Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ei ole kotivaraa, kuka auttaa?

Vierailija
20.11.2024 |

Kun ei ole läheisiä tai ystäviä. 

Vasta huomenna pystyn alkamaan kotivaraa hankkimaan, jos nyt sattuisi jotain niin olisin aivan oman onneni nojassa. :( 

Kommentit (206)

Vierailija
181/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullehan ei tuoda vettä kolmeksi päiväksi kotiovelle eikä hernekeittoakaan. Joten yritäpä nyt varastoida vettä pariin mehukattipurkkiin ja ostaa pari euron maksavaa hernaria. Näkkileipäpaketti ois kiva ylläri.

Mutta miten tuo hernekeitto valmistetaan, jos sähköt on poikki, syödäänkö se kylmänä sitten?

Purkkihernekeittoa levitetään näkkileivän päälle ja syödään. On ihan hyvä leivänpäällyste, voi käyttää vaikka ei olisi kriisiä.

Samaten se parjattu sikanautasäilyke on oikein hyvää näkkärin päällä kun vuolee siitä ohuita suikaleita. Lisäksi sitä hernariahan voi aina lämmittää vaikka lusikallisen kerrallaan (lämpö)kynttilän päällä, koska aikaahan on.

Ja sitten jos taloudessa sattuu olemaan sellainen "pannunalunen" joka on jotain valurautaa ja siinä siis on sellainen kaukalo tuikkukynttilöille joiden päälle sitten ritiläkansi (näitä oli paljon myynnissä joku 10-15v sitten) niin sellaisen päällähän lämmittää hernarin vaikka kattilassa tai jossain alumiinivuoassa. Olikohan tuon virallinen nimi joku glögipannun alusta tai vastaava..

Vierailija
182/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alieeni kirjoitti:

Pakko sanoa että kun järkevät ja empaatiset kommentit ja aloitus näyttää saavan hel vet isti alapeukkuja ja kommenttiosio täynnä epäempaattisia kommentteja niin jos sota tms alkaisi niin jos joku ei auttaisi niin ottaisin keinolla millä hyvänsä teiltä mitä irti lähtisi sillä nyt huomaa että pitää olla iIkeä ja itsekäs koska muutkin ovat. Varautu kaa myös pahimmillaan - no en sano mihin - kun kerran ette itsekään muiden hengistä vä litä. Nyt loppui empatiat mun taholta ja täyskäännös täysin päinvastaiseksi alkoi tästä illasta

Eli varautumisen sijasta alkaisit väkivaltaiseksi? No ei ihme jos kukaan ei halua auttaa sinua 😅

Hän vaan puolusti minua kun lähes te kaikki muut hyökkäätte mua vastaan. Kerro nyt ihmeessä, mikä tarve tällä veetuilulla on, onko se jotenkin välttämätöntä kasvattamisen osalta? Ja toisekseen henkiseksi väkivallaksi voi lukea myös teidän asiattomat kommentit, tulen ystävällisesti kysymään neuvoja ja otan ne asiallisesti vastaan... kerrotko vielä miksi veetuilet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa kotiin ainakin nämä:

Taskulamppu

Radio

Paristoja

Toppatakki

Villasukat

Peittoja

Ensiapupakkaus

Lääkkeitä

Muovipussirulla

Reppu tai kassi

Pullovettä

Näkkileipää

Kalasäilykkeitä/lihasäilykkeitä

Papuja tomaattikastikeessa

Eväspatukoita

Käteistä rahaa

Useimmilla nämä kotoa varmasti löytyykin. On aina parempi varautua sellaisilla ruokasäilykkeillä ja kuivamuonalla, jotka käyvät sellaisinaan syötäviksi, tilanteissa jolloin ei ole keittomahdollisuutta ja mahdollisuutta käyttää vettä.

Kiitos hyvistä neuvoista! :)

Vierailija
184/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänäänkö siis on se ihan eka päivä kun sinulla ei ole läheisiä eikä ystäviä?

Voi kuule, oon syntynyt perheeseen jossa vanhemmat riiteli jatkuvasti. Äiti sai sekopäisiä raivokohtauksia joka viikko ja isä joi olutta joka ilta koko mun lapsuuden ajan. Ei ollut mitään rajoja. Isovanhemmat löi ja pakotti mummolaan milloin milläkin ihme verukkeella, en muka syö kotona tarpeeksi hyvin ja keskity koulunkäyntiin. Mummoni on syyttänyt mua omasta sydänviastaan. Kun menin kouluun niin mun oli heti vaikea saada uusia ystäviä, olin se nolo, outo, kömpelö jonka ei annettu ryhmätehtävissä koskaan piirtää tai kirjoittaa koska kädentaitoni olivat kuulemma niin huonot, värittäminen jätettiin aina minulle ja silloinkin saneltiin mitä väriä laitan minnekkin. Tuohon aikaan en ollut kerennyt tehdä vielä kellekkään mitään pahaa. Sitten tulin murrosikään ja alkoi mun kivikkoinen tieni, mopo lähti täysin käsistä, aloin seurustelemaan useiden poikien kanssa ja olin ihastunut jopa kaverin poikaystävään, mitään vakavaa ei kuitenkaan tapahtunut.. ei siis suutelua tai seksiä mutta kerroin yhteiselle ystävällemme että olisin tuolle Jimille paljon parempi tyttöystävä josta sitten alkoi kova kiusaaminen ja tuli huono maine! Myönnän että tein väärin, mutta kiduttaminen vedettiin aivan liian pitkälle. . . Kiusaamisen seurauksena mulla meni terveys ja sen jälkeen olen erakoitunut. Ei ole vieläkään ammattia tai töitä. Yritän kyllä kovasti saada itseni kuntoon. Semmoista. Olen elänyt lähes erakko elämää viimeiset 14 vuotta ja 10 vuotta sitten viimeksi tavannut vanhempani. Ei ole sisaruksia, eikä serkkujakaan, koska äiti on ainut lapsi ja isän kaksoisveli ajoi rekan keulaan 19v, sisko kuoli aivoverenvuotoon 39v ja toinen veli sekakäyttöön 47v. Kaikki lapsettomia. Tuntuu että minua toistaa sama kohtalo. Elämä menee pieleen.

Vierailija
185/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kotivaran tarkoitus on auttaa kun kukaan ei voi auttaa eikä auta vaikka voisikin. Jos sitä ei ole niin se on sitten voi voi.

Empä ihmettele. Nykyään jos nähdään että jotakuta pahoinpidellään kadulla, niin käännetään se oma katse pois, eikä soiteta edes apua. Miksi olet tuollainen? 

Vierailija
186/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on kylmä ja kova, kukaan ei auta. Vähitellen voi lisätä ruokavarastoja, niin ettei kaiken aikaa ole menossa viimeinen näkkileipäpaketti tai viimeinen mehutölkki. 

Me itse luodaan tämä maailma! Voidaan itse vaikuttaa siihen minkälainen maailma on nyt ja tulevaisuudessa. Miksi siis viljellä tätä 'maailma on kylmä ja kova' slogania, kun itse voit omilla pienilläkin teoilla saada hymyn toisen huulille ja se luulisi miellyttävän myös paljon itseäsi?

Vierailija
187/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun maalla, on oma kaivo, kaasupullot ja aggregaatti sekä kotivaraa maakellarissa. Sen verran syrjässä, että ei tänne heti ryöstelijät löydä ja toki oma ase löytyy puolustukseksi. Enemmän pelottaa kaupungissa asuvien lasten puolesta, saanko haettua heidät nopeasti luokseni.

Toivottavasti saat haettua turvallisesti ja nopeasti lapsesi luoksesi jos jotain pahaa sattuisi käymään <3

Vierailija
188/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihminen pärjää ilman ruokaa pari viikkoa ihan hyvin. Kuukaudessakaan ei vielä kuole nälkään. Vettä haet jostain ojasta, jos on sähköt poikki, jolloin vesikään ei tule asuntoihin. Kantsuis vaan varautua ja ostaa joku vedensuodatinkannu tms ennen sitä. Hyvin kerkiät varautua vielä!

Varmasti on aika heikko olo jos ei kuukauteen syö ja ojasta otetusta vedestä saisi todennäköisesti vatsansa sekaisin... afrikassa kun joutuvat jatkuvasti juomaan epäpuhdasta vettä niin heillä on jatkuvasti vatsatauteja ja syntyneillä vauvoilla jopa epämuodostumia.

Tänään ostin 5 purkkia hernekeittoa, 1 paketin digestive keksejä, 2 pakettia näkkileipää, kosteuspyyhkeitä, 3 litraa vettä. Huomenna pitäis alkaa metsästää taskulamppua ja pattereilla toimivaa radiota jostain? missä nykyaikana enää tuollaisia radioita edes myydään...

Vierailija
189/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vaikka ap lieneekin trolli, niin vastaan silti tuohon auttamiseen. Kotivaran (sen 72 tuntia) idea on nimenomaan siinä, että ihminen pärjää sen aikaa ilman muiden apua. Jos esimerkiksi tulee lähistöllä sattuneen  laajan tulipalon vuoksi kehotus pysyä sisätiloissa, ei silloin kukaan lähde ulos auttamaan muita.  Jos taas sattuu esimerkiksi vedenjakelun häiriö ja alueelle saadaan kohtuullisen nopeasti jakelupisteet, on toki mahdollista, että joku naapureista voi hakea vettä sinullekin, jos et kykene itse hakemaan iän, sairauden tai vamman vuoksi. Astian kuitenkin tarvinnet itsekin. Kun täällä oli aikoinaan em tilanne, niin taloyhtiön asukkaita kokoontui tuohon pihalle ja yhdessä sovittiin, kuka käy kenenkin vanhuksen ja liikuntavammaisen luona kysymässä, tarvitseeko apua veden hakemisessa. Toisaalta meidän rivitaloyhtiö on muutenkin melko yhteisöllinen eli kun esim sataa paljon lunta, niin lapioidaan oman pihan lisäksi vanhusten ja liikuntarajoittei

En ole mikään trolli, vaan kysyin neuvoja! se että jos jollain on hukassa asiat, ei tarkoita automaattisesti trollia. Trolli tuskin vastaisi asiallisesti viesteihin, vaan alkaisi vänkäämisen ilosta riitelemään ja väittämään vastaan vaikka hyviä neuvoja jaettaisiinkin.

Vierailija
190/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Venäjän hyökkäystä Suomeen pelkäätte niin silloin kannattaa lähteä Suomesta. Ukrainalaiset jotka jäivät Ukrainaan vaikka venäjän joukot odottivat rajalla joutuvat nyt kumminkin lähteä, ainoa ero vain on että nyt pakolaisreissusta ei välttämättä selviä hengissä. Ei Venäjä teiltä yllätyksenä pääse hyökkäämään, itärajalla näkyisi kyllä jos hyökkäystä suunniteltaisiin. Ei Ukrainankaan hyökkäys ollut mikään yllätys, vaan sitä odoteltiin monia kuukausia.

Voihan he yhtäkkiä tiputtaa vaan taktisen ydinaseen vaikka Helsinkiin, joka tulisi kaikille shokkina.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 189: "En ole mikään trolli, vaan kysyin neuvoja! se että jos jollain on hukassa asiat, ei tarkoita automaattisesti trollia. Trolli tuskin vastaisi asiallisesti viesteihin, vaan alkaisi vänkäämisen ilosta riitelemään ja väittämään vastaan vaikka hyviä neuvoja jaettaisiinkin."

Siinä tapauksessa suosittelen sua lukemaan ne uudet ohjeistukset. Niissä kun on neuvoja myös siihen, miten pitää missäkin tilanteessa toimia. Ei siis pelkästään siihen, mitä kotiin pitäisi olla etukäteen hankittuna. Myös täältä löytyy hyviä ohjeita:

https://www.kodinturvaopas.fi/

Vierailija
192/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihminen pärjää ilman ruokaa pari viikkoa ihan hyvin. Kuukaudessakaan ei vielä kuole nälkään. Vettä haet jostain ojasta, jos on sähköt poikki, jolloin vesikään ei tule asuntoihin. Kantsuis vaan varautua ja ostaa joku vedensuodatinkannu tms ennen sitä. Hyvin kerkiät varautua vielä!

Varmasti on aika heikko olo jos ei kuukauteen syö ja ojasta otetusta vedestä saisi todennäköisesti vatsansa sekaisin... afrikassa kun joutuvat jatkuvasti juomaan epäpuhdasta vettä niin heillä on jatkuvasti vatsatauteja ja syntyneillä vauvoilla jopa epämuodostumia.

Tänään ostin 5 purkkia hernekeittoa, 1 paketin digestive keksejä, 2 pakettia näkkileipää, kosteuspyyhkeitä, 3 litraa vettä. Huomenna pitäis alkaa metsästää taskulamppua ja pattereilla toimivaa radiota jostain? missä nykyaikana enää tuollaisia radioita edes myydään...

Radioita löytyy Prismoista, Cittareista, kodinkoneliikkeistä ... 

Vierailija
193/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullehan ei tuoda vettä kolmeksi päiväksi kotiovelle eikä hernekeittoakaan. Joten yritäpä nyt varastoida vettä pariin mehukattipurkkiin ja ostaa pari euron maksavaa hernaria. Näkkileipäpaketti ois kiva ylläri.

Mutta miten tuo hernekeitto valmistetaan, jos sähköt on poikki, syödäänkö se kylmänä sitten?

Otat retkikeittimen ja lämmität sen ulkona. Ja kyllä sen henkensä pitimiksi kylmänäkin syö

Vierailija
194/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joilla on ase ottavat kotivarat niiltä joilla ei ole. Kun anarkia alkaa, vahvimmat voittaa aina ja puolustuskyvyttömät häviävät.

Vierailija
195/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan 72 tunnin kotivarasta joka on siis kolme päivää, niin täällä on ihmiset kuolemassa nälkään jos ei ole ruokaa ihan yhtä paljon kuin jouluna. Se näkyy katukuvassa hyvinkin ettei muuta mietitä kuin ruokaa. No meillä on hernekeittoa, näkkileipää ja hapankorppuja. Koiralle on myös ruokaa aina vähintään viikoksi. Radiokin on ja siihen patterit

Vierailija
196/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, joilla on ase ottavat kotivarat niiltä joilla ei ole. Kun anarkia alkaa, vahvimmat voittaa aina ja puolustuskyvyttömät häviävät.

Niillä, joilla on aseet, on myös parhaimmat kotivarat. Ei näillä, jotka käy hakemassa jokaisen aterian erikseen kaupasta, ole veistä kummempaa asetta ja se veitsikin on tavallinen ruokaveitsi, edes isoa kokkiveistä ei löydy.

Vierailija
197/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien pitää säästää tukirahoista siitä kotivaraa. Itse olen säästänyt 15 vuotta Joka kuukausi 100 euroa palkasta tai tuista. Kannattaa suunnitella mihin rahaa käyttää. Minä olen ostanut klapeja esimerkiksi jos ei sähköt toimi niin voin tehdä ulkogrillissä ruokaa. Klapit säilyy ikuisesti. Minulla on iso pata jossa voin lämmittää vettä jos haluan peseytyä.

Vierailija
198/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet että jonkun pitäisi auttaa sinua?

Eikö se ois hyvän tahdon ele, että autetaan niitä ihmisiä jollakin keinolla, jos ei ole pystynyt syystä tai toisesta hankkimaan kotivaraa?

Sinä, ja moni muu ei ole ymmärtänyt, että kotivara on mitoitettu itselle ja omille. Se muuttuu riittämättömäksi kaikille, jos ulkopuoliselle/ulkopuolisille annetaan osansa.

Vastaavalla tavalla kuin Suomen sosiaaliturva ja terveydenhoitosektori on suunniteltu, mitoitettu ja toteutettu riittämään suomalaisille (n.5 milj). Mutta kun ulkopuolisia jakajia on tullut kymmenesosa (500 000) lisää, niin resurssit ei enää riitä kunnolliseen tasoon, vaan välttävään ja riittämättömään. Pelkästään HUS-alueella on hoitojonossa 27 000 henkilöä terveytensä ja henkensä uhalla. Ja jonoja ei uutisoinnin mukaan voida alkaa lyhentämään jatkossakaan.

Ja velaksi kaikkea ei voi jatkossakaan tehdä. Vaikka kansainvälisessä vertailussa meidän velkaantmista ei pdetä niin pahana kuin joidenkin muiden maiden, niin todellisuus on karu, ja tilanne suhteellisesti huonompi. Meitä on vain keskikokoisen suurkaupungin verran, joiden pitää velka hoitaa. Ei luonnonvaroja, eikä tuotantoakaan millään mittarilla riittävästi, jotta olisimme samalla arviointiviivalla. Vrt. siihen, että jonkun maan yksi suurkaupunki ihmisineen maksaisi koko sen maan velat pois.

Ja aloittaja voi ostaa kotivaransa velaksi. Kyseessä on hyvin pieni kokonaissumma. Se ei ole syömävelkaa, vaan tulevaisuusinvestointi. Jos haluaa pysyä elossa ja toimintakuntoisena.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan 72 tunnin kotivarasta joka on siis kolme päivää, niin täällä on ihmiset kuolemassa nälkään jos ei ole ruokaa ihan yhtä paljon kuin jouluna. Se näkyy katukuvassa hyvinkin ettei muuta mietitä kuin ruokaa. No meillä on hernekeittoa, näkkileipää ja hapankorppuja. Koiralle on myös ruokaa aina vähintään viikoksi. Radiokin on ja siihen patterit

Kotivaraan tosiaan kuuluu paljon muutakin kuin ruokaa. Näissä keskusteluissa vaan yleensä tulee ruoka esille, koska ihmiset eivät ole lukeneet niitä varautumisohjeita, joita on meille suomalaisille ollut olemassa jo vuosikymmeniä. Maaseudulla on totuttu siihen, etttä sähkökatkoksia voi tulla melkein joka talvi (ja joskus kesäisinkin) ja katkos voi kestää pidempäänkin kuin sen 72 tuntia. Näiden tilanteiden aikana on kuitenkin tarkoitus elää mahdollisimman normaalisti. Syödä, juoda, peseytyä, käydä p*skalla,  lukea kirjoja, pelata pelejä, viedä roskat ulos, käyttää koira ulkona, ulkoilla jne. Tarkoitus ei ole, että sahkökatkon tullessa istutaan vaatehuoneessa kynttilän, hernekeittöpurkin ja vesipullon kanssa. 72 tuntia on sitä varten, että siinä ajassa todennäköisesti viranomaiset saavat tärkeimmän eli vedenjakelun toimimaan. Mutta ei kannata luottaa siihen, että 72 tunnin päästä jossain lähialueella on paikka, jossa alueen asukkaille tarjoillaan viranomaisten toimesta ruokaa. 

Vierailija
200/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä erittäin huolestuttavaa, että tässä maassa on ap kaltaisia ihmisiä. Odottavat katatsrofin sattuessa, että joku yhteiskunnasta tulee hakemaan turvaan, tai ainakin toimittaa kotiovelle kotivara-paketin ja tietenkin ohjeet, miten sitä käytetään. Sisäministeriöhän totesi, ettei mitään tämmöisiä resursseja ole eikä tule, vaan jokaisen on huolehdittava itse itsestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi