Jos ei ole kotivaraa, kuka auttaa?
Kun ei ole läheisiä tai ystäviä.
Vasta huomenna pystyn alkamaan kotivaraa hankkimaan, jos nyt sattuisi jotain niin olisin aivan oman onneni nojassa. :(
Kommentit (206)
Alieeni kirjoitti:
Pakko sanoa että kun järkevät ja empaatiset kommentit ja aloitus näyttää saavan hel vet isti alapeukkuja ja kommenttiosio täynnä epäempaattisia kommentteja niin jos sota tms alkaisi niin jos joku ei auttaisi niin ottaisin keinolla millä hyvänsä teiltä mitä irti lähtisi sillä nyt huomaa että pitää olla iIkeä ja itsekäs koska muutkin ovat. Varautu kaa myös pahimmillaan - no en sano mihin - kun kerran ette itsekään muiden hengistä vä litä. Nyt loppui empatiat mun taholta ja täyskäännös täysin päinvastaiseksi alkoi tästä illasta
Näin on. Mäkin oon joutunut kylmettämään itseäni ja en ois koskaan halunnut sitä tehdä. Mutta niinhän sitä raamatussa sanotaan, että jos eletään lopunaikoja niin useimpien rakkaus kylmenee, ihmiset välittävät enää vain itsestään ja materiasta, jos tämä on sitä... kun lukee uutisia, niin tuntuu että maailma on hajoamispisteessä. Kaikki sortuu käsiin. Olen vähentänytkin siks uutisten lukemista kun niistä nykyään vaan tulee enemmän paha olo.
Muutamia hyviä neuvoja olen saanut täältä, mutta liekkö ihmistä koitetaan 'kasvattaa' veetuilemalla! En ymmärrä kyllä mikä se semmoinen tyyli on, kun ihmistä voi asiallisesti ja ystävällisestikkin neuvoa. Uskon että eniten on kyse vain siitä että nämä ihmiset nauttii ilkeydestä
Sitten ei muuta kuin varkaisiin
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet että jonkun pitäisi auttaa sinua?
Niin miksiköhän, eikö lienee ihan pakanalakeihinkin kirjoitettu lähimmäisen auttaminen hädässä. Tässä se taas nähdään mitä koronarokote 666 pedonmerkki sai aikaan, täysin sydämettömiä olette. Kerronpa jotain: kotivarasi ei tule sinua pelastamaan jos Jeesus Kristus ei pelasta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa taas näkee kuinka avuttomia ihmiset ovat, kun kysellään syödäänkö hernari sitten kylmänä, jos sitä ei voi lämmittää. Kotivara on hätätilanteita varten ja siinä vaiheessa, jos sähköt on poikki ja on nälkä, niin aika moni ruoka menee alas kylmänäkin. Äärimmäisissä hätätilanteissa ihmiset on syöneet jopa toisiaan.
Ei ole kuin ajan kysymys, että kotivara tulee tarpeeseen. Tietoliikennelinjoja katkotaan, vesitorneihin murtaudutaan, droneja lentelee tärkeissä infrakohteissa... En pitäisi mahdottomana, että Venäjä jopa hyökkäisi Suomeen sotilaallisesti. Putinilla ei tuossa iässä enää ole mitään hävittävää.
Jos Venäjä olisi hyökkäämässä Suomeen niin itärajalla olisi varmasti hyvin aktiivista. Jos itäraja käy aktiiviseksi venäjän puolelta niin minä kyllä lähden saman tien ruotsiin. Turha sitä on tänne jäädä odottelemaan venäjän hyökkäystä kun myöhemmin kuitenkin on pakko lähteä sitten pakolaisena.
Hankkikaa kotiin ainakin nämä:
Taskulamppu
Radio
Paristoja
Toppatakki
Villasukat
Peittoja
Ensiapupakkaus
Lääkkeitä
Muovipussirulla
Reppu tai kassi
Pullovettä
Näkkileipää
Kalasäilykkeitä/lihasäilykkeitä
Papuja tomaattikastikeessa
Eväspatukoita
Käteistä rahaa
Useimmilla nämä kotoa varmasti löytyykin. On aina parempi varautua sellaisilla ruokasäilykkeillä ja kuivamuonalla, jotka käyvät sellaisinaan syötäviksi, tilanteissa jolloin ei ole keittomahdollisuutta ja mahdollisuutta käyttää vettä.
Sen kotivaran tarkoitus on auttaa kun kukaan ei voi auttaa eikä auta vaikka voisikin. Jos sitä ei ole niin se on sitten voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa taas näkee kuinka avuttomia ihmiset ovat, kun kysellään syödäänkö hernari sitten kylmänä, jos sitä ei voi lämmittää. Kotivara on hätätilanteita varten ja siinä vaiheessa, jos sähköt on poikki ja on nälkä, niin aika moni ruoka menee alas kylmänäkin. Äärimmäisissä hätätilanteissa ihmiset on syöneet jopa toisiaan.
Ei ole kuin ajan kysymys, että kotivara tulee tarpeeseen. Tietoliikennelinjoja katkotaan, vesitorneihin murtaudutaan, droneja lentelee tärkeissä infrakohteissa... En pitäisi mahdottomana, että Venäjä jopa hyökkäisi Suomeen sotilaallisesti. Putinilla ei tuossa iässä enää ole mitään hävittävää.
Jos Venäjä olisi hyökkäämässä Suomeen niin itärajalla olisi varmasti hyvin aktiivista. Jos itäraja käy aktiiviseksi venäjän puolelta niin minä kyllä lähden saman tien ruotsiin. Turha sitä on tänne jäädä odottelem
Mutta sähkökatkoja, vedenjakelun häiriöitä, maksuliikenteen häiriöitä, tietoliikenteen häiriöitä yms on ollut ihan ilman Venäjän hyökkäystäkin itärajalta. Tälläkin hetkellä Suomessa on 48 471 kotitaloutta ilman sähköjä ihan vaan tuon myrskyn takia.
Tänäänkö siis on se ihan eka päivä kun sinulla ei ole läheisiä eikä ystäviä?
Maailma on kylmä ja kova, kukaan ei auta. Vähitellen voi lisätä ruokavarastoja, niin ettei kaiken aikaa ole menossa viimeinen näkkileipäpaketti tai viimeinen mehutölkki.
Konalan jauhelihamies taas ulisemassa. Osta nyt lidlistä ne 20 pussia makaronia, niin et ole taas hetken päästä kuolemassa nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista voisi tapahtua huomenna, johon se kotivara olisi nyt niin välttämättömyys? Ehdit huomennakin hankkia kotivaran. Älä ole niin uusavuton.
Esim. myrsky.
Suomessa edes ole myrskyjä..juniori juttuja joskus muuten tasapaksua höttöä päivästä toiseen
Itse asun maalla, on oma kaivo, kaasupullot ja aggregaatti sekä kotivaraa maakellarissa. Sen verran syrjässä, että ei tänne heti ryöstelijät löydä ja toki oma ase löytyy puolustukseksi. Enemmän pelottaa kaupungissa asuvien lasten puolesta, saanko haettua heidät nopeasti luokseni.
Kyllä ihminen pärjää ilman ruokaa pari viikkoa ihan hyvin. Kuukaudessakaan ei vielä kuole nälkään. Vettä haet jostain ojasta, jos on sähköt poikki, jolloin vesikään ei tule asuntoihin. Kantsuis vaan varautua ja ostaa joku vedensuodatinkannu tms ennen sitä. Hyvin kerkiät varautua vielä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko tuolloin turvallista poistua edes kotoaan vai jäädä ennemmin kotiin, piiloutua vaikka vessaan (ikkunattomaan huoneeseen)? koska 2-3km on kuitenkin aika pitkä matka ja aika väistellä jatkuvasti tippuvia pommeja... eikös siinä oo suurempi riski kuolla... mulle ei oo ees reitti tuttu miten pääsen väestönsuojaan, vierasta aluetta mulle. Täytyy selvittää myös reitti.
Asutko jollain niin merkittävällä alueella, että juuri tuolle reitille kohdistettaisiin pommisade? Hassua kyllä että jo pommisadetta tänne odotat, vaikka Venäjä ei ole tehnyt mitään valmisteluja Suomeen kohdistuvaan hyökkäykseen.
Taktinen ydinase Helsinkiin?
Todennäköisemmin ydinase pistetään ekana Kiovaan ennen kuin mietitään muita euroopan maita
Jos taktisella ydinaseella kuitenkin isketään johonkin paikkaan jossa itse asut, miten silloin tulisi suojautua?
Vierailija kirjoitti:
Hernekeiton valmistamiseen voi varautua ostamalla vaikka trangian 50 € ja pullon Sinolia 6 € polttoaineeksi.
Tähän minulla tuskin työmarkkinatuella elävänä on varaa.
Vaikka ap lieneekin trolli, niin vastaan silti tuohon auttamiseen. Kotivaran (sen 72 tuntia) idea on nimenomaan siinä, että ihminen pärjää sen aikaa ilman muiden apua. Jos esimerkiksi tulee lähistöllä sattuneen laajan tulipalon vuoksi kehotus pysyä sisätiloissa, ei silloin kukaan lähde ulos auttamaan muita. Jos taas sattuu esimerkiksi vedenjakelun häiriö ja alueelle saadaan kohtuullisen nopeasti jakelupisteet, on toki mahdollista, että joku naapureista voi hakea vettä sinullekin, jos et kykene itse hakemaan iän, sairauden tai vamman vuoksi. Astian kuitenkin tarvinnet itsekin. Kun täällä oli aikoinaan em tilanne, niin taloyhtiön asukkaita kokoontui tuohon pihalle ja yhdessä sovittiin, kuka käy kenenkin vanhuksen ja liikuntavammaisen luona kysymässä, tarvitseeko apua veden hakemisessa. Toisaalta meidän rivitaloyhtiö on muutenkin melko yhteisöllinen eli kun esim sataa paljon lunta, niin lapioidaan oman pihan lisäksi vanhusten ja liikuntarajoitteistenkin pihat. Joten uskoisin kyllä, että joissain tapauksissa voisi löytyä napaureillekin apua. Esim mulla on kynttilöitä, tulitikkuja, taskulamppuja ja paristoja paljon, joten voisin hyvin lainata naapurille, jos naapurilla ei olisi yhtään. Niin ja mulla on paristokäyttöinen radiokin, joten voisin kyllä tiedottaa naapureita kulloisestakin tilanteesta, jos olisi tarpeen. Paljon siis riippuu siitä, millaisessa ympäristössä itse asut eli ollaanko siellä avuliaita vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeiton valmistamiseen voi varautua ostamalla vaikka trangian 50 € ja pullon Sinolia 6 € polttoaineeksi.
Tähän minulla tuskin työmarkkinatuella elävänä on varaa.
Spriipolttimen voi rakentaa limpparitölkistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kysymys. Aikuinen (oletan että olet) on ensisijaisesti vastuussa itse itsestään. Mikset ole kerryttänyt kotivaraa hiljalleen?
Varmaan johtuen mielenterveysongelmista ja en tähän asti oo pitänyt uhkaa todellisena. Kun mulla on kämppä ollut välillä siinä kunnossa että useamman kuukauden jätteet sisällä haisemassa ja ahdistus vei voimavarat, niin en jaksanut huolehtia mistään ylimääräisestä.
Jos Venäjän hyökkäystä Suomeen pelkäätte niin silloin kannattaa lähteä Suomesta. Ukrainalaiset jotka jäivät Ukrainaan vaikka venäjän joukot odottivat rajalla joutuvat nyt kumminkin lähteä, ainoa ero vain on että nyt pakolaisreissusta ei välttämättä selviä hengissä. Ei Venäjä teiltä yllätyksenä pääse hyökkäämään, itärajalla näkyisi kyllä jos hyökkäystä suunniteltaisiin. Ei Ukrainankaan hyökkäys ollut mikään yllätys, vaan sitä odoteltiin monia kuukausia.
Eli varautumisen sijasta alkaisit väkivaltaiseksi? No ei ihme jos kukaan ei halua auttaa sinua 😅