Mikä polyamoriassa on pahaa?
En oikeastaan ymmärrä miksi siinä olisi mitään pahaa. Jos joku jolla on negatiivinen mielipide siitä voisi perustella sen se olisi kiva.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Päästään normaali mies ei arvosta sitä että kylän miehet käyvät vaimoaan polkemassa.
Ystävät ja kylän miehet.
Mitenkä polyamoria toimii käytännössä? Mies rupee panemaan toista naista ja eka nainen lähtee suhteesta menemään aika äkkiä. Mutta nainen rupeekin panemaan toista miestä, niin tämä eka mies tyytyy kohtaloonsa. Tällä ekalla miehellä ole mitään tunteita tähän toiseen mieheen ja todellisuudessa ei sitä kolmatta kaipaa elämäänsä. Ihmiset jäävät paskoihin suhteisiin ja työpaikkoihin vaikka pitäisi lähteä.
Tämäkin keskustelu on paikka vihaa täynnä oleville ihmisille haukkua jotain ihmisryhmää. :D tuon energian voisi käyttää vaikka itseensä, epätervettä kiihkoilua. Ei minua kiinnosta mitä muut tekevät suhteissaan.
Mikä siinä on, että ne eivät ole koskaan korkeakoulutettuja (harvoin edes töissä, vaan jossain kuntoutuksessa) ja mieleltään terveitä? En usko että polyamoria tekee hyvää mt-ongelmaisille ihmisille, jotka usein näihin ajautuvat.
Usein näissä on aviopari, joiden suhde laimentunut tai ovat läheisriippuvaisuuksissaan ottaneet puolison, joka ei ole aivan se sopivin/sielunkumppani/mitä näitä nyt on. Mutta fyysinen elämä niin yhteen nidottu ,ettei ero tule kuuloonkaan. Lopputulos on yleensä sama: nainen saa paljon seksiä ja treffeja, mutta ei saa pysyvää toista kumppania (mikä ylläri) vaikka naisena sitä kuitenkin haluaisi. Mieheen naiset taas kiintyvät ja haluavat, että mies ottaa eron. Usein työttömyys ja köyhyys painaa. Paljon särkyneita sydämiä tuloksena. Aviopari porskuttaa ja liitto säilyy vaikka joissain tapauksissa saatetaan jopa väittää,ettei naimisissa ololla ole väliä, vain ns rakkaudella. Sama toistuu. Toisin päin voi tietysti olla myös, tulee se Ylen reality tähti ja sitten Ylellä oli se joku intiimi seksi podcast. Olivatpa sukupuolet mitä vain, usein tällainen kuvio. Onnistuneet tapaukset ovat oikeasti tosi harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että ne eivät ole koskaan korkeakoulutettuja (harvoin edes töissä, vaan jossain kuntoutuksessa) ja mieleltään terveitä? En usko että polyamoria tekee hyvää mt-ongelmaisille ihmisille, jotka usein näihin ajautuvat.
Tämä! Hyvin usein he ovat kouluttamattomia, miksi? Sille taitaa olla syynsä, valitettavasti. Ulkonäöstäkin näkee, ettei ihminen voi hyvin, naisilla ylipainoa ja miehillä aliravitsemus. Yrittävät hoitaa pahaa oloa jatkuvalla sängyssä peuhaamisella kaikkien kanssa, mutta se vain pahentaa vointia ja tuo mukanaan ison tautiriskin. Tarvitsisivat ihan muuta tukea, apua ja ryhtiä elämään kuin naaman nostamista lehtiin ja elämäntyylin kannustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa sinä puolestasi, että miksi yksi ei riitä?
Eri. Koska seksi ja rakkaus ovat minulle eri asioista. Rakkauttani osoitan puolisolleni. Seksi on kuitenkin minulle tärkeä osa elämää jota haluan eri ihmisten kanssa erilaisissa ympäristöissä. Tätä ei yksi ihminen pysty minulle suomaan. Puolisoni on samanhenkinen joten olemme molemmat löytäneet itsellemme ihannekumppanin.
Ei tuo ole polyamoriaa vaan suhde jossa molemmat osapuolet käyvät luvan kanssa vieraissa.
Ei kai siinä ajatuksessa mitään pahaa ole, jos se vaan oikeasti toimii kaikille osapuolille. Mutta en vain usko että siinä kuviossa voi ikinä olla kaikki tyytyväisiä. Tunteet ja etenkin mustasukkaisuus sekoittaa pelin ennemmin tai myöhemmin. Yleensä siinä on toinen osapuoli joku toivoton roikkuja joka suostuu mihin vaan että saa edes palan itselleen ja toinen taas on porsas joka pyörii kaikissa kuralätäköissä ja nautiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun näet puolisosi rakastelevan toista väkivaltaisesti perseeseen, niin olet eri mieltä. Eikä väliä oletko mies, nainen tai onko puolisosi vaikka muunsukupuolinen. Väkivaltainen anaaliyhdyntä puolison suorittamana on rajua katseltavaa.
Voi sitä anaaliyhdyntää harjoittaa myös ei väkivaltaisesti
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä ajatuksessa mitään pahaa ole, jos se vaan oikeasti toimii kaikille osapuolille. Mutta en vain usko että siinä kuviossa voi ikinä olla kaikki tyytyväisiä. Tunteet ja etenkin mustasukkaisuus sekoittaa pelin ennemmin tai myöhemmin. Yleensä siinä on toinen osapuoli joku toivoton roikkuja joka suostuu mihin vaan että saa edes palan itselleen ja toinen taas on porsas joka pyörii kaikissa kuralätäköissä ja nautiskelee.
Näinhän se taitaa mennä, toinen suostuu kun ei halua menettää ja toinen kiristää. Toksinen suhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo sekin on polyamoriassa kummallista, että miten joku jaksaa sitä draamaan määrää. Monet yksiavioiset suhteetkin ovat jo todella hankalia, kun pitää tehdä kompromisseja ja olla valmis luopumaan omista toiveista toisen tähden. Jos on useampi kumppani, niin kaikenlaisten vääntöjen määrä on moninkertainen. Lisäksi mukaan tulevat kateellisuus ja mustasukkaisuus. Ihminen ei myöskään kykene tuntemaan ihastusta moneen samaan aikaan. Jos miehellä on vaikka monta vaimoa, niin yksi nousee niistä aina suosikiksi. Tämä luonnollisesti lisää jännitteitä ja mustasukkaisuutta muissa.
Juuri tätä ihmettelen miten polyamoria on edes biologisesti mahdollista. Kuulostaa höyrähtäneiden kertomalta sadulta joka on todellisuudessa silkkaa surua.
Itse asiassa monisuhteisuus on ihmisen alkuperäinen suhdemuoto ajalta en
Ei välttämättä. Joku totuuden siemen on uskonnollisten myyttienkin, kuten Aatamin ja Eevan tarinan taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne on aina niin rumia kaikki?
Mä olen miettinyt samaa. Iso osa sen näköisiä ettei niitä erehdy edes kännissäkään panemaan. Poikkeus oli se Naked Attraction-sarjassa esiintynyt polyamorinen nainen, joka oli ihan kivan näköinen. Että joo, kait siellä jotain poikkeuksia on. Mitenkäs ne polyamoriset miehet? Lähinnä tulee vain mieleen moniavioiset muslimit tai mormonit, mutta entä miehet ilman uskonnollista vakaumusta. Eivät oikein ole esillä medissa.
No ei ne mitään alfauroksia ole :) Sellaisia olmin näköisiä ja yleensä erittäin epäluotettavan näköisiä myös.
Varmaan siihen on joku hyvä syy että näyttävät epäluotettavilta.
Sehän on kiva sille joka eniten suosiossa, mutta telkkarin ohjelmissa miehet on ällöjä.
Kiimasilmät. Yäk.
Kyllä en voisi asua kimpassa ja jakaa miestäni , yksin kylläkin elän nyt mutta en suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin keskustelu on paikka vihaa täynnä oleville ihmisille haukkua jotain ihmisryhmää. :D tuon energian voisi käyttää vaikka itseensä, epätervettä kiihkoilua. Ei minua kiinnosta mitä muut tekevät suhteissaan.
Miksi epäterveitä asioita ei saa kritisoida ilman että syytetään vihaksi? Ei ole vihaa sanoa, että esim. polyamoriassa on ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo sekin on polyamoriassa kummallista, että miten joku jaksaa sitä draamaan määrää. Monet yksiavioiset suhteetkin ovat jo todella hankalia, kun pitää tehdä kompromisseja ja olla valmis luopumaan omista toiveista toisen tähden. Jos on useampi kumppani, niin kaikenlaisten vääntöjen määrä on moninkertainen. Lisäksi mukaan tulevat kateellisuus ja mustasukkaisuus. Ihminen ei myöskään kykene tuntemaan ihastusta moneen samaan aikaan. Jos miehellä on vaikka monta vaimoa, niin yksi nousee niistä aina suosikiksi. Tämä luonnollisesti lisää jännitteitä ja mustasukkaisuutta muissa.
Mihin tämä väite perustuu ettei ihminen voi tuntea ihastusta moneen samaan aikaan?
Itse olen täysin monogaaminen umpihetero, joten mihinkään polyjuttuihin en tule itseäni ikinä sotkemaan tietoisesti.
Hengästyttää pelkkä ajatuskin siitä, että yhden kumppanin lisäksi olisi muitakin kumppaneita siinä samassa suhteessa. Ei kiitos, teen mieluummin yhden asian hyvin kuin monta juosten kusten. Ihan kuin tässä elämässä ei muutenkin olisi tarpeeksi tekemistä.
Mikä polyamoriassa ei ole pahaa?
Mun on kauheen vaikea uskoa siihen, että nää polysuhteet on ihan aidosti kaikille osapuolille täydellisen harmoninen, rakastava ja onnellinen suhdekombo, jossa kukaan ei kärsisi mustasukkaisuudesta, ei kokisi jäävänsä mistään paitsi, pystyisi aidosti jakamaan kumppanin toisen kanssa, ei kokisi hylkäämisen tunteita ym. ym.
En tarkoita, että polysuhteen pitäisi olla ikuinen auvo, mutta ajattelen kuitenkin, että jos haluaa tieten tahtoen ryhtyä tällaiseen monimutkaisempaan suhdekuvioon, niin olisi jotenkin käsitellyt tällaiset tunteet jo valmiiksi.
Ja hyvähän sen kai on olla, jolla on useampi kumppani. Ne, jotka joutuvat jakamaan ihmisen toisen kanssa, käy vähän sääliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä itsessään olekaan mitään pahaa. Huono maine tulee siitä, että sitä tuputetaan sellaisillekin jotka eivät ole siitä kiinnostuneet.
Kuka tuputtaa? Tämä on jostain syystä se sama argumentti niilläkin, jotka eivät hyväksy esim. homoutta. En ole itse ikinä kokenut, että minulle olisi tuputettu jotain suhdemuotoa tai seksuaalisuutta. Jokaisen omia asioita ne ovat.
Jos sinulle ei tapahdu jotain niin se ei tarkoita että se olisi koko totuus.
:D