Tarkistin työeläkeotteeni ja järkytyin. Alin eläkeikä melkein 68 vuotta!!!! 68!
Nykyinen eläkejärjestelmä on aivan kohtuuton muita kuin eläkkeellä jo olevia kohtaan. Työelämässä pitäisi jaksaa 68-vuotiaaksi! Ja se on ALIN MAHDOLLINEN eläkeikä. Minua nuorempien alimmat eläkeiän nousee vielä tästäkin korkeammaksi.
Nykyajan pullamössömummot jää eläkkeelle jo 63-vuotiaana.
Heille se on edes mahdollista. Ennustan, että koko pyramidi tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, ennen kuin minä edes 60 vuotta täytän (n. kaksi vuosikymmentä siihen menee), ja mitään eläkkeitä ei meidän sukupolvelle enää ole.
Että pistää vihaksi.
Kommentit (535)
68-vuotiaana saa suoraan kärrätä monet ihmiset rulla tuolilla jo hoitokotiin. Miettikää nyt kun olette 70-vuotis niin ei siinä monikaan muuta tee kun katso televisiota vellilautanen vieressä.
Kateus iski taas sieluun ja sielusta tulee musta aukko.
Pizzoja voit pyöritellä vielä 90- vuotiaana sillä minkä teet muille se sulle tehdään karman laki.
Itse olen 63 vuotias ja jäämässä toivottavasti vuonna 2026 eläkkeelle. Minulla on ollut 4 sisarusta, joista yksi kuoli 46 vuotiaana, toinen 53 vuotiaana, kolmas 57 vuotiaana ja neljäs 61 vuotiaana. He kaikki ovat tehneet 24 - 39 vuotta työuraa ja maksaneet eläkemaksuja järjestelmään. Kolme heistä ei saanut euroakaan siis järjestelmästä ja yhden puolisolle maksetaan pientä leskeneläkettä, kun on vielä työelämässä. Näistä maksajista ei koskaan puhuta mitään.
Katsos kun varastaa ja leikkaat muilta Jahve ottaa sen sulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmästä löytyy onneksi myös pakoteitä. Työuraeläke voidaan jatkossakin myöntää 63 vuoden ikäiselle, kunhan takana on 38 vuotta työuraa. Myös työkyvyttömyyseläkkeen käyttö lisääntynee tulevaisuudessa.
Varmasti lisääntyy, moniko tulee olemaan missään toimintakunnossa tossa 70 v kieppeillä kun vuosien ajan nykyinen älytön työelämä on imenyt mehut ja muistisairaudetkin lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 63 vuotias ja jäämässä toivottavasti vuonna 2026 eläkkeelle. Minulla on ollut 4 sisarusta, joista yksi kuoli 46 vuotiaana, toinen 53 vuotiaana, kolmas 57 vuotiaana ja neljäs 61 vuotiaana. He kaikki ovat tehneet 24 - 39 vuotta työuraa ja maksaneet eläkemaksuja järjestelmään. Kolme heistä ei saanut euroakaan siis järjestelmästä ja yhden puolisolle maksetaan pientä leskeneläkettä, kun on vielä työelämässä. Näistä maksajista ei koskaan puhuta mitään.
Mikä oli ajatuksesi, eli menehtyneille ihmisille olisi pitänyt alkaa maksaa eläkettä ja sinä olisit saanut kolmen kuolleen sisaruksesi eläkkeet, vai? Ei noiden eläkerahastojen tilannetta millään tavalla korjaa se, että osa ihmisistä menehtyy ennen eläkeikää tai että osa elää eläkkeellä hyvin lyhyen ajan.
Vapaaehtoista eläkekevakuutusta voi miettiä, siinä on tuo systeemi, eli ne rahastosijoitukset ovat henkivakuutussuojattu siellä. Edunsaajan voi määrittää, onko se sitten lapsi, puoliso tai vaikka sisarus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua ei. Toivottavasti moni tajuaa alkaa säästämään hyvissä ajoin. Itse ainakin elän sillä olettamalla, että mitään eläkettä en tule saamaan. Onneksi olen vielä nuori ja on aikaa kerryttää pottia. Neljän vuoden jälkeen jo 50'000 kasassa, joista 40'000 säästöjä ja loput tuottoa. Katon sitten vuosien päästä, että mikä on sopiva aika jäädä pois työelämästä. Selvää on se, että tällä tahdilla voin lopettaa työt jo reilusti ennen eläkeikää ja säilyttää silti nykyisen elintasoni.
Miten voi saada tällaisia summia säästöön ??? Olen 6 vuotta säästänyt eläkettä varten ja kertynyt summa on 4000. Ja kaikki menot on karsittu niin minimiin kuin mahdollista.
Se säästäminen olisikin sangen paljon helpompaa, jos omasta työpanoksesta ei menis se 800€/kk* nykyjärjestelmän ylläpitoon. :)
*laskettu alle mediaanin olevalla 3100€/kk bruttopalkalla, 17-52-vuotias työntekijä. Työntekijälle sekä työnantajalle koituvat tyel maksut yhteenlaskettu. Iso osa työssäkäyvästä väestöstä maksaa enemmän.
Juu ja nämä nykyiset pullamössömummot on saaneet olla koko työuran samassa suojatyöpaikassa eikä heitä ole koskettanut se kiire, kun kymmenen työt tekee yksi, mitä nykyään pitää pystyä sijaistavana määräaikaisena keikkatyöläisenä tekemään puolet pienemmällä liksalla mutta puolet kovemmalla koulutusvaatimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on yksinkertaisesti liikaa.
Ainoa keino on leikata eläkkeitä tai verottaa niitä rutkasti enemmän, kuten nyt onneksi on alettu tekemään.
Nykyisillä eläkeläisillä tuntuu lisäksi olevan harhakuvitelma että he olisivat itse tienanneet oman eläkkeensä, niinhän ei ole vaan ne rahat on varastettu tulevilta sukupolvlta
Kannattaa varoa mitä toivot! Ne eläkepyramidin suurimmat voittajat, suuri ikäluokka, on saanut nauttia aivan uskomattomista eduista verrattuna nuorempiin ikäpolviin, matala eläkeikä, superkertymät, matalat eläkemaksut, verotuksessa tuetut vapaaehtoiset eläkevakuutukset. Ja nämä ovat olleet jo yli 10- 15 vuotta eläkkeellä! Nytkö haluat sitten niille nuorille polville, joilla kaikki asiat ovat eläkejärjestelmässä huonommin, kiristämään eläkkeiden verotusta?! Eli kurmuutettuja kurmuuttamaan lisää! Koska tiukkeneva
Olen iloinen niiden suurten ikäluokkien puolesta. Heillä ei ole ollut helppoa joten hyvä jos saavat edes jotain korvausta.
Kyllä, haluan tuota nykyjonneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua ei. Toivottavasti moni tajuaa alkaa säästämään hyvissä ajoin. Itse ainakin elän sillä olettamalla, että mitään eläkettä en tule saamaan. Onneksi olen vielä nuori ja on aikaa kerryttää pottia. Neljän vuoden jälkeen jo 50'000 kasassa, joista 40'000 säästöjä ja loput tuottoa. Katon sitten vuosien päästä, että mikä on sopiva aika jäädä pois työelämästä. Selvää on se, että tällä tahdilla voin lopettaa työt jo reilusti ennen eläkeikää ja säilyttää silti nykyisen elintasoni.
Miten voi saada tällaisia summia säästöön ??? Olen 6 vuotta säästänyt eläkettä varten ja kertynyt summa on 4000. Ja kaikki menot on karsittu niin minimiin kuin mahdollista.
Minulla jää joka kuukausi säästöön n. 2000 € yrittämättä. Enkä pihistele, ostan kaiken mitä haluan ja ulkomaan loma-, huvi- ja ostosmatkojakin tulee tehtyä vuodessa useita. Nettotulot on alle 5000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
68-vuotiaana saa suoraan kärrätä monet ihmiset rulla tuolilla jo hoitokotiin. Miettikää nyt kun olette 70-vuotis niin ei siinä monikaan muuta tee kun katso televisiota vellilautanen vieressä.
Paskapuhetta. Taitaa olla jonnella käsitys elämästä etääntynyt ruutua tuijottaessa. Paljon vanhempia ihmisiä on vaikka Amerikan presidenttinä. Jokainen pitää tietysti itse kunnostaan huolta läpi elämänsä. Voi ollakin, että on hoitokodissa noin nuorena jos kulkee niska kyyryssä näyttöä näppäillen ja harrastaa lähinnä pelaamista sekä syö kaikenlaista roskaa. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Juu ja nämä nykyiset pullamössömummot on saaneet olla koko työuran samassa suojatyöpaikassa eikä heitä ole koskettanut se kiire, kun kymmenen työt tekee yksi, mitä nykyään pitää pystyä sijaistavana määräaikaisena keikkatyöläisenä tekemään puolet pienemmällä liksalla mutta puolet kovemmalla koulutusvaatimuksella.
Mistähän tämä tieto on revitty? Oraganisaatiot eivät ole ainakaan pienentyneet. Lisäksi tekniikka on kehittynyt ja jotain ojan kaivuuta lukuun ottamatta työt ovat helpottuneet huomattavasti. Palkat ovat liittokommunistien johdattelemana nousseet aina ainakin vähän eikä ostovoima ole pinenetynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen onnekas, koska olen hyväpalkkaisessa asiantuntijatyössä. En elä leveästi enkä haaveile sellaisesta.
Jatkuva vastuunkanto, kiire ja stressi vie kaiken ilon työstä, joka itsessään on kuitenkin minulle mieluinen. Jos työkulttuuri muuttuu tulevaisuudessa niin ettei kokoajan tarvitse pinnistellä jaksamisen äärirajoilla, niin voisin jatkaa työntekoa kauemmin ja lähemmäs eläkeikää.
Eli ketjun vinkki köyhille on omat eläkesäästöt.
Eli ensin saat huonon palkan ja maksat nykyiseen eläkejärjestelmään eläkemaksut, sitten maksat inflaation räjäyttämän elämän kulut ja sitten vielä säästät yksityiseen eläkerahastoon koska tiedät että ne jo maksetut on huijattu sulta ennen kuin itse pääset eläkkeelle.
Sorry, ei ole varaa maksaa tuplana. Teen työtä ikuisesti tai kupsahdan ennenaikaisesti.
Tai sitten palkkoihin +10% korotukset, vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli ajatuksesi, eli menehtyneille ihmisille olisi pitänyt alkaa maksaa eläkettä ja sinä olisit saanut kolmen kuolleen sisaruksesi eläkkeet, vai? Ei noiden eläkerahastojen tilannetta millään tavalla korjaa se, että osa ihmisistä menehtyy ennen eläkeikää tai että osa elää eläkkeellä hyvin lyhyen ajan.
Vapaaehtoista eläkekevakuutusta voi miettiä, siinä on tuo systeemi, eli ne rahastosijoitukset
Sitä että kuolleiden maksetut eläkemaksut katoaa molokin kitaan
Mua kauhistuttaa eniten se, että yhä vieläkin usein puhutaan että työuria pitää pidentää sieltä loppupäästä ja että eläkeikää nostaa entisestään. Ja hienoahan se olisi, jos tosiaan olisi niitä terveitä vuosia siellä loppupäässä lisää, mutta valitettavasti havainnot ei tue tätä päätelmää. Appivanhemmat ovat jo kuolleet ja omani ovat aika huonokuntoisen oloisia vaikka mittarissa ei vielä ole sitä 80-kymppiäkään.
Itse pitäisi mielekkäämpänä parantaa nuorten asema työmarkkinoilla. Itse esim sain ensimmäisen vakituisen työsuhteen ollessani 40-vuotias (ja kun kun kuopukseni täytti 3-vuotta - koska työnantajien raskaussyrjinnästähän tämä johtuu). Toisaalta valmistuin ensin ammattiin, joka ei työllistänyt ja jouduin heti työuran alussa uudelleenkouluttautumaan jne.
Eli näkisin tässä tuen tarvetta etenkin sinne nuorten työllistymiseen ja koulutuspolitiikkaan joka oikeasti tukee työelämän tarpeita - siten saisimme nuoret jo varhemmin kiinni vakituisiin työsuhteisiin, saamaan niitä lapsia varhemmin ja toisaalta taas pois paineen pidentää työuria loppupäästä.
Toisaalta, en itse ehkä kaipaa kovin varhaiselle eläkkeelle. Omat vanhempani eläköityivät jo ennen kun täyttivät 60 - ja jotenkin näen tuon varhaisen eläköitymisen myös huonona asiana. Nyt on jo mennyt liian monta eläkevuotta viiniä latkien ja uskon sen vaikuttaneen negatiivisesti yleiskuntoon ja terveyteen.
Kannattaa varoa mitä toivot! Ne eläkepyramidin suurimmat voittajat, suuri ikäluokka, on saanut nauttia aivan uskomattomista eduista verrattuna nuorempiin ikäpolviin, matala eläkeikä, superkertymät, matalat eläkemaksut, verotuksessa tuetut vapaaehtoiset eläkevakuutukset. Ja nämä ovat olleet jo yli 10- 15 vuotta eläkkeellä! Nytkö haluat sitten niille nuorille polville, joilla kaikki asiat ovat eläkejärjestelmässä huonommin, kiristämään eläkkeiden verotusta?! Eli kurmuutettuja kurmuuttamaan lisää! Koska tiukkeneva eläkkeen verotus, tulee koskemaan enemmän nuoria polvia, ei niin paljon niitä, jotka ovat olleet jo 15 vuotta eläkkeellä!