Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pariskuntien mökkireissu. Saunaan miestenvuoro ja naistenvuoro vai pariskunnat vuorollaan?

Vierailija
21.11.2024 |

Me tehdään välillä ystäväpariskuntien kanssa mökkireissuja, jotka kestää pe-su tai vaikka 3 pvää uudenvuoden tai juhannuksen viettoa. Se vähän vaihtelee ketä pariskuntia on mukana, yleensä 4-5, mutta kaikki ollaan tuttuja ja ystäviä keskenämme. Minua vain rassaa se, että rakastan mökkeilyssä eniten saunomista, etenkin puusaunaa järven rannalla, ja kun meillä kotona ei ole saunaa, niin saunaan pääsee muutenkin harvoin. Muut haluaisi tehdä niin, että on miesten saunavuoro, joka kestää sellaiset kuusi tuntia. Ja sitten on naisten saunavuoro, joka kestää puoli tuntia, eikä muut naiset saunaan edes halua, kun haluavat laittaa ruokaa, pelata seurapelejä, ettei hiukset kastu jne. Eli minä joutuisin menemään yksin ja saisin saunomiseen aikaa 30 min pukeutumisineen. Naisten vuoro on ennen miehiä, koska miehillä ei saa tulla kiire saunasta pois. Eikä ne koskaan tule muutenkaan niin pian kuin piti. Eli minulle yksin pikasauna 30 min ja heti tuon ajan loputtua miehet jo rynnii saunalle. Ärsyttää! Sanokaa mikä teistä olisi oikea käytäntö tähän? Miksi ei voisi olla joka pariskunnalle tunnin saunavuoroa, etten joutuisi aina olemaan se yksinäinen? Ja saisin edes joskus edes tunnin. 

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todettu helpoimmaksi yhteinen sauna. Lämmitetään sauna ja sen jälkeen kukin saa mennä millon haluaa ja olla niin kauan kuin haluaa. Jos puusauna kaikilla yhteisvastuu huolehtia tulipesän ylläpidosta. Käytännössä todettu turhan monimutkaseks vuorojako. Ja ite saavalita käyttääkö uikkareita (toistaseks kaikki käyttäny) vai onko alasti.

Niin ja saunalla on iso terassi, niin käytännössä kaikki tulee siihen hengaileen, sauno tai ei. Meidänkin porukka on alunperin miehen opiskeluaikasista tutuista muodostunut, mutta naiset on otettu tasaveroisiksi osallisiksi ryhmään. Ja kaikki saa puhua mistä haluaa ja miten haluaa. Iältä olemme neljänkympin molemmin puolin.

Vierailija
82/95 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista vaihtoehdoista kokemuksia. Jonkun tuttavapariskunnan kanssa saunottu yhdessä. Toisen kanssa pariskunnittain ja joskus ollut sukupuolen mukaan vuorot. Kun vakiporukalla kokoonnuttu, niin sukupuolet ovat vuorotelleet kummat menee ensin saunaan. Riippumatta kummat menee, niin kummallekin sukupuolelle annettu järkevästi aikaa. Saunomisesta kuten muustakaan ei ole tullut mitään ongelmaa, kun kyseessä ollut fiksuja aikuisia ihmisiä. Hyvässä sovussa hoituneet niin sauna, kokkaaminen kuin siivoaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä siis miehen kaverin vanhempien mökki, jossa ilmeisesti mennään enemmistön mukaan. Olet siellä vieraana, kuten miehesikin. Joko sanot isännälle reippaasti että haluat saunoa pidempään tai sitten et mene saunaan. 

Se, että muiden mökkisaunalla odotetaan yksilöllistä, järjestettyä elämystä ja vielä seuranpitoa ei taida tapahtua. Saunomista mökkelyissä eniten rakastavan saunattomuus ei taida oikeuttaa mihinkään erityiskohteluun.  Vuokraa sauna ja sinne seuraa tai osta oma. Jestas. 

Vierailija
84/95 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä siis miehen kaverin vanhempien mökki, jossa ilmeisesti mennään enemmistön mukaan. Olet siellä vieraana, kuten miehesikin. Joko sanot isännälle reippaasti että haluat saunoa pidempään tai sitten et mene saunaan. 

Se, että muiden mökkisaunalla odotetaan yksilöllistä, järjestettyä elämystä ja vielä seuranpitoa ei taida tapahtua. Saunomista mökkelyissä eniten rakastavan saunattomuus ei taida oikeuttaa mihinkään erityiskohteluun.  Vuokraa sauna ja sinne seuraa tai osta oma. Jestas. 

Kyllä yhteisessä ajanvietossa huomioidaan kaikki osallistujat. Vaikka naisista vain yksi haluaisi saunoa, hänen annetaan saunoa ilman sekuntikelloa. Ja vaikka miehet tykkäävät saunoa, niin ei nyt sentään kuutta tuntia jos tarkoitus on viettää aikaa porukalla.

Vierailija
85/95 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijät keskenään niin pääsevät juomaan sitä kaljaa jos ei peräti Kossuakin!

Vierailija
86/95 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niiden muiden miesten vaimot ei halua saunoa niin tekö kävisitte ensin pariskuntana ja sitten muut miehet yksitellen peräjälkeen?

Helpompaa sanoa että tarvitsen enemmän kuin 30 min. Saat sinäkin toiveita esittää, ihan samanlailla kuin miehetkin. Voit myös sanoa ukkokullalesi että voisi tulla saunaan sinun kanssasi ja jatkaa sitten äijien kesken jos vielä intoa riittää.

Vierailija
87/95 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu hankalalta tuommoinen mökkeily. Miksette tee asioita kaikki yhdessä vaan osa porukasta häviää puoleksi illaksi saunaan?

Tämähän tässä on se ydinkysymys mikä minuakin asiassa häiritsee. Muut haluavat näin. En tiedä syytä. Ap

Jos olisin sinä, minä jättäisin mökkireissun väliin. Omalle kumppanille voisin kertoa todellisen syyn, mutta muille voisin sanoa vaikka, että tuli samaan aikaan kutsu vanhan ystävän luo. Koska kyseessä eivät ole omat kaverisi, lienee melko yhdentekevää, hengaatteko yhdessä. Mies voisi omasta puolestani mennä saunomaan, ja itse keksisin itselleni jonkun ihanan koti-illan (lempileffa, lempisuklaata) tai sitten kutsuisin omia kavereitani kylään. En itse kokisi niin tärkeänä miehen kavereiden kumppaneiden kanssa hengailua, joten minulle olisi ihan ok jäädä pois.

Vierailija
88/95 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todettu helpoimmaksi yhteinen sauna. Lämmitetään sauna ja sen jälkeen kukin saa mennä millon haluaa ja olla niin kauan kuin haluaa. Jos puusauna kaikilla yhteisvastuu huolehtia tulipesän ylläpidosta. Käytännössä todettu turhan monimutkaseks vuorojako. Ja ite saavalita käyttääkö uikkareita (toistaseks kaikki käyttäny) vai onko alasti.

Niin ja saunalla on iso terassi, niin käytännössä kaikki tulee siihen hengaileen, sauno tai ei. Meidänkin porukka on alunperin miehen opiskeluaikasista tutuista muodostunut, mutta naiset on otettu tasaveroisiksi osallisiksi ryhmään. Ja kaikki saa puhua mistä haluaa ja miten haluaa. Iältä olemme neljänkympin molemmin puolin.

Sama homma, saunalla on ihan hyvän kokoinen terassi ja terassin vieressä vielä lepotuoleja. Välillä saunotaan sekaisin niin, että osa on saunassa ja osa järvessä, kun lauteille ei mahdu kaikki kerralla, välillä sitten niin että miehet erikseen ja naiset erikseen. Ne jotka eivät sauno viettävät aikaa terassilla/pihalla. Siihen minäkin useimmiten jään ennen muita saunavuorolaisia, koska en viihdy kovin kuumassa saunassa.

Vierailija
89/95 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa illanistujaiset orgioiksi niin olette kaikki alasti ja sekasaunominen ei ole ongelma.

Vierailija
90/95 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko ne oikeasti ovelle hoputtamaan, jos menee yli puoli tuntia? Jos ei, niin sauno vaan rauhassa. Jos tulevat, niin sano että tulet kohta ja sitten saunot rauhassa. Ei ne muista kuitenkaan heti uudestaan tulla hoputtelemaan, jos vielä mökillä juopottelevat. 

Vierailija
91/95 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tunnin yhdistämällä sinun ja miehesi vuoron, eli voitte saunoa pariakuntana ja miehesi jatkaa siitä sitten. Vähän törppö mies sinulla jos jättää sinut yksin tuollain.

Toisaalta olette muiden mökillä, jos et maksa siellä olemisesta niin mökkiläisten säännöillä mennään. Ei mökin omistajan velvollisuus ole sinun saunatarpeita täyttää. Voit ostaa tai vuorkata oman.

Olen miesvaltaisella alalla töissä ja tiimieventit tuppaa olemaan samanalaisia, naiset saunaan 30 min ja miehet koko illan. Olen lakannut käymästä niissä koska ei kiinnostele. 

Vierailija
92/95 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on paljon porukkaa, niin miesten ja naisten vuorot on selkein jako. Mutta todellakin naisten vuoro kestää pidempään kuin puoli tuntia.

Sille annetaan edes se puoli tuntia ihan armosta. Eli koska olen ainoa nainen, joka haluaa sinne saunaan ylipäätään eli se naistenvuoro on minun privaattivuoro. Miehet taas saunovat aina sen kuusi tuntia, koska tykkäävät ja koska, niin no, kukapa heitä estäisi. Sille minun privaattivuorolle taas ei haluta antaa enempää aikaa, koska miehillä on kiire saunaan. Ap

Tässä taas viikon typerin aloitus, keksimällä keksitty. Jos olisi vakavissaan tehty, niin aloittajan ymmärrykselle helpoin vastaus; jokainen nenee saunaan silloin kun huvittaa, toiselta nimeltään sekasauna. Mitä väliä sillä on onko miehet ja naiset sekaisin kun joka tapauksessa naidaan pitkin poikin, kuten normaali tänä päivänä on.

Vierailija
93/95 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ongelma ole vain se puoli tuntia vaan se, että joudun aina olemaan se ainoa yksinäinen, joka yksin lähtee kesken kaiken yhteisen kivan ajanvieton viettämään aikaa yksin saunalle. Se on jotenkin outoa. Muu porukka jatkaa ja minä katoan. Ap

Sinähän tässä sitten se ongelma olet, ei kenenkään muun velvollisuus ole saunoa koska sinä haluat. 

Vierailija
94/95 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se saunominen siellä mökillä on noin vaikeaa,niin kävisin sitten pikaisesti, laittaisin hiukset ja meikkiä ja tilaisin taksin ja ehtisi sitä baarissa käymään sillä välin kun miehet ovat siellä saunassa. 

Vierailija
95/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä nyt on muotoutunut tuommoiseksi touhuksi, kun kukaan ei sano mitään.

Meillä myös pääosin miehet saunoo. Sitten on pari pirkkoa, jotka kerran reissun aikana haluaa saunaan. Saunovat limittäin miesten kanssa. Välillä hengataan yhdessä, pelataan ja syödään ja taas saunovat.

Viime reissulla ekaa kertaa mulle iski saunafiilis. Heti järjesty omasaunavuoro, jos sitten vielä hotsittas. Eli viimeisenä, kiitos.

Yli puolen yön meni, mutta sain olla itekseni. Oli kunnon löylyt, pulikoin ja nautin jääkylmää olutta. Tuli myös siivottua saunatilat ja pukuhuone. Vähän innostuin. Pari tuntia siinä meni.

Meillä on tää porukka valikoitunut ravintola- ja ruokakauppojen henkilökunnasta, entisiä työkavereita kaikki. Ruokaa tehdään yhdessä ja mahdollisimman paljon etukäteen. Pari miestä tykkää isännöidä ja muut hyyryläisinä nautitaan.

Olen syrjäänvetäytyvä, hiljaisin porukasta. Aina saanut oman tilani ja aikani, kunhan avaan suuni. "Iliman muuta" kuuluu vastaus ja jotain ehdotuksia.. näin tehdään! Ymmärrystä on riittänyt reilu 15 vuoden ajan.

Jos sanoisivat hankalaksi tai joutuisin edes pelkäämään semmoista, niin en lähtis mukaan. En mä riippakivi halua olla "vaatimuksieni" kanssa, kun edes älyttömiä pyydä.