Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki ei pue lapsia juhliin asianmukaisesti?

Vierailija
24.11.2024 |

Esimerkiksi syntympäiville, häihin, hautajaisiin tai muihin perhejuhliin.

Syntymäpäiville joidenkin lapsen ilmestyy arkivaatteissa ja hautajaisissa on joku pinkki tai violetti mekko yllä.

Kommentit (561)

Vierailija
281/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on siis näitä rikkaiden ylimielisten snobien ongelmia. Ei kaikilla ole varaa ostella hienoja merkkivaatteita kaikkiin tilaisuuksiin. Ei lapsella tarvitse hautajaisissa mitään kokomustaa olla. Minusta riittää että lapsen vaatteet on puhtaat ja siistit. Ostelkoon itselleen hienoja asuja joka kissanristiäisiin nämä itseään täynnä olevat hienostelijat. Helppo on kultalusikka ahterissa syntyneiden näitä kirjoitella, jos pitää valita ruoan, vuokran, sähkön jne. ja jonkun hienosteluvaatteen välillä, niin eiköhän elämisen menoihin raha mene ensin. Jos nämä snobit joutuisivat elämään muutaman vuoden pienituloisten arkea, voisi nousta se pää sieltä omasta navasta.

Olen melko varmasti tullut köyhemmästä perheestä kuin sinä. Pieni maatila, ei suihkua, ulkovessa. Asuin vanhempien ja äidin puolen isovanhempien kanssa samassa

Millä ihmeen hienostelulla? Ei ole hienostelua nykypäivänäkään hankkia vaatteita. Mahdollisuuksiahan on monia. Tuolloin ei ollut edes kirpputoreja, joilta hankkia vaatteita. Niinpä ommeltiin ja kuten sanoitkin, lainattiin. Nykyään on kirpputoreja ja erilaisia hyväntekeväisyystoimijoita pilvin pimein. Juuri vein edesmenneen äitini täysin käyttökelpoisia ja tyylikkäitä vaatteita paikkaan, josta tarvitsevat voivat noutaa niitä täysin ilmaiseksi. Nykyihmisellä on paljon paremmat mahdollisuudet kuin silloin aikanaan.

Vierailija
282/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheata nillittämistä siitä, miten nuorena puolisonsa menettäneiden perheiden suru on niin kova, että ei osata enää pukeutuakaan. Meillä oltiin köyhiä. Osasimme silti aina pukeutua hautajaisiin, joita oli paljon. Ja olen itsekin menettänyt isäni nuorena. Ei tullut mieleenkään mennä hautajaisiin muussa kuin mustassa mekossa ja huivissa.

Kuinka nuorena? Saiko siitä asusta jotain lisäpisteitä?

Minun suruni ei ole siis tarpeeksi kova, kun osasin ajatella surun hetkellä vaatteitakin?

Eipä heitetä sitä ensimmäistä kiveä.

Värikkäät vaatteet meillä oli poikani muistotilaisuudessa. Minun, hänen äitinsä toivomuksesta.

Se oli vaan niin hän, paljon keltasta ja ora

Se on teidän valintanne.

Täällä ja muissa vastaavissa ketjuissa dissataan jatkuvasti sitä, jos joku noudattaa perinteistä hautajaisetikettiä. Kaikki massasta poikkeava ja koskettava ssa kannatusta. Mitä synkempi ja liikuttavampi tarina, sen parempi. (En viittaa nyt sinun tarinaasi tässä). Meiltä muiltakin on kuollut läheisiä eikä meillä ole tarvetta uhriutua vauvapalstoilla. Voitte tehdä minun puolestani ihan mitä haluatte, mutta jotain kunnioitusta sentään perinteisten tapojen noudattajille.

"Voitte tehdä minun puolestani ihan mitä haluatte, mutta jotain kunnioitusta sentään perinteisten tapojen noudattajille"

Mitä kunnioitusta niin erityisesti haluat? Kunnioitusta oman pukeutumisesta suhteen?

Voi herranjestas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat aistiyliherkkiä ja neuroepätyypillisiä. Meiltä jää perheenä moni asia kokematta tästä syystä. Lapseni eivät suostu laittamaan kuin tietyt vaatteet päälleen. Viimeksi kun edes kävimme missään juhlissa, kysyin suoraan voimmeko tulla, vaikka lapsilla ei ole juhlavaatteita. Onneksi juhlien järjestäjä oli itse erityisope, joka ymmärtää, että meillä jokaisella on omat rajoitteemme.

Aistiyliherkkä nepsy täällä hei. Sisaruksilla samoja ongelmia. Kyllä meidät saatiin vietyä siisteissä vaatteissa juhlatilaisuuksiin pienestä pitäen.

No, se on kiva juttu, jos ne vaatteet eivät olleet teille sitten oikea ongelma. Itse en viitsi kiusata lapsiani epämukavilla vaatteilla, jotka pilaavat päivän. Juhlissa pitää olla hauskaa ja kivaa. Meillä riittää, että vaatteet on tällaisissa tapauksissa puhtaat ja ehjät. Emmekä lähde esim. juhliin, jos lapset eivät ole heille sopivissa vaatteissa tervetulleet. Kuten kirjoitin jo aikaisemmin, että me jätämme paljon asioita tekemättä. Tässä taustalla etenkin muiden ihmisten asenteet, heidän käsityksensä asioista ja nenän vartta pitkin katselunsa. En myöskään halua altistaa lapsiani turhalle lyttäämiselle, kun lapseni ovat "vääränlaiset". 

Vierailija
284/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ihmeen hienostelulla? Ei ole hienostelua nykypäivänäkään hankkia vaatteita. Mahdollisuuksiahan on monia. Tuolloin ei ollut edes kirpputoreja, joilta hankkia vaatteita. Niinpä ommeltiin ja kuten sanoitkin, lainattiin. Nykyään on kirpputoreja ja erilaisia hyväntekeväisyystoimijoita pilvin pimein. Juuri vein edesmenneen äitini täysin käyttökelpoisia ja tyylikkäitä vaatteita paikkaan, josta tarvitsevat voivat noutaa niitä täysin ilmaiseksi. Nykyihmisellä on paljon paremmat mahdollisuudet kuin silloin 

Onhan niitä, mutta kuten sanottiin jo aikaisemmin, kirppareita kiertelee nykyään monet eikä suinkaan kaikki ole vähävaraisia, myös pihit rikkaat kyttää edullisia/ilmaisia kamppeita. Monelleko luulet niitä hyviä juhlavaatteita riittävän? Jos hyvä tuuri käy niin löydät, mutta huonolla tuurilla ei. Jos ottaa huomioon sen että ruuan hinta, verot, lääkkeet, vuokrat yms. nousee koko ajan, mutta tulot ei, ymmärrän hyvin miksi kaikilla lapsilla ei ole "pukukoodiin" sopivia vaatteita. Pääasia että vaatteet on siistit ja puhtaat. Katselen mieluummin hyväkäytöksisiä, vaatimattomasti pukeutuneita lapsia kun rikkaita ja hemmoteltuja penskoja jotka ovat nenäkkäitä ja ylimielisiä kiusaajia.

Vierailija
285/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheata nillittämistä siitä, miten nuorena puolisonsa menettäneiden perheiden suru on niin kova, että ei osata enää pukeutuakaan. Meillä oltiin köyhiä. Osasimme silti aina pukeutua hautajaisiin, joita oli paljon. Ja olen itsekin menettänyt isäni nuorena. Ei tullut mieleenkään mennä hautajaisiin muussa kuin mustassa mekossa ja huivissa.

Minun suruni ei ole siis tarpeeksi kova, kun osasin ajatella surun hetkellä vaatteitakin?

Värikkäät vaatteet meillä oli poikani muistotilaisuudessa. Minun, hänen äitinsä toivomuksesta.

Täällä ihan suoraan haukutaan ne, jotka haluavat noudattaa perinteistä etikettiä, joka on vanhempi kuin te kommentoijat yhteensä.

Vierailija
286/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni hautajaisissa vaatteiden musta väri ei todellakaan ole se tärkein. Itse suosin vaatteita jotka ei ole mustia, koska en muuten käytä mustia vaatteita ja haluan monikäyttöisiä vaatteita enkä vain sellaista mitä pitäisi ainoastaanhautajaisissa. Yksi musta hame tosin löytyy, lisäksi hameita ja housuja tummansinisenä ja tummanharmaana. Paitoja on tummia ja vaaleita, muutama eri värinen mekko, kaksi vaaleaa ja yksi tumma. Näistä on aina löytynyt sopivat yhdistelmät hautajaisiin ja muihin juhliin. Kenkinä olen käyttänyt säästä, tilanteesta ja asusta riippuen nilkkureita, kävelykenkiä, tennareita, sandaaleja.

Vierailija
287/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihan suoraan haukutaan ne, jotka haluavat noudattaa perinteistä etikettiä, joka on vanhempi kuin te kommentoijat yhteensä.

En moiti niitä jotka haluavat esim. hautajaisissa noudattaa etikettiä, mutta sitä että etiketin noudattajat paheksuvat vanhempia, jotka eivät syystä tai toisesta pue lapsiaan pukukoodin mukaisiesti ,sitä paheksun. Ei voi tietää syytä miksi lapsi pukeutuu vaatimattomasti. Se on sitten eri asia jos vanhemmat lyövät laimin lapsen puhtaudesta ja terveydestä huolehtimisen ja ovat laiskoja tai juoppoja. Silloin sukulaisten pitäisi tehdä ilmoitus sossuun. Mutta pelkkä vaatimaton pukukoodiin sopimaton pukeutuminen ei ole syy paheksua.

Vierailija
288/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Värikkäät vaatteet meillä oli poikani muistotilai

Missä kohtaa ja miten täällä muka on haukuttu niitä jotka haluaa noudattaa perinteistä etikettiä?

Vierailija
289/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole häpeä myöntää, että on köyhä. Ei ole häpeä käydä ruokakassijaossa. Ei ole häpeä lainata vaatteita sukulaisilta tai kavereilta. Ei ole häpeä käydä hakemassa vaatteita, kenkiä, taloustavaroita tai lahjoituksia hyväntekeväisyysjärjestöiltä. Ei ole häpeä pyytää apua. 

Vierailija
290/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V

Lue koko ketju. Etikettiä noudattavat ovat vanhanaikaisia fiinejä kermaperseitä, joiden suru hautajaisissa ei vastaa tavallisten pulliaisten surua.

Vierailija
291/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun joku yrittää parhaansa ja ostaa kirpparilta vaatteet juhliin, niin sitten aukeaa seuraava ketju " Miten joku voi tulla juhliin kirpparivaatteissa"

Teit niin tai näin, niin aina menee väärinpäin.

Höpöhöpö, ei mistään voi nähdä, että joku vaate on "kirpparivaate" - yrität vain sekoittaa keskustelua. Vai ostatko jotain lumppua kun ostat? Me muut ostetaan nättejä, siistejä vaatteita.

Vierailija
292/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on annettu monta vinkkiä, miten voi hankkia eri tilaisuuksiin sopivia siistejä vaatteita, vaikka olisi vähävarainenkin, ja silti vaan valitus ja alapeukutus jatkuu.

Vierailija
293/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lue koko ketju. Etikettiä noudattavat ovat vanhanaikaisia fiinejä kermaperseitä, joiden suru hautajaisissa ei vastaa tavallisten pulliaisten surua."

Eihän täällä niin ole sanottu niistä jotka noudattavat etikettiä. He jotka arvostelevat muiden pukeutumista ja pitävät omaa pukeutumista muihin nähden "parempana", ovat eri asia.

Jokainen voi ihan vapaasti pukeutua mustaan/tummaan. Mutta ei ole kovin asiallista mollata muita siitä että nämä muut eivät toimi samoin kuin he itse.

Vierailija
294/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun joku yrittää parhaansa ja ostaa kirpparilta vaatteet juhliin, niin sitten aukeaa seuraava ketju " Miten joku voi tulla juhliin kirpparivaatteissa"

Teit niin tai näin, niin aina menee väärinpäin.

Höpöhöpö, ei mistään voi nähdä, että joku vaate on "kirpparivaate" - yrität vain sekoittaa keskustelua. Vai ostatko jotain lumppua kun ostat? Me muut ostetaan nättejä, siistejä vaatteita.

Jos joku paheksuu sitä että 4 vuotiaalla on juhlissa muumipaita, tällaisen henkilön haukankatse huomaa kyllä onko vaate kirpparilta vai ei...

Vierailija
295/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole häpeä myöntää, että on köyhä. Ei ole häpeä käydä ruokakassijaossa. Ei ole häpeä lainata vaatteita sukulaisilta tai kavereilta. Ei ole häpeä käydä hakemassa vaatteita, kenkiä, taloustavaroita tai lahjoituksia hyväntekeväisyysjärjestöiltä. Ei ole häpeä pyytää apua. 

On noloa esittää jotain roolia, jota ei todellisuudessa ole. Ja sitten kun siinä ei onnistu.

Vierailija
296/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on annettu monta vinkkiä, miten voi hankkia eri tilaisuuksiin sopivia siistejä vaatteita, vaikka olisi vähävarainenkin, ja silti vaan valitus ja alapeukutus jatkuu.

Just joo ja köyhäthän on suomessa NIIN tyhmiä etteivät tiedä että sellaisia ihmeitä on kuin kirpparit. Uskokaa tai älkää me vähävaraiset käydään kyllä kirppareilla. Mutta iso osa kamppeista siellä  on kamaa josta näkee kaivolta kotia "OLEN KÄYTETTY JA KULUNUT" ne hyvät edulliset juhlakamppeet menee nopeasti. 

Vierailija
297/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella täällä tuntuu myös olevan se, että niiden vaatteiden pitäisi olla uusia, jotta kelpaavat. Olen keski-ikäinen korkeasti koulutettu nainen, ja hautajaisjakkunani toimii ystävältä saatu täynnä tunnearvoa oleva jakku, vaikka minulla olisi varaa ostaa vaikka Louis Vuittonia.

Ja kyllä, suku on iso ja ikääntyvä, jakulla on valitettavasti ollut paljon käyttöä.

Vierailija
298/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kun syödään lattialla ja keittiönpöytä on varastona jonka päälle kasataan tavaroita.

Säästöstä jätetään myös opettelemasta pöytätavat.

Säästöä se on pienikin säästö. Perinteistä säästetään, koska työelämästä ei pääse perheen päivällisaikaan edes kotiin. Joten ei opeteta mitään perinteitä. Joulusta säästetään koska sehän on kristittyjen juhla. Meillä ei ole varaa matalapalkka-alan työläisinä olla kirkon jäseninä. Ei myöskään olla menty naimisiin säästösyistä.

Palkat on alle 2000e kk. Lapset  kärsii ainaisesta vaatepulasta. Kirppareilta ei löydy ja jos löytyy, niin on pian liian pienet kengät taas.

Vierailija
299/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen usein ihmetellyt. Minut puettiin lapsena aina asiallisesti ja tilanteen mukaisesti. Tästä olen oppinut miten tietyissä tilanteissa pukeudutaan, milloin on ok mennä neuleessa, hupparissa tai farkuissa ja milloin vaaditaan ns asiallisempaa päälle. Myöskin kengät ja takki tilanteen mukaan. Ei ole tyylikästä mennä mekossa, jonka päällä on tuulitakki ja kenkinä jotkut kauhtuneet lenkkarit.

Tässäpä syy miksi kouluissa on niin paljon kiusaajia. Oppivat arvostelemaan kuuntelemalla vanhempiaan. Mistä muuten nämä rikkaiden hemmotellut muotinukkepennut voisivat olla niin armottomia köyhien perheiden vaatimattomasti pukeutuneita lapsia kohtaan??? 

Vierailija
300/561 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen usein ihmetellyt. Minut puettiin lapsena aina asiallisesti ja tilanteen mukaisesti. Tästä olen oppinut miten tietyissä tilanteissa pukeudutaan, milloin on ok mennä neuleessa, hupparissa tai farkuissa ja milloin vaaditaan ns asiallisempaa päälle. Myöskin kengät ja takki tilanteen mukaan. Ei ole tyylikästä mennä mekossa, jonka päällä on tuulitakki ja kenkinä jotkut kauhtuneet lenkkarit.

Tässäpä syy miksi kouluissa on niin paljon kiusaajia. Oppivat arvostelemaan kuuntelemalla vanhempiaan. Mistä muuten nämä rikkaiden hemmotellut muotinukkepennut voisivat olla niin armottomia köyhien perheiden vaatimattomasti pukeutuneita lapsia kohtaan??? 

Koulukiusaaminen on aivan eri asia kuin pukeutuminen tilaisuuden vaatimalla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme