Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut käyttää itse sanaa niin paljon

Vierailija
07.03.2020 |

Minä itse kävin, minkä itse olen huomannut, mitä itse olen nähnyt jne viesteissä vilahtaa nämä, alkanut vähän jo häiritsemään. Miksi jotkut korostaa _itse_ sanaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on vaan sellainen tapa. Joku jopa sanoo, että "itseni mielestä". :)

Vierailija
2/15 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite käytän tilanteissa jossa haluan korostaa et no mie tein, sanoin, ajattelen jne näin. Eli korostan sillä et oon yksilö ja etten tarkota et muiden pitäis myös

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari työkaveria käyttää pelkkää itse sana, esim. Itse en nyt pääse, Itselle ei sovi.

Olen ihmetellyt onko tuo ”itse” korvannut minän.

Tuo sana on jotenkin muodissa mutta mistä ihmeestä se tulee?

Vierailija
4/15 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin sanat vaan jämähtää puheeseen ja niistä on vaikea päästä eroon. Ei niitä välttämättä edes huomaa käyttävänsä.

Vierailija
5/15 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän (itse) sitä tavallaan puolestani-sanan tilalla kun joku kertoo jotain, ja haluan siihen viitaten kertoa mitä itse puolestani tein. Lähinnä kirjoittaessani vaikka ryhmäkeskusteluun tm. Muuten tulee jotenkin semmonen olo että se viesti hukkuu eikä konteksti erotu, enkä vain randomisti heitä jotain välikommenttia.

Vierailija
6/15 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari työkaveria käyttää pelkkää itse sana, esim. Itse en nyt pääse, Itselle ei sovi.

Olen ihmetellyt onko tuo ”itse” korvannut minän.

Tuo sana on jotenkin muodissa mutta mistä ihmeestä se tulee?

Tässä lähinnä ihmetyttää minä ITSE, olen ITSE, eli kaksin kapplein korostetaan. Pelkkä itse sanan käyttö on mielestäni ihan normi. Omassa ystävä- ja kaveripiirissä vain yksi käyttää tätä tuplailmaisua ja se kummastuttaa. Kaveripiirin ITSEkeskeisin henkilö vielä kyseessä niin se pistää jotenkin silmään.

Vierailija
7/15 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
8/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Lähdin googlettamaan tätä ilmiötä, sillä nyt on jo vuosi 2026 ja täällä on homma räjähtänyt käsistä. Mukavaa nähdä että jotkut muutkin ovat ihmetelleet tätä touhua.

Oma itse on aika hauska, mutta myös hauras ja ennakoitava masiina. Se toimii seuraavasti:

Oma itse hyväksyy itsensä sellaisena kuin on.
Oman itsen ei tarvitse miellyttää muita olemalla jotain muuta.
Oma itse tietää omat rajansa ja osaa asettaa terveet rajat henkisen hyvinvointinsa vuoksi.
Hän kunnioittaa itseään, omaa itseään. Care less about other people's problems, zeyyy!
Oma itse on vihdoin oppinut tuntemaan aidon itsensä.
Päästää irti ja antaa anteeksi, se "irti päästäminen" ja oppinut sitä tätä lässynläätä.
Ja sama kaveri taitaa olla aika yksinäinen, itsetietoisena.. täynnä aitoa sisäistä itsevarmuutta, itseluottamusta, itsetuntoa it's it's it's mielenterveys sitätätätota nepsynipsunapsu. Selffi selfie.

No kuules, mitä sitten sinulle kuuluu, jos voisit jättää itsesi hieman sivummalle?

Jep, voi jumalauta. Sanotaan nyt näinkin filosofisesti: "Ihmissuhteet toimivat vielä n. 10 vuotta sitten paljon fiinimmin, silloin kun he eivät olleet jämähtäneet oman peilikuvansa vangiksi."

Vierailija
9/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en enään käytä.

Vierailija
10/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tyydytän

Vierailija
11/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan todeta jotakin omasta näkökulmasta, enkä yleistää sitä muihin. Esim., jos joku kysyy, miksi kukaan haluaa lukea uutisia, korostaisin vastauksessa yksilöllisyyttäni. Itse katson syystä x, mutta en voi tai halua puhua muiden puolesta

Vierailija
12/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse-sanan käyttäminen ei tarkoita, että korostaa itse-sanaa. 

Vierailija
13/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekorostuksen tarve moisilla.  

Vierailija
14/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi Ylen aamun toimittajat ovat alkaneet tunkea että-sanaa joka hiivatin väliin johon se ei kieliopin mukaan kuulu?! Grrrr

Vierailija
15/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse-sanan käyttäminen ei tarkoita, että korostaa itse-sanaa. 

Ehkä ei, mutta itseään kyllä. Minä ajattelen näin tai ajattelen näin kertoo tasan saman asian kuin itse ajattelen näin, ei tarvetta moiseen itsekorostukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän