Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveimmät raudanpuutteen oireenne?

Vierailija
21.11.2024 |

Itsellä hg sairauden takia alimmillaan 85, ja olo on jotain ihan käsittämätöntä. Tuntuu, että maailma loppuu tänään.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle gyne määräsi minipillerit sillä olettamalla että runsas vuoto vähenisi. Kävi juuri päinvastoin, vuotoa tulikin viikon välein ja mikää side ei tuntunut riittävän. Jätin pillerit ja kuukautiset normalisoitui.

Syön rautalisää ja ferritiinit on nyt hieman noussut, mutta alle 30 vieläkin.

Runsaat vuodotkin pitäisi tasoittua kun ferritiinit saatu kuntoon.

Vierailija
42/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on selkeet oireet, lähete verikokeisiin, mutta rauta-arvoja eikä edes hemoglobinia tarkastettu. Edelleen voivotellaan, että ei tiedä mikähän sua vaivaa. Mä oon niin loppu tähän olotilaan, en jaksa ees käsiä nostaa :((

Miten ootte saanu avun? 

Raudan varastoarvot ja hemoglobiini pitää tutkia verikokeella. Tilaa vaikka itse aika laboratoriosta ja maksa iyse tai pyydä lähete terveyskeskuslääkäriltä. Kiireesti.

Julkiselta ainakin tuntuu niin saatanan vaikealta saada lähete edes perusverenkuvaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamauttava väsymys. Vaati hirveää sinnittelyä pysyä yli 2h hereillä putkeen. Tuntui ettei saa happea. Sydän muljahteli. Kantapäihin ja käsiin tuli haavaumia. Autolla ajo ei enää onnistunut. Aivosumu, muisti- ja ymmärrysongelmat.

Vierailija
44/63 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse paranin anemiasta rautainfuusiolla, mutta joudun jatkamaan edelleen Sideral Forten ottamista säännöllisesti, kunnes pääsen kohdunpoistoon. Kohtu oli syynä anemiaan.

Ero entiseen on kuin yöllä ja päivällä! Ferritiini 7 hyppäsi 130. Tunnen olevani elossa! Pois ovat jääneet seuraavat kamalat oireet:

- Levottomat jalat

- Henki pihisi jo tavallisessa kävelemisessä

- Hidas kävelynopeus, koska keho ei pääse kovempaa

- Jatkuva migreeni

- Huonontunut näkökyky

- 24/7 lihassäryt ympäri kehoa mihin ei auta mikään liikunta, hieronta tai lepo

- Nivelkivut

- Sydän ei meinaa tulla rinnasta ulos huimauksen kera, jos kiipeän 10 porrasta ylös

- Masennus, näköalattomuus, toivottomuus, huono itsetunto

- Jumalaton väsymys, joka ei lähde pois vaikka nukkuisi 20h putkeen

- Ien ongelmat

- Kaaottinen koti, koska en jaksanut siivota, en edes robotti-imurin avulla

- Ei tarvitse käyttää kertakäyttöasioita enää, koska pystyn tiskaamaan normaalisti

- Kaiken liikunnan välttely, muiden lämmitellessä kehoa minä olen siinä vaiheessa jo kuolemassa sydänkohtaukseen ja hapen puutteeseen ja maitohapoilla oleviin lihaksiin

- Liikuntasuoritteessa, esim. portaat ylös, polte tulee jalkoihin kuten kuuluukin, eikä niin, että koko kroppa on tulessa

- Huonot kynnet ja hiukset

- Nukkumisvaikeudet, jatkuva heräily (myös ilman levottomia jalkoja)

- Jatkuva tarve syödä makeaa

- Ruokahaluttomuus

- Apatia

- Karseat kuukautiset (edelleen paha muttei niin paha)

- Jatkuva hikoilu pienestäkin rasitteesta esim. imuroinnin jälkeen olen likomärkä päällysvaatteita myöten kuin jos olisin ollut salilla rehkimässä 2h

- Jalkojen jatkuva kipu, joka haittaa esim. seisomista paikoillaan pitkään (aina pakko istua)

- Jatkuva palelu niin, että 23C huoneessa minulla on nukkuessa oltava 3 talvipeittoa päällekkäin

Vierailija
45/63 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihominen. 10 kiloa ilmestyi kuin tyhjästä.

Vierailija
46/63 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse paranin anemiasta rautainfuusiolla, mutta joudun jatkamaan edelleen Sideral Forten ottamista säännöllisesti, kunnes pääsen kohdunpoistoon. Kohtu oli syynä anemiaan.

Ero entiseen on kuin yöllä ja päivällä! Ferritiini 7 hyppäsi 130. Tunnen olevani elossa! Pois ovat jääneet seuraavat kamalat oireet:

- Levottomat jalat

- Jatkuva migreeni

- Huonontunut näkökyky

- Nivelkivut

- Sydän ei meinaa tulla rinnasta ulos huimauksen kera, jos kiipeän 10 porrasta ylös

- Ien ongelmat

- Kaaottinen koti, koska en jaksanut siivota, en edes robotti-imurin avulla

- Ei ta

Miten saitte lääkäriltä apua? Minun oireita ei uskota. Ne on aika samat kuin sinulla. Esim kipuja pidetään "psyykkisinä", jopa kipulääkäri.

Vierailija
47/63 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Levottomat jalat

- Jatkuva migreeni

- Huonontunut näkökyky

- Nivelkivut

- Ien ongelmat

- Kaaottinen koti, koska en jaksanut s

Suosittelen lämmöllä Terveystalon anemiaan erikoistunutta lääkäriä Linda Mahkosta (Helsinki).

Minulla on ehkä ollut "tuuria" mukana myös siinä, että geneettisten riskien takia ainoastaan kierukka sopii. Kehoni ei kuitenkaan kestä sitä, vaan 3 vuoden aikana kierukka tuli 2 kertaa ulos itsekseen. Vuosin kierukan kanssa kuin käytännössä koko ajan, rauta-arvot tipahtivat 6:lla sen takia, ja IBS:n takia ainoastaan Sideral Forte sopii, mutta niin kauan kuin vuodan, siitä ei ole mitään hyötyä.

Siksi minut pistettiin rautainfuusioon ja sen jälkeen kohdunpoistojonoon. Leikkaus on ensi vuonna.

Eli vaikka hoidettiin hyvin, piti silti kärsiä 3 vuotta ennen kuin kaikki oli testattu ja todettiin, että muuta ei nyt voida.

Vierailija
48/63 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalon sivuilla (ja varmaan muidenkin yksityisten sivuilla) voi hakea lääkäreitä ongelman perusteella. Tässä ovat kaikki Suomessa anemiaan erikoistuneet Terveystalon lääkärit:

https://www.terveystalo.com/fi/palvelut/anemia

Vierailija
49/63 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut puhua. En kyllä jaksanut mitään muutakaan. Makasin sängyssä, mutta en saanut unta, tai vaikka olisin nukkunut, niin olo oli tasan samanlainen kuin nukkumaan mennessä. Aivan kuin olisi joutunut raahaamaan monenkymmenen kilon säkkiä mukanaan. 

Vierailija
50/63 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi epämiellyttävimpiä oireita on korvien humina. 

Vierailija
51/63 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hemoglobiini oli alhaisimmillaan 62. Muistan, miten kävin silloin edellisenä päivänä kuntosalilla ja ihmettelin, kun ei oikein kulje. Sitten lääkäri soitti verikokeiden tuloksista ja kysyi, että mikä on vointi. Sanoin, että ei mitään erityistä. No, hän määräsi minut suoraan rautainfuusioon samana päivänä. Olen vasta jälkikäteen tajunnut, että tuo lukema on vaarallisen alhainen. Onneksi sain apua silloin.

Vierailija
52/63 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys. Olin nukahtaa rattiin kun ajoin aamulla töihin 10 tunnin yöunien jälkeen. Tämä joka aamu. Välillä itkun kun olin niin väsynyt. 

Aivosumu, tuntui että aivot on jähmeää liimaa. Rytmihäiriöt pelästyttivät aina kun tulivat. Hiustenlähtö oli järkyttävää, pelotti harjata hiuksia.

ferritiini oli tuolloin 5

Vierailija
53/63 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sen verran satsata itseensä, että käy mittauttamassa arvot yksityisellä labrassa. Joidenkin apteekkienkin yhteydessä on sairaanhoitaja ja verinäytteenottoa. Se maksaa muutaman kympin, mutta ainakin saa tulokset kouraan.

Vierailija
54/63 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alimmillaan rauta alle100 ja ferritiini jotain 5. Aloin ihmetellä, kun liikunta ei oikein sujunut ja portaissa hengästytti ja syke nousi. Oudot jalkakivut, jalat kipeytyivät lyhyestäkin kävelystä, katosivat noin viikon kuluessa rautakuurin aloittamisesta. Ajatus ei oikein kulkenut, mutta ei se kulje kyllä vieläkään. Muuten elin aivan normaalia elämää enkä tajunnut olevani aneeminen.

Vierailija
55/63 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tk ei mittaa, niin Fimlab ja Puhti.fi (paketit) on edullisimpia.

Yksityislääkärin kautta pääsee infuusioon, jos julkinen ei hoida. Raudanpuute-ryhmä Facebookissa on myös hyvä tiedonlähde.

Vierailija
56/63 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fimlabin kautta ferritiini ja perusverenkuva vain vähän päälle 30€. Muistakaa mennä verikokeisiin vain terveenä. (Tulehdus nostaa virheellisesti ferritiiniä) 

Vierailija
57/63 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut mitään oireita, alhainen hg yllätti täysin. 

Vierailija
58/63 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin melkein koko ajan, välillä onnistuin jopa ajamaan fillarilla silmät auki, mutta tuntui että nukun silti. Muutaman päivän tehokas rautakuuri, niin johan oli eri ääni kellossa.

Vierailija
59/63 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova vitutus tuli kun lähti puolikas vaihtolavallinen romurautaa muuton yhteydessä.  Olisi nyt ollut kumminkin käyttöä täälläkin,  mutta onneksi lähellä romuraudan myyjä.

Vierailija
60/63 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiustenlähtö, ajoittainen sydämen tykytys ja heikot lihakset.

tänkö takia kaikki vassarit on nykyään kaljuja kun ne ei syö lihaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi