaan suurempaan asuntoon kaksio on säädösten mukaan liian pieni asunto yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle:
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan vangeista ja vankiloiden ihmisarvoista. Niin mun mielestä jokaisella teini-ikäsellä tulis olla oikeus omaan huoneeseen. Tää valitus että koko perheen pitäis asua yhdessä ja samassa huoneessa on käsittämätöntä, samaan aikaan kun rikollisilla on asiat paljon paremmin jopa vankeusaikana.
Ei ole nykyaikaa että tyttö- tai poikaystävät tuodaan nukkumaan sänkyyn jonka vieressä röhnöttää aikuiset ihmiset ja vielä pikkusisaruksetkin. Jotain järkeä tähänkin kommentointiin. Ehkä voimme säästää niistä maailmalle lähetettävistä tukipaketeista sen verran että edes meidän lapset voi elää ihmisarvoista elämää vuonna 2024.
Eikä nuo muutotkaan ole helppoja asioita muutamien kymppien vuoksi. Jos toiselta puolen kaupunkia löytyy sopiva pienempi asunto, vaihdetaanko sen takia sitten ystäväpiiriä ja koulua? Asioissa täytyisi olla mukana inhimillisyyttä.
Tiedän ettei rahaa tule printteristä tuosta noin vain. Vo
Ihan kuin se nyt olisi jotenkin ihan hirveää, jos jakaa huoneen jonkun kanssa. Jakaahan aikuiset pariskunnatkin huoneen keskenään, vaikka talossa olisi tyhjiäkin huoneita. Tiedän esimerkiksi erään erittäin hyvätuloisen perheen, jonka lapset on nyt jo aikuisia. Asuivat Helsingin arvoalueella ja lapsia oli monta. Oli jopa eri sukupuoliset lapset samassa huoneessa.
Aikuisena ovat kaikki täyspäisiä ja sisarukset keskenään läheisiä vielä aikuisenakin. Kylläkin harrastivat paljon, että ehkä olivat sitä sorttia, etteivät istuneet vain kotona.
Muttei se nyt todellakaan ole niin kamalaa jakaa huone jonkun kanssa, varsinkin jos kaikki osaa käyttäytyä ja huomioida toisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömillä on tässä taloustilanteessa oikeus lapsiin kun kuitenkin loppupeleissä muut eli me työssäkäyvät joudumme elättämään näiden kersat käymällä töissä ja maksamalla veroja?
Sinäkin voit joutua työttömäksi tai sairastua ja joutua tukien varaan.
Tai sitten ei. Kaikki eivät joudu tukien varaan. Toiset tekevät koko elämänsä töitä
Vierailija kirjoitti:
Pieni asunto voi olla turvallinen soppi. Ei tarvi olla sitä roinaa niin pirusti.
Tarvii olla, koska toimeentulotuen asiakkaalla ei saa olla säästöjä. Kaikki mitä tulevaisuudessa saattaa tarvita on oltava tavarana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömillä on tässä taloustilanteessa oikeus lapsiin kun kuitenkin loppupeleissä muut eli me työssäkäyvät joudumme elättämään näiden kersat käymällä töissä ja maksamalla veroja?
Tai sitten ei. Kaikki eivät joudu tukien varaan. Toiset tekevät koko elämänsä töitä
Potkulaki on käsittelyssä ja tulee keväällä.
Miksi ihmiset ylipäänsä muuttaa jonku 26 euron vuoksi? Varsinkaan merkittävästi pienempään. Olisi maksanut sen itse. Johonkin se raja on vedettävä ja joillakin se ylittyy vain vähäisesti, mutta ei siinä muuttamaan kannata alkaa.
Luulen, että tehnyt tuon tahalleen. Etsinyt mahdollisimman pienen kämpän, johon muuttanut ja sitten uhriutuu ja valittaa sossuun. Mistään ei voi itse ottaa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ansiosidonnaisen leikkaus astui voimaan syyskuussa. Ensimmäisiä ansiosidonnaisia aletaan leikkaamaan näinä päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ylipäänsä muuttaa jonku 26 euron vuoksi? Varsinkaan merkittävästi pienempään. Olisi maksanut sen itse. Johonkin se raja on vedettävä ja joillakin se ylittyy vain vähäisesti, mutta ei siinä muuttamaan kannata alkaa.
Luulen, että tehnyt tuon tahalleen. Etsinyt mahdollisimman pienen kämpän, johon muuttanut ja sitten uhriutuu ja valittaa sossuun. Mistään ei voi itse ottaa vastuuta.
Näin on, omaa syytänsä. Ihmisten on aika ottaa vastuu omasta elättämisestään.
Nyt en ihan ymmärrä. Asunto oli Kelan korvauksiin 26e/kk liian kallis? Miksi tuo äiti ei sitten maksa sitä itse? Aika vaikea uskoa, että talous on ihan noin tiukilla, ettei tuohon olisi ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus sua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ansiosidonnaisen leikkaus astui voimaan syyskuussa. Ensimmäisiä ansiosidonnaisia aletaan leikkaamaan näinä päivinä.
Ja ensi vuonna keskituloisen sairaspäivärahasta leikataan 300-400 kuukaudessa eli 2400 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa ensi vuonna 1000 brutto - verot.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Listiäkö ne pitäis?
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärrä. Asunto oli Kelan korvauksiin 26e/kk liian kallis? Miksi tuo äiti ei sitten maksa sitä itse? Aika vaikea uskoa, että talous on ihan noin tiukilla, ettei tuohon olisi ollut varaa.
Ota huomioon vuokrankorotukset. Kolmiossa helposti 40 euroa korotus per vuosi.
Tuossahan on työtön, kahden lapsen yh-vanhempi ja 3 kissaa. Ei silloin jää rahaa edes siihen 26e osaan.
Ja jos käy kuin itselleni, niin korotuksia tulee joka vuosi 30e+ edestä.
Kiva, kun jouduin sitten hakemaan itselleni näin nelikymppisenä opiskelijasunnon kun ei halvempaal löytynyt hyvältä alueelta. Siinä menetti sitten Kelan takia joku nuorempi asunnon.
Siis eihän se Kela ymmärtääkseni mihinkään pakota muuttamaan? Voi kehottaa mutta ei pakota. Sitä asumistukea vaan tulee vähemmän. Eikö ole itsellä vara maksaa se 26 euroa??
Vierailija kirjoitti: Tuossahan on työtön, kahden lapsen yh-vanhempi ja 3 kissaa. Ei silloin jää rahaa edes siihen 26e osaan. Ja jos käy kuin itselleni, niin korotuksia tulee joka vuosi 30e+ edestä. Kiva, kun jouduin sitten hakemaan itselleni näin nelikymppisenä opiskelijasunnon kun ei halvempaal löytynyt hyvältä alueelta. Siinä menetti sitten Kelan takia joku nuorempi asunnon.
Onko niitä kissoja pakko olla kolme? Miksi noilla köyhillä on aina ihan hitsinä noita elukoita? Eikö yksi riittäisi? En usko hetkeäkään etteikö jäisi se 26e ylimääräistä jos vähän laskee ja budjetoi
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän se Kela ymmärtääkseni mihinkään pakota muuttamaan? Voi kehottaa mutta ei pakota. Sitä asumistukea vaan tulee vähemmän. Eikö ole itsellä vara maksaa se 26 euroa??
Isotuloisen voi olla vaikea käsittää miten iso raha joku 26 euroa on pienituloiselle. "Jättää ostamatta yhden purkin savustettuja simpukoita, siinähän se."
Täällä on taas niin sairasta settiä että voi vain raapia päätä..Ovatko nämä käsittämättömän sekopäiset öyhöttäjät joiden mielestä heti kun vanhempi joutuu työttömäksi lapsi pitäisi tap paa tai että HE muka kustantavat kaikkien elämän(vaikka eivät varmasti päivääkään ole olleet töissä tuolla järjenjuoksulla) rytsien trolleja(taas) vai ihan botteja? Koska suomalaisia nuo eivät ainakaan ole.
Uutisessa kyllä ihmetytti tuo pakkomuutto, kenenkään ei tarvitse muuttaa 26 euron takia joten jotain muuta tässä on.
Ihan saisi itse päättää missä asuisi jos itse maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan saisi itse päättää missä asuisi jos itse maksaisi.
No niin juuri. Onkohan se kehitysvammainen tai jotain, kun ei ole tuollaista tullut ajatelleeksi?
Ei ole pakko muuttaa. Sen 26 euroa voi maksaa niistä tukirahoista. Tosin Kelan ei pitäisi joka eurosta tuota kehoitusta antaa.