Ärsyttääkö ketään muuta kaikkialla vastaan tulvivat vaihdevuosijutut?
Juu kyllä, asia on tärkeä ja koskettaa isoa ihmisjoukkoa. Mutta kai nelilymppisellä on elämässään vielä muutakin odotettavaa kuin vaihtarit ja niistä seuraava kärsimys? Nyt naiset selitetään taas hormoniensa vietäviksi hirviöiksi, auttamisen varjolla.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Tai kun KAIKKI laitetaan vaihdevuosien piikkiin. On reuman takia kipuja, niin johtuu vaihdevuosista. Saati kun on tiedossa että työt loppuu tuta-syistä ja se mietityttää/huolettaa, niin kyse on vaihdevuosista. Eihän sua nyt muuten työttömäksi jääminen voi huolettaa! Jessus.
Päinvastoin.
Minulla epäiltiin reumaa ja jouduin tutkimuksiin. Sovinistinen mieslääkäri ei tunnistanut vaihdevuosioireita. Ei ollut reumaa ja viisas vanhempi naisgyne kirjoitti hormonihoidon ja paranin kertaheitolla.
No ei ole päinvastoin, vaan juuri kuten kirjoitin. Mulla ON reuma ja tarvitsisin lääkityksen siihen. Kokeneen naislääkärin mielestä tarvitsen vain estrogeenihoitoa. Ja kun kysyi mitä mieltä olen töiden loppumisesta ja sanoin että se mietityttää ja välillä huolettaakin niin hei, johtuu vaihdevuosista. Wtf. Ei johdu.
Eilen oli Turun Sanomissa juttua jostain uudesta lääkkeestä kuumiin aaltoihin. Tulee itselleni vähän myöhässä, mutta olen iloinen, että tähänkin oikeasti yritetään löytää toimivia vaihtoehtoja niille, joille hormoonilääkkeet eivät sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Tai kun KAIKKI laitetaan vaihdevuosien piikkiin. On reuman takia kipuja, niin johtuu vaihdevuosista. Saati kun on tiedossa että työt loppuu tuta-syistä ja se mietityttää/huolettaa, niin kyse on vaihdevuosista. Eihän sua nyt muuten työttömäksi jääminen voi huolettaa! Jessus.
Päinvastoin.
Minulla epäiltiin reumaa ja jouduin tutkimuksiin. Sovinistinen mieslääkäri ei tunnistanut vaihdevuosioireita. Ei ollut reumaa ja viisas vanhempi naisgyne kirjoitti hormonihoidon ja paranin kertaheitolla.
No ei ole päinvastoin, vaan juuri kuten kirjoitin. Mulla ON reuma ja tarvitsisin lääkityksen siihen. Kokeneen naislääkärin mielestä tarvitsen vain estrogeenihoitoa. Ja kun kysyi mitä mieltä olen töiden loppumisesta ja sanoin että se mietityttää ja välillä huolettaakin niin hei, johtuu vaihdevuosis
Tämä onkin sitten se toinen ääripää. Joko vaihdevuodet kielletään, eikä suostuta tutkimaan, tai sitten kipataan kaikki vaihdevuosien piikkiin tutkimatta muuta.
Kyllä on ihanaa olla nainen! 😄
Vierailija kirjoitti:
Ne jutut on tavallaan huijausta. Ei mitään estrogeeniä voi syödä jos menkat on säännölliset. Ite sain estrogeenin näin noin 45 vuotiaana ja oli turha kokeilu. Sain kuulemma vielä pienimmän mahdollisen annoksen sitä.
Menkat siis säännöllusr kierto n 28 päivää ja kuulemma lääke oli mieto estrogeeni sellaisille joilla vielä menkat. En pystynyt syömään,iho ei muuttunut nuorekkaammaksi tosin siinä ei ole mitään vikaa. Tuli vain päänsärky,tärinät,oksetti, unettomuus. Jouduin lopettamaan ihan alussa kun tärisin enkä saanut nukuttua ei voinut mennä ihmisten ilmoille.
Yhtään mihinkään kiireisen elämän stressiin ei auttanut! Luulin että olosta tulee rento eikä mikään enään häiritse. Luin että sivuoireet menevät ajan kanssa pois mutta oireena oli myös hiustenlähtö enkä saanut nukuttua niin en voinut odottaa.
Voin paremmin ilman estrogeenia.menkat tulee kuten ennenkin ja vaihdevuosioireita kuten itku
Estrogeeni ei auta, jos sitä on elimistössä muutenkin tarpeeksi. Itkuisuus ennen menkkoja on tavallinen PMS oire, ei liity vaihdevuosiin. Outoa, jos on sinulle tullut vasta nyt, tulee yleensä teininä heti kuukautisten alettua. Itkuisuus ja turvotus ovat tavallisimpia PMS oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. En mennyt retkuun enkä ottanut hormoneja. Ei kiinnosta seksi enää ja minusta se on ollut yksinomaan hyvä juttu alun hämmennyksen jälkeen. Vanhenen kaikessa rauhassa ja kohtalaisen tyytyväisenä ja liikunnallisena.
Mihin retkuun? Kannattaahan hormonikorvaushoito jos oireet on pahat ja niillä helpottuu. Mikä juttu se on että muuten otetaan kaikki lääketieteen tarjoama apu vastaan mutta hormonit on joku pyhä asia johon ei saa kajota?
Mikä apu ja mihin? Vaihdevuodet menee ihan hyvin ohitse ilman lääkkeitäkin. Ylenmääräiset hormonit lisää sitä paitsi syöpäriskiä. Ei vaihdevuodet ole mikään sairaus. Ohimenevä elämänvaihe vain.
No joo, lisää syöpäriskiä, mutta monet muut tekijät lisäävät vielä enemmän. Hkh ei ole loppuelämäksi, vaan auttaa pahimpien oireiden yli. Vähennän annostusta hoitavan lääkärin ohjeen mukaisesti. Paikallishoitoa limakalvoille voi käyttää, mutta se ei lisää syöpäriskiä. Ilman hkh:a olisin unettomuuden vuoksi työkyvytön.
Ja haluttomuus laitetaan vaihdevuosien syyks, vaan kummasti katoaa se haluttomuus kun sattuu sopiva mies lähietäisyydelle.
Vierailija kirjoitti:
Ja haluttomuus laitetaan vaihdevuosien syyks, vaan kummasti katoaa se haluttomuus kun sattuu sopiva mies lähietäisyydelle.
Vahinko, ettei noihin voi saada reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Hassua. Just tällä viikolla mietin tätä aihetta. Mietin, että miksi on tärkeää medikalisoida luonnollinen prosessi ihmisen elonkierrossa? Onko se oikeasti tarpeellista hoitaa niitä oireita, vai onko se miesten miellyttämistä ja lääkeyhtiöiden voitontavoittelua varten taas? Onko mahdollista selviytyä vaihdevuosista ilman mitään, vai onko pakko alistua hormonihoidoille, vagisanvoiteille ynnä muille lääketeollisuuden tuotteille?
Ihan itseni vuoksi hoidan. Minulla ei ole tarvetta miellyttää miestä ja lääkeyhtiöt ei perusterveen ihmisen kustannuksella kovin paljon voittoa tee.
Mielelläni selviytyisin vaihdevuosista liikunnalla, levolla, terveellisellä ruoalla, sosiaalisuudella, meditoinnilla ja joogalla, MUTTA kun yöunet jäivät alle puoleen normaalista, niin en yksinkertaisesti olisi enää päässyt aamulla sänygstä ylös ja pystynyt tekemään yhtään mitään. Ehkä isomummoni ovatkin voineet jäädä 50-vuotiaana kotiin lepäämään piikojen, miniän ja tytärten palveltavaksi. Minulla ei ole siihen mahdollisuutta, vaan pitää kolata pihalta lumet ja lähteä ajamaan palkkatöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. En mennyt retkuun enkä ottanut hormoneja. Ei kiinnosta seksi enää ja minusta se on ollut yksinomaan hyvä juttu alun hämmennyksen jälkeen. Vanhenen kaikessa rauhassa ja kohtalaisen tyytyväisenä ja liikunnallisena.
Mihin retkuun? Kannattaahan hormonikorvaushoito jos oireet on pahat ja niillä helpottuu. Mikä juttu se on että muuten otetaan kaikki lääketieteen tarjoama apu vastaan mutta hormonit on joku pyhä asia johon ei saa kajota?
Mikä apu ja mihin? Vaihdevuodet menee ihan hyvin ohitse ilman lääkkeitäkin. Ylenmääräiset hormonit lisää sitä paitsi syöpäriskiä. Ei vaihdevuodet ole mikään sairaus. Ohimenevä elämänvaihe vain.
Ihan jokaisella vai
Ei mulla ole ollut noista vaivoista mitään ja vaihtarit on jo ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Eikun minua ärsyttävät nämä vaihdevuosioireet, joita en ole itselleni tilannut. Prkele.
Sama täällä 😖 kokoajan hiki ja vtutus päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Enemmän ärsyttää joka tuutista puskeva "taianomainen" joulu. Taianomainen, taianomainen..
Haluan joulun ilman taikoja.
Joo ei ole taikoja nyt eikä jouluna.
"Juuri siksi asiasta on hyvä levittää tietoisuutta . . . Niinpä, naisille pitää kattaa se pöytä valmiiksi, eikä olettaa, että hän itse ottaisi selvää missä mennään. Sille on ihan syynsä miksi naisia kohdellaan eri tavalla kuin miehiä, hehän ovat kuin pikkulapsia. "
Mistä sitä tietoa saa, jos asiasta ei kirjoiteta? Miksi lehdissä ylipäätään kirjoitetaan yhtään mistään, kun voihan kaikkea tietoa etsiä muualtakin. Yli 15 vuotta sitten, kun etsin syytä nivelkivuilleni, netistä tuli vastaan lähinnä reumasta kertovia juttuja. Onneksi gynekologi osasi valistaa, että voivat johtua vaihdevuosista. Ja niin johtuivatkin eivätkä jääneet kiusaamaan loppuelämäksi.
Ei.
Enemmän ärsyttää joka tuutista puskeva "taianomainen" joulu. Taianomainen, taianomainen..
Haluan joulun ilman taikoja.