Miksi kaikki ei pue lapsia juhliin asianmukaisesti?
Esimerkiksi syntympäiville, häihin, hautajaisiin tai muihin perhejuhliin.
Syntymäpäiville joidenkin lapsen ilmestyy arkivaatteissa ja hautajaisissa on joku pinkki tai violetti mekko yllä.
Kommentit (561)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsen vika jos äiti haluaa pukea 4-vuotiaansa napapaitaan ja minihameeseen lävistyiksin ja meikein. HYI hitto, pedofiileille namuja. Hävetkää.
Missä tuollaista muka tapahtuu? Eihän kukaan suostu edes tekemään lävistyksiä nelivuotiaille. Aivan keksitty tarina taas.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi on mennyt tuttavaperheen lapsen kastejuhlaan yksivärisissä tarhavaatteissa ja me vanhemmat oltiin silloin myös ns. paremmissa arkivaatteissa. Useimmiten vastaavat tilaisuudet ovat meidän suvuissamme olleet aika arkisia eikä kukaan ole ajatellut, että vaatteet tekisivät juhlan. Niinpä en todellakaan ajatellut, että vaatteissamme on mitään vikaa ennen kuin juhlapaikalla huomasin, että olemme alipukeutuneita. Välillä kyse voi siis olla erilaisesta tapakulttuurista.
Miten tää on edes mahdollista, kyllä kai jokaisen pitäisi sen verran tajuta että kastejuhla on yksi niistä hienoista juhlista (vertautuu esim rippijuhliin).
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi on mennyt tuttavaperheen lapsen kastejuhlaan yksivärisissä tarhavaatteissa ja me vanhemmat oltiin silloin myös ns. paremmissa arkivaatteissa. Useimmiten vastaavat tilaisuudet ovat meidän suvuissamme olleet aika arkisia eikä kukaan ole ajatellut, että vaatteet tekisivät juhlan. Niinpä en todellakaan ajatellut, että vaatteissamme on mitään vikaa ennen kuin juhlapaikalla huomasin, että olemme alipukeutuneita. Välillä kyse voi siis olla erilaisesta tapakulttuurista.
Ihmisyhteisöjen tapakulttuurit todellakin eroavat toisistaan. Isäni äidin seitsemänkymppisille menin farkkusortseissa, paljettitopissa ja tennareissa (olin 16), enkä erottunut joukosta, koska kyllä siellä kaikki -mummo mukaan lukien- oli tavallisissa rennoissa kesävaatteissa. Tarjoilut siellä kyllä aina on juhlavat, mutta ihmiset eivät.
Äitini puolen sukujuhlissa puolestaan kaikilla on aina juhlavaatteet. Ei mitään trikoomekkoja, tai puvuntakkia farkuilla ja t-paidalla vaan ihan oikeat juhlavaatteet. Lapsilla myös: jos olisin äitini äidin seitsemänkymppisille mennyt sortseissa ja bling bling-topissa niin äitini saisi varmaan kuulla siitä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. On ihan ok antaa lapsen päättää tietyissä rajoissa pukeutumisestaan, mutta vaarin hautajaiset ei ole se tilaisuus, jossa lapsi itse päättää. Uniikki lumihiutale ei mene siitä rikki, jos joutuu laittamaan mekon kanssa valkoiset sukkikset eikä pinkkejä pitkiksiä. Tilaisuus on myös oiva paikka opetella etikettiä.
No, lähinnä vanhempien häpeähän tämä on.
T. Lapsensa aina kauniisti ja asiallisesti pukenut
Etiketin mukaan lasten hautajaispukeutuminen on hyvin vapaata, eikä varsinkaan lasten kohdalla ole määritetty mitään tiettyä väriä mihin lasten pitäisi pukeutua. Kannattaa opetella se etiketti.
On tyylitajua tai ei ole. Tyylitajua voi myös opetella ja opettaa. Lähinnä naurattaa miehen siskon lasten tyylitajuton pukeutuminen, joka selvästi periytyy äidin puolelta.
Mikä juttu muuten on tämä naisten ylenkatse kälyjään kohtaan? Luulin, että teillä olisi jo kädet täynnä anoppienne ja miniöidenne kanssa riidellessä, mutta näköjään toisten naisten dumaamisen nälkä vain kasvaa syödessä.
Onneksi olen not like other girls. Ei tarvi osallistua tuollaiseen nokitteluun
Hyvä rouva tai herra! Violetti on suremisen väri! Että voit lisätä sen tiedon sivistykseesi!
nimim. joko helpotti
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin olen yli- kuin alipukeutunut, koska mikään ei ole niin noloa kuin olla alipukeutunut juhlissa.
Olen täysin samaa mieltä. Pukeuduin päiväkoti-ikäisen lapseni kaverin syntymäpäiväjuhlia varten smokkiin. Sain valtavasti ihailevia ja kateellisia katseita.
Kirpparit pullollaan juhlavaatteita. Ei voi olla rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus kymmenisen vuotta sitten neljäkymppisen naisen hautajaisissa jolla oli useampi lapsi, en vieläkään käsitä tapaa miten lapset pli puettu. Esiteini ikäisillä tytöillä oli farkkuhame ja vaaleanpunainen kauluspaita, toisella mustat housut mutta violetti t-paita pusero. Ihmettelin eikö olisi enempää voinut panostaa pukeutumiseen.
Jos lasten äiti on juuri kuollut, niin ei välttämättä noi vaateasiat ole ykkösenä mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni violetti mekko on ihan asiallinen asu lapselle hautajaisiinkin.
Ei ole. Mustaa pitää olla.
tai valkoista, lapseslle. Etiketin mukaan aikuisellakin voi hautajaisissa olla esim. valkoinen pusero (naisella) tai paita (miehellä) ja muut vaatteet mustaa.
Olen törmännyt lähipiirissäni ainakin kolmeen perheeseen joissa joku lapsista puetaan kuin prinsessa, toisella on vain välttämättömät vaatteet.
Mä rupesin oikein miettimään tätä asiaa ja nythän on niin ettei mulla oo mitään käsitystä mitä ihmisillä oli päällään esim. mun 50v juhlissa! Eli mulle on ainakin näköjään aivan sama, miten ihmiset pukeutuu kunhan tulevat juhlimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että kaikilla ei ole varaa ostaa vaatteita joka tarkoitukseen eikä kaikilla ole halua kuluttaa myöskään ekologisista syistä? On taas niin etuoikeutettujen first world problems, että
Kirppiksiltä saa lapsille halvalla eri tilaisuuksiin sopivia vaatteita. On myös ekologista ostaa vaatteet käytettyinä. Täytyy jaksaa vain nähdä vähän vaivaa.
On hyvien käytöstapojen mukaista pukeutua asian mukaisesti tilaisuuksiin, erityisesti juhliin ja hautajaisiin. Hassua, että tällaisenkin asian joutuu jollekin aikuiselle ihmiselle kertomaan, pitäisi olla itsestäänselvyys.
Pienille lapsille löytyy melko helposti. Mutta, kun ikää ja kokoa alkaa olla, niin eipä enää löydy kovin helpolla. Tai jos tuollainen taikakirppari, josta joka kerta löytyy juuri se mitä tarvitsee, niin kertokaa
Suosittelen komboa Tuusulan Femmatori ja Murula, ne on kattaneet meillä jo aika monet juhlat. Toki vanhin lapsi on vasta alakoululainen, niin isommista en voi mennä takuuseen, mutta omatkin hautajaisvaatteet ja kengät löysin sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää on edes mahdollista, kyllä kai jokaisen pitäisi sen verran tajuta että kastejuhla on yksi niistä hienoista juhlista (vertautuu esim rippijuhliin).
Kaikille kasteet ja ripit eivät ole "hienoja juhlia". Esimerkiksi itselleni, kirkkoon kuulumattomana, ne ovat lähinnä pakkopullaa, useimmiten en siis edes osallistu.
Kaikilla ei ole samanlainen käsitys siitä, mikä on hienoa - sen ymmärtäminen voisi helpottaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin olen yli- kuin alipukeutunut, koska mikään ei ole niin noloa kuin olla alipukeutunut juhlissa.
Olen täysin samaa mieltä. Pukeuduin päiväkoti-ikäisen lapseni kaverin syntymäpäiväjuhlia varten smokkiin. Sain valtavasti ihailevia ja kateellisia katseita.
Ihan paras. Näitä lisää! :D
Vierailija kirjoitti:
Kirpparit pullollaan juhlavaatteita. Ei voi olla rahasta kiinni.
Ei olekaan :)
Vierailija kirjoitti:
Mä rupesin oikein miettimään tätä asiaa ja nythän on niin ettei mulla oo mitään käsitystä mitä ihmisillä oli päällään esim. mun 50v juhlissa! Eli mulle on ainakin näköjään aivan sama, miten ihmiset pukeutuu kunhan tulevat juhlimaan.
Minä muistan omien häävieraideni pukeutumisesta vain sen sukulaismiehen, joka tuli kauhtuneessa t-paidassa ja collegehousuissa ja sen naisen, joka tuli makkarankuorimaisessa, kiljuvanpunaisessa minimekossa. Eli voisiko olla juuri kuten täällä on aiemminkin sanottu, että juuri huomiotaherättävän asiaankuulumattomalla vaatetuksella kyllä jää mieleen, ja todella negatiivisella tavalla. Heistä on nyt 11 vuotta, enkä todellakaan voi unohtaa näitä kahta, jotka päättivät tulla vaatetuksellaan kertomaan, että nämä häät muuten ei kiinnosta p*skaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan omien häävieraideni pukeutumisesta vain sen sukulaismiehen, joka tuli kauhtuneessa t-paidassa ja collegehousuissa ja sen naisen, joka tuli makkarankuorimaisessa, kiljuvanpunaisessa minimekossa. Eli voisiko olla juuri kuten täällä on aiemminkin sanottu, että juuri huomiotaherättävän asiaankuulumattomalla vaatetuksella kyllä jää mieleen, ja todella negatiivisella tavalla. Heistä on nyt 11 vuotta, enkä todellakaan voi unohtaa näitä kahta, jotka päättivät tulla vaatetuksellaan kertomaan, että nämä häät muuten ei kiinnosta p*skaakaan.
Eli todennäköisesti siellä sinun viisikymppisille ihmiset on pukeutuneet tilaisuuteen sopivalla tavalla. Kyllä sä muistaisit, jos joku olisi tullut vaikka muumi-paidassa ja trikoissa, aivan satavarmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille kasteet ja ripit eivät ole "hienoja juhlia". Esimerkiksi itselleni, kirkkoon kuulumattomana, ne ovat lähinnä pakkopullaa, useimmiten en siis edes osallistu.
No pitää sulla olla vähän älyssä vikaa, jos et ymmärrä, että kastejuhla on iso ja tärkeä juhla, aivan sama kuulutko itse kirkkoon vai et.
Vierailija kirjoitti:
Tämän on pakko olla provo.
En koe minkäänlaista yhteiskunnallista painostusta johonkin vanhanaikaisiin pukeutumiskoodeihin, pukeudun aina juuri niin kuin tykkään. En myöskään pakota lapsiani pukeutumaan niin.