Olen 55v, miten ihmeessä jaksan eläkkeelle?
Motivaatio ihan nolla jo nyt, pitäisi muka jaksaa vielä 10v?? Ei kiitos
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa joka päivä. Olen samaa ikäluokkaa ap:n kanssa ja eläke häämöttää jossain yli 10 vuoden takana kaukaisuudessa. Liekö sitä edes hengissä 10 vuoden päästä?
Eniten ärsyttää se, että nykyiset eläkeläiset jotka ovat päässeet lorvailemaan jo max 63-vuotiaina naukuvat miten ennen oli rankempaa ja kyllä nuorempien täytyy jaksaa pidempään, että heidän eläkkeet tulevat maksetuiksi. Nämä eläkeläiset reissaavat ja nautiskelevat elämästään ilman mitään hajua siitä miten rankkaa nykyajan työelämä on.
Nimenomaan. Ja 75-80 vuotiaat eläkeläiset nostavat 3000-4000 e kk ja rellestävät Espanjassa. Teattereissa. Ulkona syömässä. Ja valittavat, että eläkkeet ovat pienet. Minulla appivanhemmat eläköityivät 60 vuotiaina, opettajia.
Oletko oikeasti kateellinen vanhoille ihmisille? Varmaan myös sairaille?
Aina voi tehdä elämänmuutoksen. Myy asunto ja ota työstäsi niin pitkä vapaa kuin saat. Opiskele tai hae jotain ihan muita töitä. Mikään pakko ei ole jaksaa. On niin paljon työttömiä ihmisiä, jotka haluaisivat tehdä työtäsi. Voit myös hakea lääkäriltä lääkkeitä, joilla saattaisit jaksaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sinua pari vuotta nuorempi ja viimeisen vuoden miettinyt aivan samaa. Laskenut rahojani ja miettinyt, miten pärjäsin, jos ottaisin lopputilin. Sitten aloin miettimään, voisinko tehdä jotain helpompaa ja pienipalkkaisempaa työtä. Ajatus kypsyi hetken ja olen jo hakenut muutamaan paikkaan. Viime perjantaina olin ensimmäisessä haastattelussakin.
Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jos mitään kiinnostavaa ei löydy, jatkan tässä nykyisessä hommassa niin pitkään kuin jaksan ja sitten vain lopetan. Kyllä minä jo taloudellisesti pärjäisin.
Olen hakenut myös pienipalkkaisiin hommiin, mutta en pääse edes haastatteluihin. En jaksa tätä suuripalkkaista ja vastuullista työtäni enää seuraavaa 10 vuotta. Haluan pois.
Sama. Olen toiminnanjohtaja kohtalaisen kokoisessa järjestössä. En jaksa enää tätä vastuuta ja varsinkin nyt kun pitää säästötoimia toteuttaa niin ei millään jaksaisi. 15 vuotta vielä pitäisi jaksaa. Katselen pienempipalkkaisia töitä ilman budjettivastuuta mutta downshiftaajaa ei kyllä todellakaan haluta minnekään, varsinkaan yli 50- vuotiasta.
Onko työajan lyhentäminen jossain vaiheessa mahdollista? Mä olen nyt 63v ja kohta 2 vuotta tehnyt lyhennettyä. Ensin hetken 4-päiväistä työviikkoa ja sitten 3-päiväistä. Eläkkeelle jään heti, kun alin eläkeikä tule täyteen (mulla se on 64v 9kk). Mulla on kyllä tässä suhteessa tosi hyvä työnantaja ja olen pystynyt vähentämään omia töitäni opettamalla niitä firman nuoremmille. Toimari kun tietää, että mä en tosiaan aio olla päivääkään pidempään töissä ja että mulle on turha sitten enää soitella perään, että mites tää ja tää homma pitääkään tehdä. Lyhennetty työviikko helpottaa elämää sikälikin, että työt, mitkä olen jos iritänyt nuoremmille, oli ne kaikista kivoimmat ja mielenkiintoisimmat työt. Mutta 3 töitä ja 4 vapaata auttaa jaksamaan sen, että mulle vielä jääneet työt on aika pakkopullaa. Tein jo 3 vuotta sitten itselleni ohjelman, joka joka päivä näyttää mulle, montako työpäivää, viikonloppua ja arkivapaata vielä edessä. Lomia en ole siitä ottanut pois, mutta tällä hetkellä siis 248 työpäivää (miinus lomat). Muistan, kun 1000 työpäivää meni rikki, niin sekin tuntui jo aika kivalta. Kunhan toi 200 menee rikki, niin voisi vaikka avata skumppapullon. Samoin sitten, kun 100 menee rikki.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa joka päivä. Olen samaa ikäluokkaa ap:n kanssa ja eläke häämöttää jossain yli 10 vuoden takana kaukaisuudessa. Liekö sitä edes hengissä 10 vuoden päästä?
Eniten ärsyttää se, että nykyiset eläkeläiset jotka ovat päässeet lorvailemaan jo max 63-vuotiaina naukuvat miten ennen oli rankempaa ja kyllä nuorempien täytyy jaksaa pidempään, että heidän eläkkeet tulevat maksetuiksi. Nämä eläkeläiset reissaavat ja nautiskelevat elämästään ilman mitään hajua siitä miten rankkaa nykyajan työelämä on.
Ei teilläkään kyllä mitään varaa ole valittaa meihin nuoriin verrattuna. Vaikka olenkin valmistumassa työhön jonka keskipalkka 6500e/kuussa, tulen tuskin koskaan saamaan eläkettä. Suomen eläkejärjestelmä on varmasti romahtanut jo silloin.
N25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla laillinen eläkeikä oli 65 v. ja 7 kk. Jäin kuitenkin 58 vuotiaana eläkkeelle. Miten olet petannut ap?
Petannut?? Pedannut??
Meillä Turussa petattiin ja petataan edelleenkin. Pedailkaa te muut kautta Suomen ja jos ette petausta ymmärrä niin voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Ja 75-80 vuotiaat eläkeläiset nostavat 3000-4000 e kk ja rellestävät Espanjassa. Teattereissa. Ulkona syömässä. Ja valittavat, että eläkkeet ovat pienet. Minulla appivanhemmat eläköityivät 60 vuotiaina, opettajia.
Tunnen monta vanhusta jotka kitkuttelevat pienellä eläkkeellä, kun olivat maanviljelijöitä, joten aika kumma väite. Nyt heillä on vain homeinen maatalo, ja ei keinoa päästä siitä eroon.
Eiköhän nämä rikkaat eläkeläiset ole pientä vähemmistöä, toisin kuin palstalla yritetään esittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti kateelline
Niin ja tuskin kukaan 75-80 vuotias eläkeläinen jaksaa enää rellestää millään lailla. Turhaa liioittelua nuo eläkkeetkin kirjoittajalta. En kadehdi yhtään, opettajan ammatti ei kovin helppo ollut eikä ole paremmaksi muuttunut. Minun puolestani saavat saada vaikka viisi tonnia kuussa.
Henkilökohtainen avustaja. Kiva, helppo työ parhaimmillaan.
Osa-aikatyö SEURE:lla lastenhoitajana. Moni "eläkeläinen" tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teilläkään kyllä mitään varaa ole valittaa meihin nuoriin verrattuna. Vaikka olenkin valmistumassa työhön jonka keskipalkka 6500e/kuussa, tulen tuskin koskaan saamaan eläkettä. Suomen eläkejärjestelmä on varmasti romahtanut jo silloin.
N25
EI ROMAHDA
Noin vanhaksi olet jaksanut? Minä olen m39 ja täysin loppuun poltettu duunari. Eläkeikä 68v. Mietin seuraavan tilin ja itsemurhan väliä vieläkö jaksaa. Saan palkan 2 vk välein.Säästöjä eikä valinnan vapautta vaihtaa alaa ei ole!
Ikähän ei kerro koko tarinaa. Paljonko on työvuosia takana? Eläkkeelle päästessä pitäisi olla noin 40-45 vuotta töitä tehtynä.
Marinin vasemmistohallitus poisti eläkeputken. Monet 50-luvulla syntyneet ikäluokat potkittiin pois työpaikoilta mutta he pääsivät anteliaaseen eläkeputkeen, joka tarkoitti että saivat ilman työnhakuvelvoitetta ansiosidonnaista työttömyysturvaa niin kauan, kunnes saavuttivat vanhuuseläkeiän. Nyt on jaksettava se 40-45 vuotta. Itselläni tulee 44 vuotta kokopäivätyötä täyteen 8 vuoden kuluttua. Eläkelaskuri näyttää tulevaksi eläkkeeksi 2900€, joka satavarmasti leikataan vielä moneen tilanteessa, jossa ihminen itse ei enää pysty tekemään asialle mitään. Ensin teetätetään 44 vuotta töitä ja kalkkiviivoilla muutetaan säännöt ja sanotaan että nytpä mitätöidäänkin nämä työvuodet. Mitäs läksit, olisit opiskellut 35-vuotiaaksi asti tms. Ja parhaiten asiasta tietää tietysti kaikki ne, joilla ei ole edes ikää lähellekään sitä mitä toisilla on tehtyjä työvuosia. Ei ole mikään läpihuutojuttu jaksaa noin paljoa työvuosia. Nuoremmat ehtii vielä sijoittamalla pelastamaan itsensä liialta raatamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N25
EI ROMAHDA
Joskus on aiheellista huutaa kovaa.
Ihme valehtelua. Keskimääräinen eläke on vähän alle 2000 e. Noin 20 % saa alle 1400 e.
Minä en usko että eläkejärjestelmää on edes olemassa sellaisena kuin nyt sen tunnemme, kun itse "pääsen" eläkkeelle 40 vuoden päästä. Joten en edes yritä ajatella asiaa, vaan yritän vaan olla polttamatta itseäni loppuun työelämässä. Yrityksessä, jota ei loppupeleissä hittoakaan kiinnosta minun jaksaminen, vaan olen yksi pelinappula jota hyväksikäyttää ja polttaa loppuun jos vaan itse annan periksi. Minua niin käy kateeksi työkavereita, joka pääsee jo 64 veenä eläkkeelle, ja minua itseäni odottaa eläke 68 veenä jos silloinkaan. Ei ole reilu peli ei.
Ja sitten on tämä meidän valtio, joka toivoo että jokainen meistä lopulta lähtee täältä saappaat jalassa.
Työelämä on kapitalismin takia mennyt ihan mahdottomaksi utopistisen jatkuvan kasvun tavoittelun takia. Ja lapsia tähän paskaan pitäisi samalla tehdä??? Ei kiitos.
Opettajillako muka tuollaiset eläkkeet?