Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkistin työeläkeotteeni ja järkytyin. Alin eläkeikä melkein 68 vuotta!!!! 68!

Vierailija
23.11.2024 |

Nykyinen eläkejärjestelmä on aivan kohtuuton muita kuin eläkkeellä jo olevia kohtaan. Työelämässä pitäisi jaksaa 68-vuotiaaksi! Ja se on ALIN MAHDOLLINEN eläkeikä. Minua nuorempien alimmat eläkeiän nousee vielä tästäkin korkeammaksi.

Nykyajan pullamössömummot jää eläkkeelle jo 63-vuotiaana. 

Heille se on edes mahdollista. Ennustan, että koko pyramidi tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, ennen kuin minä edes 60 vuotta täytän (n. kaksi vuosikymmentä siihen menee), ja mitään eläkkeitä ei meidän sukupolvelle enää ole.

Että pistää vihaksi.

Kommentit (535)

Vierailija
41/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enempi huolettaa, miten aikuinen, syrjäytynyt lapseni elää nyt ja vanhana. Täyttää 30 v ja eläkertymä pyöreä 0€. 

Lienee kuitenkin vielä hengissä.On oppinut hyödyntämään hyvinvointivaltion tarjoaman turvan.

sitten on niitä vielä jonku verran jäljellä joilla on veteraanitunnus, on hyvät edut, 2 kertaa kotiin ruoka viikossa, siivous kerran kuussa, pesula, kuukauysi vyúodessa hoitolaitos, nurmi leikataan, lumi aurataan, pientä remonttia, jalkahoito, taksi 2-3 viikossa, puuronkeittäjä käy aamuin illoin ja päivälläkin tarvittaessa, siinäpä se

Vierailija
42/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannattaa alkaa sijoittamaan kkssa vaikka 200 eurolla

- Ensin maksat 20 vuotta eläkeveroa palkkatuloista 8%

- Sitten kerrotaan, että pitäisi jatkaa yli seitsemänkymppisiin

- Sitten uhataan, että et saa eläkettä laisinkaan

- Sitten pitäisi erikseen säästää  200e /kk eläkerahastoon

Helpommalla pääsee, kun tekee työt jossain maassa, missä eläkesäästöt menevät itselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäät eläkkeelle 68-V ja elät 85-V. Aika monta vuotta olet muille pelkkä rasite ja rahakaivo.

Samoin sinä tulet olemaan vai tapatko itsesi?

eläkeläisiä on kai nyt yli miljoona, rasite tai ei , omilla minä ainakin tulen toimeen

Vierailija
44/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin näin jo vuosikymmen sitten, lähinnä sain vihaista sähinää aikaiseksi. Hoitoalalla.

Itse olen toiselta ammatiltani ekonomi kansantaloudesta. No pidänpä turpani kiinni, noilta menee päivänselvä fakta täysin yli hilseen.

Vierailija
45/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuttaa pois suomesta jonnekin muualle. Kyllä mummot ja papat täällä pärjäävät. Hoitakoot sitten itseään 😂

Vierailija
46/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo kohtuuton monellakin tapaa. Duunareiden elinikä on selvästi akateemista eliittiä matalampi. Saavat raataa yhtä pitkään rikkinäisellä selällä ja ammattitaudeilla. Kun jäävät eläkkeelle, ehtivät nauttimaan muutaman vuoden eläkesäästöistään ja loput yhteiseen pottiin kerätyistä rahoista valuvat tervaskannoille.

Eläkeikää muutettiin elinikäindeksin perusteella, vaikka oikea osoite olisi ollut sosioekonominen luokka sekä ammattinimike. Ylin desiili eläkeläisistä vie kolmaosan rahoista. Mikäli Suomi laittaisi ylärajan eläkkeille, mitään eläkekriisiä ei olisi.

Osan rahoista valtio on jemmannut omaan käyttöönsä, jotta voi pitää korkotulot itsellään. Näin pienet ikäluokat saavat maksaakseen hirmuisen "eläkeveron", eli 8-10% palkastaan. Suuret ikäluokat maksoivat 2-3% palkastaan eläkerahastoihin.

Himmeä systeemi, joka kuvaa hyvin suomalaisen viranomaisen järjenjuoksua.

Eihän valtio voi koskea työeläke yhtiöiden rahoihin. Ne on perustuslaillakin suojattu.

Vierailija
47/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska aloitit työelämän,minä 14 v ja eläkeikä 65 v,tuleehan noita työvuosia minullekkin joitakin.

Vähemmän kumminkin mitä meille, jotka aloitti 16v ja saa jatkaa jonnekin 70v saakka. Mulla alin eläkeikä tällä hetkellä 69v 7kk jonkin arvion mukaan. Virallisesti sitä ei mun ikäisille lasketa.

Toki siis itse en todellakaan aio olla noin pitkään työelämässä. Säästän ja suunnittelen elämän siihen malliin, että voin jäädä pois viimeistään 60v.

Vierailija
48/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kannattaa alkaa sijoittamaan kkssa vaikka 200 eurolla

- Ensin maksat 20 vuotta eläkeveroa palkkatuloista 8%

- Sitten kerrotaan, että pitäisi jatkaa yli seitsemänkymppisiin

- Sitten uhataan, että et saa eläkettä laisinkaan

- Sitten pitäisi erikseen säästää  200e /kk eläkerahastoon

Helpommalla pääsee, kun tekee työt jossain maassa, missä eläkesäästöt menevät itselle.

Suosittelen tunkemaan kaiken liikenevän hillon sellaisiin sijoituksiin, jotka eivät näy yhtään missään kenellekään. Ja jotka silti ovat tarvittaessa realisoitavissa globaaleilla markkinoilla. Ja huom, täysin laillisia asioita. Kelat yms verottajat eivät voi laillisesti näille yhtään mitään.

Mieti laatikon ulkopuolelta, asia aukeaa kyllä.

Vierailija
49/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kullanmurut kun kyllä teille rahaa riittää kun syntyvyys on niin pieni ettei teitä tulevia eläkeläisiä ole kuin kourallinen. Suuret ikäluokat ovat jo hyvää vauhtia kuolemassa ja sieltä saattaa vielä jotain perinnöllistä sosiaaliturvaakin teille jäädä. Lisäksi tekoäly ja automaatio auttaa teitä tulevaisuudessa niin paljon että hikipisara on teille vieras käsite suurimmalle osalle 🙄

Vierailija
50/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo kohtuuton monellakin tapaa. Duunareiden elinikä on selvästi akateemista eliittiä matalampi. Saavat raataa yhtä pitkään rikkinäisellä selällä ja ammattitaudeilla. Kun jäävät eläkkeelle, ehtivät nauttimaan muutaman vuoden eläkesäästöistään ja loput yhteiseen pottiin kerätyistä rahoista valuvat tervaskannoille.

Eläkeikää muutettiin elinikäindeksin perusteella, vaikka oikea osoite olisi ollut sosioekonominen luokka sekä ammattinimike. Ylin desiili eläkeläisistä vie kolmaosan rahoista. Mikäli Suomi laittaisi ylärajan eläkkeille, mitään eläkekriisiä ei olisi.

Osan rahoista valtio on jemmannut omaan käyttöönsä, jotta voi pitää korkotulot itsellään. Näin pienet ikäluokat saavat maksaakseen hirmuisen "eläkeveron", eli 8-10% palkastaan. Suuret ikäluokat maksoivat 2-3% palkastaan eläkerahastoihin.

Himmeä systeemi, joka kuvaa hyvin suomalaisen virano

Eihän valtio voi koskea työeläke yhtiöiden rahoihin. Ne on perustuslaillakin suojattu.

Miten paljon on nykyhallitusta perustuslaki kiinnostanut? Niinpä.

Vierailija
51/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni eläkkeelle pääsyn hetki olisi 65 vuotta, mutta koskaan en tule vanhuuseläkkeelle jäämään. Sairastan levinnyttä rintasyöpää ja hoitoni on palliatiivistä, eli mitään parantavaa hoitoa ei enää ole. Voisin odottaa vaikka 70 ikään eläkepäiviä, jos niitä olisi mahdollista saada.  

Olen todella pahoillani puolestasi 😔

Parantumattomasti sairaana oleminen on varmasti rankkaa, ja epäreiluus siitä kuinka elämän rajallisuus osuu just itseen.. En osaa täsmälleen kuvitellakaan. 

Kiihkoinen "yhteiskunta on epäreilu" -möyhötykseni tuntuu vähän yksisilmäiseltä nyt.

-AP

Vierailija
52/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni eläkkeelle pääsyn hetki olisi 65 vuotta, mutta koskaan en tule vanhuuseläkkeelle jäämään. Sairastan levinnyttä rintasyöpää ja hoitoni on palliatiivistä, eli mitään parantavaa hoitoa ei enää ole. Voisin odottaa vaikka 70 ikään eläkepäiviä, jos niitä olisi mahdollista saada.  

<3

Vierailija
53/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole työkykyä, eläkkeelle pääsee jo aiemmin.

Paitsi että sitäkin tiukennetaan koko ajan. Eihän tuossa liki 70v ole millään mittapuulla enää työkykyinen. Osalla pettää ruumis ja osalla pää. Lisäksi sellaisilla ajasta jääneillä jermuilla ei tee mitään. Ei fyysisissä töissä eikä toimistolla.

Vaikka olisi kiinnostusta, niin kyky oppia uusia asioita ei ole sama kuin nuoremmilla, mikä johtaa väkisin siihen että on enemmän tai vähemmän rasite.

Vierailija
54/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa aikaisemmin päästä eläkkeelle, niin heti kun työura alkaa, indeksirahastoihin joka kuukausi rahaa, sen verran kuin on vain varaa osta ja unohda periaatteella. Googlatkaa joku rahastolaskuri ja katsokaa, paljon vaikka 35 vuodessa saa säästöön! Sitten voi vaikka 60 vuotiaana hyvin lopettaa työnteon ja elellä sijoituksilla kunnes alkaa sitä työeläkettä saamaan!

Vierailija
55/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellekään meistä ei ole luvattu edes huomista. Kannattaa nauttia elämästään nyt, eikä odotella eläkeikää. 

Kyllä. Kannattaa elää kuin viimeistä päivää. Niin minä ainakin teen!

Vierailija
56/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yhteiskunta jotenkin tukee jos eläkejärjestelmä kaatuisi. Onhan tuo käsittämätön eläkeikä, mutta ei voi mitään.

Kannattaa säästää se minkä voi. 

Mistä säästetään?

Valmistumisen jälkeen en saanut kuin lyhyitä määräaikaisia, koska jos se tuleekin raskaaksi. 30 tultua täyteen jälkeen tein lapset, koska aikaa ei ollut rajattomasti. Lasten välissä sain vielä määräaikaisen, mutta sen jälkeen ei ole töitä enää irronnut ja ura taitaa olla ohi tällä alalla ja reitti töihin käydä uudelleenkouluttautumisen kautta, jos sellainen enää on edes mahdollista. Tosin en tiedä, tarvitseeko, kun isovanhemmat ovat kuolleet alle 70-vuotiaana ja omilla vanhemmillakin alkaa sydän reistailla jo aikaisin. 

Vierailija
57/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on jo kivuissa nuorena ja keski-iässä romua. Ellei ole joku ihmepelastus. Kaikki ei saa käyttää estrogeeniä tai pilleriä.

Vierailija
58/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kullanmurut kun kyllä teille rahaa riittää kun syntyvyys on niin pieni ettei teitä tulevia eläkeläisiä ole kuin kourallinen. Suuret ikäluokat ovat jo hyvää vauhtia kuolemassa ja sieltä saattaa vielä jotain perinnöllistä sosiaaliturvaakin teille jäädä. Lisäksi tekoäly ja automaatio auttaa teitä tulevaisuudessa niin paljon että hikipisara on teille vieras käsite suurimmalle osalle 🙄

Epäilen, kun meidät jätetään hoitamatta nyt nuorempina. Tulee olemaan kalliita hoidettavia ja taas itketään, miten rahat ei riitä. 

Vierailija
59/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viddu mitä jaskaa. Elätti suuret ikäluokat ovat erittäin ahneita. M38

Pitäskö sun tarkistaa aikamuodot.

Vierailija
60/535 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin näin jo vuosikymmen sitten, lähinnä sain vihaista sähinää aikaiseksi. Hoitoalalla.

Itse olen toiselta ammatiltani ekonomi kansantaloudesta. No pidänpä turpani kiinni, noilta menee päivänselvä fakta täysin yli hilseen.

Minä olen kasannut tätä jäsentymätöntä kiukkua eläkepyramidihimmeliä kohtaan parikymmentä vuotta. Lukiolaisena parikyt vuotta sitten luin Hesarista uutisen silloisesta uudistuksesta, jossa eläkeikää alettiin hivuttaa pikkuhiljaa ylöspäin, mutta siirtymäaika oli niin pitkä, että se käytännössä vaikuttaa niin pitkällä aikavälillä, että suuret ikäluokat ehti eläkkeelle tätä ennen, ja nuoret jatkaa töissä hautaan/työkyvyttömyyteen asti. Kukaan kavereistani ei silloin välittänyt kuunnella..

Nyt se oikeasti konkretisoituu, kun ois vielä 30 vuotta tätä raskasta puurtamista edessä, ei helv---.

-AP