Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 55v, miten ihmeessä jaksan eläkkeelle?

Vierailija
24.11.2024 |

Motivaatio ihan nolla jo nyt, pitäisi muka jaksaa vielä 10v?? Ei kiitos

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niin kaikki miettivät iässäsi. Niin itsekin aikoinani ja äkkiä se aika vilahtaa kuule. Ole iloinen, että saat olla töissä.

Vierailija
22/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinua pari vuotta nuorempi ja viimeisen vuoden miettinyt aivan samaa. Laskenut rahojani ja miettinyt, miten pärjäsin, jos ottaisin lopputilin. Sitten aloin miettimään, voisinko tehdä jotain helpompaa ja pienipalkkaisempaa työtä. Ajatus kypsyi hetken ja olen jo hakenut muutamaan paikkaan. Viime perjantaina olin ensimmäisessä haastattelussakin.

Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jos mitään kiinnostavaa ei löydy, jatkan tässä nykyisessä hommassa niin pitkään kuin jaksan ja sitten vain lopetan. Kyllä minä jo taloudellisesti pärjäisin.

Olen hakenut myös pienipalkkaisiin hommiin, mutta en pääse edes haastatteluihin. En jaksa tätä suuripalkkaista ja vastuullista työtäni enää seuraavaa 10 vuotta. Haluan pois.

Minäkin luulen, että joissain hakemissani paikoissa ajatellaan, etten ole hakenut tosissani. Olen ollut koko elämäni rakennus- ja kiinteistöalalla hyväpalkkaisissa päällikkö- ja asiantuntijatöissä. Hain sitten töihin rautakauppaan myyjäksi. Ei ole mitään kuulunut, vaikka olisin taatusti motivoitunut, hyvä ja asiantunteva myyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saman ikäinen kuin ap. Tuntuu ihan hullulta, että vanhempani jäivät eläkkeelle 58-vuotiaina, siis vain kolme vuotta vanhempana kuin minä nyt.

Vierailija
24/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi niin kaikki miettivät iässäsi. Niin itsekin aikoinani ja äkkiä se aika vilahtaa kuule. Ole iloinen, että saat olla töissä.

En ole, enkä kaipaa töihin eläkkeellä

Vierailija
25/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ajatukset, olen 57v. Nukun liian vähän, kun aamuyöllä aina valvon, mistään ei ole siihen apua. En tiedä miten jaksan kroonisessa univelassa. Ja muutenkin vielä kahdeksan vuotta. Työelämä on jatkuvaa muutosta ja koko ajan uutta. 

Vierailija
26/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

58 M joka pohtii tässä et mitä sitten tekisi eläkkeellä??!?!

Sitä putoaa aika monesta porukasta ja ryhmästä jos nyt jäisi pois töistä.

Tulin siihen päätökseen et teen duunia seuraava vuodet ns. löysin rantein. Teen hommani mut en jaksa/viitsi ota stressiä duunista. 

Vierailija
27/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ole 53 vuotias ja pidän utopistisena ajatuksena sitä että eläisin eläke-ikään asti. 

Vierailija
28/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on vain työtä. Onhan se vähän sellaista pelleilyä. Mutta viisi vuotta menee nopeasti. 

Vierailija
29/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilin vuorotteluvapaasta, mutta en ehtinyt käyttää sitä etuutta, koska olisi ollut mahdollinen vasta v2026.. ja nyt tuokin etu poistettu. Tilanne on se, että vaikka olen vasta 45v niin tarkoitus että tämä nykyinen on viimeinen työpaikka missä tulen olemaan.. seuraavissa yt:ssä aika varmaan potkivat pihalle, uskon että olen seuraava lähtijä jos vertaan itseäni muihin tiimin jäseniin. Mutta ei olisi maailmanloppu minulle vaan sitten jäisin vain pois työelämästä ja yrittäisin elää säästeliäästi, ei ongelmaa siinäkään. Onneksi on hyvät säästöt! En jaksa itsekään enää työelämää kovin pitkään,en yli 50v asti.

Vierailija
30/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun alin eläkeikä on 65v 8 kk, mutta voit jäädä osittaiselle vanhuuseläkkeelle 3 vuotta aikaisemmin.

https://www.tyoelake.fi/laskurit/

Utopiaa on luulla, että nykyiset parikymppiset jaksavat työelämässä seitsemänkymppisiksi. Yhä useammat tippuvat pois ennen työuran alkua. Odotettavissa on vain lisää kiristyksiä ja myös eläke-etujen leikkauksia.

Vierailija
31/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

58 M joka pohtii tässä et mitä sitten tekisi eläkkeellä??!?!

Sitä putoaa aika monesta porukasta ja ryhmästä jos nyt jäisi pois töistä.

Tulin siihen päätökseen et teen duunia seuraava vuodet ns. löysin rantein. Teen hommani mut en jaksa/viitsi ota stressiä duunista. 

Eikö sinulla ole muita porukoita kuin työkaverit? Kannattaa etsiä uusia harrastuksia, ettei käy aikanaan eläkkeellä aika pitkäksi ja yksinäiseksi.

Vierailija
32/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinua pari vuotta nuorempi ja viimeisen vuoden miettinyt aivan samaa. Laskenut rahojani ja miettinyt, miten pärjäsin, jos ottaisin lopputilin. Sitten aloin miettimään, voisinko tehdä jotain helpompaa ja pienipalkkaisempaa työtä. Ajatus kypsyi hetken ja olen jo hakenut muutamaan paikkaan. Viime perjantaina olin ensimmäisessä haastattelussakin.

Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jos mitään kiinnostavaa ei löydy, jatkan tässä nykyisessä hommassa niin pitkään kuin jaksan ja sitten vain lopetan. Kyllä minä jo taloudellisesti pärjäisin.

Olen hakenut myös pienipalkkaisiin hommiin, mutta en pääse edes haastatteluihin. En jaksa tätä suuripalkkaista ja vastuullista työtäni enää seuraavaa 10 vuotta. Haluan pois.

Totta. Kun ei ole edes pienipalkkaisia eli helppojakaan töitä tarjolla tai edes osa- aikaisia. Kaikki kelpaisi, joku aputyö, mutta ei. Ikäsyrjintä tuohon lisäksi niin eipä tarvi töihin lähteä vaikka kiinnostaisi kyllä.

Vierailija
33/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ja työhönsä väsyneet voisivat vaihtaa paikkaa keskenään, mutta nykyhallitus lopetti vuorotteluvapaatkin.

Vain alemman tason duunarihommiin tuota vuorotteluvapaata käytettiin. Vaativampiin ei löydy tekijöitä kadulta

Ei pidä paikkaansa. Ei niitä vuorotteluvapaasijaisia kadultra haettu vaan monen alan (korkea)koulutettuja on työttömänäkin, mm. vastavalmistuneet ja iäkkäämmät.

Vierailija
34/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti halutaan, että ihmiset jaksavat pidempään töissä, tätä ei tue millään tavalla se nykyisen työelämän "säästöominaisuus", että yksi ihminen tekee kolmen ihmisen työt. Pitkältä ajanjaksolta olen nähnyt, miten työelämä on muuttunut.

Vierailija
35/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ja työhönsä väsyneet voisivat vaihtaa paikkaa keskenään, mutta nykyhallitus lopetti vuorotteluvapaatkin.

Vain alemman tason duunarihommiin tuota vuorotteluvapaata käytettiin. Vaativampiin ei löydy tekijöitä kadulta

Ei pidä paikkaansa. Ei niitä vuorotteluvapaasijaisia kadultra haettu vaan monen alan (korkea)koulutettuja on työttömänäkin, mm. vastavalmistuneet ja iäkkäämmät.

Minä olin 30:nä puoli vuotta vuorotteluvapaalla. Lähdin Lontooseen ja menin kielikouluun. Ei työnantajani tarvinnut palkata ketään juuri minun paikalleni vaan palkata joku. Kai ne sinne jonkun kesätyöntekijän jollekin muulle osastolle palkkasivat, että ehdot täyttyivät.

Vierailija
36/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla laillinen eläkeikä oli 65 v.  Jäin kuitenkin 58 vuotiaana eläkkeelle. Miten olet petannut ap? 

Et jäänyt,minulla on nyt eläkeikään 4,5 vuotta olen -64 syntynyt.Eläkeikä tasan 65v

Vierailija
37/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkaisilla ei ollut mahdollisuutta jäädä vuorotteluvapaalle, koska korvaus oli todella pieni. Eikä vapaalle jäävän tehtäviin ollut velvoitetta palkata ketään. Riitti että palkattava oli työtön, ja hänelle löytyi yrityksessä joku tehtävä.

Vierailija
38/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat ajatukset, olen 57v. Nukun liian vähän, kun aamuyöllä aina valvon, mistään ei ole siihen apua. En tiedä miten jaksan kroonisessa univelassa. Ja muutenkin vielä kahdeksan vuotta. Työelämä on jatkuvaa muutosta ja koko ajan uutta. 

sulon estrogeenivaje vaihdevuosista. Hae siihen estrogeenia. Pari vko ja nukut taas. 

Vierailija
39/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 64 ja tarkoituksena olisi olla töissä 69-vuotiaaksi. Senkin jälkeen olen, jos vain mahdollista. 

Vierailija
40/57 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun alin eläkeikä on 65v 8 kk, mutta voit jäädä osittaiselle vanhuuseläkkeelle 3 vuotta aikaisemmin.

https://www.tyoelake.fi/laskurit/

Utopiaa on luulla, että nykyiset parikymppiset jaksavat työelämässä seitsemänkymppisiksi. Yhä useammat tippuvat pois ennen työuran alkua. Odotettavissa on vain lisää kiristyksiä ja myös eläke-etujen leikkauksia.

Osittainen varhaiseläke on vain 50% suurimmillaan varsinaisesta kertymän mukaisesta, ja on myös mahdollista/todennäköistä että OVEa heikennetään tai se poistuu kokonaan. Tästä on ollut jo jotain suunnitelmia.

Mulla on ikää 59v, melko hyvä kertymä ja sijoitussalkku yli 100K, mutta laskin että 62-vuotiaana eläkkeelle jäänti vaatisi kyllä menojen rajua sopeutusta. Eläkkeiden verotuksessa on melko korkea progressio, joka on kiristymässä vielä lisää.

Kaikille nuoremmille kehoitan aloittamaan säästämisen niin pian kuin mahdollista. Plus 68-vuotiaana eläkkeelle elinaikaodotteita rukkaamalla on lähinnä v...lua, jos saat kenkää yli 55-vuotiaana, voi olla että sen jälkeen töihin ei ole enää mitään asiaa. Jolloin 'tienestit' ovat ihan muuta kuin joku tavallinen 3K nettona jopa yli kymmenen vuoden ajan. Silloin pitäisi puskuria löytyä useampi satatuhatta, jotta elintaso olisi edes lähellä työuran aikoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän