Tarkistin työeläkeotteeni ja järkytyin. Alin eläkeikä melkein 68 vuotta!!!! 68!
Nykyinen eläkejärjestelmä on aivan kohtuuton muita kuin eläkkeellä jo olevia kohtaan. Työelämässä pitäisi jaksaa 68-vuotiaaksi! Ja se on ALIN MAHDOLLINEN eläkeikä. Minua nuorempien alimmat eläkeiän nousee vielä tästäkin korkeammaksi.
Nykyajan pullamössömummot jää eläkkeelle jo 63-vuotiaana.
Heille se on edes mahdollista. Ennustan, että koko pyramidi tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, ennen kuin minä edes 60 vuotta täytän (n. kaksi vuosikymmentä siihen menee), ja mitään eläkkeitä ei meidän sukupolvelle enää ole.
Että pistää vihaksi.
Kommentit (535)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te nyt nuoret, aloittakaa eläkesäästäminen itsellenne rahastoissa.
Pienenä vinkkinä sanon. Itse jäämässä eläkkeelle kohta ja 1200 e kk tulossa eläkettä.
Ei pysty säästämään. Kiitos pätkätöiden. Hyvä että saa edes puskurin säästettäväksi.
Lisätuloja heti hankkimaan jos on työkykyinen. Maailma on täynnä ihmisiä/yrityksiä, jotka on valmiita maksamaan monenlaisista asioista ja palveluista. Kaikki sivutulot säästöön tai sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä on vihasi kohde, vai onko sitä?
Vihoittele oikeistolle (kok, kesk ja persut), nehän nosti eläkeikää.
Marin otti eläkeputken pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin näin jo vuosikymmen sitten, lähinnä sain vihaista sähinää aikaiseksi. Hoitoalalla.
Itse olen toiselta ammatiltani ekonomi kansantaloudesta. No pidänpä turpani kiinni, noilta menee päivänselvä fakta täysin yli hilseen.
Minä olen kasannut tätä jäsentymätöntä kiukkua eläkepyramidihimmeliä kohtaan parikymmentä vuotta. Lukiolaisena parikyt vuotta sitten luin Hesarista uutisen silloisesta uudistuksesta, jossa eläkeikää alettiin hivuttaa pikkuhiljaa ylöspäin, mutta siirtymäaika oli niin pitkä, että se käytännössä vaikuttaa niin pitkällä aikavälillä, että suuret ikäluokat ehti eläkkeelle tätä ennen, ja nuoret jatkaa töissä hautaan/työkyvyttömyyteen asti. Kukaan kavereistani ei silloin välittänyt kuunnella..
Nyt se oikeasti konkretisoituu, kun ois vielä 30 vuotta tätä raskasta puurtamist
45 työvuotta ei ole mikään ihmeellinen saavutus. Itselle tulee työvuosia täysiaikaisessa työssä 50 jos saan olla töissä eläkkeelle asti. Olisin superonnellinen jos tuo sinun työvuosimäärä riittäisi.
Mitä pidempää on työttömänä, sitä korkeammaksi nousee eläkeikä. Joku kun maksaa ne työttömyyskorvauksetkin. Minä nyt ainakin olen maksajana kun on 36 vuotta työuraa ja kaksi viikkoa työttömänä. Sairaslomatkin jääneet lähes täysin käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itse 47. Mullekaan ei kertynyt eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Mulla on siinä eläkeotteessa, mikä lie nimeltään, neljä sivua (!) sellaisia töitä joista ei ole kertynyt senttiäkään eläkettä. Silti myös minun ALIN eläkeikä on 66 vuotta 8 kuukautta.
Mä en tajua miten nykyiset eläkeläiset vähättelee sitä miten onnekkaita he oikeasti ovat olleet. Mun vanhemmat jäivät 63-vuotiaina ja saavat yli neljän tonnin eläkkeitä molemmat. Oli kaiken maailman superkertymää sun muuta. Eikä siinä, hieno homma, ovat varakkaita, mutta itse en voi kuin haaveilla tuollaisista. Kysyivät kerran miltä mun eläkearvio näyttää ja sanoin että jos saan olla nykyisessä duunissa (jossa palkka yli 6000 tätä nykyä) niin saatan päästä 3500 euron eläkkeeseen. Kommentti: "Niin vähän!" Niin. Niin vähän.
Joo. Nuo vanhemmat sukupolvet eivät oikeasti ymmärrä kokonaisuudesta mitään tai on vaan "kivempi" sulkea silmät todellisuudelta. Sitten jaksavat kyllä sanoa, että "ovat itse maksaneet eläkkeensä". No, eivät läheskään kaikki ole. Ja jos elät riittävän pitkään, tulee hetki, kun se "itsekin maksettu" osa eläkkeestä tulee kaluttua loppuun, mutta siltikään eläke ei lopu. Ja leskeneläkkeet vielä siihen päälle, etu, joka jää suuremmalta osalta nuorempia ikäpolvia joksikin kaukaiseksi oudoksi lisätueksi joillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmästä löytyy onneksi myös pakoteitä. Työuraeläke voidaan jatkossakin myöntää 63 vuoden ikäiselle, kunhan takana on 38 vuotta työuraa. Myös työkyvyttömyyseläkkeen käyttö lisääntynee tulevaisuudessa.
Höpö höpö. Kummallekin erittäin vaikea päästä nykyään! Taatusti vielä lopetetaan nuokin.
Niin, no sehän riippuu ihan siitä mihin valtiolla on varaa, kuinka paljon te töissä olevat tuotatte valtiolle vaurautta. Oma valinta!
Me nyt keski-ikäistyvät olemme luultavasti väliinputoojasukupolvi. Me maksamme nyt noiden suurien ikäluokkien eläkkeet, joista ei leikata mitään, vaikka tiedetään, että pyramidi ei ole enää pyramidi vaan on kääntynyt ylösalaisin ja siksi meiltä kyllä leikataan tässä kertymäaikana, vaikka mekin "olemme maksaneet" sen tähän asti kerätyn. Enkä usko, että meille enää tulee riittämään rahaa, jotta voisimme aikanaan saada ne eläkkeet, "jotka olemme maksaneet" vaan niistä on pakko leikata, kun raha loppuu.
Nuoremmalla polvella on sinänsä vielä huonommin asiat, että heille tuskin tulee mitään riittämään, mutta he ovat tienneet asian "alusta asti" eivätkä ole ehtineet tuudittautua ajatukseen, että heillä on joskus mukavat eläkepäivät.
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin eläkkeelle 50-vuotiaana. Ehtii vielä muutakin kuin olla sorvin ääressä.
Meidät saneerattiin eläkeputkeen noin 55- vuotiaina. Oli kaikille meille neljälle onnenpotku. Kolmivuorotyötä tehtaalla parikymmentä vuotta riitti. Kohtuuhyvän palkan ja vuoro- ja pyhälisien takia päivärahalla tulee toimeen ihan mukavasti. Myin rivarinpätkäni sieltä taajamasta ja ostin asunnon kaupungilta järven rannalta. Näin sen pitäisi mennä. Ansiot duunareille, ei sijoittajille.
Vierailija kirjoitti:
Jäät eläkkeelle 68-V ja elät 85-V. Aika monta vuotta olet muille pelkkä rasite ja rahakaivo.
Odotettavissa oleva elinikä nousee koko ajan. Sen takia se eläkeikäkin nousee.
Työura aloitetaan myöhemmin joten töissä voi hyvin olla pidempään. Jos se ei kelpaa, niin sitten voi ihan itse säästää aikaisempaa eläköitymistä varten. Viimeistään lasten lennettyä pesästä on varaa säästää.
Loppujen lopuksi oma valinta.... ei ole pakko heittäytyä kaikessa niin avuttomaksi ja ottaa se yhteiskunnan tarjoama vaihtoehto.
Sulla olisi ap hyvin aikaa säästää että pääset kuusikymppisenä eläkkeelle. Kaksi vuosikymmentä, sanoit. Vai aiotko vain istua valittamassa sen aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäät eläkkeelle 68-V ja elät 85-V. Aika monta vuotta olet muille pelkkä rasite ja rahakaivo.
Työura aloitetaan myöhemmin joten töissä voi hyvin olla pidempään. Jos se ei kelpaa, niin sitten voi ihan itse säästää aikaisempaa eläköitymistä varten. Viimeistään lasten lennettyä pesästä on varaa säästää.
Loppujen lopuksi oma valinta.... ei ole pakko heittäytyä kaikessa niin avuttomaksi ja ottaa se yhteiskunnan tarjoama vaihtoehto.
Odotettavissa oleva elinikä ei nouse koko ajan, siinä on ollut jo käänne. Työuria pidennetään, koska ei ole riittävästi rahaa maksaa eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Me nyt keski-ikäistyvät olemme luultavasti väliinputoojasukupolvi. Me maksamme nyt noiden suurien ikäluokkien eläkkeet, joista ei leikata mitään, vaikka tiedetään, että pyramidi ei ole enää pyramidi vaan on kääntynyt ylösalaisin ja siksi meiltä kyllä leikataan tässä kertymäaikana, vaikka mekin "olemme maksaneet" sen tähän asti kerätyn. Enkä usko, että meille enää tulee riittämään rahaa, jotta voisimme aikanaan saada ne eläkkeet, "jotka olemme maksaneet" vaan niistä on pakko leikata, kun raha loppuu.
Nuoremmalla polvella on sinänsä vielä huonommin asiat, että heille tuskin tulee mitään riittämään, mutta he ovat tienneet asian "alusta asti" eivätkä ole ehtineet tuudittautua ajatukseen, että heillä on joskus mukavat eläkepäivät.
Keski-ikäinenkin kerkiää aloittaa säästämisen, jos ei ole sitä jo tehnyt. Mulle ei sitä opetettu, boomer-vanhemmat odottivat valtion maksavan eläkkeensä ja niin tapahtui. Minä aloitin juuri säästämään ja opetan saman lapsillekin. Työuran alusta asti kannattaa laittaa luotettaviin korkoa korolle rahastoihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te nyt nuoret, aloittakaa eläkesäästäminen itsellenne rahastoissa.
Pienenä vinkkinä sanon. Itse jäämässä eläkkeelle kohta ja 1200 e kk tulossa eläkettä.
Ei pysty säästämään. Kiitos pätkätöiden. Hyvä että saa edes puskurin säästettäväksi.
Lisätuloja heti hankkimaan jos on työkykyinen. Maailma on täynnä ihmisiä/yrityksiä, jotka on valmiita maksamaan monenlaisista asioista ja palveluista. Kaikki sivutulot säästöön tai sijoituksiin.
Näin yli kymmenen vuotta vain määräaikaisia pidempiä ja lyhyempiä työjaksoja tehneenä voin kertoa että töitä on nyt vähiten saatavilla ikinä. Aika huono on lähteä muille maillekaan jos ei ole yhtään kassaa kertynyt. Itse pystyisin lähtemään mutta ei ole järkevää enää tässä iässä. Omassa pikkukaupungissani on yli tuhat työtöntä, naapurikaupungissa tuhansia työttömiä... Sellaista se on oikeasti. Kyllä on yrityksiä jotka maksaa työntekijöille joo mutta avoimia työpaikkoja on vähiten vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
mikä on vihasi kohde, vai onko sitä?
Ohiksena tähän. Miten ihmeessä ei muutettu eläkejärjestelmää jo paljon aikaisemmin. 40-luvun alussa syntynyt äitini pääsi ihan normieläkkeellee 58-vuotiaana. 50-luvulla syntynyt esimieheni 60-vuotiaana ja minä 60-luvun loppupuolella syntynyt 67-vuotiaana tai jopa yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotettavissa oleva elinikä ei nouse koko ajan, siinä on ollut jo käänne. Työuria pidennetään, koska ei ole riittävästi rahaa maksaa eläkkeitä.
No älä saivartele. Nyt syntyvä tyttölapsi elää 100-vuotiaaksi, että eihän se nyt tosiaan IKUISESTI nouse se elinikä. Mutta kuinka kauan se 100-vuotias ehtii olla eläkkeellä, jos eläkeikä olisi aina se 65 vuotta? Aivan älytöntä että valtio maksaisi 35 vuotta jollekin vain olemisesta, jos henkilö on terve. Ihmiset pysyy terveempinä pidempään kuin ennen, eläkeikä voi ihan hyvin olla 70 vuotta, monissa maissa yli 80 vuotiaatkin käy töissä. Jos eläke on kovin pieni. Esim Englanti.
Suomalaiset on passivoituneita ja laiskoja. Ainahan on mahdollisuus itsekin säästää, jos ei sitä tee niin sitten täytyy tyytyä yhteiskunnan tarjoamaan vaihtoehtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne eläkerahat menevät, jos eläkeläisten elinikä pienenee koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin eläkkeelle 50-vuotiaana. Ehtii vielä muutakin kuin olla sorvin ääressä.
Meidät saneerattiin eläkeputkeen noin 55- vuotiaina. Oli kaikille meille neljälle onnenpotku. Kolmivuorotyötä tehtaalla parikymmentä vuotta riitti. Kohtuuhyvän palkan ja vuoro- ja pyhälisien takia päivärahalla tulee toimeen ihan mukavasti. Myin rivarinpätkäni sieltä taajamasta ja ostin asunnon kaupungilta järven rannalta. Näin sen pitäisi mennä. Ansiot duunareille, ei sijoittajille.
Marinin hallitus poisti eläkeputken.
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin mielenkiintoista, kun sitä perustellaan eliniän nousulla, mutta se elinikä ei enää ole noussut samaa tahtia, niin peruste on vähän kehno
Onneksi järjestelmä ottaa huomioon myös sen, jos eliniänodote laskee.
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elinaikakertoimen…
Tuolta löytyy myös pdf missä kuvataan, kuinka tuo lasketaan.
Olen vasta 46-vuotias, mutta nyt kun olen hakenut uutta työtä, valitut ovat olleet selvästi nuorempia. Minun tavoite-eläkeikäni on kuitenkin lähes 70 vuotta ja alin eläkeikänikin korkea.
Mitä ihmettä teen seuraavat vuosikymmenet, kun nykyinen työni päättyy?