"Voisitko auttaa minua?" Video kaatuneesta ruokarobotista särkee sydämen
https://www.iltalehti.fi/palat/3d9486d2-34b9-487b-8a63-3fc199a1bc23
Voi raukkaparka, onneksi sai apua. 🤣
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vastuutonta päästää ruokarobotti jatkamaan matkaansa, jos sen huomiokeppi on vahingoittunut tuolla tavalla. Tuliko lainkaan mieleen millaisia vaaroja tuollaisesta robotista voi aiheutua, jos sen lähellä liikkuvat ihmiset ei havaitse sitä kunnolla?
Minusta ei. Se tekee sen yhden matkan noin, ja palaa sitten kotikaupalleen. Siellä ne kyllä huomaavat huomiokepin vian ja laittavat robotin telakalle kunnes on korjattu.
Onko rattijuopumuskin ok, jos ajaa vain yhden lyhyen matkan kännissä? Eihän siinä aiheuta vaaraa kuin hetken. Sama logiikka.
Eri. Tavallaan noissa on sama asia. Rattijuoppo on tehnyt päätöksen ajaa humalassa autolla. Robotin hankkinut on tehnyt päätöksen laittaa sen ajamaan pitkin katuja ilman ihmisen valvontaa.
Tässä tapauksessa robottia "auttanut" ihminen ei voinut olla huomaamatta, että huomiokeppi oli rikki. Mikä olisi ollut hänen vastuunsa, jos joku olisi telonut itsensä robottiin?
Vierailija kirjoitti:
Oon kerran nähnyt robon kamppailevan, kun tuli katukivetyksellä este. Peruutteli ja meni eteenpäin monta kertaa, aina vähän enemmän sivulle, ja lopulta pääsi esteen ohitse. Tuli tsempattua sitä, ja iloittua sen saavutuksesta.
Pitäsiköhän tehdä lapsi?
Hanki mieluummin robottilapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robotteja säälitte ja ihmiskuskilta vaaditte kontaktitonta toimitusta. O tempora O mores.
Robotti ei ahdistele, varasta eikä raizkaa.
Ei vielä, mutta ne kehittyvät koko ajan.
Tässähän on paljon samaa sen kanssa, miksi monet pitävät eläimistä enemmän kuin ihmisistä. Noilla ei ole mitään taka-ajatuksia tai salattuja motiiveja joiden takia ne pettäisivät luottamuksesi tai tekisivät muuta pahaa. Niitä on helppo rakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robotteja säälitte ja ihmiskuskilta vaaditte kontaktitonta toimitusta. O tempora O mores.
Robotti ei ahdistele, varasta eikä raizkaa.
Ei vielä, mutta ne kehittyvät koko ajan.
Suomessakin on varmasti paljon sellaisia ihmisiä, jotka saa sairasta nautintoa katsoessaan kuinka kauko-ohjattava robotti ahdistelee, varastaa ja raizkaa - erityisesti silloin jos saa itse ohjata robottia, mutta on turha kuvitella etteikö tällaisista teoista kuvatut videot leviäisi laajalle.
Miksiköhän niille on annettu naisen ääni? Olen aina mieltänyt ne miespuolisiksi. Tavaraa rahtaavia röimiehiä.
Tästä tämä alkaa. Ettekö näe. Olen nähnyt näitä kolme samaan aikaan ja tavatessaan pysähtyneet ja kommunikoineet keskenään valoja vilkuttaen. Tässä ei menee enää kauan, kun ottavat vallan.
Nyt naureskellaan ja pidetään söpöinä näitä tuomiopäivän vehkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa robottia "auttanut" ihminen ei voinut olla huomaamatta, että huomiokeppi oli rikki. Mikä olisi ollut hänen vastuunsa, jos joku olisi telonut itsensä robottiin?
Miksi hyvää kysymystä on miinustettu? Jokaisella on oma vastuunsa muiden turvallisuudesta. Jos laskee liikenneturvallisuutta vaarantavan robotin liikenteeseen, sen taakse ei varmasti voi piiloutua, että robotti itse pyysi apua päästäkseen liikkeelle.
Tuollaisten robottien auttaminen ilmaiseksi on täyttä idiotismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi.
Eikö sulla oo yhtään empatiakykyä.😄 Ap
No ei todellakaan noita kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Tästä tämä alkaa. Ettekö näe. Olen nähnyt näitä kolme samaan aikaan ja tavatessaan pysähtyneet ja kommunikoineet keskenään valoja vilkuttaen. Tässä ei menee enää kauan, kun ottavat vallan.
Huomasivatko nuo robotit tuijotuksesi ja kääntyivät katsomaan sinua yhtä aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Kun niitä Espoossa alkoi näkyä, niin oli sanoinkuvaamaton ihastus niihin. Seisoivat liikennevaloissa ja suojatielle odottivat. Täällä ulkomailla ei sallaisa ole, ei varmaan tule, kun rikkoisivat ja varastaisivat laitteen tai sisällön. Hoeno juttu. Mutta se kai toimii pilaus, nimittäin smartphonella. Vanhoille yksinäisille olisi toimintaa.
Yksi robotti ei jostakin syystä lähtenyt ylittämään suojatietä ja rouva tien toiselta puolen huuteli sille "tule, tule!" :)
Miehekäs teko, Jami! Keep on jaming!
Voitaisiko näitä saada woltti-kuskien sijaan? Nämä ovat kohteliaita, osaavat suomea ja löytävät vieläpä perille!
Vierailija kirjoitti:
Siksi kannattaa olla kohtelias takaisin.
Haluaisin oman robotin joka rullais mun perässä (tai miksei edellä) ja kuljettais mun tavaroita. Olispa siistiä käydä kaupassa. Tai lähteä pitkälle viikonlopulle jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on tavallaan hauska. Kun kyseessä on ruoankuljetusrobotti, niin kaikki symppaa ja haluavat auttaa jalkakäytävällä. Jos kyseessä on jalkakäytävälle pysäköity skuutti, niin kaikki haluaa siitä eroon.
Minusta ne kaikki vaikeuttavat sujuvaa liikkumista pisteestä A pisteeseen B. Lisätään joukkoon vielä kävelyreitille itsensä pysäköineet feissarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun niitä Espoossa alkoi näkyä, niin oli sanoinkuvaamaton ihastus niihin. Seisoivat liikennevaloissa ja suojatielle odottivat. Täällä ulkomailla ei sallaisa ole, ei varmaan tule, kun rikkoisivat ja varastaisivat laitteen tai sisällön. Hoeno juttu. Mutta se kai toimii pilaus, nimittäin smartphonella. Vanhoille yksinäisille olisi toimintaa.
Näin luin jostain lehdestä, ettei tämä konsepti toimisi monessakaan maassa. Ruoat varastettaisiin. Olikohan juttu Usasta?
Tässä näkyy vielä toistaiseksi Suomessa olemassa olevan hyvinvointiyhteiskunnan hyvät puolet. Suomessa ei tarvi olla nälässä. On tukia ja ruokajakoja. Eikä ole siksi tarve hajotella ruokarobotteja ja varastaa muutaman kympin ruokaostoksia. Toki on meillä varkaitakin, mutta ne on usein miten huumeiden käyttäjiä yms. ja ne varastaa kaikkea arvokkaampaa, josta saa nopeasti myymälllä rahaa. Eli ruokaostokset ei niitäkään kiinnosta.
Mitä robotin kiittelyyn ja avun pyytämiseen tulee, niin itse näen sen vain positiivisena. Kenties tarttuu ihmisiinkin ne kiitoksen sanomiset. Ehkä osaa auttaa herkemmin jotain ihmistäkin sitten pyytämättä. Etenkin lapsille hyvä esimerkki, vaikka ei se lapsi jaksa robottia ojasta toki nostaa, mutta pystyy ohjaamaan pois lumipenkasta tai poistamaan oksan tieltä yms. pienempää auttamista.
eri
Surullista että aivottomat robotit herättää näin paljon tunteita. Siis muutakin kuin ärtymystä siitä kun ihmisiltä viedään työt ja liikenteessä täytyy taas olla aiempaa tarkempi.