Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ei ole kotivaraa, kuka auttaa?

Vierailija
20.11.2024 |

Kun ei ole läheisiä tai ystäviä. 

Vasta huomenna pystyn alkamaan kotivaraa hankkimaan, jos nyt sattuisi jotain niin olisin aivan oman onneni nojassa. :( 

Kommentit (206)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorkkarauta.

Jep ja käteistä, jos joku ei hoksaa niin kortit eivät välttämättä toimi

Täytyy muuten oikeasti hankkia nyt sorkkarauta, isoja ruuvimeisseleitä ja rautasaha ym. 

Mulla muuten ON sorkkarauta, isoja ruuvimeisseleitä ja rautasaha. En kyllä aiemmin ollut ajatellut niiden olevan kotivaraa :D

Vierailija
142/206 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisinkohan työllistää itseni kriisiajan seuralaisena ja avustajana? Olen sivarin käynyt mies, niin en ole lähdössä sotimaan. Kunto on hyvä, niin voisin korvausta vastaan autella kaikessa. Voin myös toimia seuralaisena, pitää kädestä kiinni, lohduttaa ym. Tai voin vaikka pelata lautapelejä.

Eiköhän valtio ole selvillä sivareista ja määrää siviilitehtäviin. Nyt et pääse hädän varjolla rahastamaan yhteiskunnan heikoimpia, ikävää. No totta puhuen kriiseissä ei ole edes sopivaa vaatia maksua lohduttamisesta ja surevan tai pelkäävän lohduttamisesta. Miten edes kehtaat kuvitella ottavasi rahaa noista, ai ai, arvot syyniin ja mietis uudelleen asiaa.

Eroaisiko se kovin paljon henkilökohtaisen avustajan hommista muuten kuin lohduttamisen osalta? -sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
143/206 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa että kun järkevät ja empaatiset kommentit ja aloitus näyttää saavan hel vet isti alapeukkuja ja kommenttiosio täynnä epäempaattisia kommentteja niin jos sota tms alkaisi niin jos joku ei auttaisi niin ottaisin keinolla millä hyvänsä teiltä mitä irti lähtisi sillä nyt huomaa että pitää olla iIkeä ja itsekäs koska muutkin ovat. Varautu kaa myös pahimmillaan - no en sano mihin - kun kerran ette itsekään muiden hengistä vä litä. Nyt loppui empatiat mun taholta ja täyskäännös täysin päinvastaiseksi alkoi tästä illasta

Vierailija
144/206 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tilaan woltista kotiovelle pik mäk ateriat koko perheelle.. Kyllä Wolt-kuski tuo. 

Jos ei ole pinkomassa jo vauhdilla sinne omaan kotimaahansa.

Vierailija
145/206 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy SDP puoluetoimistolta. Sinnehän sinä äänesikin annoit. 

Vierailija
146/206 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä autan, olen tosimies enkä hiiri

Vierailija
147/206 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko tuolloin turvallista poistua edes kotoaan vai jäädä ennemmin kotiin, piiloutua vaikka vessaan (ikkunattomaan huoneeseen)? koska 2-3km on kuitenkin aika pitkä matka ja aika väistellä jatkuvasti tippuvia pommeja... eikös siinä oo suurempi riski kuolla... mulle ei oo ees reitti tuttu miten pääsen väestönsuojaan, vierasta aluetta mulle. Täytyy selvittää myös reitti.

Asutko jollain niin merkittävällä alueella, että juuri tuolle reitille kohdistettaisiin pommisade? Hassua kyllä että jo pommisadetta tänne odotat, vaikka Venäjä ei ole tehnyt mitään valmisteluja Suomeen kohdistuvaan hyökkäykseen.

Taktinen ydinase Helsinkiin?

Todennäköisemmin ydinase pistetään ekana Kiovaan ennen kuin mietitään muita euroopan maita

Vierailija
148/206 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sellaista voisi tapahtua huomenna, johon se kotivara olisi nyt niin välttämättömyys? Ehdit huomennakin hankkia kotivaran. Älä ole niin uusavuton.

Miksi kotivaran tärkeyttä tuupataan nyt joka tuutista ulos ja jopa sisäministeri ja presidentti kehoittaa hankkimaan sellaiset, ellei tälle nyt oikeasti painostavaa tarvetta ois. Luulen että meidän valtionjohto tietää jotain semmoista mitä ei tavan kansalaisille kerrota nyt suoraan, jotta ei lietsottaisi paniikkia. Venäjä meille jotain pahaa on tulossa tekemään ja luultavasti pian... hyökkäys voi tapahtua jo huomenna, kerta noin paljon tuota kotivaraa painotetaan.

Suomi ei todellakaan ole ainoa Euroopan maa, jonka johto on viime päivinä kehottanut asukkaita varautumaan kriisiin.  Toisin sanoen pidetään mahdollisena, että tässä maanosassa voi  tapahtua jotakin "ikävää".

Vierailija
149/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa taas näkee kuinka avuttomia ihmiset ovat, kun kysellään syödäänkö hernari sitten kylmänä, jos sitä ei voi lämmittää. Kotivara on hätätilanteita varten ja siinä vaiheessa, jos sähköt on poikki ja on nälkä, niin aika moni ruoka menee alas kylmänäkin. Äärimmäisissä hätätilanteissa ihmiset on syöneet jopa toisiaan. 

Ei ole kuin ajan kysymys, että kotivara tulee tarpeeseen. Tietoliikennelinjoja katkotaan, vesitorneihin murtaudutaan, droneja lentelee tärkeissä infrakohteissa... En pitäisi mahdottomana, että Venäjä jopa hyökkäisi Suomeen sotilaallisesti. Putinilla ei tuossa iässä enää ole mitään hävittävää.

Vierailija
150/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullehan ei tuoda vettä kolmeksi päiväksi kotiovelle eikä hernekeittoakaan. Joten yritäpä nyt varastoida vettä pariin mehukattipurkkiin ja ostaa pari euron maksavaa hernaria. Näkkileipäpaketti ois kiva ylläri.

Mutta miten tuo hernekeitto valmistetaan, jos sähköt on poikki, syödäänkö se kylmänä sitten?

Purkkihernekeittoa levitetään näkkileivän päälle ja syödään. On ihan hyvä leivänpäällyste, voi käyttää vaikka ei olisi kriisiä.

Vierailija
151/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeiton valmistamiseen voi varautua ostamalla vaikka trangian 50 € ja pullon Sinolia 6 €  polttoaineeksi.

Vierailija
152/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ämpäri tai pari täyteen vettä ja myös muutama tyhjä pullo.

Osta hernepusseja (siis kuivia herneitä, joista voi tehdä hernekeittoa), kauraryyniä, makaronia, porkkanoita, lanttua, perunoita, näkkileipää, tonnikalaa ja punalaputettua jauhelihaa. Näitä eivät maksa paljon ja siinä on sinulla jo muutaman päivän kotivara.

Oletan, että sinulla on myös varastossa saippuaa, shampoota, hammastahnaa ja wc-paperia?

Siis, jos olet aikuinen ihminen?

Jos ei ole sähköä, ruoanvalmistus kotona on aika hankalaa.

Hupaisaa, että ehdotat kuivia herneitä, joista rokan keittäminen vie aikaa tuntikaupalla. Valmiit hernekeittopurkit ovat hyviä. On myös kasvishernekeittoa ja härkiskeittoa purkkieineksenä.

Kuivat herneet laitetaan likoamaan edellisenä iltana ja seuraavana aamuna heitetään liotusvesi pois lisätään raikas vesi ja normaalisti muiden vihannesten tapaan puolisen tuntia. Voi käyttää hyväksi jälkilämpöä eli keittää puolet ajasta ja jättää muhimaan. Valmiskeitot on täynnä suolaa ja lisäaineita. Purkin hinnalla saa pussillisen kuivainetta josta keittää 8 purkillista.

Vierailija
153/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin ne isommat kriisit menevät ohi siinä ajassa, mihin suositellut muutaman päivän kotivarat riittävät. Tilapäiset sähkö- ja vesikatkot toki asia erikseen, mutta meinaan jos tapahtuisi jotain oikeaa kriisiä

Vierailija
154/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa vinkumista, että ei ole varaa hankkia kotivaraa. Kanisteri vettä, paketti kaurahiutaleita, muutama purkki hernekeittoa, pari pakettia halvimpia digestive keksejä, tulitikut. Vaatteita ja peittoja löytyy jokaiselta. Noilla pärjää helposti 3 vrk. 

En rupea ketään muita auttelemaan poikkeustilanteessa, jos eivät ole itse viitsineet varautua.

Vierailija
155/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa vinkumista, että ei ole varaa hankkia kotivaraa. Kanisteri vettä, paketti kaurahiutaleita, muutama purkki hernekeittoa, pari pakettia halvimpia digestive keksejä, tulitikut. Vaatteita ja peittoja löytyy jokaiselta. Noilla pärjää helposti 3 vrk. 

En rupea ketään muita auttelemaan poikkeustilanteessa, jos eivät ole itse viitsineet varautua.

No joillekin on tärkeää tehdä oma kurjuus kuulluksi ja kerätä sääliä kun on niin köyhä ja kaikki on niin vaikeaa. Pelkkää huomion kerjäämistä, ei muuta. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin ne isommat kriisit menevät ohi siinä ajassa, mihin suositellut muutaman päivän kotivarat riittävät. Tilapäiset sähkö- ja vesikatkot toki asia erikseen, mutta meinaan jos tapahtuisi jotain oikeaa kriisiä

Vielä 1980-luvulla kotivarasuositus olikin kahdeksi viikoksi. Mä olen varautunut ensisijaisesti just sähkökatkoksiin, vedenjakelun häiriöihin, maksuliikenteen häiriöihin yms. Olen varautunut näihin siitä lähtien, kun muutin lapsuudenkodistani pois. Mun 1890-luvulla syntyneet isovanhempani varautuivat joka kesä ja syksy talven tuloon eli siihen, että talvellakin torppa pysyy lämpimänä ja itselle ja lapsille on edes ruokaa. En ole koskaan kokenut varautumista mitenkään ahdistavana rai pelottavana asiana vaan mulle se on ihan normaali asia elämässä. 

Vierailija
157/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet että jonkun pitäisi auttaa sinua?

Eikö se ois hyvän tahdon ele, että autetaan niitä ihmisiä jollakin keinolla, jos ei ole pystynyt syystä tai toisesta hankkimaan kotivaraa?

Vai niin ja kuinkas monelle pitäisi niitä ylimääräisiä hankkia? Ohjeet oli taloutta kohti, jolla ne riittävät tarpeeksi kauan. Tuollaisella asenteella alkaa ryöstelyt, kun oven avaa niin siellä on X määrä hyvän tahdon eleitä anovia.

Kyllä minä omastani olen valmis hätätilanteessa jakamaan, mutta on mielestäni aika vaarallista lähteä olettamaan, että ei mun tarvi hankkia mitään, kun menen naapureilta pummimaan, uhkailemaan, jos ei anneta, ryöstelemään jne.

No tämä. Jos ihminen itse ei näe vaivaa edes 2 l juomavesivarannon verran, niin kuolkoon pois. Taakkahan se vaan olis.

Vierailija
158/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kotivaraa eikä tule olemaan. Jos syttyy sota niin se on adios Suomi. Saa Mari-tyttö hoidella sairasta lastaan omilla kotivaroillaan

Vierailija
159/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kysymys. Aikuinen (oletan että olet) on ensisijaisesti vastuussa itse itsestään. Mikset ole kerryttänyt kotivaraa hiljalleen?

Vierailija
160/206 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisinkohan työllistää itseni kriisiajan seuralaisena ja avustajana? Olen sivarin käynyt mies, niin en ole lähdössä sotimaan. Kunto on hyvä, niin voisin korvausta vastaan autella kaikessa. Voin myös toimia seuralaisena, pitää kädestä kiinni, lohduttaa ym. Tai voin vaikka pelata lautapelejä.

Eiköhän valtio ole selvillä sivareista ja määrää siviilitehtäviin. Nyt et pääse hädän varjolla rahastamaan yhteiskunnan heikoimpia, ikävää. No totta puhuen kriiseissä ei ole edes sopivaa vaatia maksua lohduttamisesta ja surevan tai pelkäävän lohduttamisesta. Miten edes kehtaat kuvitella ottavasi rahaa noista, ai ai, arvot syyniin ja mietis uudelleen asiaa.

Eroaisiko se kovin paljon henkilökohtaisen avustajan hommista muuten kuin lohduttamisen osalta? -sama

Jos olisit "ystäväni" vain rahan takia, en kaipaa sinua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi