Ärsyttääkö ketään muuta kaikkialla vastaan tulvivat vaihdevuosijutut?
Juu kyllä, asia on tärkeä ja koskettaa isoa ihmisjoukkoa. Mutta kai nelilymppisellä on elämässään vielä muutakin odotettavaa kuin vaihtarit ja niistä seuraava kärsimys? Nyt naiset selitetään taas hormoniensa vietäviksi hirviöiksi, auttamisen varjolla.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Ne sulla on edessä pikapuoliin kumminkin, ellei ole jo alkaneet.
Tiedän, mutta on minulla elämälle vielä muitakin suunnitelmia kuin olla vain vaihdevuotinen nainen, kun elämää on vielä jäljellä. Tuollainen kommentointi on tiedätkö aika naisvihamielistä? Sulla on varmaan rättipäivät, sulla on varmaan vaihtarit, suutakin tulee ryppyinen mummo. Nainen on hormonit ja ruumis eikä mitään muuta ja niistä voi sanoa rumasti? Hienosti olette itse omaksuneet miehisen tavan ajatella itsestänne ja muista ja huomauttelun.
Miksei muista iän tuomista asioista puhuta samassa laajuudessa ja julkisuudessa? Ikänäkö? Tasapainon heikkeneminen? Tai mieserityisistä ongelmista kuten eturauhasvaivat, väsymys ja vanhan papan haju?
Vierailija kirjoitti:
Nainen on uhri! Nainen on uhri! Nainen on uhri!
Elämämme uhriutumisenkulttuurissa, tästä moni ammattimarisija on tullut harhakäsitykseen, jonka mukaan ihminen, joka jankuttaa joka paikassa, kuinka kaikki aina tuntuu väärältä, olisi mielenkiintoinen. Ei ole.
Itsensä rakastamisen taidosta puhutaan ihan liian vähän. Itseinho ei katoa uhriutumisenkulttuurilla. Se ei ole vähentänyt esim ulkonäköpaineita. Eivätkä ulkonäköpaineet katoa koskaan tässä naisten toisiaan vastaan aloittamassa kilpavarustelussa miten meitä naisia kohdellaan väärin. Minä en valinnut sukupuoltani, enkä tästä syystä suostu uhriutumaan.
Vaimolla on ikää 57 Ei enää peitto heilu Käyn vieraissa tai iloisilla tytöilla Pitäköön torttunsa En rupea näin vanhana vonkaamaan Kalevi 63v
Ihan saatanan ärsyttävää! Nyt pitäisi löytää se sisäinenjumalatar jostain kristallikursilta ja överihenkistyä, jossain lukemattomissa työpajoissa ja laulaa karaokessa Kaija Koota, skumppalasi kädessä korkkarit kattoon! Ja toi mieskin tekee minun elämästä ihan kamalaa!
Ei ärsytä. En mennyt retkuun enkä ottanut hormoneja. Ei kiinnosta seksi enää ja minusta se on ollut yksinomaan hyvä juttu alun hämmennyksen jälkeen. Vanhenen kaikessa rauhassa ja kohtalaisen tyytyväisenä ja liikunnallisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sulla on edessä pikapuoliin kumminkin, ellei ole jo alkaneet.
Tiedän, mutta on minulla elämälle vielä muitakin suunnitelmia kuin olla vain vaihdevuotinen nainen, kun elämää on vielä jäljellä. Tuollainen kommentointi on tiedätkö aika naisvihamielistä? Sulla on varmaan rättipäivät, sulla on varmaan vaihtarit, suutakin tulee ryppyinen mummo. Nainen on hormonit ja ruumis eikä mitään muuta ja niistä voi sanoa rumasti? Hienosti olette itse omaksuneet miehisen tavan ajatella itsestänne ja muista ja huomauttelun.
Nimenomaan, naisella on hormonitoiminta joka vaikuttaa moneen ja muuttuu elämän aikana. Vaihdevuodet on yksi osa naisen elämää ja on hyvä että luonnollisesta asiasta puhutaan asiallisesti ja naiset itsekin tiedostaa oireensa ja saa niihin tarvittaessa apua. Ei tarvitse hävetä itseään ja kuunnella tuollaisia halveksuvia huomautuksia.
Elämä ei todellakaan lopu vaihdevuosiin, seksielämäkin saattaa tässä kohti jopa parantua. Minullakin on elämälle vielä muitakin suunnitelmia vaikka alan jo olla vaihdevuosien paremmalla puolella. Ei elämä vaihdevuosiin lopu, sitäkö ap pelkäät?
Ei, mieluummin niitä, kuin jokin karsee peppusex aihe, yök !
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. En mennyt retkuun enkä ottanut hormoneja. Ei kiinnosta seksi enää ja minusta se on ollut yksinomaan hyvä juttu alun hämmennyksen jälkeen. Vanhenen kaikessa rauhassa ja kohtalaisen tyytyväisenä ja liikunnallisena.
Mihin retkuun? Kannattaahan hormonikorvaushoito jos oireet on pahat ja niillä helpottuu. Mikä juttu se on että muuten otetaan kaikki lääketieteen tarjoama apu vastaan mutta hormonit on joku pyhä asia johon ei saa kajota?
Vierailija kirjoitti:
Eikun minua ärsyttävät nämä vaihdevuosioireet, joita en ole itselleni tilannut. Prkele.
Olet muuten selvinnyt läpi elämän ilman mitään oireita?
Ärsyttää ja erityisesti ärsyttää itseni ikäiset mieslääkärit, jotka laittaa kaikki mahdolliset vaivat vaihdevuosien syyksi, vaikka mulla ei sellaisia edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin retkuun? Kannattaahan hormonikorvaushoito jos oireet on pahat ja niillä helpottuu. Mikä juttu se on että muuten otetaan kaikki lääketieteen tarjoama apu vastaan mutta hormonit on joku pyhä asia johon ei saa kajota?
Mikä apu ja mihin? Vaihdevuodet menee ihan hyvin ohitse ilman lääkkeitäkin. Ylenmääräiset hormonit lisää sitä paitsi syöpäriskiä. Ei vaihdevuodet ole mikään sairaus. Ohimenevä elämänvaihe vain.
Vierailija kirjoitti:
Andropaussiin on saatavissa apua.
Mies mars lääkäriin.
Ei lörpsötä.
Hassua. Just tällä viikolla mietin tätä aihetta. Mietin, että miksi on tärkeää medikalisoida luonnollinen prosessi ihmisen elonkierrossa? Onko se oikeasti tarpeellista hoitaa niitä oireita, vai onko se miesten miellyttämistä ja lääkeyhtiöiden voitontavoittelua varten taas? Onko mahdollista selviytyä vaihdevuosista ilman mitään, vai onko pakko alistua hormonihoidoille, vagisanvoiteille ynnä muille lääketeollisuuden tuotteille?
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä että nykyään puhutaan ääneen eikä kuiskailla häpeissään normaalista asiasta jokaisen naisen elämässä.
"Vaiettu asia" Bwuahahaa! Mistään muusta en kolmeen vuoteen oo kuullukaan niin paljon puhuttavan.
Ehkä alkoi jo ärsyttämään ekan lapsen raskausaikana, kun muiden naisten lauseet alkoi alkamaan lauseella, odotapa vaan, kun . . . Onko se naisen elämä koko ajan yhtä kärsimysten odottelua? Onko nyt pakko pelätä niitä vaihdevuosia?
Ei ärsytä. Kun oireeni alkoivat yhtäkkiä ja pahoina, ei varsinaisesti talvehtinut mistään tietoa, että 43-v:llä kyse voi olla vaihtareista eikä siitä, että tulee hulluksi stressistä tai unettomuudesta. Mä en ole päässyt enkä tule geenieni puolesta pääsemään helpolla, oman äitini kuskasin aikaan sekä kriisipsykiatrialle että käräjäoikeuteen, enkä kumpaankaan aiheetta. Ikäluokassa edustajana hän kieltää kaiken, pari kuumaa aaltoa oli vaan, siinä se. Onneksi on mustaa valkoisella muusta, niin ymmärrän helpottaa omia oireitani. On epäilemättä pelastanut sekä oman että puolison elämänlaadun.
Testot alhaalla mies? Vaihdevuodet.
Ei ota eteen. Kestävyys luokkaa luokaton.
Pinna kireellä. Haluttomuutta. Itsetunnon vajetta. Lihakset hävinneet. Hiukset lähtee.
Andropaussi.
Lääkäriin.
Erektiolääke ja mielialalääke. Hormonihoito testolaskua korjaamaan.
Et ole yksin.
Mistä ne tulvii sinua vastaan? Jos tarkoitat puhelinta tai tietokonetta, niin algoritmit ne tuo eteesi.
Nämäkin vuodet eletään läpi ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin, ruokavalio, liikunta ja lepo. Kun on sinut itsensä ja elämänsä kanssa äärestä harva asia ärsyttää.