Miksi kaikki ei pue lapsia juhliin asianmukaisesti?
Esimerkiksi syntympäiville, häihin, hautajaisiin tai muihin perhejuhliin.
Syntymäpäiville joidenkin lapsen ilmestyy arkivaatteissa ja hautajaisissa on joku pinkki tai violetti mekko yllä.
Kommentit (561)
Tapakasvatuksen puute näkyy näissäkin kommenteissa.
Kyse on juhlan järjestäjän tai surevien omaisten ja vainajan kunnioittamisesta. Tietysti tärkeintä on käytös, mutta siistillä ulkoasulla on myös merkityksensä.
Rahaa ei ollut törsättäväksi minullakaan lasten ollessa päiväkoti- ja kouluikäisiä, mutta juhlissa oli puhtaat hiukset ja siistit vaatteet yllä.
Kirppiksiltä löytyy kauluspaitoja ja kolttuja sopuhintaan.
Jos tosiaan haluat helposti kertoa kaikille, että olet juntti vailla käytöstapoja ja lapsesi myös, niin eikun vaan mihin tahansa juhlavampaan tilaisuuteen arkivaatteet päällä. Teillä junteillahan ne sitä paitsi on aina ne roikkuvat collarit ja hupparit. Meillä sellaisia ei pidettäisi missään, koskaan, koska on sentään jotain järkeä ja silmät päässä. Ja emme ole suurituloisia, vaan ihan vaan normaaleja, täysjärkisiä ja edes jonkinlaisen kotikasvatuksen saaneita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
No olen syntynyt tasan 90 ja meillä ei koskaan varaa mihinkään juhla asuihin.
Jos olisin syntynyt edes 89, meillä sentään varaan kaikkiin kirjaimiin ja välimerkkeihin. Mutta kun ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos tosiaan haluat helposti kertoa kaikille, että olet juntti vailla käytöstapoja ja lapsesi myös, niin eikun vaan mihin tahansa juhlavampaan tilaisuuteen arkivaatteet päällä. Teillä junteillahan ne sitä paitsi on aina ne roikkuvat collarit ja hupparit. Meillä sellaisia ei pidettäisi missään, koskaan, koska on sentään jotain järkeä ja silmät päässä. Ja emme ole suurituloisia, vaan ihan vaan normaaleja, täysjärkisiä ja edes jonkinlaisen kotikasvatuksen saaneita ihmisiä.
Kyllä se on aika paljon liioittelua ja harhaanjohtamista sanoa, että olette normaaleja ja täysjärkisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen syntynyt tasan 90 ja meillä ei koskaan varaa mihinkään juhla asuihin.
Jos olisin syntynyt edes 89, meillä sentään varaan kaikkiin kirjaimiin ja välimerkkeihin. Mutta kun ei.
Osuikohan nyt pilkka omaan nilkkaan ("meillä sentään varaan")?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Parhaan ystäväni hautajaisissa oli joku suttuinen 4-vuotias muumipaidassa.
Ja tärkeintä tilaisuudessa oli tämä?
Miksi pilata toisten tärkeä tilaisuus noin?
Jos jonkun hautajaiset pilaa se, että joku nelivuotias on muumi-paidassa, on kyllä fokus pahasti hukassa. Minä menen hautajasiin muistelemaan vainajaa ja juhliin juhlimaan sankaria, en arvostelemaan muiden pukeutumista. Mun juhliin on kaikki myös tervetulleita niissä vaatteissa, jotka helposti löytyy, vaikka itse tykkään pukeutua ns. Tilanteeseen sopivasti. En todellakaan halua, että joku joutuu yli varojensa ostamaan vaatteita mun juhlien vuoksi. Varsinkin kun lapsille saattaa tuollaiset juhlavaatteet jäädä kertakäyttöisiksi kun kasvavat nopeasti. Toivon todellakin myös, ettei kukaan halukas jätä vaikka hautajaisiini tulematta siksi, ettei ole sopivia vaatteita. Sankarina tai muisteltavana paheksuisin niitä vieraita, jotka arvostelevat muiden läheisteni pukeutumista.
Itselleni on opetettu ja näin olen myös lapsilleni opettanut, että juhlat on juhlat eli arjesta poikkeava tapahtuma ja juhlan järjestäjälle myös erityinen tapahtuma. Näin ollen juhlaan ei pukeuduta arkivaatteisiin vaan nimenomaan tilanteeseen sopivalla tavalla. Hautajaisiin kuuluu pukeutua tummiin siisteihin yksinkertaisiin vaatteisiin, ei muumicollegeihin. Rahasta en usko kenelläkään olevan kiinni, koska todellakin saa kirppikselta siistejä vähän käytettyjä vaatteita ja esim. pojalle sopii tummat chinos-housut ja tumma neule, joita voi sitten käyttää muutoinkin. Lapsille myös opetetaan toisten kunnioitus ja käytöstavat jo pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Parhaan ystäväni hautajaisissa oli joku suttuinen 4-vuotias muumipaidassa.
Jos jonkun hautajaiset pilaa se, että joku nelivuotias on muumi-paidassa, on kyllä fokus pahasti hukassa. Minä menen hautajasiin muistelemaan vainajaa ja juhliin juhlimaan sankaria, en arvostelemaan muiden pukeutumista. Mun juhliin on kaikki myös tervetulleita niissä vaatteissa, jotka helposti löytyy, vaikka itse tykkään pukeutua ns. Tilanteeseen sopivasti. En todellakaan halua, että joku joutuu yli varojensa ostamaan vaatteita mun juhlien vuoksi. Varsinkin kun lapsille saattaa tuollaiset juhlavaatteet jäädä kertakäyttöisiksi kun kasvavat nopeasti. Toivon
Hyvä kirjoitus. En minäkään usko, että edesmennyt toivoisi hautajaisissaan paheksuttavan ja arvosteltavan muita hautajaisvieraita. Ymmärtämystä ja suvaitsevaisuutta on syytä osoittaa. Emme tunne kaikkien perheiden taloudellista tai muuta tilannetta. Muistan esimerkiksi kuinka vaikeaa oli suostutella poikia juhlavaatteita valitsemaan ja sovittelemaan kauppoihin. Hikeä se pusersi.
Jestas että on kulunut ja turha kommentti tuo "jos ei elämässäsi ole muuta tekemistä kuin toisten vaatteiden kyttääminen jne". Voi hyvää päivää. Kertoo kaiken kyseisen tyypin älykkyysosamäärästä.
Ja selvennykseksi teille yksinkertaisimmille: ihan varmasti on muutakin tekemistä. Käytöstapojen puute vaan pistää silmään ihan yrittämättäkin.
Niitä lasten ns juhlavaatteita on kyllä kirppareilla todella edullisesti saatavana.
Kyllä poikkeava pukeutuminen muistetaan pitkään silloin, kun pukeutuja selvästi erottuu joukosta. Muistan 6 vuotta sitten eräissä ylioppilasjuhlissa olleen noin kolmekymppisen miehen, jolla oli lyhyet shortsit, lyhythihainen oranssi havaijilaispaita rinnus paljaana ja kesäsandaalit muuten paljaissa jaloissaan, varpaat "irvistelivät" näkyvillä. Kun mies katseli ympärillään muiden vieraiden juhlavampia asuja, olin huomaavinani miehen kasvoilla pienen nolouden tai häpeän ilmeen. Miehen tyttöystävä oli selvästi juhlavammin pukeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Niitä lasten ns juhlavaatteita on kyllä kirppareilla todella edullisesti saatavana.
Kertokaas nyt mistä löytyy tämä ihmekirppari, josta joka kerta taatusti löytyy eurolla tai kahdella taevittavat juhlavaatteet?
Vierailija kirjoitti:
Ja miksiköhän, kertakäyttökulttuuri jyllää, kun niitä tarvitaan niin harvoin, että seuraavalla kerralla ne onkin jo liian pienet.
Jos aikuinen (kun kaveripiirin häät on pidetty) tarvitsee pukua n. 5 vuoden välein, niin sopiiko se päälle vai onko jo vanhaa muotia ja taas joku ottaa nokkiinsa kun on väärä määrä nappeja.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että kaikilla ei ole varaa ostaa vaatteita joka tarkoitukseen eikä kaikilla ole halua kuluttaa myöskään ekologisista syistä? On taas niin etuoikeutettujen first world problems, että
Mä tulen taloudellisesti erittäin hyvin toimeen, mutta ostan lasten vaatteet pitkälti käytettynä. Osittain nuukuuttani, osittain ilmastosyistä. Käytettynä tulee ostettua etenkin siistimmät vaatteet, jotka eivät juuri kulu, kun niitä ei niin paljon käytetä. Just eilen hain postista Emmy tilauksen, jossa oli kahden euron siisti juhlapaita pojalleni. Ei se siistimpien vaatteiden hommaaminen niin vaikeata tai kallista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jonkun hautajaiset pilaa se, että joku nelivuotias on muumi-paidassa, on kyllä fokus pahasti hukassa. Minä menen hautajasiin muistelemaan vainajaa ja juhliin juhlimaan sankaria, en arvostelemaan muiden pukeutumista. Mun juhliin on kaikki myös tervetulleita niissä vaatteissa, jotka helposti löytyy, vaikka itse tykkään pukeutua ns. Tilanteeseen sopivasti. En todellakaan halua, että joku joutuu yli varojensa ostamaan vaatteita mun juhlien vuoksi. Varsinkin kun lapsille saattaa tuollaiset juhlavaatteet jäädä kertakäyttöisiksi kun kasvavat nopeasti. Toivon
Hyviä käytöstapoja toivovien syyllistäminen sillä, että heillä on fokus hukassa, jos tilaisuuteen sopimaton pukeutuminen häiritsee, on heikko argumentti. Sanot, että fokus on hukassa, jos nelivuotiaan muumipaita hautajaisissa häiritsee. Kirjava arkipaita juhlavassa, hartaassa tilaisuudessa, johon on tapana pukeutua tummaan, herättää vääränlaista huomiota samalla tavalla kuin se, että mainittu nelivuotias katselisi tabletilta videoita äänet päällä. Jos joku antaisi lapsensa tehdä näin ja siitä joku toinen vieras närkästyisi, olisiko silloinkin sinusta närkästyjällä "fokus hukassa"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt mistä löytyy tämä ihmekirppari, josta joka kerta taatusti löytyy eurolla tai kahdella taevittavat juhlavaatteet?
Emmy. Tuossa yllä kerroinkin, että ostan sieltä lasten siistimmät vaatteet, vaikka varaa olisi uusiinkin.
Ihanaa, jos kaikki lapset tulevat ja ylipäätään pääsevät juhliin. On tärkeää olla yhdessä. Oppia olemaan yhdessä ja löytää yhdessä olosta hyvä mieli.
Muistan miten sain paasata teineilleni juhlapukeutumisesta, kun molemmat jurottivat jättihuppareittensa huput silmillä, ja jumpittelivat. Ei tullut kuuloonkaan, että olisin antanut periksi. Kumpikin puki kauluspaidat ja siistit housut ylleen ja istuivat sukulaisten keskellä, kuten tilanteeseen kuului. Vanhemmuus on myös sitä, että altistetaan nuori sosiaalisille tilanteille kunkin persoonaan sopivalla tavalla. Naamat näytetään ja ihmisiä tervehditään. Sen jälkeen voidaan yhdessä sopia vierailun kestosta. Nykyään tuntuu, ettei vanhemmat vaadi lapsiltaan mitään, mitä nämä eivät halua. Näin toimimalla kehitetään nuorelle sosiaalisten tilanteiden pelkotila, kun kokemusta niistä selviytymisestä ei kerry.
Kaverini (asui vielä äidillään) tuli lukion kevätjuhliin kulahtaneissa farkuissa ja hupparissa. Herätti myötähäpeää, kun muilla tytöillä oli juhlamekot. Lisäksi hän tuli suoraan juhlista minun ylppäreihini. En tajua miksei hänen äitinsä kehottanut häntä pukeutunaan juhlavammin.
Turhaa lossailua