Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistin työeläkeotteeni ja järkytyin. Alin eläkeikä melkein 68 vuotta!!!! 68!

Vierailija
23.11.2024 |

Nykyinen eläkejärjestelmä on aivan kohtuuton muita kuin eläkkeellä jo olevia kohtaan. Työelämässä pitäisi jaksaa 68-vuotiaaksi! Ja se on ALIN MAHDOLLINEN eläkeikä. Minua nuorempien alimmat eläkeiän nousee vielä tästäkin korkeammaksi.

Nykyajan pullamössömummot jää eläkkeelle jo 63-vuotiaana. 

Heille se on edes mahdollista. Ennustan, että koko pyramidi tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, ennen kuin minä edes 60 vuotta täytän (n. kaksi vuosikymmentä siihen menee), ja mitään eläkkeitä ei meidän sukupolvelle enää ole.

Että pistää vihaksi.

Kommentit (535)

Vierailija
441/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa kyllästyttämään tämä vinkuminen ja alituinen toitottaminen siitä ettei eläkevarat riitä. No kyllä riittää! Eläkeyhtiöt ovat sijoittaneet rahat hyvin ja eläkeyhtiöissä kyllä rahaa riittää. Jokainen eläkkeellä oleva (poislukien kansaneläkkeen saajat) ovat itse maksaneet palkastaan eläkemaksut. Onko aloittaja opiskellut kymmenen vuotta veronmaksajien avulla ja aloittanut maksamaan veroja kolmekymppisenä? Pitäiskö jokaiselta alkaa vaatimaan maksua opinnoista, me veronmaksajathan olemme aloittajankin opinnot maksaneet. Itse opiskelin ja tein samalla töitä ja aloitin työt 17 vuotiaana muttei 17-23 vuotiaana tienaamista rahoista ja maksetuista veroista makseta eläkettä ollenkaan. En silti täällä vingu.

No kun eivät ole itse maksanut eläkemaksuja nykyeläkeläiset. Hieman jo nuorimmat eläkeläiset ovat, mutta suuret ikäluokat esim eivät. Sinua ei haittaa tietenkään kun olet nettosaaja. Nettomaksajan asemassa ei ole niin arvoista. Ei tuo sinun työhistoria ole mikään sankarityö jonka vuoksi pitäisi saada etuoikeuksia muiden kustannuksella.

Vierailija
442/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa edes eläkettä työvuosista jotka tein 13-18 vuotiaana toisin kuin sinä. Onko se reilua?

Ei ole. Minulle, 1973-syntyneelle, kertyy 23 vuodesta eteen päin. Aiemmat jäävät huomioimatta. 

Sama minulla 1981-syntyneelläkin. Paljonko sitä olisi kesätöistä edes kertynytkään. Eikä se sitä paitsi suurilla ikäluokilla haitannut superkarttuman vuoksi, missä huomioitiin parhaat tulovuodet. Nykyeläkeläiset hyötyivät joka prkeleen käänteessä muiden kustannuksella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa kyllästyttämään tämä vinkuminen ja alituinen toitottaminen siitä ettei eläkevarat riitä. No kyllä riittää! Eläkeyhtiöt ovat sijoittaneet rahat hyvin ja eläkeyhtiöissä kyllä rahaa riittää. Jokainen eläkkeellä oleva (poislukien kansaneläkkeen saajat) ovat itse maksaneet palkastaan eläkemaksut. Onko aloittaja opiskellut kymmenen vuotta veronmaksajien avulla ja aloittanut maksamaan veroja kolmekymppisenä? Pitäiskö jokaiselta alkaa vaatimaan maksua opinnoista, me veronmaksajathan olemme aloittajankin opinnot maksaneet. Itse opiskelin ja tein samalla töitä ja aloitin työt 17 vuotiaana muttei 17-23 vuotiaana tienaamista rahoista ja maksetuista veroista makseta eläkettä ollenkaan. En silti täällä vingu.

Kuinka pihalla olet? Eläkerahastoissa on 260 miljardia. Kuulostaa isolta summalta, joo, mutta kun ne eläkevastuut on noin 840 miljardia! Eli tuo väli pitää kattaa työtätekevien eläkemaksuilla! Syitä tähän tilanteeseen on kaksi. Aikoinaan kerättiin aivan liian vähän eläkemaksuja. Siitä saisi nauttia nämä nykyiset eläkeläiset ja päälle, joka ikinen ikäpolvi on aina edellistä ikäpolvea pienempi. Työikäisten eläkemaksut on ennätyssuuret, 25%:ia palkasta ja niistä menee 88% kädestä suuhun suoraan eläkkeisiin! Ja vain mitättömät 12%:ia rahastoidaan!

Ja se, ettei eläkettä kertynyt alle 23 vuotiaana, koskee lähes kaikkia suomalaisia työikäisiä, homma muutettiin vasta 2005!

Vierailija
444/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion opettajat pääsivät ennen eläkkeelle 60 vuotiaina. Ja vetävät nyt parempaa eläkettä kuin nykyisin töissä olevat opettajat saavat palkkaa.

Kaikki opettajat, jotka olivat virassa viimeistään vuonna 1993, olivat oikeutettuja valintaan että eläkeikä on 60 vuotta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että nuorimmat tätä etuutta nauttivat ovat syntyneet noin vuonna 1968. 

Joo, mutta ne nuorimmat saavat 1990 luvun eläkeuudistuksen mukaista eläkerahaa, joka on pienempi eläkesumma kuin noilla 1935-1950 luvulla syntyneellä. Niiltä pitäisi kohtuullista ja leikata eläkkeet vaikka vakiotasoon 2000-2500 e kk, ei siis 3000-4000 e kk.

Eikö heille riittäisi 1200 e kk? Niin eivät m

Vain harvan eläke on yli 3000€/kk. Opettajilla varmaan yleisimmillään 2000-2500€/kk.

Vaikka tässä is:n jutussa

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010147538.html

äidinkielen opettaja kertoo kuinka eläkkeensä on yli 3000 euroa kuussa. Ei kerrata paljon yli.

Vierailija
445/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin virhe minkä ihminen voi tehdä on luottaa eläkejärjestelmään. Olen kohta 60 ja en usko eläkejärjestelmän pysyvän pystyssä. 

Suomalainen eläkejärjestelmä on rakennettu liikaa nykyisten maksajien varaan. Eläkeyhtiöt ovat tuottaneet vuosien varrella todella heikosti ja sijoitusten painopiste on ollut kiinteistöissä. Se on ollut suuri virhe. 

Wahlroos puhui jo 80-luvulla, että järjestelmä tarvitsee päivityksen. Ei ole näkynyt. 

Myös rahastoidut eläkkeet ovat riski. Etelän roistovaltiot eivät nuku ennen kuin he ovat jollakin keinolla saaneet oman osuutensa suomalaisten keräämistä eläkevaroista. 

Siksi seuratkaa tarkkaan keskustelua EU:n sisäisestä kehityksestä. Yhteisvelat ja solidaarisuus roistovaltioille tulevat ajamaan meidät perikatoon. 

Roistovaltioissa on paljon pienempi kokonaisverotus kuin Suomessa ja paljon laajempi harmaan talouden verkosto. Siksi mulla ei ole mitään hinkua maksaa veroja. 

Vierailija
446/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

isää elätettäviä lähi idästä niin ette ehdi eläkkeelle laisinkaan koska jonkunhan täytyy maksaa viulut

Vierailija
447/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni pääsi eläkkeelle valtion hommista 58-vuotiaana vuonna 2006. Eikä millekään varhennetulle, vaan viralliselle vanhuuseläkkeelle. Että näin.

Todella harvinaista. Oliko hommissa Intissä vai pelastajana, palomiehenä?

Useimmat jatkavat jossain töissä tuon jälkeen.

Eivät ole tottuneet makaamaan 30-40 vuotta toimettomana.

VR:llä oli.

Isäni oli myös VR:llä, syntynyt 40-luvun alussa ja jäi eläkkeelle 63 -vuotiaana.

Outoa. Isäni jäi 58-vuotiaana, eikä mil

Juu, tämäkin vielä. Eläkkeeni tulee olemaan samaa luokkaa kuin äidilläni, vaikka ansaitsen enemmän kuin hän työssäollessaan.

Minulla sama juttu, paitsi että taitaa jäädä jopa pienemmäksi. 

Vierailija
448/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa eläkelaskelmassani on yli tuhannen euron ero eläkkeessä jos jään eläkkeelle normaalina eläkeikänä, tai jos jatkan muutaman vuoden pidempään.

Sellaisia asiantuntijatöitä joita hyvin voi tehdä vähän vanhempanakin. Useat kollegat ovat jatkaneet virkansa hoitamista viimeiseen mahdolliseen eläkejäänti-ikään asti, tai jatkaneet yksityisellä puolella konsultteina. 

Vierailija
449/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun eivät ole itse maksanut eläkemaksuja nykyeläkeläiset. Hieman jo nuorimmat eläkeläiset ovat, mutta suuret ikäluokat esim eivät. Sinua ei haittaa tietenkään ku

Mitä höpötät.Itse maksanut vuodesta 69 ja vieläkin töissä ,että mistä hihasta sait tuon tiedon.Maksut vedetään automaattisesti jokaisesta tilistä. 

Vierailija
450/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun eivät ole itse maksanut eläkemaksuja nykyeläkeläiset. Hieman jo nuorimmat eläkeläiset ovat, mutta suuret ikä

Ja heti alapeukutus ! Haluaisin tietää mistä syystä?

Vierailija
451/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun eivät ole itse maksanut eläkemaksuja nykyeläkeläiset. Hiema

Ja heti alapeukutus ! Haluaisin tietää mistä syystä?

Olet maksanut sen mitä on pyydetty. Se on ollut liian vähän. Ja saatte enemmän kuin me, jotka olemme maksaneet enemmän. 

Vierailija
452/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi, että nykyaikana kenelläkään ei enää ole eläkeikä 63 v. 

Tänä vuonna vanhuuseläkkeelle voivat jäädä 1960 syntyneet, joilla eläkeikä on 64 v 6 kk. Vuonna 2025 vanhuuseläkkeelle siirtyvillä 1961 syntyneillä se on 64 v 9kk. Vuonna 2027 voivat 1962 syntyneet jäädä eläkkeelle 65 vuotiaina. Sitten 1965 syntyneillä alkaa eläkeikä nousemaan tuosta 65 v, eli he voivat jäädä 65 v 1 kk.

Ap näyttäisi olevan 1990 luvulla jossain kohden syntynyt, joten jos nyt edes keskityt jonkun aikaa olemaan töissä? Kovin paljoa, et ole vielä niitä ehtinyt tehdä. Ja todennäköistä on, että nämä pullamössöt, joita haukuit ovat tehneet huomattavasti pidemmän työuran, eli aloittaneet nuorempana. Minulta jos kysytään, niin eläkeikä voisi olla sidoksissa työuraan, eli jokaisen pitäisi tehdä tietyn pituinen työura, toki pitäisi huomioida esim. palomiehet yms. ammatit joissa vaaditaan hyvää fysiikkaa, heille riittäisi lyhyempi työura.

Vierailija
453/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin eläkkeelle 50-vuotisna kun ei enää duuni maita. Vähän toista tonnia kuussa mikä on ihan hyvä raha. Päivät sujuu pyöräillessä, saunoessa avantosaunoilla, museokorttia vinguttaessa, näyttelyissä, musakeikoilla ja lukuisia suoratoistokanavia tiiraillessa. Ruokani ostan ilta-alesta joten syön lähinnä filettä ja kasviksia. Puurolla alkaa päivä ja alle 6€ kahveja en juo. Suosittelen lämpimästi!

Vierailija
454/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee töitä 46 vuotta. Kertyy eläkettä.

Vierailija
455/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun eivät ole itse maksanut eläkemaksuja nykyeläkeläiset. Hieman jo nuorimmat eläkeläiset ovat, mutta suuret ikä

Työntekijältä sitä on peritty vasta 90-luvun puolivälistä. Siihen asti maksoi vain työnantaja. Valettahan se on kaikki suurten ikäluokkien jutut..

Vierailija
456/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun eivät ole

Ison osan työelämästään eivät maksaneet vähän, vaan eivät lainkaan. Vasta 90-luvun puolivälistä sitä alettiin pidättää työntekijältäkin.  Saivat vaurastua rauhassa kun ei ollut tyel-maksuja ja silti oli hyvä varhainen eläke turvattuna. Silti tämä ikäpolvi kehuu itseään ja painaa muita alas. Varmaan kaikki ovat kuulleet pullamössö sukupolvilta tms. Tällaista puhetta kaikista helpoimmalla päässeeltä ikäluokalta, eläkekusettajilta. 

Vierailija
457/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni isä ja isoisä kuolivat molemmat 65 -vuotiaana samaan juttuun josta miehelläni on jo oireita. Tuntuu epäreilulta, että geeneistä riippumatta kaikille on tuo sama ikäraja. Monet suvut ovat pitkäikäisiä tai toiset päinvastoin. Itseaiheutetut sairaudet toki erikseen.

ukki kuoli n 84 v, isäni 85v, äiti elää 97 v, 

toinen ukki jkuoli 93 v, mummi 74, toinen mummo en nyt muista

Niimpä... voi elää vaikka kuinka kauan, mutta kun Alzheimer ja Dementia tulee kylään ja jää, niin ei siinä paljoa rallatella.

Vierailija
458/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisiä on yksinkertaisesti liikaa.

Ainoa keino on leikata eläkkeitä tai verottaa niitä rutkasti enemmän, kuten nyt onneksi on alettu tekemään.

Nykyisillä eläkeläisillä tuntuu lisäksi olevan harhakuvitelma että he olisivat itse tienanneet oman eläkkeensä, niinhän ei ole vaan ne rahat on varastettu tulevilta sukupolvlta

Vierailija
459/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä töitä töitä tehdään jotta jotta leipää syödään... 🔊 🎶🎶🎶🎶🎶🎶

Vierailija
460/535 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiä on yksinkertaisesti liikaa.

Ainoa keino on leikata eläkkeitä tai verottaa niitä rutkasti enemmän, kuten nyt onneksi on alettu tekemään.

Nykyisillä eläkeläisillä tuntuu lisäksi olevan harhakuvitelma että he olisivat itse tienanneet oman eläkkeensä, niinhän ei ole vaan ne rahat on varastettu tulevilta sukupolvlta

Jos eläkeläisiä on liikaa niin tiedät sitten omalta kohdaltasi mitä tehdä ettet rasita sinun eläkkeesi maksua silloin 68 vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä