Korkea aika laittaa ihan isyyslailla se ISYYSTESTI rutiiniksi
Monelta draamalta säästyttäisiin kun isyystesti tehdään laillisesti rutiiniksi.
Lapsen tulee tietää oikea alkuperänsä ja vanhempansa. Ja aikuisen laillisesti testatut, todistetut jälkeläisensä.
Kommentit (441)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei haluu, onko pakko. Entäs mun perheen yksityisyys.
Totta, mitä jos ei yksityisyytensä takia halua selvittää virallisesti isyyttä. Esimerkiksi mies tietää jo ennalta, että lapsi ei ole hänen omansa, mutta asia on hänelle ok ja hän ei halua asiaa virallisesti rekisteröitävän mihinkään.
Lapsella on oikeus tietää alkuperänsä ja lähtee jo lasten oikeuksien julistuksesta. Miehen oikeudet ovat toissijaisia.
Kummaa tämä keskustelu, kun välillä huudetaan miesten oikeuksien perään ja välillä se tärkein onkin lapsen oikeus ja miehen oikeuksilla ei ole väliä. Vähän nyt miten sattuu tilanteeseen sopivan.
Mitäs kummallista tuossa on, kun asia koskettaa molempia? Onko se sinulle täysin mahdoton ymmärtää?
Kyllä minusta tuntuu pahalta myös se lapsen puolesta, jonka isä alkoi selvittää isyyttä pari vuotta syntymän jälkeen ja selvisi että ei ole isä. On varmaan lapselle kauheaa kun isähahmo lähtee elämästä tuossa vaiheessa sellaisella syyllä mitä lapsi ei voi mitenkään ymmärtää.
Okei, mutta ei veronmaksajien rahoilla! Voisi olla joku maksullinen palvelu mutta helposti saatavilla. Kuitenkin ihan turha minusta. Puolet avioliitoista erotaan kuitenkin, joten mitä väliä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten keskustelussa ihmetyttää miksi niin moni nainen hermostuu asiasta? Ihan kuin olisi jotain salattavaa...
Samaa mietin toisinpäin. Jos miehet synnyttäisivät naisten sijaan niin aivan satavarmasti maksettaisiin naisille oikeus tietää, kuka on heidän jälkikasvuaan.
Vierailija kirjoitti:
Sen testin voit ihan itse tehdä nostamatta naurettavaa mekkalaa, joka paljastaa vain harhaluuloisen persoonallisuutesi.
Hinta 276 €.
Liian kallis valtion maksettavaksi (14 miljoonaa /vuosi).
Tämä. Kerro ap, että mistä terveydenhuollon palvelusta otetaan pois tämä hinta. Otetaanko niistä jo joisya on säästetty , esim nuorten mielenterveyspalvelut. Vai mistä , naisten rinta-ja kohtusyöpäseulinnoista, koska te palstameiherhän ette mitään naisille sallisi, ja kaikki mikä naisten eteen tehdään on turhaa ja pois.
Toisekseen, hommaa ensin itse niitä lapsia, tai edes se suhde. Tämä ei ole kuin sinun naisvihakiimaasi, josta jankutat tällä palstalla jatkuvasti. Kyseessä on minimaalinen ongelma. Te miehet voitte ihan itse sopia asian olan kumppaninne kanssa,mutta tehkää se ennenkuin alalle niitä lapsia tekemään, jolloin nainen voi myös tehdä sen vallinan , että sitoutuuko teihin.
Vierailija kirjoitti:
-- Sen testin voit ihan itse tehdä nostamatta naurettavaa mekkalaa, joka paljastaa vain harhaluuloisen persoonallisuutesi.
Hinta 276 €.
Liian kallis valtion maksettavaksi (14 miljoonaa /vuosi).--
Tuo hinta on mitättömän pieni kansalaisen (lapsen) oikeuksista tietää laillinen alkuperänsä.
Veronmaksajana olen tätä mieltä että isyystestin tulisi olla rutiinia ja jokaisen oikeus josta ei tarvitsisi sen kummemmin vääntää , riidellä tai taistella.
Mun mielestä lasten lääkärikuljetukset pitäisi saada ilmaiseksi. Joutuu nekin nykyään itse järjestämään ja maksamaan vaikka lasta pitäisi joka viikko käyttää lääkärissä kymmenien kilometrien päässä. Toisaalta en valita kun Kela-taksista saa tarvittaessa omavastuun ja periaatteessa lapsi pitäisi kyllä kustantaa pitkälti itse.
Sanoin vain, että kontrastina on ihan oikeitakin rahareikiä vanhemmilla joista pitäisi maksaa kuin tällaiset omahyväisten ääliöiden pelleilyt. Ymmärrän myös, että valtio on PA ja jostain on priorisoitava (kun maaamuista ei priorisoi edes per sut vaan lisää haalitaan!)
-
Totta, mitä jos ei yksityisyytensä takia halua selvittää virallisesti isyyttä. Esimerkiksi mies tietää jo ennalta, että lapsi ei ole hänen omansa, mutta asia on hänelle ok ja hän ei halua asiaa virallisesti rekisteröitävän mihinkään.
-Lapsella on oikeus tietää alkuperänsä. Sillä ei tulisi olla merkitystä ettei sun miehesi kestä sitä että sen lapsen oikeus tietää toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus tietää alkuperänsä ja lähtee jo lasten oikeuksien julistuksesta. Miehen oikeudet ovat toissijaisia.
Kummaa tämä keskustelu, kun välillä huudetaan miesten oikeuksien perään ja välillä se tärkein onkin lapsen oikeus ja miehen oikeuksilla ei ole väliä. Vähän nyt miten sattuu tilanteeseen sopivan.
Mitäs kummallista tuossa on, kun asi
Perheen hajoaminen ei ole sellaisen "isän" syy, joka ei ole edes isä. Nainen voi kaivaa sen oikean isän puolisokseen. Lapsella on oikeus tietää isänsä.
Vierailija kirjoitti:
-
-Lapsella on oikeus tietää alkuperänsä. Sillä ei tulisi olla merkitystä ettei sun miehesi kestä sitä että sen lapsen oikeus tietää toteutuu.
Ei minun mies ole koskaan vaatinut isyystestiä. Asia ei ole ollut meillä edes keskustelunaihe. Itse ajattelen muitakin kuin itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luottamus yhteiskunnassa on sitten niin hyvä, niin oletteko miettineet miksi myös esimerkiksi naimisissa olevilta naisilta testataan sukupuolitaudit neuvolassa joka raskaudessa? Juuri siksi. Ei siinä arvioida kenenkään luotettavuutta, vaan testataan kaikilta. Ja varmaan joskus on löydöksiä, ei sitä muuten tehtäisi kaikille.
Samalla logiikalla on perusteltua tehdä isyystesti kaikille.
Eihän noita sp-tautitestejä tehdä käräyttääkseen pettämisiä, vaan osa taudeista voi olla oireettomina vuosikausia, mutta aiheuttaa raskausaikana vaaraa vauvalle.
Silti ne tehdään jokaisessa raskaudessa uudelleen vaikka kumppani ei olisi muuttunut. Missä luottamus?
Terveydenalan ammattilaisella ei ole mitään syytä luottaa siihen että tauteja ei ole, hänen tehtävänsä on kuitenkin hoitaa potilaita mahdollisimman hyvin ja siksi testit otetaan.
Lapsen isyys ei liity siihen miten tämä lääkäri tai sairaanhoitaja äitiä ja vauvaa hoitaa, siksi eivät ota Isyystestejä. Isyystestin saa halutessaan hankittua itse, mutta yhteiskunnalle tästä isyyden tietämisestä ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen testin voit ihan itse tehdä nostamatta naurettavaa mekkalaa, joka paljastaa vain harhaluuloisen persoonallisuutesi.
Hinta 276 €.
Liian kallis valtion maksettavaksi (14 miljoonaa /vuosi).
Tämä. Kerro ap, että mistä terveydenhuollon palvelusta otetaan pois tämä hinta. Otetaanko niistä jo joisya on säästetty , esim nuorten mielenterveyspalvelut. Vai mistä , naisten rinta-ja kohtusyöpäseulinnoista, koska te palstameiherhän ette mitään naisille sallisi, ja kaikki mikä naisten eteen tehdään on turhaa ja pois.
Toisekseen, hommaa ensin itse niitä lapsia, tai edes se suhde. Tämä ei ole kuin sinun naisvihakiimaasi, josta jankutat tällä palstalla jatkuvasti. Kyseessä on minimaalinen ongelma. Te miehet voitte ihan itse sopia asian olan kumppaninne kanssa,mutta tehkää se ennenkuin alalle niitä lapsia tekemään, jolloin nainen voi myös tehdä sen val
Puhut lapsien tekemisestä, mutta mies joka ei ole lapsen isä ei ole osallistunut siihen. Tässä on kyse vain siitä, että jotkut pettäjät pelkäävät jäävänsä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi olla niin avuton, ettei itse niin halutessaan saa sitä testausta hoidetuksi?
Tarvitaan yhteiskunta tämäkin "oikeus" hoitamaan kun itse ei saada mitään aikaiseksi ja sysätään vastuu asian hoitamisesta sitten jollekin muulle.
Se on lapsen oikeus ja vastasyntynyt tosiaan on niin avuton että ei syntyessään pysty asiaa itse hoitamaan.
Ei se oikea isä oletettu testaamalla ratkea, mitenköhän sen lapsen asema tässä paranisi?
- tieto perinnöllistä sairauksista
- mahdollisuus selvittää asia myöhemmin
- säästyy tuskalta kun tekee kuitenkin joskus geenitestien ja löytää salaisia serkkuja
Ei sitä ole pakko ihan pienelle lapselle kertoa, mutta jossai
Perinnölliset sairaudet voi testata myös selvittämättä vanhempia, tämä on ihan eri asia.
Siinä kohtaa, kun joku myöhemmin miettii tekeekö testin vai ei, hän ottaa tietoisen riskin siitä, että siitä selviää jotain epämiellyttävää. Tai tekee päätöksen olla sitä selvittämättä. Jokaisen oma valinta siinä kohtaa, ja siltä tuskalta voi valita säästää itsensä.
Jos tämä on pakosti selvitetty jo syntymässä, vaikka isäkin olisi ollut valmis epätietoisuudessa elämään, siltä taas ei voi välttyä. Ei kuulosta kovin lapsen edun mukaiselta.
Ihan asiallista taata ihan isyyslailla miehillekin tieto että heillä on olemassa biologista jälkikasvua.
Onneksi meillä ei ole ollut tuollaista vänkäämistä testaukseen, koska oli ihan päivänselvää, että mies on lasten isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luottamus yhteiskunnassa on sitten niin hyvä, niin oletteko miettineet miksi myös esimerkiksi naimisissa olevilta naisilta testataan sukupuolitaudit neuvolassa joka raskaudessa? Juuri siksi. Ei siinä arvioida kenenkään luotettavuutta, vaan testataan kaikilta. Ja varmaan joskus on löydöksiä, ei sitä muuten tehtäisi kaikille.
Samalla logiikalla on perusteltua tehdä isyystesti kaikille.
Eihän noita sp-tautitestejä tehdä käräyttääkseen pettämisiä, vaan osa taudeista voi olla oireettomina vuosikausia, mutta aiheuttaa raskausaikana vaaraa vauvalle.
Silti ne tehdään jokaisessa raskaudessa uudelleen vaikka kumppani ei olisi muuttunut. Missä luottamus?
Raskauden aikana tuntui olevan niin paljon eri terveydenhuollon juttuja, ettei siinä edes tullut miettineeksi, että tässä otetaan nyt sp-tautitestit. Virtsanäytteet tuli annettua niin monta kertaa, etten edes tiedä mikä niistä kerroista oli se, jossa testattiin taudit.
Kun vauvallehan se tilanne olisi ollut vaarallinen, jos jokin tauti olisikin ollut ja jäänyt huomaamatta. Ei siinä ihan eka ajatus ollut, että katsotaanpa onko se puoliso nyt käynyt vieraissa vai ei.
"No mikäli yhteiskunta velvoittaa sinut elättämään tuota ravintolaillallista 18 vuotta ja sillä on oikeus perintöön, niin mielestäni on ihan kohtuullista että yhteiskunta sen sinulle maksaa..."
---
Mies aivan itse tekee päätöksen harrastaa seksiä, ja seksin harrastamisen lopputulos saattaa olla lapsi.
Jos ei isäksi halua niin sitten jättää seksin harrastamatta. Lapsen vika se kuitenkaan ei ole, ja lapsen geenitietoja ei tule tutkia vain siksi että isä on hinkannut munaansa sellaisen naisen kanssa johon ei luota.
Lapsen tulee itse saada päättää aikuisena että haluaako hän geenitietojaan avata mihinkään suuntaan. Isän pään sisäiset murheet eivät ole riittävä syy siihen.
Minun isäni on valinnut olla isäni ilman dna testejä, ja hyvä sellainen on ollut. Ei minua kiinnosta, onko hän biologinen isäni, enkä missään olosuhteissa haluaisi saada tietoa, että ei ole.
Myös tähän valintaan on minulla oikeus.-
Minun isäni taas ei siitä tippaakaan "hajoaisi" vaikka isyystesti olisi syntymäni jälkeen tehty, jos hän kerran oli päättänyt että oli hän siittäjä tai ei , niin minun isänä hän kuiteski haluaa olla ja elää.
Eli lakisääteinen testi olisi hänelle ollut ihan okei, koska olisi halunnut turvata ensisiajisesti minun oikeuteni tietää minun biologinen alkuperäni. Jos vaikka jotain pahoja perinnöllisiä sairauksia tai vaikkapa hienoja erityislahjakkuuksia oliusi ilmennyt myöhemmässä iässäni.
Vierailija kirjoitti:
"No mikäli yhteiskunta velvoittaa sinut elättämään tuota ravintolaillallista 18 vuotta ja sillä on oikeus perintöön, niin mielestäni on ihan kohtuullista että yhteiskunta sen sinulle maksaa..."
---
Mies aivan itse tekee päätöksen harrastaa seksiä, ja seksin harrastamisen lopputulos saattaa olla lapsi.
Jos ei isäksi halua niin sitten jättää seksin harrastamatta. Lapsen vika se kuitenkaan ei ole, ja lapsen geenitietoja ei tule tutkia vain siksi että isä on hinkannut munaansa sellaisen naisen kanssa johon ei luota.
Lapsen tulee itse saada päättää aikuisena että haluaako hän geenitietojaan avata mihinkään suuntaan. Isän pään sisäiset murheet eivät ole riittävä syy siihen.
Häh? Eli lapsen geenitietoja ei pitäisi tutkia, jos äiti on epäluotettava, koska on lapsen edun vastaista tutkia ne geenitiedot? Pitääkö lapsen myös isona voida päättää sitten siitä, velvoitetaanko joku mies maksamaan hänestä elatusmaksuja 18 vuotta?
Tää on siinä mielessä ehdottomasti kiehtovin ja paras kysymys/keskustelu pitkään aikaan, eikä vaan täällä vaan ihan yleisestikin, että sen jälkeen kun kuuntelee kaikki jostain syystä vastustavat mielipiteet ja antaa niihin vastaukset jotka pitää huolen siitä, että yhteiskunnassa millään ratkaisulla ei ole mitään negatiivisista vaikutusta, ainoastaan positiivisia niin silti tää koetaan negatiivisena asiana.
1. Verorahat = pääsääntöisesti maksettava itse ne jotka ei pysty, hakee avustuksia ihan niinkuin hakevat jo paljon hölmömpiin asioihin.
2. Hinta = iso osa noista hinnoista perustuu kannattavaan liiketoimintaan, silloin kun se olisi pakollinen niin sen oikea kustannus olisi murto-osa siitä mitä siitä pyydetään nyt.
3. On muka jonkinlainen epäilys naisesta ja miehen oma ego tai epävarmuus= silloin kun se on pakollinen kaikille niin se nimenomaan ei ole epäilys yhtään mistään.
4. Voi sen tehdä nytkin jos epäilyttää= ei oikein voi jos ei halua aiheuttaa mielipahaa, sillä tällä hetkellä testiin suhtaudutaan yleisesti negatiivisesti, mutta jos olisi pakollinen niin se negatiivisuus katoaisi ja siihen suhtauduttaisiin kuin lapsi vesi näytteeseen tai vastaavaan.
Näihin voi kaikkiin vastata niin että ei oikeasti pitäisi aiheuttaa mielipahaa kenelläkään, nää vastaukset oli nyt vähän kömpelösti perusteltuja, mutta en viitsinyt ihan Raamattuakaan alkaa kirjoittamaan, mutta ihan kaikkiin kysymyksiin voin vastata paremminkin jos vaan esitättä järkevän syyn miksi tämä ei olisi hyvä idea. Tunnen itseni niin hölmöksi kun en kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään miksi tämä aiheuttaa niin valtavaa vastustusta. Pliis edes yksi aidosti ja oikeasti järkevä syy? Ei periaatekiukku syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei pysty jakorasiat enää huijaamaan
Minusta tämä toimisi jos kaikki olisivat rekisterissä, sitten myös pettävät miehet jäisivät kiinni jos lehtolapsi syntyisi.
Joku jo mainitsi tämän, mutta sitten sen rekisterin pitäisi olla maailmanlaajuinen.
Hieno ajatus, että jokainen lapsi saisi tietää isänsä, ja tuollaisen rekisterin avulla voisi saada rikollisiakin kiinni.
Mutta mitä muuta sillä tehtäisiin? Kiva, kun joku hakkeri saisi tietää kaikkien perimät ja keksisi vähän leikkiä. Voisi hieman lavastella vihamiehiään syylliseksi raiskauksiin jne.
Minun isäni on valinnut olla isäni ilman dna testejä, ja hyvä sellainen on ollut. Ei minua kiinnosta, onko hän biologinen isäni, enkä missään olosuhteissa haluaisi saada tietoa, että ei ole.
Myös tähän valintaan on minulla oikeus.