Hesarissa juttu naisesta, joka sai sydäninfarktin 41-vuotiaana
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009784207.html
Jutussa kerrotaan, että sydäninfarktille altistavia riskitekijöitä oli jutun henkilöllä ainakin kolme: korkea verenpaine, korkea kolesteroli ja alakouluiässä puhjennut ykköstyypin diabetes.
Ykköstyypin diabetes ei ole estettävissä elintavoilla, mutta verenpaineeseen ja kolestroliin voi niillä ainakin jossain määrin vaikuttaa. Juttua lukiessa ja kuvia katsoessa tulee väkisin mieleen, kuinka tärkeää ja ja taloudellisestikin yhteiskunnan kannalta kannattavaa olisi, että ihmisille tarjottaisiin tukea elintapojen muuttamiseen. Ammattilaisten vetämiä kursseja, joissa käytäisiin ravitsemusasioita kaikessa rauhassa läpi ja opeteltaisiin terveellisten ruokien valmistamista, kannustettaisiin liikkumaan ja kokeiltaisiin kannustavassa ympäristössä ja ilman paineita erilaisia urheilulajeja.
Infarktin hoito ja sen aiheuttamat sairauspoissaolot maksavat niin paljon, että rahat ennaltaestävään - ja ihmisten elämänlaatua huimasti lisäävään - toimintaan säästyisivät helposti sillä, että edes viidennes infarkteista saataisiin ehkäistyä.
Kommentit (17)
ei tulisi haukkua ihmisiä tai arvostella heitä omien ennakkoluulojen tai pelkän kiusaamisen halun vuoksi.
Minä olin aikuisiässä aika pitkään lihava. Kunnes löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitys kohdalleen ja aloin laihtua. Sitten lihoin taas, todettiin anemia. Vaivan syy korjattiin ja aloin laihtua. Ennen kilpirauhasen hoitoa en jasanut liikkua, koska tuli rytmihäiriöitä, anemian aikana en jaksanut liikkua, koska en jaksanut tehdä mitään. Osa painostani oli myös ihan nestrvotusta. Oli ihmeellistä nähdä miten vaikka joku raudanpuutteen korjaaminen alkoi korjata sitten myös painoa. Luojan kiitos, minulla on olut hyvät lääkärit, jotka ovat tajunneet tutkia asioita kunnolla.
Voi ne lukemattomat i d i ootit, jotka tulivat kertomaan minulle, että söin väärin ja tarvitsen oppia oikeaoppisen ruokavlaion suhteen ja puoskaroimaan minua, voi kun tuollaisesta toiminnasta tehtäisiin rikos.
Koskaan, ei koskaan pidä esittää omia oletuksiaan toisesta ihmisestä ellei ole tutkinut ihmistä kunnolla ja selvittänyt syitä. Jos niiden jälkeen on ilmeistä, että joku ei osaa syödä kunnolla vaikka tietäisi miten se tehdään, niin saakon hän ohjausta siihen.
oikeasti: jos ihmiset haluaa terveiksi ja laihtumaan, niin pitäisi selvittää syyt lihomisen taustalla. Alentamalla tarvittavaa energimäärää toki voi liahtua, mutta mitään järkeä siinä ei ole, ellei tunnisteta taustalla olevia syitä ja pureuduta niihin.
Uniapnea on yleistä nykyään myös. Mistähän johtuu? Kaikki eivät ole ylipainoisiakaan.
No diabetes altistaa varsinkin naiset sydänongelmille vaikka hoitaisikin itseään. Mun sydän alkoi temppuilla siinä 15 sairastamisvuoden jälkeen(ei onneksi vielä mitään vakavaa) Eipä sille 1 tyypille mitään voi ja niinkuin mainitsin niin diabetes jo yksistään altistaa sydänsairauksille ja tämän lisäksi myös aivoinfarkteille ja verenkiertohäiriöille. Diabetes lisää riskiä todella moneen tautiin ja niin se vain on.
Suurimmasta pudottajasta tuttu Bob Harper sai sydärin 52-vuotiaana, onneksi selvisi. Mitenhän hänen olisi pitäny elää eri tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Suurimmasta pudottajasta tuttu Bob Harper sai sydärin 52-vuotiaana, onneksi selvisi. Mitenhän hänen olisi pitäny elää eri tavalla?
No hänhän nimenomaan alkoi elää eri tavalla sydäristä pelästyneenä, eli lopetti lihan syönnin ja siirtyi lähes täysin vegaaniksi. Eivät fitness-ammattilaiset välttämättä kovin terveellisesti elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hänhän nimenomaan alkoi elää eri tavalla sydäristä pelästyneenä, eli lopetti lihan syönnin ja siirtyi lähes täysin vegaaniksi. Eivät fitness-ammattilaiset välttämättä kovin terveellisesti elä.
Mies oli äärimmäisen tikissä eikä huonoilla elintavoilla voi olla tuollaista kuntoa. Tavallisen sekaruokavalion vaihtaminen vegaaniseksi ei edistä terveyttä millään muotoa, mutta ymmärrän Bobia.
Diabetes on geeneissä ja kulkee suvussa. Painon kanssa sen puhkeamisella ei juurikaan ole tekemistä. Monilla laihoilla on diabetes.
Sekä ykköstyypin diabetes että valitettavasti usein myös korkea kolesteroli ja korkea verenpaine tulevat geeneistä. Toki ei poista sitä, että kannattaa elää kaikin puolin terveellisesti (pikemminkin lisää tarvetta sille).
Esimerkiksi puolisoni elää jossain määrin vielä terveellisemmin kuin minä ja on täsmälleen ihannepainossaan mutta silti minulla on meistä huomattavasti paremmat kolesteroliarvot ja ihanteellinen verenpaine. Syömme samaa ruokaa, emme juo alkoholia tai tupakoi, puolisoni liikkuu minua enemmän.
Miespuolinen 30 v. työkaveri, erittäin urheilullinen ja hoikka/normaalipainoinen sai infarktin mutta selvisi siitä hyvin. Aiemmin ei ollut sydämessä mitään vikaa löydetty.
Normaalilla terveellä järjellä pitäisi jokaisen itse ymmärtää vaihtaa elintapojaan jos entiset eivät ole olleet hyvät. Miksi tähänkin pitäisi saada ammattiapua ja kursseja. Ei mene minulle perille. Infoa löytyy kaikkialta nykyään.
Ennalta ehkäisy vähentäisi ylipainoisten ja ylipainosta aiheutuvien terveyshaittojen määrää (2 tyypin diabetes, rasvamaksa, kohonnut verenpaine, korkea kolestroli) ja vähentäisi myös terveydenhoitomenoja. Kaikki aikuisikäiset pitäisi saada tasaisin väliajoin seulontaan ja jatkuvasti tarkkailuun myös kouluikäiset lapset ja nuoret, joilla on ylipainoa. Terveystietoa lisää koulujen opetusohjelmaan ja myös kotitalousopetukseen missä opettaisiin välttämään terveydelle haitallisia elintarvikkeita ja tekemään hyvää ruokaa terveellisistä ruoka-aineista (kaikissa kodeissa vanhemnat eivät näitä asioita osaa eivätkä kenties edes halua opetella ja siksi lasten on tämäkin tieto saatava koulussa).
Tietenkin voidaan kysyä, että mitä järkeä on elää terveellisesti, sillä eihän kukaan selviä elämästä hengissä, vaikka eläisi kuinka terveellisesti.
Hän näytti hieman... noh...isoluiselta.