Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistin työeläkeotteeni ja järkytyin. Alin eläkeikä melkein 68 vuotta!!!! 68!

Vierailija
23.11.2024 |

Nykyinen eläkejärjestelmä on aivan kohtuuton muita kuin eläkkeellä jo olevia kohtaan. Työelämässä pitäisi jaksaa 68-vuotiaaksi! Ja se on ALIN MAHDOLLINEN eläkeikä. Minua nuorempien alimmat eläkeiän nousee vielä tästäkin korkeammaksi.

Nykyajan pullamössömummot jää eläkkeelle jo 63-vuotiaana. 

Heille se on edes mahdollista. Ennustan, että koko pyramidi tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, ennen kuin minä edes 60 vuotta täytän (n. kaksi vuosikymmentä siihen menee), ja mitään eläkkeitä ei meidän sukupolvelle enää ole.

Että pistää vihaksi.

Kommentit (535)

Vierailija
501/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeenottajat vähenee, mitä vanhemmiksi tulee. 60-vuotiaista eli 1964 syntyneistä on kuollut jo noin 15%. Eli jos lapsuuden koululuokassa oli 30 lasta, niin niistä on nyt kuollut jo 4 tai 5 henkeä. Vuosia ennen eläkkeelle pääsyä.

70-vuotiaiden ikäluokasta (s. 1954) on kuollut jo noin 25% eli joka neljäs. Eli kaikkien heidän keräämä eläke menee jollekulle muulle. 

Eli kaikki ei suinkaan nauti pitkiä eläkevuosia. Ainoastaan ne onnekkaat, jotka välttää syövät, sydänkohtaukset, alkoholismin ja pahat masennukset.

Se, että jotkut harvat ja onnekkaat elää 90-vuotiaaksi, ei ole rahallisesti Suomelle iso ongelma.

Vierailija
502/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos, aloitin vapaaehtoisen eläkesäästämisen parikymmentä vuotta sitten. Aion jäädä ove:lle 62v iässä sen turvin. En todellakaan aio raataa reilu 65v ikään asti. Ei ole pitkä aika siitä kun työkavereitani jäi vanhuuseläkkeelle 58v iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin/jouduin tk-eläkkeelle 57-vuotiaana ja se oli oikein hyvä juttu. Viiniä en latki kuten en muitakaan prosenttipitoisia juomia.

Vierailija
504/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole reilua ei. Toivottavasti moni tajuaa alkaa säästämään hyvissä ajoin. Itse ainakin elän sillä olettamalla, että mitään eläkettä en tule saamaan. Onneksi olen vielä nuori ja on aikaa kerryttää pottia. Neljän vuoden jälkeen jo 50'000 kasassa, joista 40'000 säästöjä ja loput tuottoa. Katon sitten vuosien päästä, että mikä on sopiva aika jäädä pois työelämästä. Selvää on se, että tällä tahdilla voin lopettaa työt jo reilusti ennen eläkeikää ja säilyttää silti nykyisen elintasoni.

Miten voi saada tällaisia summia säästöön ??? Olen 6 vuotta säästänyt eläkettä varten ja kertynyt summa on 4000. Ja kaikki menot on karsittu niin minimiin kuin mahdollista. 

Se säästäminen olisikin sangen paljon helpompaa, jos omasta työpanoksesta ei menis se 800€/kk* nykyjärjestelmän y

*laskettu alle mediaanin olevalla 3100€/kk bruttopalkalla, 17-52-vuotias työntekijä. Työntekijälle sekä työnantajalle koituvat tyel maksut yhteenlaskettu. Iso osa työssäkäyvästä väestöstä maksaa enemmän.

Luuletko ihan tosissasi, että tuo työnantajan osuus lisättäisiin sun palkkaasi, jos ei työantajan tarvitsisi maksaa eläkemaksua?

Käänteisesti ajateltunahan silloin työntekijän palkan olisi pitänyt laskea joka kerta, kun työnantajan prosenttia on kasvatettu. Yli 40 vuoden työuran aikana ei ainakaan minulle näin käynyt kertaakaan. 

Vierailija
505/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

luksusta on, kun ei tarvitse nälkää nähdä ja saa olla pedoilta turvassa. elämä on lähtökohtaisesti selviytymistä

Vierailija
506/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viddu mitä jaskaa. Elätti suuret ikäluokat ovat erittäin ahneita. M38

Kääntäisittekö kommenttinne suomeksi?

Perus koulun loppu tuloksena hunds fothi nuoriso ei enää taida suomen kielen oikein kirjoitusta eikä edes osaa ajatella.

Vierailija
507/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos, aloitin vapaaehtoisen eläkesäästämisen parikymmentä vuotta sitten. Aion jäädä ove:lle 62v iässä sen turvin. En todellakaan aio raataa reilu 65v ikään asti. Ei ole pitkä aika siitä kun työkavereitani jäi vanhuuseläkkeelle 58v iässä.

Minä vuonna olet syntynyt. Ei ehkä se OVE onnistu 62-vuoden iässä. Nythän se alkaa jokaisen ikäpolven kohdalla nousemaan, minkä ikäisenä sitä voisi nostaa. Ja paljon puhutaan, että lopetetaan kokonaan!

Vierailija
508/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen AP:tä pikkaisen vanhempi ja hyvin samanlaisia tuntoja on. Kukaan vanhemmista sukulaisistani tai tuttavistan ei ollut työelämässä yli 63-vuotiaaksi. Moni jäi eläkkeelle kuusikymppisenä, osa tätäkin aiemmin, esim. 55- tai 58-vuotiaana. Sairaseläkepapereita kirjoitettiin myös pitkään hyvin löysin perustein. Juuri viime viikolla kuuntelin erään nyt kaksitoista vuotta eläkkeellä olleen 75-v. tutun valitusta siitä että "nuoret eivät enää halua mennä töihin. Kyllä me mentiin oikein innokkaasti!" Välillä ei kyllä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.  

Vierailija
509/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison osan työelämästään eivät maksaneet vähän, vaan eivät lainkaan. Vasta 90-luvun puolivälistä sitä alettiin pidättää työntekijältäkin.  Saivat vaurastua rauhassa kun ei ollut tyel-maksuja ja silti oli hyvä varhainen eläke turvattuna. Silti tämä ikäpolvi kehuu itseään ja painaa muita alas. Varmaan kaikki ovat kuulleet pullamössö sukupolvilta tms. Tällaista puhetta kaikista helpoimmalla päässeeltä ikäluokalta, eläkekusettajilta. 

LAINAUS YLLÄ

Nämähän mieltävät omaksi eläkemaksukseen kaiken sen, mitä työnantaja on heidän palkkaansa perustuen maksanut. Jos puhuisivat vain omista pidätyksistään, tajuaisivat, että niillä elellään korkeintaan muutama vuosi, jos sitäkään. 

Miellän pakollisen eläkkeen veron kaltaiseksi maksuksi. Se kerätään yhteiseen "hyvään" ja sieltä sitten maksetaan tiettyjä sääntöjä (joista osa on perseestä) noudattaen ulos. Laki on kaikille sama ja omaa turvaansa voi kerryttää omilla suorilla sijoituksilla tai ottamalla vapaaehtoisen eläkevakuutuksen. Jos eläkkeet korvamerkittäisiin henkilöille ja heidän perikunnilleen, koko järjestelmä romahtaisi muutamassa vuodessa siitä huolimatta, että eläkemaksuja nostettaisiin roimasti. Todella harhaista haikailla sellaisen perään, kuten jotkut tekevät. 

Vierailija
510/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeenottajat vähenee, mitä vanhemmiksi tulee. 60-vuotiaista eli 1964 syntyneistä on kuollut jo noin 15%. Eli jos lapsuuden koululuokassa oli 30 lasta, niin niistä on nyt kuollut jo 4 tai 5 henkeä. Vuosia ennen eläkkeelle pääsyä.

70-vuotiaiden ikäluokasta (s. 1954) on kuollut jo noin 25% eli joka neljäs. Eli kaikkien heidän keräämä eläke menee jollekulle muulle. 

Eli kaikki ei suinkaan nauti pitkiä eläkevuosia. Ainoastaan ne onnekkaat, jotka välttää syövät, sydänkohtaukset, alkoholismin ja pahat masennukset.

Se, että jotkut harvat ja onnekkaat elää 90-vuotiaaksi, ei ole rahallisesti Suomelle iso ongelma.

Ne kauan sitten kuolleet eivät ole pitkään aikaan myöskään kerryttäneet kassaan mitään. Suomessa erittäin moni elää 85-95-vuotiaaksi ja juuri ne rikkaimmat yksilöt, koska heillä on ollut mukavin elämä ja se tukee terveyttä ja pitkää ikää. 

Vierailija
511/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni syntyi 2004, ja samaan aikaan oli lehdessä juttua, että elinaikaodotteen mukaan yli puolet sinä vuonna syntyneistä tulevat elämään 100 vuotiaksi.

Jos he jäisivät eläkkeelle 65:na, niin aika kauan saisi maksella eläkkeitä. 

Tottakai eläkeikä tule nousemaaan ja nousemaan.

Vierailija
512/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen AP:tä pikkaisen vanhempi ja hyvin samanlaisia tuntoja on. Kukaan vanhemmista sukulaisistani tai tuttavistan ei ollut työelämässä yli 63-vuotiaaksi. Moni jäi eläkkeelle kuusikymppisenä, osa tätäkin aiemmin, esim. 55- tai 58-vuotiaana. Sairaseläkepapereita kirjoitettiin myös pitkään hyvin löysin perustein. Juuri viime viikolla kuuntelin erään nyt kaksitoista vuotta eläkkeellä olleen 75-v. tutun valitusta siitä että "nuoret eivät enää halua mennä töihin. Kyllä me mentiin oikein innokkaasti!" Välillä ei kyllä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.  

Tällä hetkellä puolet mielenterveysperusteisista sairauseläkehakemuksista evätään. En tiedä, mikä osuus on fyysisten sairauksien osalta, mutta mt-sairaudet ovat suurin ryhmä. 

Vierailija
513/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin voitte kiittää demareita.

Pääsen osittaiselle eläkkeelle nykytiedolla 63 vuotiaana. Työelämästä jään pois 58 vuotiaana jos ansiosidonnaisen säännöt pysyvät entisellään ja saan sitä 500:lta päivältä. Elämäntyylini säilyttämiseen käytän säästöjä työttömyyskorvausten lisäksi. Varsinaista työeläkettä tulen saamaan n. 4500 €/kk missä on huomioitu osittainen eläke. Sehän ei riitä mihinkään mutta minulla on jo tällä hetkellä omaisuutta melkein miljoona ja lisää tulee koko ajan.

Tämän teen vain ja ainoastaan protestina sille, että meitä hyvätuloisia verotetaan aivan liikaa ja maksatetaan muiden elämä. Otan edes vähän takaisin omistani. Mielestäni tämä on moraalisesti täysin oikein, itse maksamiani rahoja tässä kulutan. Tämä maa on täynnä sellaisia jotka ovat eläneet minun rahoillani koko elämänsä antamatta mitään takaisin.

Sitten kun teen näin niin jää pienituloisille enemm

Minä en protestoi, mutta laskin, että lyhennetty työaika kannattaa. Rahaa tulee vähemmän ja eläke karttuu vähemmän, mutta vapaa-aika korvaa sen. Iso eläke ei hyödytä, jos se menee veroihin. Nämä, jotka huutelevat euromääräistä eläkekattoa kaikkien eläkkeisiin eivät ymmärrä sitä, kuinka moni lopettaisi työnteon kokonaan heti kun katto tulisi täyteen. Siinä jäisi valtiolta moni veroeuro saamatta.

Vierailija
514/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin voitte kiittää demareita.

Pääsen osittaiselle eläkkeelle nykytiedolla 63 vuotiaana. Työelämästä jään pois 58 vuotiaana jos ansiosidonnaisen säännöt pysyvät entisellään ja saan sitä 500:lta päivältä. Elämäntyylini säilyttämiseen käytän säästöjä työttömyyskorvausten lisäksi. Varsinaista työeläkettä tulen saamaan n. 4500 €/kk missä on huomioitu osittainen eläke. Sehän ei riitä mihinkään mutta minulla on jo tällä hetkellä omaisuutta melkein miljoona ja lisää tulee koko ajan.

Tämän teen vain ja ainoastaan protestina sille, että meitä hyvätuloisia verotetaan aivan liikaa ja maksatetaan muiden elämä. Otan edes vähän takaisin omistani. Mielestäni tämä on moraalisesti täysin oikein, itse maksamiani rahoja tässä kulutan. Tämä maa on täynnä sellaisia jotka ovat eläneet minun rahoillani koko elämänsä antamatta mitään takaisin.

Si

Minä en protestoi, mutta laskin, että lyhennetty työaika kannattaa. Rahaa tulee vähemmän ja eläke karttuu vähemmän, mutta vapaa-aika korvaa sen. Iso eläke ei hyödytä, jos se menee veroihin. Nämä, jotka huutelevat euromääräistä eläkekattoa kaikkien eläkkeisiin eivät ymmärrä sitä, kuinka moni lopettaisi työnteon kokonaan heti kun katto tulisi täyteen. Siinä jäisi valtiolta moni veroeuro saamatta.

Silloin puhutaan kyllä todella marginaalisista summista, koska harva jättää vaikka 200 000 euroa vuodessa tienaamatta ihan vaan eläkkeen vuoksi. Sitä paitsi yrittäjien YEL:issä on katto. Miksi yrittäjiä taas laitetaan alempaan asemaan?

Vierailija
515/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoiseni syntyi 2004, ja samaan aikaan oli lehdessä juttua, että elinaikaodotteen mukaan yli puolet sinä vuonna syntyneistä tulevat elämään 100 vuotiaksi.

Jostain juuri luin, että niin Suomessa kuin muissakin länsimaissa on havaittu, että elinaika ei tule pidentymään niin paljon kuin luultiin. Ainoastaan, jos keksitään joku uusi keino estää vanhenemista voi niin tapahtua, muuten aletaan olla ihmisen biologian ja nykyisen lääketieteen maksimissa.

Vierailija
516/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän eläkekatto on reilut 200 000 euroa. Tuskin jättää yrittäjä tienaamatta yhtä sataa tuhatta lisää ihan vaan siksi, että joutuisi sen osalta tekemään henkilökohtaisen vakuutuksen tai käyttämään sen 25 000 euroa ihan toisella tavalla. 

Vierailija
517/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain juuri luin, että niin Suomessa kuin muissakin länsimaissa on havaittu, että elinaika ei tule pidentymään niin paljon kuin luultiin. Ainoastaan, jos keksitään joku uusi keino estää vanhenemista voi niin tapahtua, muuten aletaan olla ihmisen biologian ja nykyisen lääketieteen maksimissa.

Oikeasti se on kääntynyt jopa lyhenemään. 

Vierailija
518/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän juuri kukaan kuole "vanhuuteen". Syövät yleistyvät, mitä vanhemmasta ihmisestä on kyse. Sydän- ja verisuonitautien todennäköisyys kasvaa, on parkinsonia, reumaa,  osteoporoosia, kakkostyypin diabetesta. Kun keksitään parempia hoitoja sairauksiin, voi ihmisten elinikä kasvaa, mutta maksimi-ikä eläimellä nimeltä ihminen on kuitenkin siellä sadan vuoden hujakoilla - poikkeusyksilöillä voi mennä 10-20 vuodella yli sadan.

Vierailija
519/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjän eläkekatto on reilut 200 000 euroa. Tuskin jättää yrittäjä tienaamatta yhtä sataa tuhatta lisää ihan vaan siksi, että joutuisi sen osalta tekemään henkilökohtaisen vakuutuksen tai käyttämään sen 25 000 euroa ihan toisella tavalla. 

Täsmennyksen vuoksi eläkkeen katto ei ole 200 000 euroa vaan se, minkä suuruisesta tulosta voi vuodessa kerryttää itselleen eläkettä. 

Vierailija
520/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiä on yksinkertaisesti liikaa.

Ainoa keino on leikata eläkkeitä tai verottaa niitä rutkasti enemmän, kuten nyt onneksi on alettu tekemään.

Nykyisillä eläkeläisillä tuntuu lisäksi olevan harhakuvitelma että he olisivat itse tienanneet oman eläkkeensä, niinhän ei ole vaan ne rahat on varastettu tulevilta sukupolvlta

Jos eläkeläisiä on liikaa niin tiedät sitten omalta kohdaltasi mitä tehdä ettet rasita sinun eläkkeesi maksua silloin 68 vuotiaana.

Ei eläkeläisiä ole liikaa, maksajia on liian vähän. Toisin sanoen, eivät itse maksaneet tarpeeksi. Jos olisivat maksaneet itse eläkkeensä ei olisi mitään merkitystä vaikka eläkeläisiä olisi 10 miljoonaa, hehän saisivat vain omansa takaisin mutta näinhän ei ole

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi