Tarkistin työeläkeotteeni ja järkytyin. Alin eläkeikä melkein 68 vuotta!!!! 68!
Nykyinen eläkejärjestelmä on aivan kohtuuton muita kuin eläkkeellä jo olevia kohtaan. Työelämässä pitäisi jaksaa 68-vuotiaaksi! Ja se on ALIN MAHDOLLINEN eläkeikä. Minua nuorempien alimmat eläkeiän nousee vielä tästäkin korkeammaksi.
Nykyajan pullamössömummot jää eläkkeelle jo 63-vuotiaana.
Heille se on edes mahdollista. Ennustan, että koko pyramidi tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, ennen kuin minä edes 60 vuotta täytän (n. kaksi vuosikymmentä siihen menee), ja mitään eläkkeitä ei meidän sukupolvelle enää ole.
Että pistää vihaksi.
Kommentit (535)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni eläkkeelle pääsyn hetki olisi 65 vuotta, mutta koskaan en tule vanhuuseläkkeelle jäämään. Sairastan levinnyttä rintasyöpää ja hoitoni on palliatiivistä, eli mitään parantavaa hoitoa ei enää ole. Voisin odottaa vaikka 70 ikään eläkepäiviä, jos niitä olisi mahdollista saada.
Toivottavasti löydät elämääsi myös jotain iloisia asioita ja voit keskittyä olemaan läheistesi kanssa. Voimia!
Mä jäin eläkkeelle 50-vuotiaana. Ehtii vielä muutakin kuin olla sorvin ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Voi kullanmurut kun kyllä teille rahaa riittää kun syntyvyys on niin pieni ettei teitä tulevia eläkeläisiä ole kuin kourallinen. Suuret ikäluokat ovat jo hyvää vauhtia kuolemassa ja sieltä saattaa vielä jotain perinnöllistä sosiaaliturvaakin teille jäädä. Lisäksi tekoäly ja automaatio auttaa teitä tulevaisuudessa niin paljon että hikipisara on teille vieras käsite suurimmalle osalle 🙄
Suurten ikäluokkien varallisuus on kiinni neljässä seinässä, pieniä sijoituksia lukuunottamatta. Suomalaisten kotitalouksien varallisuus on Portugalin tasoa ja jäljessä Italiaa ja Kreikkaa.
Mitä enemmän asuntoja vapautuu, sitä nopeammin hinnat laskevat, koska kuten sanoit, ostajia ei ole tarpeeksi pienissä ikäluokissa. Kiinteistöt ovat kunnoltaan mitä ovat ja sijaitsevat mm. entisillä paperitehdaspaikkakunnilla. Osakeyhtiöissä jätetty peruskorjaukset tekemättä, koska mitäpä sitä enää tässä iässä tarvitsee. Ottakoot nuoremmat asujat yhtiövelkaa, jos paskaputket valskaa.
Eläkkeitä nostetaan surutta samaa tahtia kuin joku lähihoitaja tienaa kuukaudessa raskaasta työstä. Meidän jälkeemme vedenpaisumus jne.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni eläkkeelle pääsyn hetki olisi 65 vuotta, mutta koskaan en tule vanhuuseläkkeelle jäämään. Sairastan levinnyttä rintasyöpää ja hoitoni on palliatiivistä, eli mitään parantavaa hoitoa ei enää ole. Voisin odottaa vaikka 70 ikään eläkepäiviä, jos niitä olisi mahdollista saada.
Ikävää kannaltasi ja toivon sinulle helpotusta kaikesta tuskasta mitä koet. Se, että sinä haluaisit elää ja tehdä niitä töitä vielä lähemmäs 7-kymppisenä ei vain ole ok kaikille. Ärsyttää, että jotkut vetoavat tunteisiin itsekkäällä tavalla ja sitä kautta tavallaan k*sevat toisten muroihin, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Ap. Voit olla vakavasti sairas tai kuollut ennen kuin täytät sen 68 -vuotta.
Siksipä kannattaa aloittaa sijoittaminen. Minä aloitin suunnilleen ap:n iässä 40-vuotiaana. Nyt 19 vuotta myöhemmin on jo koossa 260 000 €, joten voisin halutessani jäädä eläkkeelle vaikka heti. Tämä kaikki palkasta sijoitettua rahaa ja sijoitusten tuottoja ilman perintöjä tai vastaavia.
Tammikuussa 2025 lähtee eläkehakemus meikäläiseltä joten olkaahan ahkeria työläiset,odotan eläkkeeni JÄTTIKOROTUSTA jo vuoden päästä,,,,,ahkeroikaa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä hirvittääkin. Työkaveri kertoi että anoppinsa jäi eläkkeelle ja kuoli saman päivän iltana. Eli ei ehtinyt vain nauttia elämästä päivääkään.
En ole ap, mutten halua olla ikuisesti töissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Siksipä kannattaa aloittaa sijoittaminen. Minä aloitin suunnilleen ap:n iässä 40-vuotiaana. Nyt 19 vuotta myöhemmin on jo koossa 260 000 €, joten voisin halutessani jäädä eläkkeelle vaikka heti. Tämä kaikki palkasta sijoitettua rahaa ja sijoitusten tuottoja ilman perintöjä tai vastaavia.
Tämä sun suunnitelmasi ei toimi niillä nelikymppisillä, jotka eivät pysty sijoittamaan toista tonnia kuukaudessa seuraavien 19 vuoden ajan. Muita ideoita?
Vierailija kirjoitti:
Minä taidan olla niitä viimeisiä jotka jossain kunnossa vielä pääsevät eläkkeelle. Vm. -63
Et ole ,sanoo Vm.-60
Ei kukaan tule jaksamaan noin vanhaksi, se on puhdas fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin näin jo vuosikymmen sitten, lähinnä sain vihaista sähinää aikaiseksi. Hoitoalalla.
Itse olen toiselta ammatiltani ekonomi kansantaloudesta. No pidänpä turpani kiinni, noilta menee päivänselvä fakta täysin yli hilseen.
Minä olen kasannut tätä jäsentymätöntä kiukkua eläkepyramidihimmeliä kohtaan parikymmentä vuotta. Lukiolaisena parikyt vuotta sitten luin Hesarista uutisen silloisesta uudistuksesta, jossa eläkeikää alettiin hivuttaa pikkuhiljaa ylöspäin, mutta siirtymäaika oli niin pitkä, että se käytännössä vaikuttaa niin pitkällä aikavälillä, että suuret ikäluokat ehti eläkkeelle tätä ennen, ja nuoret jatkaa töissä hautaan/työkyvyttömyyteen asti. Kukaan kavereistani ei silloin välittänyt kuunnella..
Nyt se oikeasti konkretisoituu, kun ois vielä 30 vuotta tätä raskasta puurtamista edessä, ei helv---.
-AP
Jäin juuri eläkkeelle 64,5-vuotiaana. Takana 45 vuotta kokopäivätöissä. Ei taida sulle ehtiä tulla paljon sen enempää.
Olisin toki voinut vielä jatkaa viisi vuotta, työkyky on vielä ihan ok,ja olisihan se nostanut eläkettä, mutta mielestäni tuo työvuosimäärä riittää.
Jos sulla on vielä useita kymmeniä vuosia jäljellä työelämässä, eläkeperusteet voivat vielä muuttua moneen kertaan, niin ne muuttuivat minunkin työssäolovuosina. Mutta, jos haluat vaikuttaa siihen millaisia muutokset ovat, ei vinkuminen vauva-palstalla auta, vaan se edellyttää, että menet mukaan päätöksentekoon tai ainakin äänestät sellaisia ehdokkaita, jotka ajavat sinun haluamaasi asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä hirvittääkin. Työkaveri kertoi että anoppinsa jäi eläkkeelle ja kuoli saman päivän iltana. Eli ei ehtinyt vain nauttia elämästä päivääkään.
En ole ap, mutten halua olla ikuisesti töissäkään.
Niinpä, minä olen ap ja aika täsmälleen samat ensiajatukset tästä kommentista.
Elämä on aika lyhyt, ja ei voi luottaa siihen, että terveenä pysyy.
Tai jos sairastuu tai tulee vaan vanhaksi, mitään hoitoakaan ei välttämättä edes saa - edes rahalla, jos sitä onnistuu itselleen kerryttämään. Samat tunarit täällä käytännössä vastaa eläkejärjestelmän suunnittelusta kuin sotepalveluista ja kansantaloudesta muutenkin.
Okei otan vaan liikaa kierroksia nyt ja koko järjestelmä vaan suututtaa.....
-AP
Vierailija kirjoitti:
Jäät eläkkeelle 68-V ja elät 85-V. Aika monta vuotta olet muille pelkkä rasite ja rahakaivo.
Invimmilisyys ei ole rahalla mitattavissa. Sinä kuitenkin mittaat. Miksi zinua ei ole kasvatettu ymmärtäväiseksi ja inhimmiliseksi? Kiitos vanhempale sulupolvelle olemme me yöipäätä olemassa. He ovat jo omat laskut ja verot maksanut ja ansaitsenut eläkkepäivät. Olisit kiitollinen. Mutta et osaa. Koska laslet kaikkea vaan rahassa.
Jos on jaksettava painaa duunia koko ikä, niin silloin pitää olla jokin järjestelmä kehitettynä, joka tukee ihmisiä jaksamaan. Jo 5-kympin kieppeillä kroppa ja mieli alkaa oireilla, jollakin tavalla. Useimpien työ ei ole harrastus, joten se on lähinnä pakkopullaa useimmille, ainakin duunarityötä tekeville, kipeällä kropalla vaihdevuosi myrskyissä, omista kenties dementikko- vanhemmista huolehtien. Ei hele!
Työn kevennystä ja omaa suunnittelua kuinka jaksaa hoitaa työnsä tulevaisuudessa. Enemmän ihmistä tukevia malleja pakko löytyä, tai voi tulla kallis lasku yhteiskunnalle, kun ihmiset prakaavat henkisesti, taloudellisesti ja fyysisesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sun suunnitelmasi ei toimi niillä nelikymppisillä, jotka eivät pysty sijoittamaan toista tonnia kuukaudessa seuraavien 19 vuoden ajan. Muita ideoita?
Ei tuossa tarvitsekaan sijoittaa toista tonnia kuukaudessa. Minulla tuosta 260 000:sta ainakin 80 000 on sijoitusten tuottoja, ja paljon parempaankin olisin päässyt, jos olisin sijoittanut suuremman osan osakkeisiin.
Hitsi en ehdi kirjoittaa (ennen klo 23) kunnon kommenttia enää tänään, ajatiksia heräsi mm. työssä jaksamisesta duunariammateissa ja opiskeluvaatimuksista. Kiitos keskusteluun osallistuneille, toivottavasti ketju ei poistu yön aikana!
Nuorten on turha tuijottaa mitään arvioita eläkeiästään, koska kymmenien vuosien aikana lait ehtivät muuttua moneen kertaan. Nykylain mukaan eläkeikä on sidottu elinajanodotteeseen, joka ei enää viime vuosina ole noussut. Hirveästi ei kannata toivoa lakiin muutoksia, kun muutos todennäköisesti on sellainen, että kytkentä elinajanodotteeseen poistuu ja eläkeikä nousee siitä riippumatta.
Kuka on pullamössömummo? Tein 40 vee työuran, ja eläkeikäni olisi ollut 65 v 8 kk, ellen olisi sairastunut syöpään, olen nyt 61 vee.
Sinä olet sitä pullamössösukupolvea, jolle ei työ maistu. Tee 40 vee työtä, mullakin paljon työtä alle 23--vuotiaana, josta ei eläkekertymää.
Ulise vasta sitten.
No, itseasiassa koskee ne. Just rukkasivat eläkeläisten verotusta! Tuplaraippavero tulossa eläkkeisiin ja nyt eläkkeiden verotus kiristyy myös pieneläkeläisillä! Eli sitä kautta, työntekijöiden eläkemaksuista entistä isompi osa menee valtioille, koska ne maksuthan lähes 90%:sesti menee eläkkeisiin ja samoin niistä eläkerahastoista maksetuista eläkkeistä valtio vie entistä enemmän! Kun palkkaveron ja eläketuloveron sai Katainen tai Sipilä aikoinaan irroitettua toisistaan, valtio voi viedä halutessaan vaikka koko eläkerahastojen varallisuuden itselleen nostamalla vain eläkeläisten verotusta! Uskomaton systeemi syntyi!