Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveimmät raudanpuutteen oireenne?

Vierailija
21.11.2024 |

Itsellä hg sairauden takia alimmillaan 85, ja olo on jotain ihan käsittämätöntä. Tuntuu, että maailma loppuu tänään.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on selkeet oireet, lähete verikokeisiin, mutta rauta-arvoja eikä edes hemoglobinia tarkastettu. Edelleen voivotellaan, että ei tiedä mikähän sua vaivaa. Mä oon niin loppu tähän olotilaan, en jaksa ees käsiä nostaa :((

Miten ootte saanu avun? 

Maksamakkarasta, maksalaatikosta, maksapihveistä, veriletusta ja veripaltusta.

Apu tulee ferritiini-infuusiosta ja jos ei auta vielä, punasolutankkauksesta terveyskeskuksessa.

Vierailija
22/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiustenlähtö, niin että oli kaljuja kohtia. Ferritiini 11.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosissakin naisille voidaan laittaa kierukka joka poistaa tulvamaiset menkat. Mulle käynyt. Älä kärsi turhaan

Vierailija
24/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiini on muistaakseni 127 eli ilmeisesti ihan hyvä, mutta ferritiini 20. Levottomat jalat vaivaa välillä päivisin, mutta enimmäkseen öisin. Joskus ne on niin sietämättömiä, että meinaa järki lähteä ja sitten en saa nukuttuakaan. Hiukset lähtee ja nyt iho alkanut kuivumaan ja huulet rohtuu. Lihakset on koko ajan kireenä. Venyttely tai urheilu auttaa ihan hetken verran, mutta jos urheilee liikaa, niin sitten lihakset jo väsyykin ja ne ei palaudu siitä. Väsymystä varmaan juu on ja aivosumuakin: sanon yhtä, teen toista, vaikka tarkoitin kolmatta ;) Töissä pärjään, mutta vapaa-ajalla en sitten jaksa enää tehdä mitään. Ferritiinin alenemaan syynä runsaat kuukautiset, joiden syynä veritulppalääke. Julkisella puolella kehotettiin syömään rautaa, vaikka kerroin että kuukautiset vuotaa kirkasta verta jo sen desilitran verran. Seuraavaksi yksityiselle, mutta pahoin pelkään etteivät he sielläkään suostu mun verenohennuslääkitystä säätämään ja kaiken järjen mukaan se olisi saatava kohilleen tai muuten vuodan sen rautainfuusionkin läpi.

Vierailija
25/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että kylmä on ihan koko ajan. Siis jopa kesällä, kun oli 30+ lämmintä niin minua palelsi ja piti käyttää villasukkia. Myös valkosolutaso on laskenut tasaisesti vuoden verran ja ne ovat laskeneet jo alle viitearvojen, joten mietityttää että onko mulla kohta mitään verisuonissa.

Vierailija
26/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki aiemmissa viesteissä mainitut oireet. Itseäni haittaa eniten jatkuva huimaus, seiniä pitkin kuljen. Hemoglobiini alhaalla sairauden takia, kuten moni muukin veriarvo. Kaksi rautainfuusiota syksyn aikana, eilen sain punasoluja ja paljon muuta, päivän hemoglobiiniarvo oli silti 82. 

Vierailija
27/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LOL! No ei kannata hommata sellaista. Mikä teitä vaivaa. Imette karkkeja ja eineksiä, niin ei ihme että on aivot huonossa kunnossa.

Mun raudanpuute johtui raskaudesta. Rautalisä aiheutti niin pahat vatsakivut, etten voinut käyttää sitä. Toinen rautalisä taas aiheutti infernaaliset ilmavaivat.

Onneksi toista lasta odottaessani löysin sopivan rautalisän.

Vierailija
28/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisvaltainen väsymys, ei voi suunnitella tekevänsä yhtään mitään, kun ei sitten kuitenkaan pysty. Ajatukset pätkii. Sydän muljahtelee ja on lisälyöntejä, erittäin epämukavaa. Huono unenlaatu vaikka määrällisesti riittävästi nukkuisikin.

Hemppa oli alimmillaan jossain 90 tienoilla, ferritiini alle 12. Rautalisällä sain nostettua hempan päälle sataseen. Sitten laitettiin hormonikierukka...voiJeesuksenVittu etten paremmin sano! Sen piti tilkitä verenhukkaa, hillitä runsaat menkat. Siis piti. Sen asentamisen jälkeen ei ole ollut yhtään vuodotonta viikkoa. Ferritiinikontrolli kahden viikon päästä. Ei hyvältä vaikuta... Ja nuo rautalisät on kaikki ihan hirveitä, vatsa ollut sekaisin elokuusta alkaen, ja olen kokeillut kuutta eri valmistetta.

Syön maksaa ja veriruokia, lihaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja. Maidot ja kahvit erikseen rautapitoisista aterioista. Ei elämästä selviä hengissä.

Vierailija
29/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tekemässä traktoriin perälevyä ja loppui raudat, olin hermona että mistä siihen hätään löytyy.  Piti sitten 60km päästä lähteä romulasta lisää hakemaan.

Vierailija
30/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosissakin naisille voidaan laittaa kierukka joka poistaa tulvamaiset menkat. Mulle käynyt. Älä kärsi turhaan

Ei poista kaikilta. Minä olen nyt vuotanut kolme kuukautta putkeen.

Vierailija
31/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on selkeet oireet, lähete verikokeisiin, mutta rauta-arvoja eikä edes hemoglobinia tarkastettu. Edelleen voivotellaan, että ei tiedä mikähän sua vaivaa. Mä oon niin loppu tähän olotilaan, en jaksa ees käsiä nostaa :((

Miten ootte saanu avun? 

Raudan varastoarvot ja hemoglobiini pitää tutkia verikokeella. Tilaa vaikka itse aika laboratoriosta ja maksa iyse tai pyydä lähete terveyskeskuslääkäriltä. Kiireesti.

Niinhän ne pitäis tutkia, olis varmaan pitäny jo aikaa sitte. Mutta jotenki aina ohitetaan sanomalla, että "Ei se siitä voi johtua". Oon siinä iässä, ettei menkkoja enää oo. Mutta ei kaikkee voi kuitata vaihdevuosiin vetoamalla. 

Vierailija
32/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hemoglobiini 99. Ei väsyttänyt, mutta sydän löi välillä oudosti, en tajunnut yhteyttä. Työterveyslääkärin kävin muun syyn takia, niin anemia kävi ilmi, ja alkoi massiivinen tutkinta, että kiitos vaan terveydenhuollolle. Kolonoskopia, gastroskopia, mammografia, sydänfilmi, ultra, magneettikuva. Itse tiesin, että syynä lienee se, että en syö lihaa. Kasvissyöjä saa kyllä rautaa, mutta se ei imeydy. Puolen vuoden rautakuuri palautti hemoglobiinin 136:een. 

Vierailija
33/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette hankkiudu vaikka Viroon infuusioon?

Vierailija
34/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei poista kaikilta. Minä olen nyt vuotanut kolme kuukautta putkeen.

Mulle e-pillerit aiheuttivat jatkuvan tiputtelun. Eli on tosiaan tuurista kiinni, jäävätkö kuukautiset pois hormoneilla vai eivät.

Vierailija
35/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nyt se infuusio onkin oikotie onneen.. 

Vierailija
36/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitäisi olla lähete.

Vierailija
37/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuuluu sarjaan naisten vaivoja joista lääkärit ei piittaa.

Vierailija
38/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasheikkous ja lihasväsymys on pahinta. Ja että se ei parane treenaamalla, vaan siitä tulee entistä pahempi väsymys ja kiputilat. Ja lisäksi ihon, silmien, limakalvojen ja hiusten kuivuus. 

Ferritiini on mulla ollut 12 vuotta alle 20, eli ekan lapsen synnytyksen jälkeen alkoi ja apua tilanteeseen ei ole. Rautalisää ei oma vatsa kestä. 

Vierailija
39/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuuluu sarjaan naisten vaivoja joista lääkärit ei piittaa.

Niinpä. Ei etenkään mieslääkärit piittaa. Niille tuntuu olevan jopa uhka, että naiset sais ferritiinin nostettua ja piristyttyä. Niiden mielestä on kai parempi että naiset ois vain koko elämänsä masennusdiagnoosilla syöden masennuslääkkeitä eivätkä sais mitään aikaan. 

Vierailija
40/63 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy varmaan asennoitua niin että loppuelämä menee työkyvyttömänä kun yhteiskunta ei piittaa mun huonoista rauta-arvoista ja jaksamisesta. Rauta-arvot ei vaan nouse. Edestä hiukset lähteny lähes kokonaan, aina suihkussa jää tuppo hiuksia käteen.

Kaverilta löytyi lopulta vastaavien oireiden taustalta kohdunrungon syöpä. En nyt sano, että sulla olisi juuri se, mutta tuollaisten oireiden taustalla saattaa olla jotakin, jota ei vain osata epäillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme