Olen 60 vuotias tietoteknisesti täysin riippuvainen miehestäni. auttakaa
Miten opin
maksamaan laskuja
kilpailuttamaan sähkölaskun
päivittämään puhelimeni
päivittämään tietokoneen: tulee ilmoituksia, en uskalla klikata päivitä
Hävettää
Mies ei ole opettaja, näyttää hätäisesti KERRAn, toista kertaa ei tule
En ole trolli, olen täysin riippuvainen miehestäni, työpaikka minulla on.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita kursseja vaikka ja mitä, esim. työväenopistossa. Tai pyydä jotain ystävääsi neuvomaan perusasiat ja sitten myöhemmin syvennätte osaamista. Luulen, että pankistakin saa opetusta pankkipalveluiden hoitamiseen.
Ja oikeasti, tee tämä, opettele tekemään asiat. Olet muuten myöhemmin pulassa.
Pyytäisitkö sinä ystävääsi opettamaan nämä asiat?
Ihan ilman syvää häpeän tunnetta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä kylällä ilmoitelee digineuvontaa senioreille palvelu, neuvovat varmaan vähän nuorempaakin jos tunnustautuu seniiliksi.
En ole seniili, olen töissä, koulutus on 90-luvulta.
Olen antanut miehen hoitaa kaiken..ehkä minulla on huono itseluottamus
Kun me hankimme ensimmäisen tietokoneen , mies sanoi : ET OSAA SULKEA IKKUNOITA, mene pois koneelta
Kone jäi hänelle...hän viettikin sillä paljon aikaa..:(
Ap
Kyllä sinä opit jos saat opetella rauhassa. Voisiko joku perheenjäsen tai ystävä auttaa sinua pääsemään alkuun? Ikinä ei ole liian myöhäistä :) Tsemppiä!
Mene työväenopiston tai kansalaisopiston IT-kursseille ja -työpajoihin. Tai kysele omalta paikkakunnaltasi esim. erilaisissa kerhoissa, diakoniatyöntekijöiltä jne. kuka pystyisi opettamaan tai missä järjestetään koulutusta.
Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia?
En kyllä ymmärrä, miksi et vaadi miestäsi opettamaan sinua. Vaikea kuvitella liittoa, jossa puoliso ei halua auttaa ja opettaa.
https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/vastuullinen-kuluttaminen-sa…
Tässä yksi esimerkki sivustosta, jossa puhutaan sähkön kilpailuttamisesta.
Tsemppiä, ei ole noloa jos oppimiseen menee aikaa. Se että haluat oppia, on jo paljon.
Myös marttojen sivuilla näkyy olevan vinkkejä esim. laskuasiaan:
https://www.martat.fi/omat-rahat/taloudenhallinnan-perustaidot/laskut-o…
Jos haluat nähdä visuaalisesti miten joku asia tehdään, voit etsiä Youtubesta videon aiheesta. Eli hakukenttään kirjoitat asian esim. kuinka päivittää windows, englanniksi how to update windows (jos sinulla on tietokoneella windows-järjestelmä).
Vierailija kirjoitti:
0/5 ei kukaan 60v ole noin avuton!
Olen 64v ja ensimmäisen kerran tein tietokoneella töitä v 94, sen jälkeen päivittäisessä käytössä.
Olen myös aina hoitanut perheemme raha-asiat (vuodesta 79), en voisi kuvitellakaan moista tietämättömyyttä omista ja perheen rahoista!?
Mieheni on hyvin ankara. En oppinut HETI kaikkea tietokoneesta kun se 90-luvulla ostettiin.
Hän käytännössä moitti joka kerran kun olin koneella, neuvontaa EI ollut, ei ollut blogeja, kaikki jonotti pankkiin.
Ajattelin, no säästyn ivalta, kun en koske koneeseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä kylällä ilmoitelee digineuvontaa senioreille palvelu, neuvovat varmaan vähän nuorempaakin jos tunnustautuu seniiliksi.
En ole seniili, olen töissä, koulutus on 90-luvulta.
Olen antanut miehen hoitaa kaiken..ehkä minulla on huono itseluottamus
Kun me hankimme ensimmäisen tietokoneen , mies sanoi : ET OSAA SULKEA IKKUNOITA, mene pois koneelta
Kone jäi hänelle...hän viettikin sillä paljon aikaa..:(
Ap
Kyllä sinä opit jos saat opetella rauhassa. Voisiko joku perheenjäsen tai ystävä auttaa sinua pääsemään alkuun? Ikinä ei ole liian myöhäistä :) Tsemppiä!
Ikkunoilla tarkoitain koneen avaamia sivuja, en tiennyt mistä ne suljetaan
Tietokoneita oli hyvin harvoilla ja ne maksoivat järjettömästi.
Osaan käyttää konetta, EN OSAA hoitaa raha asioita/päivityksiä/virustorjuntaa/kilpailutusta
Ap
74v äitinikään ei osaa noita tehdä, eikä 45v isosiskoni. Miehensä hoitavat kaiken. Paitsi siskon miehellä ei ole älykännykkää, eikä osaa neuvoa sen käytössä siskoani jonka oli pakko saada älykännykkä lahjaksi ja kaiken lisäksi käyttää prepaidia siinä vaikka sanoin että ei hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsia tai lapsenlapsia?
Ei ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita kursseja vaikka ja mitä, esim. työväenopistossa. Tai pyydä jotain ystävääsi neuvomaan perusasiat ja sitten myöhemmin syvennätte osaamista. Luulen, että pankistakin saa opetusta pankkipalveluiden hoitamiseen.
Ap
Voisin pyytää, täytyyhän ystävän kanssa voida olla avoin ja rehellinen. Sitäpaitsi hyvin todennäköisesti ystäväsi on jo huomannut avuttomuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia?
En kyllä ymmärrä, miksi et vaadi miestäsi opettamaan sinua. Vaikea kuvitella liittoa, jossa puoliso ei halua auttaa ja opettaa.
Ehkä olen ylpeä.
Et ollut paikalla kun kone tuli meille. Aina kun menin sille , mies moitti lopuksi. Rakastan häntä..en tykkää vihan tunteesta.
ap
Vierailija kirjoitti:
https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/vastuullinen-kuluttaminen-sa…
Tässä yksi esimerkki sivustosta, jossa puhutaan sähkön kilpailuttamisesta.
Tsemppiä, ei ole noloa jos oppimiseen menee aikaa. Se että haluat oppia, on jo paljon.
Myös marttojen sivuilla näkyy olevan vinkkejä esim. laskuasiaan:
https://www.martat.fi/omat-rahat/taloudenhallinnan-perustaidot/laskut-o…
Jos haluat nähdä visuaalisesti miten joku asia tehdään, voit etsiä Youtubesta videon aiheesta. Eli hakukenttään kirjoitat asian esim. kuinka päivittää windows, englanniksi how to update windows (jos sinulla on tietokoneella windows-järjestelmä).
kiitos
Ap
Ymmärrän kyllä häpeänkin. Mun nolo osaamattomuus on heikko pyöräilytaito, enkä ikipäivänä kehtaisi kertoa siitä kenellekään kaverille, saati pyytää opettamaan. Heikot tietotekniset taidot on kuitenkin paljon yleisempi ongelma ja niiden opettamiseen on tosiaan monenlaista kurssia ja neuvontapalvelua kehitetty, joten sellaisen paljastuminen ei pitäisi olla niin kovin ihmeellinen asia.
Vierailija kirjoitti:
74v äitinikään ei osaa noita tehdä, eikä 45v isosiskoni. Miehensä hoitavat kaiken. Paitsi siskon miehellä ei ole älykännykkää, eikä osaa neuvoa sen käytössä siskoani jonka oli pakko saada älykännykkä lahjaksi ja kaiken lisäksi käyttää prepaidia siinä vaikka sanoin että ei hyvä idea.
Niinpä..mun on pakko oppia edes kännykän päivitys..aloitan siitä
Pyydän miestä neuvomaan , kirjoitan neuvot ylös..
babysteps
Ap
Vaikka miehesi ei ole opettaja, niin hän on kuiteinkin miehesi. Ihmettelen ettei halua auttaa sinua oppimaan nämä asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voisin pyytää, täytyyhän ystävän kanssa voida olla avoin ja rehellinen. Sitäpaitsi hyvin todennäköisesti ystäväsi on jo huomannut avuttomuutesi.
Ollaanpa rehellisiä, minulla ei ole ystäviä. Olin koulukiusattu. Kotona minua myös lyötiin ja pidettiin nälässä. En usko hyvyyteen, siksi en tehnyt lapsia .
Ihmiset ovat kyllä etsineet ystävyyttäni, mutta minulla ei ole heille mitään annettavaa.
Elämäni on silti ollut kiehtova seikkailu. Olen kaunis ja hoikka extrovertti ja EN OLE TYHMÄ:
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko joku palvelu , josta voisi ostaa neuvontaa
En ole eläkelläinen:(
Ap
Kysy lähikirjastosta, olisiko enteriläisten neuvojia.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka miehesi ei ole opettaja, niin hän on kuiteinkin miehesi. Ihmettelen ettei halua auttaa sinua oppimaan nämä asiat.
Raha asiat aiheuttavat riitaa perheessämme. Jättämällä laskut miehelle, pakenen vaikeaa tilannetta.Meillä on yhteinen yritys.
Ap
0/5 ei kukaan 60v ole noin avuton!
Olen 64v ja ensimmäisen kerran tein tietokoneella töitä v 94, sen jälkeen päivittäisessä käytössä.
Olen myös aina hoitanut perheemme raha-asiat (vuodesta 79), en voisi kuvitellakaan moista tietämättömyyttä omista ja perheen rahoista!?