Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistin työeläkeotteeni ja järkytyin. Alin eläkeikä melkein 68 vuotta!!!! 68!

Vierailija
23.11.2024 |

Nykyinen eläkejärjestelmä on aivan kohtuuton muita kuin eläkkeellä jo olevia kohtaan. Työelämässä pitäisi jaksaa 68-vuotiaaksi! Ja se on ALIN MAHDOLLINEN eläkeikä. Minua nuorempien alimmat eläkeiän nousee vielä tästäkin korkeammaksi.

Nykyajan pullamössömummot jää eläkkeelle jo 63-vuotiaana. 

Heille se on edes mahdollista. Ennustan, että koko pyramidi tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, ennen kuin minä edes 60 vuotta täytän (n. kaksi vuosikymmentä siihen menee), ja mitään eläkkeitä ei meidän sukupolvelle enää ole.

Että pistää vihaksi.

Kommentit (535)

Vierailija
461/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa kyllästyttämään tämä vinkuminen ja alituinen toitottaminen siitä ettei eläkevarat riitä. No kyllä riittää! Eläkeyhtiöt ovat sijoittaneet rahat hyvin ja eläkeyhtiöissä kyllä rahaa riittää. Jokainen eläkkeellä oleva (poislukien kansaneläkkeen saajat) ovat itse maksaneet palkastaan eläkemaksut. Onko aloittaja opiskellut kymmenen vuotta veronmaksajien avulla ja aloittanut maksamaan veroja kolmekymppisenä? Pitäiskö jokaiselta alkaa vaatimaan maksua opinnoista, me veronmaksajathan olemme aloittajankin opinnot maksaneet. Itse opiskelin ja tein samalla töitä ja aloitin työt 17 vuotiaana muttei 17-23 vuotiaana tienaamista rahoista ja maksetuista veroista makseta eläkettä ollenkaan. En silti täällä vingu.

No kun eivät ole itse maksanut eläkemaksuja nykyeläkeläiset. Hiema

Se on kumma juttu, kun valittajien mielestä nykyään maksetaan työeläkemaksua lähes 25%, eli siihen lasketaan mukaan myös se työnantajan osuus. Ikäänkuin työntekijä maksaisisi myös sen. Sen sijaan aiemmin eläköityneille sitä ei lasketa mukaan (=eivät ole maksaneet mitään). 

Itse olen nykyeläkeläinen. Ja ennätin maksaa sitä työntekijän osuuttakin 30 vuotta (ensimmäisen kerran perittiin v. 1993). Joten älä mussuta.

Vierailija
462/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole reilua ei. Toivottavasti moni tajuaa alkaa säästämään hyvissä ajoin. Itse ainakin elän sillä olettamalla, että mitään eläkettä en tule saamaan. Onneksi olen vielä nuori ja on aikaa kerryttää pottia. Neljän vuoden jälkeen jo 50'000 kasassa, joista 40'000 säästöjä ja loput tuottoa. Katon sitten vuosien päästä, että mikä on sopiva aika jäädä pois työelämästä. Selvää on se, että tällä tahdilla voin lopettaa työt jo reilusti ennen eläkeikää ja säilyttää silti nykyisen elintasoni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän vanhuuden varalle maksamalla asuntolainaani. Eläkkeellä myyn sen pois ja elän niillä rahoilla.

Vierailija
464/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia työtapaturma ja jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle. Mitä nuorempana hankkii sitä enemmän jää voitolle.

Vierailija
465/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä säästän vanhuuden varalle maksamalla asuntolainaani. Eläkkeellä myyn sen pois ja elän niillä rahoilla.

Et sä siitä purkukuntoisen talon osakehuoneistosta saa kuin purkuvelat maksettavaksi ellet älyä myydä eurolla eteenpäin.

Vierailija
466/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap otappa asioista selvää, alin ikä eläkkeelle on 65v. ei 63.

Totta. Minulla oli aiemmin eläkeikä 62 vuotta, koska olin nuorena mennyt yksityissektorille töihin. Eläkeikä nousi vuonna 2017 65 vuoteen. Olin jäänyt 50 vuotiaana työttömäksi, joten kyllä ketutti. Koskaan en enää päässyt töihin. Nyt olen 61 v ja pystyin aloittamaan OVE:n ( osittainen varhennettu eläke).

Turha on kadehtia. Minä aloitin työt 16-vuotiaana ja onneksi sain tehdä 34 vuotta töitä, joten jonkin verran työeläkettä ehti kertyä, tosin se jää aika pieneksi kun vihdoin olen 65 v ja oikea työeläke alkaa. 

Vierailija
467/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alin eläkekikähän riippuu syntymävuodesta, ei se ole kaikille sama. Ja veikkaanpa, että niille, joille nyt näyttää jotain 68 vuoden ikiä, asiaa joudutaan vielä oikaisemaan. Kahdestakin syystä. Ei kukaan jaksa tuonne asti ja toisaalta ei sen ikäinen enää mistään töitä saa vaan on savustettu jo aikaisemmastakin paikastaan ulos ajat sitten.

Vierailija
468/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin voitte kiittää demareita.

Pääsen osittaiselle eläkkeelle nykytiedolla 63 vuotiaana. Työelämästä jään pois 58 vuotiaana jos ansiosidonnaisen säännöt pysyvät entisellään ja saan sitä 500:lta päivältä. Elämäntyylini säilyttämiseen käytän säästöjä työttömyyskorvausten lisäksi. Varsinaista työeläkettä tulen saamaan n. 4500 €/kk missä on huomioitu osittainen eläke. Sehän ei riitä mihinkään mutta minulla on jo tällä hetkellä omaisuutta melkein miljoona ja lisää tulee koko ajan.

Tämän teen vain ja ainoastaan protestina sille, että meitä hyvätuloisia verotetaan aivan liikaa ja maksatetaan muiden elämä. Otan edes vähän takaisin omistani. Mielestäni tämä on moraalisesti täysin oikein, itse maksamiani rahoja tässä kulutan. Tämä maa on täynnä sellaisia jotka ovat eläneet minun rahoillani koko elämänsä antamatta mitään takaisin.

Sitten kun teen näin niin jää pienituloisille enemmän maksettavaa yhteiskunnan kuluista. Siis heille jotka ovat sitä mieltä, että hyvätuloisten pitää maksaa kaikki. Minä olen sitä mieltä että se ei käy. Minun osuus ei tietenkään ole kuin hyttysen paska kokonaisuudessa mutta ainakin periaate on oikea ja viesti demareille sekä niiden äänestäjille jotka ovat verotuksessa enemmän saamapuolella.

Vierailija
469/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa kyllästyttämään tämä vinkuminen ja alituinen toitottaminen siitä ettei eläkevarat riitä. No kyllä riittää! Eläkeyhtiöt ovat sijoittaneet rahat hyvin ja eläkeyhtiöissä kyllä rahaa riittää. Jokainen eläkkeellä oleva (poislukien kansaneläkkeen saajat) ovat itse maksaneet palkastaan eläkemaksut. Onko aloittaja opiskellut kymmenen vuotta veronmaksajien avulla ja aloittanut maksamaan veroja kolmekymppisenä? Pitäiskö jokaiselta alkaa vaatimaan maksua opinnoista, me veronmaksajathan olemme aloittajankin opinnot maksaneet. Itse opiskelin ja tein samalla töitä ja aloitin työt 17 vuotiaana muttei 17-23 vuotiaana tienaamista rahoista ja maksetuista veroista makseta eläkettä ollenkaan. En silti täällä vingu.

No kun eivät ole

Se on kumma juttu, kun valittajien mielestä nykyään maksetaan työeläkemaksua lähes 25%, eli siihen lasketaan mukaan myös se työnantajan osuus. Ikäänkuin työntekijä maksaisisi myös sen. Sen sijaan aiemmin eläköityneille sitä ei lasketa mukaan (=eivät ole maksaneet mitään). 

Se on työnantajalle, joka maksaa palkkaa, palkkakustannus. Siitä tuo 25%:ia. Työnantajalla olisi varaa maksaa enemmän palkkaa. Normaaleissa vertailuissa laskestaan nämö aina yhteen. Eläkemaksu oli 60-luvulla 5%, 70-luvulla 10% ja 80-luvulla 15%. Nykyisin siis 25% ja puhuttu, että on korotuspaineita! Tuo on osa työntekijän kokonaisverotusta. 

Vierailija
470/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin voitte kiittää demareita.

Pääsen osittaiselle eläkkeelle nykytiedolla 63 vuotiaana. Työelämästä jään pois 58 vuotiaana jos ansiosidonnaisen säännöt pysyvät entisellään ja saan sitä 500:lta päivältä. Elämäntyylini säilyttämiseen käytän säästöjä työttömyyskorvausten lisäksi. Varsinaista työeläkettä tulen saamaan n. 4500 €/kk missä on huomioitu osittainen eläke. Sehän ei riitä mihinkään mutta minulla on jo tällä hetkellä omaisuutta melkein miljoona ja lisää tulee koko ajan.

Tämän teen vain ja ainoastaan protestina sille, että meitä hyvätuloisia verotetaan aivan liikaa ja maksatetaan muiden elämä. Otan edes vähän takaisin omistani. Mielestäni tämä on moraalisesti täysin oikein, itse maksamiani rahoja tässä kulutan. Tämä maa on täynnä sellaisia jotka ovat eläneet minun rahoillani koko elämänsä antamatta mitään takaisin.

Sitten kun teen näin niin jää pienituloisille enemm

Mitäs ne leikkauksista vinkuvat pienituloiset sitten tekee kun hyvätuloiset tekevät laajemmassa mittakaavassa näin? Heillä kun on siihen varaa. Kannattaisiko lopettaa hyvätuloisten kurittaminen. Ei minuakaan kiinnostaisi tehdä kovapalkkaista mutta vastuullista ja stressaavaa työtä jos verottaja vie sen liksan. Lopettaisin heti kun on mahdollisuus ja saattaisi jäädä valtiolta nekin verotulot saamatta.

Vierailija
471/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopisi erittäin hyvin, että saisin työnantajan ja työntekijän eläkevakuutusmaksun omaan käyttööni ja sijoittaisin sen itse enkä saisi sitten työeläkettä. Tämä on yhteensä yli 25% palkasta ja jos lasketaan tuo summa läpi koko työuran ja sille kohtuullinen vuosittainen 8%:n korko niin olisi aika paljon kovempi eläke kuin valtion maksama. Tässäkin asiassa selvästi rahoitan muita joten turha kenenkään vinkua ettenkö olisi eläkettäni itse maksanut.

Vierailija
472/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikä on vihasi kohde, vai onko sitä?

naurettava tapa laskee oletettu elinikä. se että lapsikuolleeisuus loppui ei tarkota että ihminen elää 20vuotta pidempään. ja se on menny alaspäin jo muutaman vuoden. olis hieno päästä joskus eläkkeelle nauttiin niistä rahoista mitä on säästäny ittelleen

Vierailija
473/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

elät missä jos kotis myyt :D eikö olis kiva saada takaspäin niitä jo maksettuja rahoja?

Vierailija
474/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Minulla oli aiemmin eläkeikä 62 vuotta, koska olin nuorena mennyt yksityissektorille töihin. Eläkeikä nousi vuonna 2017 65 vuoteen. Olin jäänyt 50 vuotiaana työttömäksi, joten kyllä ketutti. Koskaan en enää päässyt töihin. Nyt olen 61 v ja pystyin aloittamaan OVE:n ( osittainen varhennettu eläke).

Turha on kadehtia. Minä aloitin työt 16-vuotiaana ja onneksi sain tehdä 34 vuotta töitä, joten jonkin verran työeläkettä ehti kertyä, tosin se jää aika pieneksi kun vihdoin olen 65 v ja oikea työeläke alkaa. 

en kadehdi. se ei kertyt sun aikana vielä 16v

Vierailija
475/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa eläkelaskelmassani on yli tuhannen euron ero eläkkeessä jos jään eläkkeelle normaalina eläkeikänä, tai jos jatkan muutaman vuoden pidempään.

Sellaisia asiantuntijatöitä joita hyvin voi tehdä vähän vanhempanakin. Useat kollegat ovat jatkaneet virkansa hoitamista viimeiseen mahdolliseen eläkejäänti-ikään asti, tai jatkaneet yksityisellä puolella konsultteina. 

Kannattaa laskea, mikä se ero on nettona. Siellä iskee se eläkkeiden raippavero esimerkiksi. Eli jos eläke nousee yli 3900 euron, niin 6%:n lisävero normaalin progressiivisen veron päälle vielä. Ja hallitus just päätti, että nyt tulee tuplaraippaverotus, joka alkaa koskee eläken saajia aina 1800 euron eläkkeestä lähtien. Siitä tonnin bruttoeläkkeen korotuksesta ei välttämättä montaa sataa nettoeläke nouse! Ja huomaa tietty, että niiltä vuosilta kun jatkat työelämässä eläke jää kokonaan saamatta!

Järkevin vaihtoehto lienee alkaa nostamaan eläkettä ja tehdä sitten asiantuntija duunia eläkkeellä ollessa oman yrityksen kautta, jolloin voit nostaa siitä omasta yrityksestä pääomatuloja.

Vierailija
476/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko eläväni niin kauaa että pääsen eläkkeelle. Ryyppään siis omaisuuteni nyt.

Vierailija
477/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttaa sentään se ettei duunari hommissa voi oikeasti vetää 70-vuotiaaksi. Hyvin harva pääse edes kuudenkympin korville työkykyisenä.

Tämä kommentti kolmenkymmenen vuoden kokemuksella työelämästä.

Vierailija
478/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yli 69 vuotta, hellurei. Olen nyt 42 enkä meinaa jaksaa enää tätä elämää. Lisäksi Suomeen eläkettä on kertynyt joku 50 e/kk kun olen ulkomailla töissä, toki sinne kertyy nyt mutta ahdistaa sekin säätö. Asuntoon ei tule koskaan olemaan rahaa, kun ei ole nytkään. Todennäköisesti asun vanhuksena sillan alla kunnes kuolen pois. Nopeasti.

Vierailija
479/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole reilua ei. Toivottavasti moni tajuaa alkaa säästämään hyvissä ajoin. Itse ainakin elän sillä olettamalla, että mitään eläkettä en tule saamaan. Onneksi olen vielä nuori ja on aikaa kerryttää pottia. Neljän vuoden jälkeen jo 50'000 kasassa, joista 40'000 säästöjä ja loput tuottoa. Katon sitten vuosien päästä, että mikä on sopiva aika jäädä pois työelämästä. Selvää on se, että tällä tahdilla voin lopettaa työt jo reilusti ennen eläkeikää ja säilyttää silti nykyisen elintasoni.

Miten voi saada tällaisia summia säästöön ??? Olen 6 vuotta säästänyt eläkettä varten ja kertynyt summa on 4000. Ja kaikki menot on karsittu niin minimiin kuin mahdollista. 

Vierailija
480/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eläkkeelle pääsy onnistuu monilla konsteilla ennen kuin täytät 68- vuotta. Mahdollisuuksia on monia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi