Korkea aika laittaa ihan isyyslailla se ISYYSTESTI rutiiniksi
Monelta draamalta säästyttäisiin kun isyystesti tehdään laillisesti rutiiniksi.
Lapsen tulee tietää oikea alkuperänsä ja vanhempansa. Ja aikuisen laillisesti testatut, todistetut jälkeläisensä.
Kommentit (441)
Joko olet AP tehnyt asiasta kansalaisaloitteen vai pitääkö naisten tehdä se puolestasi?
Siis jos lähdetään tuosta että lapsen pitää voida päättää itse geenidatastaan niin kohta ei voida velvoittaa ketään miestä elättämään ketään lasta, ennenkuin täysi-ikäinen lapsi antaa suostumuksensa testaukseen.
Parantaako tämä jonkun mielestä naisten tai lasten oikeuksia? Haluaako joku vielä mennä tuon tekosyyn taakse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei haluu, onko pakko. Entäs mun perheen yksityisyys.
Totta, mitä jos ei yksityisyytensä takia halua selvittää virallisesti isyyttä. Esimerkiksi mies tietää jo ennalta, että lapsi ei ole hänen omansa, mutta asia on hänelle ok ja hän ei halua asiaa virallisesti rekisteröitävän mihinkään.
Lapsella on oikeus tietää alkuperänsä ja lähtee jo lasten oikeuksien julistuksesta. Miehen oikeudet ovat toissijaisia.
Minun isäni on valinnut olla isäni ilman dna testejä, ja hyvä sellainen on ollut. Ei minua kiinnosta, onko hän biologinen isäni, enkä missään olosuhteissa haluaisi saada tietoa, että ei ole.
Myös tähän valintaan on minulla oikeus.
On sulla oikeus, mutta pakollisella testillä sitä ei silti sulta pois vietäisi. Isyydestä iso osa ei liity biologiseen isyyteen, mutta iso osa liittyy, se että toi testi tehtäis ei todellakaan tarkoita sitä ettei joku silti voisi toimia jonkun isänä biologisesti sitä olematta, mutta oikea isä tietäisi että hänellä on lapsi, eikä kukaan kasvattaisi toisen lasta tietämättään, silloin tuo ei isä voi ihan itse päättää haluaako olla lapselle isä vai ei. Ymmärrä, sulta ei vietäisi mitään pois.
Ei sitä yhteiskunnan maksettavaksi pitäisi laittaa, mutta siitä voisi mielestäni puhua esimerkiksi neuvolassa. Meillä vaan paperit laitettiin allekirjoitettavaksi miehelle. Olenkin monesti kiitellyt, että onneksi olen nainen, niin ei ole mitään epäselvyyksiä asian suhteen.
Lähipiiristä on paljastunut kaksi toisen miehen siittämää lasta ja nämäkin naiset vaikuttivat rehellisiltä ja uskollisilta. Toinen lapsi oli niin tummapiirteinen, että se oli selvä peli ja toisen nainen paljasti itse, kun ei kestänyt syyllisyyden taakkaa. Minä en loukkaantuisi ollenkaan, jos mieheni olisi halunnut isyystestin. On se sen verran iso ja merkittävä asia eikä, minulla ole mitään salattavaa asian suhteen.
- Ei minun mies ole koskaan vaatinut isyystestiä. Asia ei ole ollut meillä edes keskustelunaihe. Itse ajattelen muitakin kuin itseäni.
- Kun tässä ei nyt ole kyse siitä sinun miehestäsi ja hänen vaatimuksistaan- vaan isyystestistä jonka avulla se lapsi saa tietoon oman biologisen alkuperänsä jos hän itse joskus sen tiedon tarvitsee tai sen oman valintansa perusteella tietää haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luottamus yhteiskunnassa on sitten niin hyvä, niin oletteko miettineet miksi myös esimerkiksi naimisissa olevilta naisilta testataan sukupuolitaudit neuvolassa joka raskaudessa? Juuri siksi. Ei siinä arvioida kenenkään luotettavuutta, vaan testataan kaikilta. Ja varmaan joskus on löydöksiä, ei sitä muuten tehtäisi kaikille.
Samalla logiikalla on perusteltua tehdä isyystesti kaikille.
Sukupuolitaudit vaikuttavat raskauteen ja lapsen terveyteen. Ovat ihan konkreettinen tauti, ja terveydenhuoltopuolen tehtävä on tällaisia hoitaa.
Isän epäluulo ei ole tauti, ja siten ei kuulu yhteiskunnan maksettavaksi. Isyystestejä toki saa helposti yksityisellä.
Jos testit tehdään rutiinina kaikille niin eihän sitten ole kysymys kenenkään yksittäisen isän epäluulosta. Ne epäluuloiset teke
Näin varastettaisiin lapselta oikeus päättää oman genomansa käytöstä. Tulevaisuudessa se on mahdollisesti ihmisen arvokkain omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
- Ei minun mies ole koskaan vaatinut isyystestiä. Asia ei ole ollut meillä edes keskustelunaihe. Itse ajattelen muitakin kuin itseäni.
- Kun tässä ei nyt ole kyse siitä sinun miehestäsi ja hänen vaatimuksistaan- vaan isyystestistä jonka avulla se lapsi saa tietoon oman biologisen alkuperänsä jos hän itse joskus sen tiedon tarvitsee tai sen oman valintansa perusteella tietää haluaa.
Nimenomaan vastasin henkilölle jolle kyse oli siitä, että minun mieheni ei muka luottaisi...
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä olisi ihan ok jos kaikilta Suomessa oleskelevilta miehiltä otettaisiin geenitiedot talteen. Sitten voitaisiin suoraan sitä kautta ratkaista monenmoisia rikoksia ilman suurta poliisityötä.
Kunnollinen isoveli valvoo. Eivät pääsisi varatutkaan miehet uittelemaan lierojansa vieraissa vesissä kun vahingon sattuessa isä olisi aina tiedossa.
Minulle ei olisi ok. En halua geenitietojani mihinkään rekisteriin, josta ne joku päivä vuotavat tyyliin Vastaamo. Tai myydään markkinointitarkoituksiin. Minulla on oikeus omien geenieni yksityisyyteen. Ei aio myöskään lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Okei, mutta ei veronmaksajien rahoilla! Voisi olla joku maksullinen palvelu mutta helposti saatavilla. Kuitenkin ihan turha minusta. Puolet avioliitoista erotaan kuitenkin, joten mitä väliä.
Ei tällä ole tai ei ainakaan pitäisi olla mitään tekemistä erojen kanssa. Tässä ei poljeta kenenkään oikeuksia, mutta pidetään puolta parista oikeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luottamus yhteiskunnassa on sitten niin hyvä, niin oletteko miettineet miksi myös esimerkiksi naimisissa olevilta naisilta testataan sukupuolitaudit neuvolassa joka raskaudessa? Juuri siksi. Ei siinä arvioida kenenkään luotettavuutta, vaan testataan kaikilta. Ja varmaan joskus on löydöksiä, ei sitä muuten tehtäisi kaikille.
Samalla logiikalla on perusteltua tehdä isyystesti kaikille.
Sukupuolitaudit vaikuttavat raskauteen ja lapsen terveyteen. Ovat ihan konkreettinen tauti, ja terveydenhuoltopuolen tehtävä on tällaisia hoitaa.
Isän epäluulo ei ole tauti, ja siten ei kuulu yhteiskunnan maksettavaksi. Isyystestejä toki saa helposti yksityisellä.
Jos testit tehdään rutiinina kaikille niin eihän sitten ole kysymys kenenkään yk
Sitä geenitietoa ei ensinnäkään säilytetä. Oletko siis sitä mieltä että isyystestiä ei pitäisi tehdä ennenkuin lapsi antaa siihen suostumuksen aikuisena? Sitten ketään miestä ei enää voi velvoittaa elättämään ketään lasta...
- EEeeeeiii ei ei ei lakisääteistä rutiini-isyystestiä missään nimessä! Huono idea, huono idea huono idea!
Kaikki 6 lasta on meidän isä-Kallen! Ihan varmana, ei ei ei isyystestiä. Sitäpaitsi ei Kallekaan tykkäisi eikä vaadi ! Se testi on niin kalliski aatelkaa veronmaksajia ja sairaanhoitajien pieniä palkkoja ja vanhustenhoitoa ja yleveroa! Hallituksen säästötopimepiteitä ja ukrainan sotaa!!!
Eii ei isyystestiä missään nimessä! Älkää edes pelotelko!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen testin voit ihan itse tehdä nostamatta naurettavaa mekkalaa, joka paljastaa vain harhaluuloisen persoonallisuutesi.
Hinta 276 €.
Liian kallis valtion maksettavaksi (14 miljoonaa /vuosi).
Tämä. Kerro ap, että mistä terveydenhuollon palvelusta otetaan pois tämä hinta. Otetaanko niistä jo joisya on säästetty , esim nuorten mielenterveyspalvelut. Vai mistä , naisten rinta-ja kohtusyöpäseulinnoista, koska te palstameiherhän ette mitään naisille sallisi, ja kaikki mikä naisten eteen tehdään on turhaa ja pois.
Toisekseen, hommaa ensin itse niitä lapsia, tai edes se suhde. Tämä ei ole kuin sinun naisvihakiimaasi, josta jankutat tällä palstalla jatkuvasti. Kyseessä on minimaalinen ongelma. Te miehet voitte ihan itse sopia asian olan kumppaninne kanssa,mutta tehkää se ennenkuin alalle niitä lapsia tekemään, jolloin nainen voi myös tehdä sen val
Toi hinta on voittoa tekevän ahneen yrityksen hinta, oikeasti hinta olisi murto-osan tuosta ja kaikki tietäisi että se on hinta joka tulee maksettavaksi kun lapsen päättää hankkia, naisvihalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Eli yhteiskunnallisesti tuolla ei olisi negatiivisia vaikutuksia, mutta positiivisia kyllä.
Joko olet AP tehnyt asiasta kansalaisaloitteen vai pitääkö naisten tehdä se puolestasi?
Hei. Pystytkö keskittymään edes sen verran, ennen kuin kommentoit, että luet koko rauhassa keskusteluketjun. Aloittaja on nainen.
Terv. Ap
Miksi ihmeessä? Minä en ainakaan halua verorahoillani mitään turhia testejä kaikille lapsille maksella. Maksakoon ne, jotka sitä tarvii. Valtion rahat on muutenkin loppu. Senhän saa jo halutessaan tehtyä ihan itsekin ilman kenenkään lupia. Ikinä en ole tajunnut mikseivät ne miehet, jotka sitä haluavat vaan tee sitä itse ilman vaimon lupaa. Jos ei 200 ole varaa siihen laittaa, niin onko sitä lastakaan varaa kasvattaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitit uuden ulinaketjun, kun se vanhankin on olemassa?
Ei tää ole mitään ulinaa, mutta se, että sä koet tämän ulinana, kertoo susta enemmän kuin riittävästi.
. . . siitä voisi mielestäni puhua esimerkiksi neuvolassa. Meillä vaan paperit laitettiin allekirjoitettavaksi miehelle. Olenkin monesti kiitellyt, että onneksi olen nainen, niin ei ole mitään epäselvyyksiä asian suhteen.
Lähipiiristä on paljastunut kaksi toisen miehen siittämää lasta ja nämäkin naiset vaikuttivat rehellisiltä ja uskollisilta. Toinen lapsi oli niin tummapiirteinen, että se oli selvä peli ja toisen nainen paljasti itse, kun ei kestänyt syyllisyyden taakkaa. Minä en loukkaantuisi ollenkaan, jos mieheni olisi halunnut isyystestin. On se sen verran iso ja merkittävä asia eikä, minulla ole mitään salattavaa asian suhteen. . .
Juuti näin. Olen täysin samaa mieltä.
(ja juu, oon nainen myös)
Vierailija kirjoitti:
Epäluuloiset maksakoot omalla kortilla moiset testit.
Sehän tässä olisikin ensisijaisesti tarkoitus, mutta niin että koskee kaikkia niin asia normalisoituisi niinkuin vaikka homoudelle kävi, ihan edistyksen asialla tässä ollaan.
- En halua geenitietojani mihinkään rekisteriin, josta ne joku päivä vuotavat tyyliin Vastaamo. Tai myydään markkinointitarkoituksiin. Minulla on oikeus omien geenieni yksityisyyteen. Ei aio myöskään lisääntyä.--
- Kyse on vastasyntyneen vauvan isyystestistä, isyyden selvittämisestä siis. Ellet aio lisääntyä, asia ei koske sinua millään tavoin. Ole ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen jo nytkin teettää halutessaan, mikä ongelma?
Ongelma on se miten tähän pelkästään positiiviseen asiaan suhtaudutaan, tämä pitää normalisoida jotta naiset ymmärtää ettei kyseessä ole mikään epäluottamuslause
Lapsen oikeus on päättää itse aikuisena mihin hänen geenidataansa käytetään.
Isyystestin merkitys lapselle on olematon, tai jopa negatiivinen. Jos joskus jotain geneettistä ongelmaa ilmenee niin sitten se on perusteltu syy geenejä tutkia.