Pariskuntien mökkireissu. Saunaan miestenvuoro ja naistenvuoro vai pariskunnat vuorollaan?
Me tehdään välillä ystäväpariskuntien kanssa mökkireissuja, jotka kestää pe-su tai vaikka 3 pvää uudenvuoden tai juhannuksen viettoa. Se vähän vaihtelee ketä pariskuntia on mukana, yleensä 4-5, mutta kaikki ollaan tuttuja ja ystäviä keskenämme. Minua vain rassaa se, että rakastan mökkeilyssä eniten saunomista, etenkin puusaunaa järven rannalla, ja kun meillä kotona ei ole saunaa, niin saunaan pääsee muutenkin harvoin. Muut haluaisi tehdä niin, että on miesten saunavuoro, joka kestää sellaiset kuusi tuntia. Ja sitten on naisten saunavuoro, joka kestää puoli tuntia, eikä muut naiset saunaan edes halua, kun haluavat laittaa ruokaa, pelata seurapelejä, ettei hiukset kastu jne. Eli minä joutuisin menemään yksin ja saisin saunomiseen aikaa 30 min pukeutumisineen. Naisten vuoro on ennen miehiä, koska miehillä ei saa tulla kiire saunasta pois. Eikä ne koskaan tule muutenkaan niin pian kuin piti. Eli minulle yksin pikasauna 30 min ja heti tuon ajan loputtua miehet jo rynnii saunalle. Ärsyttää! Sanokaa mikä teistä olisi oikea käytäntö tähän? Miksi ei voisi olla joka pariskunnalle tunnin saunavuoroa, etten joutuisi aina olemaan se yksinäinen? Ja saisin edes joskus edes tunnin.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene jo päivällä sinne saunaan. Silloin kun miehet ei halua.
Voisin niinkin tehdä. Mutta sitten olisin taas se yksin yksinäinen, kun ensin lähden yksin rantasaunalle lämmittämään sitä ja olen siellä sytyttämässä saunan pesää, lisäämässä puita jne, ja sitten saunon siihen päälle yksin. Niin jään paitsi kaikesta siitä yhteisestä mitä muut tekevät yhdessä silloin, syövät, viettävät kivaa aikaa. Ap
Miksi sinun miehesi tekisi sinulle tuommoista? Olette menneet yhdessä sinne mökille. Onko hän mieluummin siellä kaveriensa ja heidän vaimojen kanssa ja jättää sinut ihan yksin?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu hankalalta tuommoinen mökkeily. Miksette tee asioita kaikki yhdessä vaan osa porukasta häviää puoleksi illaksi saunaan?
Tämähän tässä on se ydinkysymys mikä minuakin asiassa häiritsee. Muut haluavat näin. En tiedä syytä. Ap
Miten tästäkin voi saada niin ison ongelman? En tajua. Hanki oma mökki ja sauna kun se on sulle elämää suurempi asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaadi se tunti ainakin.
Saanhan minä tunnin, jos vaatimalla vaadin. Ja samalla hankalan ja ikävän ihmisen maineen, jolle valitetaan suoraan että miks oot tollanen ja miks oot nyt noin hankala. Se ei tunnu kivalta, kun tarkoitus on kuitenkin viettää mukavaa aikaa yhdessä. Ap
Laita sauna aiemmin lämpimäksi! Jos miehet haluaa saunaan esim. kuudelta, ala lämmittää saunaa neljältä. Sitten vain ilmoitat, että sun saunavuoro on viidestä kuuteen.
Luin lisää kommentteja ja lisään tähän, että kait nyt voit pyytä jonkun kaveriksi saunaa sytyttämään? Ja voithan aloittaa saunomisen miehesi kanssa, joka sitten jatkaa miesten vuoroon, kun sinä lähdet?
Jotenkin nyt kuulostaa tosi vaikeaksi tehdyltä. Ehkä siksi, että itse mielelläni saunottelisin yksikseni...
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa joka ihmettelee, miten kukaan voi saunoa noin kauan? Itse jaksan hädin tuskin 5 minuuttia istua saunassa ja sitten on jo niin kuuma, etten voi mennä uudestaan vaikka vilvoittelisin välillä. Samoin kaikki tietämäni ihmiset piipahtavat saunassa + suihkussa noin vartissa.
Jos saisin vapaasti saunoa saunoisin helposti kolme tuntia. Tietenkään en istuisi löylyssä tuota kaikkea aikaa vaan välillä istuisin saunan terassilla ja laiturilla jäähyllä, ihailemassa maisemia, kuuntelemassa hiljaisuutta, uisin vähän, nauttisin oluen, takaisin löylyyn, jossa on kyllä mukava makoilla puolikin tuntia, sitten taas jäähylle jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ollaan tässä mökkeilemässä Suomessa jossain rantamökillä? Ja tapana on, että naiset eivät koskaan käy saunassa tai järvessä/meressä pulahtamassa JA hiusten täytyy olla aina viimeisen päälle laitettuja.
Ohhoh, nyt liikutaan hienoissa piireissä, jos olette kaikki suomalaisia.
Suomessa rantamökillä, ystäväpariskunnan toisen osapuolen vanhempien mökki. Ei ne muut naiset ole hienohelmoja vaan mukavuudenhaluisia. Eivätkä juuri tykkää saunomisesta. Kesällä käyvät päivällä uimassa ilman saunaa. Syksyllä ja talvella ja kevällä ei. Ap
Ja nämä sitten määrittelevät säännöt kaikille ja niistä ei voida edes keskustella. Sulla on ankeita kavereita ja sun mies ei kyllä ole ajatellut asiaa sinun kannaltasi. Juttele sen miehesi kanssa ja jos ei ymmärrä, jäät ensi kerralla kotiin.
Mitä tapahtuu, jos jäät saunaan sen puolituntisesi jälkeenkin?
Kertomasi perusteella sinulla voisi olla mukavampaa yksin saunanlämmityksessä kuin tuollaisen porukan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa joka ihmettelee, miten kukaan voi saunoa noin kauan? Itse jaksan hädin tuskin 5 minuuttia istua saunassa ja sitten on jo niin kuuma, etten voi mennä uudestaan vaikka vilvoittelisin välillä. Samoin kaikki tietämäni ihmiset piipahtavat saunassa + suihkussa noin vartissa.
Jos saisin vapaasti saunoa saunoisin helposti kolme tuntia. Tietenkään en istuisi löylyssä tuota kaikkea aikaa vaan välillä istuisin saunan terassilla ja laiturilla jäähyllä, ihailemassa maisemia, kuuntelemassa hiljaisuutta, uisin vähän, nauttisin oluen, takaisin löylyyn, jossa on kyllä mukava makoilla puolikin tuntia, sitten taas jäähylle jne. Ap
Talvellakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin niinkin tehdä. Mutta sitten olisin taas se yksin yksinäinen, kun ensin lähden yksin rantasaunalle lämmittämään sitä ja olen siellä sytyttämässä saunan pesää, lisäämässä puita jne, ja sitten saunon siihen päälle yksin. Niin jään paitsi kaikesta siitä yhteisestä mitä muut tekevät yhdessä silloin, syövät, viettävät kivaa aikaa. Ap
Miksi sinun miehesi tekisi sinulle tuommoista? Olette menneet yhdessä sinne mökille. Onko hän mieluummin siellä kaveriensa ja heidän vaimojen kanssa ja jättää sinut ihan yksin?
Tausta tässä on se, että nämä miehet oli alunperin keskenään se kaveriporukka. Ja me tyttöystävät ja vaimot ollaan niitä porukkaan mukaan liittyneitä. Nuo miehet harrasti näitä mökkireissuja jo ennen kuin tapasi ketään meistä naisista, silloin jo saunoivat koko illan ja puoli yötä. On heidän perinne. Nyt kun kaikilla on joko avovaimo tai vaimo, jotka viihtyy hyvin yhdessä ja kaikki pidämme toisistamme, niin mökkireissut on haluttu muuttaa pariskuntien yhteiseksi ajanvietoksi, kaikki siis haluaa näin. Mutta tuo noiden miesten saunaperinne on jäänyt elämään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa oikein hyvältä. Näin minäkin saunon. Miksi et seuraavalla mökkireissulla tekisi näin? Selvästi tuossa porukassa muut eivät ole tätä sinulle petaamassa ja järjestämässä, joten toimi kylmän rauhallisesti itse. Tuskin ne äijät sinua sieltä väkisin pois kantavat, vaan hyväksyvät sen että muutkin haluavat saunoa kuten he itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonon saunominen tehty vaikeaksi. Mutta niinhän kaikessa käy jos on naisia paikalla.
Miehethän ne tässä hankalia ja nihkeitä ovat. Saavat itse saunoa tuntitolkulla mutta nainen saa vain puoli tuntia.
Miehet laskevat, että jokaisella on puolen tunnin saunavuoro, heidän vuoronsa ovat vaan peräkkäin ja ystävällisesti jakavat ne keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvellakin?
Kyllä talvella sama, mutta talvella jää se uinti tuosta pois. Jäähyllä on mukava istua talvellakin pitkään kunhan ei tuule, on kunnon tossut jalassa, istuu lämpimän alusen päällä ja ollut sitä ennen pitkään löylyssä. Ap
Tyhmiä miehiä jos eivät tajua, että tuo ei ole kohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tausta tässä on se, että nämä miehet oli alunperin keskenään se kaveriporukka. Ja me tyttöystävät ja vaimot ollaan niitä porukkaan m
Eikö kenelläkään ole lapsia ja eikö kukaan ole eronnut? Nämä tuppaavat muuttamaan aika lailla kaveriporukoiden keskinäisiä kemioita.
Erilaiset kasvatustavat ja annas olla, kun Make jättää Pirkon ja kainalossa onkin nippanappa täysi-ikäinen pirtsakka Pamela.
Sovinistisakkia nuo miehet. Jäisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa itsellesi rantamökki silloin tällöin, niin saat nauttia tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ollaan tässä mökkeilemässä Suomessa jossain rantamökillä? Ja tapana on, että naiset eivät koskaan käy saunassa tai järvessä/meressä pulahtamassa JA hiusten täytyy olla aina viimeisen päälle laitettuja.
Ohhoh, nyt liikutaan hienoissa piireissä, jos olette kaikki suomalaisia.
Suomessa rantamökillä, ystäväpariskunnan toisen osapuolen vanhempien mökki. Ei ne muut naiset ole hienohelmoja vaan mukavuudenhaluisia. Eivätkä juuri tykkää saunomisesta. Kesällä käyvät päivällä uimassa ilman saunaa. Syksyllä ja talvella ja kevällä ei. Ap
Ja nämä sitten määrittelevät säännöt kaikille ja niistä ei voida edes keskustella. Sulla on ankeita kavereita ja sun mies ei kyllä ole ajatellut asiaa sinun kannaltasi. Juttele sen miehesi kanssa ja jos ei ymmärrä, jäät ensi kerralla kotiin.
On totta, että mieheni ei ole hoitanut asiaa kannaltani hyvin. Kyllä hän ymmärtää miten asian koen, mutta ne hänen kaverit jyrää hänet. Enkä halua jäädä pois, tykkään niistä mökkireissuista ja niillä on kivaa, menen mielelläni. Ne muut naiset on oikeasti mukavia ja ystäviäni (vaikka eivät tykkääkään saunoa). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tausta tässä on se, että nämä miehet oli alunperin keskenään se kaveriporukka. Ja me tyttöystävät ja vaimot ollaan niitä porukkaan m
Mitä jos miehet pitäisivät jatkossa ne pitkän kaavan saunaillat keskenään ja pariskuntien mökkireissuilla saunottaisiin vähän maltillisemmin? Tai sitten sekasauna uikkareilla tai ilman. Tai sitten jäät kotiin. Minä en ainakaan jaksaisi tuollaista, että kaikilla muilla on kivaa mutta minulla ei saa olla.
Et voi olla tosissasi. Että ihan oikeasti joku ehdottaisi, että toiselle riittää saunavuoroksi puoli tuntia, itselle kuusi? Ja jos ei sovi, alkavat haukkumaan? Miksi ihmeessä mökkeilet tuollaisessa seurassa?
Älä nyt viitsi ihan lapanen olla. Saunot niin kauan kun haluat, joko yksin tai miesporukassa.