Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmien värin periytyminen ei menekään kuten koulussa opetettiin

Vierailija
22.11.2024 |

Tiesittekö? Silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, eikä ne perinteiset kaavat mitä koulussa käytiin läpi pidäkään paikkansa, siis että esimerkiksi kaksi sinisilmäistä ei voisi saada vihreä- tai ruskeasilmäistä lasta. Totuus on kuitenkin se ettei silmienväri periydykään näin yksinkertaisesti.

Kommentit (254)

Vierailija
201/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmista toisella siniset silmät, toisella harmaat silmät, meillä lapsilla on kolmella vihreät silmät ja yhdellä siniset silmät. Eikö vihreä kuitenkin ole harvinaisin silmien väri?

///

On. Sitä on maailmassa noin 2 prosenttia. Luin, että nimenomaan islantilaisilla.

Ehkä se oli kuitenkin, että irlantilaisilla.

Molempien vanhempien suku tulee Karjalasta, juuria myös Keski-Aasiassa. Yhtään ruskeasilmäis

////

Eli sinussa voi siis olla ruotsalaista perimää, koska ruotsalaiset nimenomaan hyökkäsivät Venäjälle. 

Ruotsalaisten takia joillakin venäläisillä voi olla eurooppalaista ulkonäköä.

Brittein saarilla on eniten punahiuksisia sekä vaaleaihoisia.

Vierailija
202/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista miten täällä on kaikkia värejä muka samassa suvussa.

Vaikeaa uskoa, koska oma suku on kokonaan sininen - vihreä - harmaasilmäistä.

Ei yhtään ainoaa ruskeasilmäistä.

Missä te ruskeasilmäiset  oikein asutte?

Ruskea on dominoiva silmien väri joten ei tarvita kuin yksi sukulainen, jolla sellaiset on laittaakseen puntit tasan sini- ja vihreäsilmäisten kanssa. Minulla on kaksi sinisilmäistä isovanhempaa, yksi vihreäsilmäinen ja yksi ruskeasilmäinen ja sisarusteni ja serkkujeni seassa on silmien värejä mustanruskeasta vaaleanharmaaseen. Omani ovat vihreänharmaat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni on todella tumma iholtaan vaikka molemmat olemme pitkän linjan suomalaisia. Genetiikka jänn

////

Sehän on äärimmäisen jännää.

Omassa suvussani on harvinaisen paljon punatukkaisia sekä vaaleammalla että tummemmalla punatukkaisuusvariantilla.

Iho on heillä vaalea ja palaa helposti auringossa.

Punatukkainen tätini meni lääketieteelliseen testiin ja hänen geeninsä menivätkin länteen.

Joten Isojaon arkistojen sekä sukututkimuksen mukaan hänen geeninsä menevät Ruotsiin ja sieltä muualle Eurooppaan 

Ihan loogisestihan tänä etenee.

Genetiikka on jännää.

Vierailija
204/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa teettää geenitestit jos silmienvärin periytyminen ei näytä noudattaneen normaalikaavaa eli kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen eikä isovanhemmissa ole tiedossa ruskeasilmäisiä. Aina jos sini- ja ruskeasilmäinen saa lapsen lapsi on joko sini- tai ruskeasilmäinen. Harvemmin kovin tummapiirteisen ja ruskeasilmäisen vanhemman lapsista tulee sinisilmäisiä. Geenitestit on nykyään helppo tilata netistä. Muutenkin geenitestit ovat mielenkiintoisia, siinä saa kauempaa tietoa omasta suvusta eli mistä minä koostun. 

Nyt alkaa menna vainoharhaisuuden puolelle.

Vierailija
205/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, peruskoulussa ja lukiossa opetellaan paljon sellaista, joka ei pidä oikeassa elämässä paikansa. Sinällään harmi, koska lukioita arvotetaan yleissivistävänä, niin miksi se opettaa vielä monet asiat väärin? En tosin ymmärrä tätä peruskoulussakaan. 

Biologia ja erityisesti periytymisen mekanismit on niin monimutkaisia, että kun niitä koulussa opetetaan niin on pakko vetää mutkia suoriksi oppilaiden ymmärryksen takaamiseksi ja tässä sitten syntyy olettamuksia, jotka eivät aivan pidä paikkansa koska totuus on paljon monimutkaisempi. On silti parempi opiskella edes se suurin piirtein oikein oleva totuus, kuin ei mitään, koska jos ei hakeudu jatko-opintoihin alalle jossa asiat vielä selvenevät (=monimutkaistuvat entisestään) niin noita juttuja ei moni aikuisena sen enempää mieti ja osa unohtuukin nopeasti.

- biologi

Vierailija
206/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälläni oli niin siniset silmät etten ole elämäni kuuna päivänä nähnyt. Erittäin epätavallinen väri Suomessa tai ehkä koko maailmassa.

Ks. värikuva Elizabeth Taylorin silmistä.

Äidilläni vihreät, mutta suvussani on hyvin paljon punatukkaisia vihreillä silmillä äidin puolelta.

Veljelleni periytyvät vihreät silmät.

Minulla on ollut huonoin tuuri.

Ei mitään muuta väriä kuin harmaat. Eivät vivahda edes siniseen, saati vihreään.

Minua ikään kuin rangaistiin.

Karman laki.

Venäjän viimeisellä tsaarilla, Nikolai toisella kerrotaan olleen poikkeuksellisen siniset silmät. Ihmiset, jotka tapasivat hänet, eivät unohtaneet niitä.

Vierailija
207/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.

Voe poika/tyttökulta kun moni palstailija on käynyt peruskoulunsa jo ennen 2000-lukua.. ja silloin se oli totuus.

Vierailija
208/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty geenitestit. 60% suomalainen 40%skandinaavi.Sukua tutkittu pitkästi. Ruotsista tullut 1600-luvulla ja osa suomessa samoilta ajoilta. Joku mutka tuli latviasta ja skotlannista. 

Lasten silmien värit hazel ja sininen. Omat hazel, miehen siniset. Miehen koko suvussa kaikilla siniset. Isällä siniset, äidillä ja veljellä ruskeat, toisella veljellä siniset.

Löytyy mustatukkaista vaaleansinisillä tai ruskeilla silmillä yhdestä ruotsista tulevasta sukuhaarasta. Suomen puolen sukuhaarassa pitkiä vaaleita.

Vierailija
209/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ruskeasilmäinen, veljeni samoin, isäni sini- ja minä vihreäsilmäinen. Ikää tullut lisää ja minut on siis passia ym. hakiessa todettu vihreäksi lapsuudessa. Nyt aikuisena minulla on todellakin sekasikiö:) silmät. Ruskea, sinen ja vihreä ovat ne pohjavärit. Ruskean silmän omaavia löytyy suvustamme enemmänkin ja ne on ruskeat. Iän karttuessa esim. minulla se pohjaväri on varmaan edelleenkin se vihreä, mutta tuntuu että minulla on sekamelska silmät:)

Vierailija
210/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede on olevinaan niin erehtymätöntä ja kaikkitietävää. Nöyrtyisivät myöntämään rajallisuutensa.

Vierailija
211/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni oli niin siniset silmät etten ole elämäni kuuna päivänä nähnyt. Erittäin epätavallinen väri Suomessa tai ehkä koko maailmassa.

Ks. värikuva Elizabeth Taylorin silmistä.

Äidilläni vihreät, mutta suvussani on hyvin paljon punatukkaisia vihreillä silmillä äidin puolelta.

Veljelleni periytyvät vihreät silmät.

Minulla on ollut huonoin tuuri.

Ei mitään muuta väriä kuin harmaat. Eivät vivahda edes siniseen, saati vihreään.

Minua ikään kuin rangaistiin.

Karman laki.

Venäjän viimeisellä tsaarilla, Nikolai toisella kerrotaan olleen poikkeuksellisen siniset silmät. Ihmiset, jotka tapasivat hänet, eivät unohtane

//

Leninillä ja Stalinilla on eurooppalaisia juuria.

Minun isälläni ei ole ainoatakaan esivanhempaa Venäjältä.

Itse asiassa venäläisillä hallitsijoills on näitä juuria Euroopasta. Se voi olla syynä, että jotkut suomalaiset pärjäävät edes jotenkin venäläisten kanssa.

Minä en pärjää. En voi mitenkään ymmärtää niitä.

Nikolai ja ja hänen perheensä olivat ihan eurooppalaisten näköisiä.

Vierailija
212/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin vanhemmat oli sinisilmäisiä molemmat. Äiti on vihreäsilmäinen kuten minäkin. 

Meillä menee suvussa vihreösilmäisyys. Puolisolla ovat niin tumman siniharmaat silmät, että häntä luullaan ruskeasilmäiseksi ja minulla vihreät. Lapsilla molemmilla vaaleansiniset silmät.

Vierailija
213/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.

Olipa sitten edistynyt koulu. Meille opetettiin vielä vuonna 2006, että sinisilmäiset tai vihreäsilmäiset ei voi saada keskenään ruskeasilmäisiä lapsia.

Tai teillä vain osaamaton ope. Meille tuo opetettiin 90- luvun tuoreemmalla puoliskolla.

Vierailija
214/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten se sitten on? Voiko kaksi sinisilmäistä vanhempaa saada ruskeasilmäisen lapsen? Minun 80-luvun tiedoilla ei.

Kyllä voi, mutta todennäköisyys on niin pieni että on parempi vain oppikirjassa kertoa, että ruskeasilmäisiä ei tuosta synny, koska kyseessä olisi harvinainen poikkeus. Sinisilmäisyys on peittyvä ominaisuus, eli kummallakin vanhemmalla on kaksi sinisilmäisyyden aiheuttavaa geeniä. Lapsella voi kuitenkin tapahtua mutaatio joka saakin aikaan ruskeasilmäisyyden ja silloin sinisilmäistä lasta ei voi syntyä. Geenit ovat kuitenkin edelleen ne, mitkä vanhemmilta on saatu. Lisäksi on mahdollista, että joku toinen geeni vaikuttaa sinisilmäisyysgeeniin ja seurauksena syntyy jokin muu väri, kuin sininen. Silmien värin periytyminen on kuitenkin hyvin monen geenin toiminnan tulos.

-biologi

Vierailija
215/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tehty geenitestit. 60% suomalainen 40%skandinaavi.Sukua tutkittu pitkästi. Ruotsista tullut 1600-luvulla ja osa suomessa samoilta ajoilta. Joku mutka tuli latviasta ja skotlannista. 

Lasten silmien värit hazel ja sininen. Omat hazel, miehen siniset. Miehen koko suvussa kaikilla siniset. Isällä siniset, äidillä ja veljellä ruskeat, toisella veljellä siniset.

Löytyy mustatukkaista vaaleansinisillä tai ruskeilla silmillä yhdestä ruotsista tulevasta sukuhaarasta. Suomen puolen sukuhaarassa pitkiä vaaleita.

Jospa käyttäisit sanaa pähkinänruskea. Suomen kielestä löytyy kyllä sanoja kuvaamaan erilaisia värejä.

Vierailija
216/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, peruskoulussa ja lukiossa opetellaan paljon sellaista, joka ei pidä oikeassa elämässä paikansa. Sinällään harmi, koska lukioita arvotetaan yleissivistävänä, niin miksi se opettaa vielä monet asiat väärin? En tosin ymmärrä tätä peruskoulussakaan. 

Biologia ja erityisesti periytymisen mekanismit on niin monimutkaisia, että kun niitä koulussa opetetaan niin on pakko vetää mutkia suoriksi oppilaiden ymmärryksen takaamiseksi ja tässä sitten syntyy olettamuksia, jotka eivät aivan pidä paikkansa koska totuus on paljon monimutkaisempi. On silti parempi opiskella edes se suurin piirtein oikein oleva totuus, kuin ei mitään, koska jos ei hakeudu jatko-opintoihin alalle jossa asiat vielä selvenevät (=monimutkaistuvat entisestään) niin noita juttuja ei moni aikuisena sen enempää mieti ja osa unohtuukin nopeasti.

- biologi

Vielä kun veriryhmien periytyminen selitettäisiin edes jollain tavalla. 

Vierailija
217/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka surkeat opettajat teillä on ollut? Kyllä minulle ainakin on opetettu jo yläasteella ja lukiossa toistamiseen, että ei ne nyt ihan näin oikeasti mene ja että oppikirjoja varten asioita on yksinkertaistettava.

Vierailija
218/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa sitten edistynyt koulu. Meille opetettiin vielä vuonna 2006, että sinisilmäiset tai vihreäsilmäiset ei voi saada keskenään ruskeasilmäisiä lapsia.

Opetettiin myös että ruskeasilmäisyys on hallitseva ominaisuus ja sinisilmäisyys väistyvä. Silti vaikka omista vanhemmistani toinen on ruskea- ja toinen sinisilmäinen niin itse olen sinisilmäinen ja siskoni vihreäsilmäinen. Siskon lapsista kaikki jo sitten sinisilmäisiä kuten omanikin. Ruskeasilmäisyys siis katosi.

Joten koulussa opetataan kaikenlaista joka ei ihan pidä paikkaansa.

Ihan samoin kävi meillä. Minun äidilläni oli ruskeat silmät (peri isältään), minulla siniset (perin isältäni)), kellään jälkeläisellämme, ei omilla lapsillamme eikä lapsenlapsillame ole ruskeita silmiä. Se katosi.

Isoisäni veljien kaikilla jälkeläisillä on ruskeat silmät.

Vierailija
219/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni uskoo tieteellisen väitteen, että vain lähinnä islantilaisilla on vihreät silmät?

Eikös kelteillä pitänyt olla punaiset hiukset ja vihreät silmät? Joidenkin tarujen mukaan ainakin. Tai irlantilaisi

////

Olen kyllä tietoinen, että Irlannissa on punatukkaisia ihmisiä. Onko enemmän kuin Suomessa? En tiedä.

Yllättävää kyllä, eniten punatukkaisia on Venäjä

/////

Varmasti koska siellä on niin paljon ihmisiä.

Varmaan myös Amerikassa, koska sinne muutti Irlannista niin paljon ihmisiä.

Englannista löytyy mitä luultavimmin myös punatukkaisia, samoin Skotlannista. Tällainen käsitys minulla on aina ollut.

Kun prinssi Harry syntyi, hänen isänsä puuskahti lapsen nähdessään: "Voi, se on poika! "Sitä ei sanottu ihailevalla äänensävyllä. "Ja sillä on punainen tukka." Diana oli kuullut lääkäriltä lapsen sukupuolen, mutta salasi sen  mieheltään. Hän pelkäsi miehensä reaktiota, sillä Charles toivoi, että toinen lapsi olisi tyttö,

Vierailija
220/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkaan nuo periytymiskaavat eivät päde, meilläkin isä oli tosi tummatukkainen ja äiti ruskeaverikkö, molemmat sinisilmäisiä ja mitäpä tuli lapsista 6 kpl? Kaikki ollaan blondeja ja 2 vihreät silmät, muilla siniset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän