Tarkistin työeläkeotteeni ja järkytyin. Alin eläkeikä melkein 68 vuotta!!!! 68!
Nykyinen eläkejärjestelmä on aivan kohtuuton muita kuin eläkkeellä jo olevia kohtaan. Työelämässä pitäisi jaksaa 68-vuotiaaksi! Ja se on ALIN MAHDOLLINEN eläkeikä. Minua nuorempien alimmat eläkeiän nousee vielä tästäkin korkeammaksi.
Nykyajan pullamössömummot jää eläkkeelle jo 63-vuotiaana.
Heille se on edes mahdollista. Ennustan, että koko pyramidi tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, ennen kuin minä edes 60 vuotta täytän (n. kaksi vuosikymmentä siihen menee), ja mitään eläkkeitä ei meidän sukupolvelle enää ole.
Että pistää vihaksi.
Kommentit (535)
Aivan sama. Raha-asiat järjestän niin että 60v putoaa hanskat, oli miten oli. Työeläkettä odotellessa eletään sit säästöillä (arvio noin 20000/v) ja loppusäästöillä täydennetään pieneksi jäävää työeläkettä (oisko säästöjen tarve joku <10000/v).
Vierailija kirjoitti:
Mieheni isä ja isoisä kuolivat molemmat 65 -vuotiaana samaan juttuun josta miehelläni on jo oireita. Tuntuu epäreilulta, että geeneistä riippumatta kaikille on tuo sama ikäraja. Monet suvut ovat pitkäikäisiä tai toiset päinvastoin. Itseaiheutetut sairaudet toki erikseen.
Ymmärrän että tuntuu epäreilulta, mutta tähän ei oikein voi yhteiskunta tai eläkeyhtiöt tehdä ratkaisua. Ellei sitten aleta tehdä jtn geenitestejä ja arvioida sen perusteella että elinikä on lyhempi ja sillä perusteella sit näillä ns varhain kuoleville myöntää eläke esim jo 60v.
Tai sitten itse tietää riskit ja alkaa säästämään/maksamaan itselle eläkerahastoa että voi jäädä pois työelämästä aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Koska aloitit työelämän,minä 14 v ja eläkeikä 65 v,tuleehan noita työvuosia minullekkin joitakin.
Kun aloitin työelämän, eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaasta, ja nykyisille 18-vuotiaana, joten ei mene tasan nallekarkit.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketjussa mainittu 260.000e riitä eläkkeellä,ollessa. Tietenkin, jos on lyhyt loppuelämä, niin sitten riittää :)
Eihän sen olekaan tarkoitus riittää koko eläkeiäksi, vaan vain mahdollistamaan se, että voi jäädä eläkkeelle muutama vuosi ennen ennen alinta eläkeikää.
Esimerkiksi jo 100 000 euron potti mahdollistaa useimmille sen, että voi jäädä eläkkeelle neljä vuotta ennen alinta eläkeikää omien säästöjen turvin.
Tarkistin muuten vielä luvut ja huomasin, että muistin tuotot alakanttiin. Tuosta 260 000 eurosta alle 170 000 € on 19 vuoden aikana itse säästämääni rahaa ja yli 90 000 € sijoitusten tuottoja. Ja minulla on sentään merkittävä osa sijoituksista pankkitilillä ja matalariskisissä korkopapereissa. Jos olisin alusta lähtien sijoittanut rohkeammin osakkeisiin/osakeindeksirahastoihin, paljon pienemmät omat sijoitukset olisivat riittäneet saman arvoisen salkun saavuttamiseen tässä ajassa.
Onko toisten eläkeikä sulle kiusaksi asetettu ap vai miksi puhut rumasti? Onko se niiden syy joilla eläkeikä on 63v? Mullakin on raja pikkusen vailla 68v mikäli sinne asti töissä pystyn olemaan mutta en kiukuttele muille. Tosin elämä näytti mulle 46v että se voi päättyä täysin ennakoimatta ja saa olla tyytyväinen siihen että on elossa ja työkykyinen. Tässä on matkaa vielä sinne eläkkeeseen eikä kukaan tiedä mitä tapahtuu ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aloitit työelämän,minä 14 v ja eläkeikä 65 v,tuleehan noita työvuosia minullekkin joitakin.
Kun aloitin työelämän, eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaasta, ja nykyisille 18-vuotiaana, joten ei mene tasan nallekarkit.
Tämä. 70-luvulla syntyneeltä vietiin työelämän ekat 4 vuotta ja eläkeikää on pidennetty jo tässä vaiheessa viisi(?) vuotta eikä loppua ole vielä näköpiirissä...
Vierailija kirjoitti:
Poliittisia päätöksiä. Sitä saa mitä tilaa.
Niinpä. Jos äänestää demaria, tulee ryöstetyksi.
Kannattaa siis pitää omasta terveydestä mahdollisimman hyvää huolta, eikä uhriutua ravinto- ja liikuntasuositusten edessä. Muuten edessä voi olla ankea, sairas ja köyhä vanhuus.
Mulla kävi flaksi. Sain jäädä jo 58-vuotiaana pois työelämästä kun jäin työttömäksi ja sitä kautta eläkeputkeen 500 päivän ansiosidonnaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin nuoret ovat 18-23 v. koulun penkillä, joten melko olematon hyöty on kesätöistä saatu "eläkekertymä".
Isäni lähti eläkeputkeen 58 v, eläkkeen taso n. 3500 eur. Oma eläkeikäni 67v, kertymä on siinä vaiheessa 2800 eur. Kuulun toiseksi ylimpään tulodesiiliin palkkatuloissa, isälläni ns.duunariammatti. Nuoreni alin eläkeikä on 69 vuotta. Onneksi hän ja kaverinsa suunnittelevat ulkomaille muuttamista valmistuttuaan, ei tänne kukaan halua jäädä raatamaan 2500/kk-palkalla josta eläkemaksut nappaavat ison osan ja loput verottaja + kartellifirmat.
Eläkejärjestelmä ei ole reilu eikä oikeudenmukainen. Milloin eläkeläiset myöntävä tämän faktan? Totuuden tunnustaminen on aina viisauden alku.
Mitkä vtun pullamössömummot? Omassa vuosiluokassani alin eläkkeellejäämisikä oli 64 v 3 kk, eikä se suinkaan minun syytäni ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin nuoret ovat 18-23 v. koulun penkillä, joten melko olematon hyöty on kesätöistä saatu "eläkekertymä".
Isäni lähti eläkeputkeen 58 v, eläkkeen taso n. 3500 eur. Oma eläkeikäni 67v, kertymä on siinä vaiheessa 2800 eur. Kuulun toiseksi ylimpään tulodesiiliin palkkatuloissa, isälläni ns.duunariammatti. Nuoreni alin eläkeikä on 69 vuotta. Onneksi hän ja kaverinsa suunnittelevat ulkomaille muuttamista valmistuttuaan, ei tänne kukaan halua jäädä raatamaan 2500/kk-palkalla josta eläkemaksut nappaavat ison osan ja loput verottaja + kartellifirmat.
Eläkejä
Nämä nykyiset ylisuuret eläkkeet on kultakaivos kaiken maailman huijareille, jotka rahastaa ihan surutta mummoja ja pappoja kaiken maailman remonteilla, hoivakotimaksuilla, pankkihuijauksilla jne.
Eläkeikä voisi mainiosti olla vaikka 72 vuotta. Jäisi vähemmän aikaa lorvia ja kantaa ulkomaille niitä rahoja.
Voi kun vaan ei tarvisi maksaa mitään eläkemaksuja, saisi vaan ne rahat itse säästää ja sijoittaa omaa eläkettään varten, jäisi sitten eläkkeelle sen ikäisenä kun haluaa ja kun on varaa. Mua ei kiinnosta jäädä eläkkeelle sillä tavalla että suoraan vaan johonkin hoitokotiin jonne sitten siirtyy ne mun eläkerahat, eläkkeestä tuskin ehtii terveenä nauttia päivääkään. Saisi vaan joku antaa mulle lopetuspiikin samantien siinä vaiheessa kun pääsen joskus 70 v eläkkeelle, jos en siis jo siihen mennessä ole kuollut esim. syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Te nyt nuoret, aloittakaa eläkesäästäminen itsellenne rahastoissa.
Pienenä vinkkinä sanon. Itse jäämässä eläkkeelle kohta ja 1200 e kk tulossa eläkettä.
tässä viestissä fiksu neuvo! Riittää että kerää sinne rahastoihin kuukausittain vaikka pikku summaa, tai jos saa joskus isomman potin rahaa niin laittaa rahastoon kasvamaan. Itsellä nyt ikää 30v ja kolmessa eri rahastoissa pikkuisen säästöjä tällä hetkellä, sellaisia säästöjä jota en aijo sieltä nostaa. Nämä ovat eläkerahastoa itselleni, en luota julkisen eläkejärjestelmän kestävyyteen.
Oli pakko jäädä eläkkeelle, kun täytin 68. Kunnallisella ei voinut enää jatkaa.
Omasta puolestani, fyysisesti ja psyykkisesti, olisin voinut jatkaakin, mutta olihan se toisaalta kiva eläköityä terveenä ja työkuntoisena.
Jos Luoja terveyttää antaa jatkossakin, niin eipä tässä muuta kuin hiihtämään, kun on lunta pitkästä aikaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aloitin työelämän (15-vuotiaana) - eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaasta, ja nykyisille kertyy 18-vuotiaasta, joten ei mene tasan nallekarkit.
Tein töitä 15 - 61 v.
Nyt eläkkeellä.
Ei ketjussa mainittu 260.000e riitä eläkkeellä,ollessa. Tietenkin, jos on lyhyt loppuelämä, niin sitten riittää :)