Minut irtisanottiin ja palkkoja ei maksettu, mitä teen?
Olin hoitajana eräässä vanhusten hoitokodissa (yksityinen hoivakoti) ja työsuhteeni päätettiin. En ollut vielä vakinaisessa työsuhteessa, mutta sellainen luvattiin. Palkkaakaan en ole saanut ja lisiä puuttui.
Soitin tehyyn, superiin ja sairaanhoitajaliittoon, mutta kukaan ei luvannut auttaa, kun en ole niiden jäsen. Olen ytk:n jäsen, mutta eivät kuulemma auta sielläkään. Olisi pitänyt olla lakipalvelu.
Mitä ten? Jos ei muualta saa palkkoja, voiko ne hakea kotivakuutuksesta tms?
Kommentit (33)
Työsuojelupiiristä mulle hoitivat palkkasaatavat. Ylitöistä ei saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Liiton mainos. Trollí. 0/5
Mutta valitettavasti tosi elämässä noin voi käydä, monelle käynytkin.
Onkohan tämä joku Tehyn mainostusprovo?
Ei ole maksettu palkkaa, mutta silti lisätkin puuttuvat?
Oletko ollut 0-tuntisopimuksella? Palkattomalla harjoittelujaksolla? Onko dokumenttia, että olet ollut siellä töissä?
Oliko kyseessä koeajalla tehty purku? JOS sinulla on ollut työsopimus, niin luepas siitä, onko mainintaa palkanmaksusta työsuhteen päättyessä?
Työelämän asioihin perehtynyt asianajaja. Jos uskot että asia on selvä, eli on kirjallinensopimus ja voit osoittaa, että palkkaa ei ole maksettu niin privaatti asianajaja. Itse jouduin tähän tilanteeseen joku vuosi sitten. Kalliiksi tuli työnantajalle. Laki on yksiselitteinen. On hyvä lakimies, jota voin suositella, konsultaatio oli minulle silloin ilmainen. Kulutkin oli asialliset varsinkin kun työnantaja joutui ne maksamaan korkoineen. Koko ajalta jolloin palkka on myöhässä sinulle juoksee korko saamattoman palkan pääomasta.
Työsuojeluviranomaisilta saat saman avun kuin liitosta ja ilmaiseksi. Katsoppa Avista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuli yllätyksenä että jos et kuulu liittoon, et saa niiden palveluja? Kysy palkkaturvasta.
Mitä hyötyä liitosta on kun palkan saa joka tapauksessa palkkaturvan kautta?
Liiton kautta saa myös muita korvauksia oikeudesta. Monesti jopa triplana sen palkan. Liitto yleensä myös takaa sen, että ne palkat tulevat alun perinkin ajallaan.
Oletko Ap niin tollo, että et ensin hoksaa kysyä asiaa palkanlaskijoilta?
AVI:n työsuojelusta saat apua. Muista se, että Palkkaturvaan pitää laittaa hakemus 3 kuukauden kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Työsuojelupiiristä mulle hoitivat palkkasaatavat. Ylitöistä ei saa mitään.
Tietenkin saa ylitöistä, jos voi todistaa, että on tehnyt niitä. Työsuojelu löytyy AVI:sta.
Kuinka kauan työsuhteen päättymisestä on kulunut? Työsopimuksessa saattaa olla maininta että loppupalkka maksetaan seuraavana normaalina palkanmaksupäivänä. Se tarkoittaa sitä että voit pahimmassa tapauksessa joutua odottamaan palkkaa melkein kuukauden ja ylitöitä ja lisiä yli kuukauden jos ne maksetaan kuukauden jälkikäteen. Sinuna ottaisin yhteyden yrityksen palkanlaskentaan ja kysyisin milloin palkka maksetaan ennenkuin alkaisin lakimiestä metsästämään. Heidänkin ensimmäinen kysymys on että mitä yrityksessä vastattiin kun kysyit palkasta.
Ota yhteyttä palkkaturvaan. Sen kautta voit hakea maksamattomat palkat
Vierailija kirjoitti:
Työsuojeluviranomaisilta saat saman avun kuin liitosta ja ilmaiseksi. Katsoppa Avista.
Juuri näin. Aina on saanut tuolta avun
Liiton mainos. Trollí. 0/5