Korkea aika laittaa ihan isyyslailla se ISYYSTESTI rutiiniksi
Monelta draamalta säästyttäisiin kun isyystesti tehdään laillisesti rutiiniksi.
Lapsen tulee tietää oikea alkuperänsä ja vanhempansa. Ja aikuisen laillisesti testatut, todistetut jälkeläisensä.
Kommentit (441)
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi olla niin avuton, ettei itse niin halutessaan saa sitä testausta hoidetuksi?
Tarvitaan yhteiskunta tämäkin "oikeus" hoitamaan kun itse ei saada mitään aikaiseksi ja sysätään vastuu asian hoitamisesta sitten jollekin muulle.
Se on lapsen oikeus ja vastasyntynyt tosiaan on niin avuton että ei syntyessään pysty asiaa itse hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei haluu, onko pakko. Entäs mun perheen yksityisyys.
Totta, mitä jos ei yksityisyytensä takia halua selvittää virallisesti isyyttä. Esimerkiksi mies tietää jo ennalta, että lapsi ei ole hänen omansa, mutta asia on hänelle ok ja hän ei halua asiaa virallisesti rekisteröitävän mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Feministinä kannatan pakollisia isyystestejä. Syynä se, että lapsella on oikeus tietää oikea isänsä.
Olen tässä vuosia seurannut tuttavan kamppailua, kun ei tiedä oikeaa isäänsä. Pitkälle aikuisuuteen luuli isän olevan sama kuin muilla sisaruksilla, mutta sitten paljastui totuus ettei olekaan. Äitinsä ei suostu kertomaan isän nimeä, ilkeyttäänkö vai mitä, en tiedä.
Lähes samanlainen tilanne on toisessa tapauksessa, jossa äiti yhtäkkiä vuosien jälkeen ilmoitti lapsensa isäksi toisen. Siltikään tätä isyyttä ei ole testattu, koska "kyllä sydän tietää". Ei tiedä.
Lapsen oikeudet on mulla se syy, miksi pakollisia isyystestejä kannatan.
Ehkä äitinsä on tullut raiskatuksi? Tai ystäväsi on insestin tulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mitä jos ei yksityisyytensä takia halua selvittää virallisesti isyyttä. Esimerkiksi mies tietää jo ennalta, että lapsi ei ole hänen omansa, mutta asia on hänelle ok ja hän ei halua asiaa virallisesti rekisteröitävän mihinkään.
Lapsella on oikeus tietää alkuperänsä ja lähtee jo lasten oikeuksien julistuksesta. Miehen oikeudet ovat toissijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä olisi ihan ok jos kaikilta Suomessa oleskelevilta miehiltä otettaisiin geenitiedot talteen. Sitten voitaisiin suoraan sitä kautta ratkaista monenmoisia rikoksia ilman suurta poliisityötä.
Kunnollinen isoveli valvoo. Eivät pääsisi varatutkaan miehet uittelemaan lierojansa vieraissa vesissä kun vahingon sattuessa isä olisi aina tiedossa.
Vastustan kaikkia ylimääräisiä rekistereitä ja isovelivalvoo-maailman rakentamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi olla niin avuton, ettei itse niin halutessaan saa sitä testausta hoidetuksi?
Tarvitaan yhteiskunta tämäkin "oikeus" hoitamaan kun itse ei saada mitään aikaiseksi ja sysätään vastuu asian hoitamisesta sitten jollekin muulle.
Se on lapsen oikeus ja vastasyntynyt tosiaan on niin avuton että ei syntyessään pysty asiaa itse hoitamaan.
Ei se oikea isä oletettu testaamalla ratkea, mitenköhän sen lapsen asema tässä paranisi?
-- Ap on hyvä ja pitää munansa housuissaan jos haluaa välttyä tällaisilta tilanteilta. Jos menee munaansa jakelemaan niin sitten pitää kärsiä seurauksista. --
Olen nainen. Minulla on vain kananmunaa jääkaapissa.
Terv. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasyntynyt lapsi ei syntyessään tarvitse sitä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikea isä oletettu testaamalla ratkea, mitenköhän sen lapsen asema tässä paranisi?
- tieto perinnöllistä sairauksista
- mahdollisuus selvittää asia myöhemmin
- säästyy tuskalta kun tekee kuitenkin joskus geenitestien ja löytää salaisia serkkuja
Ei sitä ole pakko ihan pienelle lapselle kertoa, mutta jossain vaiheessa asia pitää tuoda lapselle ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatetaan lapsen oikeutta. Pakollisena rutiinina päästään vihdoin puuttumaan kaikkiin yhden illan juttujen ja tuntemattomiin isiin. Saman tien kutsunnoissa isyysrekisteriin kaikki miehet, niin ei tartte alkaa nykyiseen tapaan enää etsimään ja haastamaan oikeusteitse.
Lapsen oikeus on se, että hän saa itse 18v täytettyään päättää että mihin hänen geenitietojaan käytetään. Ei se, että niitä tutkitaan isän mt-ongelmia helpotukseksi.
Ap on hyvä ja pitää munansa housuissaan jos haluaa välttyä tällaisilta tilanteilta. Jos menee munaansa jakelemaan niin sitten pitää kärsiä seurauksista.
Viestissäsi ei ole mitään logiikkaaa. Puhut, että "pitää kärsiä seurauksista", vaikka kyse on nimenomaan a) lapsen oikeudesta tietää isänsä, b) miehen oikeudesta tietää kenen isä on ja ei ole. Jos mies nimenomaisesti ei saata naista raskaaksi niin mistä "seurauksista" hänen pitäisi kantaa vastuu oikean isän sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos luottamus yhteiskunnassa on sitten niin hyvä, niin oletteko miettineet miksi myös esimerkiksi naimisissa olevilta naisilta testataan sukupuolitaudit neuvolassa joka raskaudessa? Juuri siksi. Ei siinä arvioida kenenkään luotettavuutta, vaan testataan kaikilta. Ja varmaan joskus on löydöksiä, ei sitä muuten tehtäisi kaikille.
Samalla logiikalla on perusteltua tehdä isyystesti kaikille.
Sukupuolitaudit vaikuttavat raskauteen ja lapsen terveyteen. Ovat ihan konkreettinen tauti, ja terveydenhuoltopuolen tehtävä on tällaisia hoitaa.
Isän epäluulo ei ole tauti, ja siten ei kuulu yhteiskunnan maksettavaksi. Isyystestejä toki saa helposti yksityisellä.
Samaa mieltä.
Kuka ja millä motiivilla tuota edes voi vastustaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vastasyntynyt sillä tiedolla tekee? Jos asia myöhemmin mietityttää voi siinä vaiheessa itse pyytää sitä testiä, jos oletettu isä ei sitä ole halunnut tehdä.
Lapsen edulla ei voi mitenkään päin mitään pakkotestausta perustella, kyllä sillä lapsellakin on oikeus olla myös asiaa selvittämättä, jos kokee, että hänet kasvattanut mies on hänen isänsä biologiasta riippumatta, eikä edes halus tietää, kuka se mahdollinen biologinen isä on.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei pysty jakorasiat enää huijaamaan
Minusta tämä toimisi jos kaikki olisivat rekisterissä, sitten myös pettävät miehet jäisivät kiinni jos lehtolapsi syntyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus tietää alkuperänsä ja lähtee jo lasten oikeuksien julistuksesta. Miehen oikeudet ovat toissijaisia.
Kummaa tämä keskustelu, kun välillä huudetaan miesten oikeuksien perään ja välillä se tärkein onkin lapsen oikeus ja miehen oikeuksilla ei ole väliä. Vähän nyt miten sattuu tilanteeseen sopivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luottamus yhteiskunnassa on sitten niin hyvä, niin oletteko miettineet miksi myös esimerkiksi naimisissa olevilta naisilta testataan sukupuolitaudit neuvolassa joka raskaudessa? Juuri siksi. Ei siinä arvioida kenenkään luotettavuutta, vaan testataan kaikilta. Ja varmaan joskus on löydöksiä, ei sitä muuten tehtäisi kaikille.
Sukupuolitaudit vaikuttavat raskauteen ja lapsen terveyteen. Ovat ihan konkreettinen tauti, ja terveydenhuoltopuolen tehtävä on tällaisia hoitaa.
Isän epäluulo ei ole tauti, ja siten ei kuulu yhteiskunnan maksettavaksi. Isyystestejä toki saa helposti yksityisellä.
Jos testit tehdään rutiinina kaikille niin eihän sitten ole kysymys kenenkään yksittäisen isän epäluulosta. Ne epäluuloiset tekevät testin jo nyt. Tällähän saataisiin oikeutta myös niille vilputtömille miehille, jotka eivät epäile mitään, eivätkä muuten vaatisi testiä.
Vierailija kirjoitti:
Totta. On tulevan isän oikeus.
Yksityisiä palveluntarjoajista riittää. Senkun tekemään aikanaan, kuka kokee tarpeelliseksi.
Totta, mitä jos ei yksityisyytensä takia halua selvittää virallisesti isyyttä. Esimerkiksi mies tietää jo ennalta, että lapsi ei ole hänen omansa, mutta asia on hänelle ok ja hän ei halua asiaa virallisesti rekisteröitävän mihinkään. --
Voisitte vaihteeksi ajatella sitä lasta ensin. Tässä on kyse ihmisen ( sen lapsen) oikeudesta tietää edes oma alkuperänsä. Ei siitä ettei mies ei halua paljastaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolitaudeilla on merkitystä vauvan terveydelle. Siksi ne testataan.
Tällä havainnolla olet varmasti ehdolla tieteen Nobelin saajaksi. Eli lapsen edun ja oikeuksien takia testataan kaikki.
Ja tämähän pätee myös isyystestiin.
Isyystesti voi olla isän etu. Lapsen etu on saada päättää testistä itse kun täyttää 18v.
Itse en ainakaan testiä haluaisi, rakastan isääni geeneistä riippumatta.
Minusta tämä olisi ihan ok jos kaikilta Suomessa oleskelevilta miehiltä otettaisiin geenitiedot talteen. Sitten voitaisiin suoraan sitä kautta ratkaista monenmoisia rikoksia ilman suurta poliisityötä.
Kunnollinen isoveli valvoo. Eivät pääsisi varatutkaan miehet uittelemaan lierojansa vieraissa vesissä kun vahingon sattuessa isä olisi aina tiedossa.