Ärsyttääkö ketään muuta kaikkialla vastaan tulvivat vaihdevuosijutut?
Juu kyllä, asia on tärkeä ja koskettaa isoa ihmisjoukkoa. Mutta kai nelilymppisellä on elämässään vielä muutakin odotettavaa kuin vaihtarit ja niistä seuraava kärsimys? Nyt naiset selitetään taas hormoniensa vietäviksi hirviöiksi, auttamisen varjolla.
Kommentit (93)
No ei ärsytä. Alkaa nimittäin pian koskea minuakin. Oli kuukautiset jokin aika sitten n. 6kk tauolla, mutta nyt useamman kerran tullut vähän epäsäännöllisellä kierrolla joka kuukausi. Muita oireita ei vielä ainakaan ole.
T. 44v n.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä jutussa itse naisoletettu lääkäri selitti hauskasti että nelikymppinen nainen tuntee itsensä kolmekymppiseksi eikä suostu uskomaan olevansa nyt vanha. Että kyllä sinä nyt vaan olet vanha kun täytät 40v, lääkäri painotti. Avasin jutun kun otsikko antoi ymmärtää että tulee jotain uutta tietoa. Se olikin lääkärin omia mielipiteitä.
Olen 75 v ja vasta 5 vuotta olen tuntenut itseni vanhaksi. Hienoa on, että voi elää just niinkuin haluaa ja ilman menkkoja ja ilman ehkäisyä. Uskomatonta, jos lääkäri pitää 4-kymppistä vanhana. Keväällä kävin gynellä ja sanoi, että onneksi et vielä ole mikään vanhus😅
Josku 20 vuotta sitten piti mennä lääkärille, että sai esim. vaihdevuosien kuivuuteen reseptillä jotain hieman helpottavaa hormonivalmistetta ostaa. Onneksi nyt on apteekeissa saatavilla kaikille. Vinkki: esim. niitä kaillitta puikkomallisia voi hyvin puolittaa ja siten säästää rahaa.
Paikallishoitona ne eivät vaikuta esim. rintasyöpäriskiä nostavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä, koska olen osannut niiden perusteella varautua henkisesti jonkinlaiseen kärsimysvaiheeseen elämässä. Onneksi olen kuitenkin päässyt niistä todella vähällä tähän mennessä.
Minun mielestäni on hyvä, että niistä puhutaan, koska vaihdevuosioireita vähätellään ja väärinymmärretään edelleen terveydenhuollossa ihan liikaa. Suurimmalla osalla oireet ovat kuitenkin suhteellisen helposti hoidettavissa. Siksi on hyvä, että naiset itse tietävät, mistä on kysymys, ja osaavat pyytää apua ongelman juurisyyhyn, eli hormonivajeeseen.
N55
Tämä. Toivon, että asia olisi ollut samalla tavalla esillä, kun itse olin esivaihdevuosissa. Tuli turhaan syötyä uni-, kipu- ja mielialalääkkeitä, kun en itse eivätkä lääkärit ymmärtäneet, mistä oikeasti oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Tai kun KAIKKI laitetaan vaihdevuosien piikkiin. On reuman takia kipuja, niin johtuu vaihdevuosista. Saati kun on tiedossa että työt loppuu tuta-syistä ja se mietityttää/huolettaa, niin kyse on vaihdevuosista. Eihän sua nyt muuten työttömäksi jääminen voi huolettaa! Jessus.
Kun asiallista tietoa vaihdevuosista löytyy riittävästi, asia normalisoituu eikä tuollaisia asiattomuuksia toivottavasti tarvitse enää kenenkään kuunnella.
Juuri tällä viikolla kuulin. LÄÄKÄRILTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Tai kun KAIKKI laitetaan vaihdevuosien piikkiin. On reuman takia kipuja, niin johtuu vaihdevuosista. Saati kun on tiedossa että työt loppuu tuta-syistä ja se mietityttää/huolettaa, niin kyse on vaihdevuosista. Eihän sua nyt muuten työttömäksi jääminen voi huolettaa! Jessus.
Kun asiallista tietoa vaihdevuosista löytyy riittävästi, asia normalisoituu eikä tuollaisia asiattomuuksia toivottavasti tarvitse enää kenenkään kuunnella.
Juuri tällä viikolla kuulin. LÄÄKÄRILTÄ.
Laittaisin palautetta ja vaatisi ajan osaavalle lääkärille, joka tunnistaa reuman ja työn merkityksen ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Hassua. Just tällä viikolla mietin tätä aihetta. Mietin, että miksi on tärkeää medikalisoida luonnollinen prosessi ihmisen elonkierrossa? Onko se oikeasti tarpeellista hoitaa niitä oireita, vai onko se miesten miellyttämistä ja lääkeyhtiöiden voitontavoittelua varten taas? Onko mahdollista selviytyä vaihdevuosista ilman mitään, vai onko pakko alistua hormonihoidoille, vagisanvoiteille ynnä muille lääketeollisuuden tuotteille?
Olisiko mahdollista, että lukisit joskus, mitä aiheesta on kirjoitettu? Kyllä niissä artikkeleissa sanotaan, että kaikille ei tule mitään oireita ja niillekin, joille tulee, oireet ovat erilaisia ja eri tasoisia. Osalle vaan tulee niin pahoja oireita, että työssäkäynti ja muu normaali elämä ei onnistu ilman hoitoa.
Ei ärsytä, enkä edes huomannut vaihdevuosijuttuja ennenkuin alkoi vaivata unettomuus, jatkuvat tulvamenkat, hikoilu ja nivelkivut. Silloin alkoi aihe kiinnostaa ja onneksi tietoa löytyy helposti.
Vierailija kirjoitti:
Hassua. Just tällä viikolla mietin tätä aihetta. Mietin, että miksi on tärkeää medikalisoida luonnollinen prosessi ihmisen elonkierrossa? Onko se oikeasti tarpeellista hoitaa niitä oireita, vai onko se miesten miellyttämistä ja lääkeyhtiöiden voitontavoittelua varten taas? Onko mahdollista selviytyä vaihdevuosista ilman mitään, vai onko pakko alistua hormonihoidoille, vagisanvoiteille ynnä muille lääketeollisuuden tuotteille?
Kuule asia on juuri päinvastoin.
Mieslääkärit eivät tiedä mitään vaihdevuosista, eivätkä tajua edes epäillä niitä naisten oireiden syynä.
Toisekseen hormonihoitoa on vaikea saada! Naisen täytyy vielä nykyäänkin taistella itselleen se resepti. Siksi aiheesta puhutaan, että naiset itse tajuaisivat, että joku oire johtuukin vaihdevuosista, eikä vaikkapa ole puhjennut reuma.
Jos tämä aihe kovasti ärsyttää, niin kyseessä taitaa olla denialismi ja se, että omaa ikääntymistä on vaikea hyväksyä. Tai sitten se, että on saanut vaihdevuosista psyykkiset oireet, nimittäin osalla vaihdevuosoire on se, että kaikki alkaa ärsyttää.
T. En aio koskaan lopettaa hormonikorvaushoitoa, vaikka moni lääkäri yrittää saada minut lopettamaan. Ilman niitä olisin todella sairas. Haluan mieluummin voida hyvin ja nauttia elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä jutussa itse naisoletettu lääkäri selitti hauskasti että nelikymppinen nainen tuntee itsensä kolmekymppiseksi eikä suostu uskomaan olevansa nyt vanha. Että kyllä sinä nyt vaan olet vanha kun täytät 40v, lääkäri painotti. Avasin jutun kun otsikko antoi ymmärtää että tulee jotain uutta tietoa. Se olikin lääkärin omia mielipiteitä.
Olen 75 v ja vasta 5 vuotta olen tuntenut itseni vanhaksi. Hienoa on, että voi elää just niinkuin haluaa ja ilman menkkoja ja ilman ehkäisyä. Uskomatonta, jos lääkäri pitää 4-kymppistä vanhana. Keväällä kävin gynellä ja sanoi, että onneksi et vielä ole mikään vanhus😅
No ei pitänyt vanhana. Ihan väärin luettu koko juttu! Lääkäri tarkoitti jutussa, että monen nelikymppisen elämä on vielä yhtä menevää kuin kolmekymppisellä, mutta esivaihdevuosien oireet voivat laittaa kapuloita rattaisiin ja tämä olisi hyvä tiedostaa ihan oman terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi. Esimerkiksi se estrogeenin vähenemisen aiheuttama heräily ja univaje voi johtaa sydänoireisiin. Runsastuneet kuukautiset voi aiheuttaa varastorautojen hupenemisen. Väsymyksen taustalla voi olla myös uniapnea, jonka riski myöskin lisääntyy vaihtareissa. Lääkäri myös vihjasi, että jos tuntuu, ettei jaksa, niin suorittamista kannattaa vähentää. Ihan tervettä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin.
Minulla epäiltiin reumaa ja jouduin tutkimuksiin. Sovinistinen mieslääkäri ei tunnistanut vaihdevuosioireita. Ei ollut reumaa ja viisas vanhempi naisgyne kirjoitti hormonihoidon ja paranin kertaheitolla.
Vierailija kirjoitti:
Osa +35-40 v on edelleen ihan pihalla näistä asioista. Minusta on hyvä, että puhutaan.
No mä olin pihalla näistä asioista vielä viisikymppisenäkin. Ihmettelin, että ne on vaan jotain mummojen puheita, kun itsellä ei ollut mitään ja tunsin itseni yhtä hyvävointiseksi kuin nuorempana.
53-vuotiaana lähti yöunet ja sain kuumia aaltoja, joten varasin ajan lääkärille, aloitin hormonikorvaushoidon. Hyvät unet palasivat ja kuumat aallot hävisivät. Siitä huolimatta tunnen nyt 55-vuotiaana itseni voimattomaksi ja kaikesta palautuminen kestää ihan järkyttävän kauan. Ns. virallisesti minulle ei kai ole ollut menopaussia, kun viimeisistä menkoista ei ole vielä vuottakaan. Ajatus ei kulje enkä saa mitään aikaan ja mietin, onko loppuelämä yhtä kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa naisista selviää näistäkin vuosista ilman draamaa, mutta siitä ei vaan puhuta. Menisi pohja uskonnolta, nainen on uhri.
Sä taidat olla vahvasti in denial. Lisäksi kuulostat naisvihaajalta, joka ei tajua olevansa naisvihaaja.
Mutta sinulla on oikeus olla hakematta apua vaivoihini. Sinulla ei ole kuitenkaan oikeutta kieltää sitä oikeutta ja hoitoa muilta naisilta.
Ei häiritse,asioista ei puhuttu julkisesti on aika.Puhutaan nyt kunnolla asiat halki.
Ne jutut on tavallaan huijausta. Ei mitään estrogeeniä voi syödä jos menkat on säännölliset. Ite sain estrogeenin näin noin 45 vuotiaana ja oli turha kokeilu. Sain kuulemma vielä pienimmän mahdollisen annoksen sitä.
Menkat siis säännöllusr kierto n 28 päivää ja kuulemma lääke oli mieto estrogeeni sellaisille joilla vielä menkat. En pystynyt syömään,iho ei muuttunut nuorekkaammaksi tosin siinä ei ole mitään vikaa. Tuli vain päänsärky,tärinät,oksetti, unettomuus. Jouduin lopettamaan ihan alussa kun tärisin enkä saanut nukuttua ei voinut mennä ihmisten ilmoille.
Yhtään mihinkään kiireisen elämän stressiin ei auttanut! Luulin että olosta tulee rento eikä mikään enään häiritse. Luin että sivuoireet menevät ajan kanssa pois mutta oireena oli myös hiustenlähtö enkä saanut nukuttua niin en voinut odottaa.
Voin paremmin ilman estrogeenia.menkat tulee kuten ennenkin ja vaihdevuosioireita kuten itkuisuus ennen menkkoja hoidan liikunnalla. Itkuisuus tulee tosin vain päivää ennen menkkoja että yrittää vain sinnitellä. Estrogeeniä kokeilen taas joskus uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne jutut on tavallaan huijausta. Ei mitään estrogeeniä voi syödä jos menkat on säännölliset. Ite sain estrogeenin näin noin 45 vuotiaana ja oli turha kokeilu. Sain kuulemma vielä pienimmän mahdollisen annoksen sitä.
Menkat siis säännöllusr kierto n 28 päivää ja kuulemma lääke oli mieto estrogeeni sellaisille joilla vielä menkat. En pystynyt syömään,iho ei muuttunut nuorekkaammaksi tosin siinä ei ole mitään vikaa. Tuli vain päänsärky,tärinät,oksetti, unettomuus. Jouduin lopettamaan ihan alussa kun tärisin enkä saanut nukuttua ei voinut mennä ihmisten ilmoille.
Yhtään mihinkään kiireisen elämän stressiin ei auttanut! Luulin että olosta tulee rento eikä mikään enään häiritse. Luin että sivuoireet menevät ajan kanssa pois mutta oireena oli myös hiustenlähtö enkä saanut nukuttua niin en voinut odottaa.
Voin paremmin ilman estrogeenia.menkat tulee kuten ennenkin ja vaihdevuosioireita kuten itku
Mitä oireita sinulla oikein oli, ei tullut jutustasi esiin? En ole esim. kuullut, että itku olisi kovinkaan tyypillinen vaihdevuosioire.
Ei kuulosta vaihdevuosioireilta. Toisekseen vaihdevuosissa estrogeenia ei nyjkään olenkaan syödä, vaan annostellaan ihon kautta esim geelillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin.
Minulla epäiltiin reumaa ja jouduin tutkimuksiin. Sovinistinen mieslääkäri ei tunnistanut vaihdevuosioireita. Ei ollut reumaa ja viisas vanhempi naisgyne kirjoitti hormonihoidon ja paranin kertaheitolla.
Mulle taas nuori mieslääkäri punastellen ja vaivaantuneena mumisi, että toiset ovat vaan herkempiä, kun kerroin oireideni selvästi pahenevan ennen kuukautisia. Ja vaihdevuosiepäilyihini kuittasi, ettei vielä sinun ikäiselläsi. Olin täyttämässä 43v. Tuli vaan olo, ettei tiennyt aiheesta mitään ja siksi väisti kysymykseni.
Miksi terveyskeskuksissa ei ole gynekologeja? Miksi naisia, jotka hakeutuu lääkäriin "naisten vaivoista" ei ohjata edes naislääkäreille? Voisin kuvitella, että naislääkärit olisivat aiheesta enemmän perillä ihan jo siksi, että ovat naisia ja asia koskettaa heitä itseäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Voin paremmin ilman estrogeenia.menkat tulee kuten ennenkin ja vaihdevuosioireita kuten itku
Whaaat?
Hormonikorvaushoitoa ei määrätä "kiireisen elämänstressiin".
Kuulostaa että olet syönyt jotain mielialalääkettä ja sekoitat sen nyt estrogeenin. Se saattoi olla joku masennuslääke. Onko sinulla pakkaus vielä jäljellä
Hyvä,kun puhutaan.
Joillain joku pelko asiaan. Tai sitten pitää alkaa julistaa,että olo on "seksikkäämpi kuin ikinä".
Ok.
Ei ole oma kokemus.
Naisten vaivoja muutenkin niin vähätelty. Lisäksi vaihdevuodet voivat alkaa jo kolmikymppisenä. Tai ennenkin.
(Se vähän kyrsii kun joku 55 valittaa,että "nyt jo alkoi")..
Ja jotkut pääsee helpommalla kuin toiset.
Itse puhun mielelläni,koska en koe,että minun pitäisi jotenkin miellyttää tai olla "seksikäs" miesten silmissä enää.
Jos joku ei halua aiheesta keskustella niin ei tarvitse.
Mielestäni siitä ei ole liikaa keskusteltu.