Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko 80luvulla ihan yleistäkin että lasta vähäteltiin tai moitittiin jos sanoi vaikka että tomaatti sattuu suuhun tai villahousut kutittaa

Vierailija
19.11.2024 |

IKINÄ en pakottaisi omaa lasta syömään mitään mikä sattuu suuhun tai pukemaan mitään mikä kutittaa.

Kommentit (164)

Vierailija
41/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin aloitin aika monta kertaan lauseen minä en ikänä, ennen kuin minulla oli lapsia.😂

Olet ääliö. Mun lapset on jo aikuisia enkä kiristänyt ja uhkaillut heitä ruoalla tai pakottanut pukemaan huonolta tuntuvia vaatteita. Miksi ihmeessä edes olisin?

Käytöstapoja et itse silti ole oppinut, kun haukut ääliöksi ihmistä, joka on kanssasi eri mieltä. Toimitko muussakin elämässäsi noin, että jos jollain on eri mielipide, saat hallitsemattoman raivokohtauksen?

Vierailija
42/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kahden 80- lukulaisen pojan äiti. Tämän ketjun kommentointi enimmäkseen muistuttaa kauhugalleriaa. Lapsen ääntä ei ole kuunneltu eikä arvostettu. Järkyttävää alistamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain nahkaisesta sotilasremmistä paljaalle pyllylle, kun itkin, että villatakki kutittaa.

s. 1957

Vierailija
44/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mikään ihme, että nykyään eletään tällaisessa dystopiassa jos lähes kaikkialla on tuollaisia kokemuksia. Mä en edes ymmärrä miten joku "sattuu" suussa ellei kyse ole josta super tulisesta tai angiinasta jos nielaisu sattuu. Jos villahousut kutitti, niin äiti sanoi, että "mä tiedän, mutta siellä on niin kylmä ja kyllä se kutina loppuu" ja oli ihan oikeassa. Jos oli jotain ruokana mistä ei tykännyt niin sitten syötiin vähemmän ja toivottiin, että tilanne korjautuu iltapalalla. Vihanneksia ja muita mistä ei tykännyt, piti silti välillä maistaa jos vaikka mieli olisi muuttunut. Ikinä en missään törmännyt siihen, että ketään olisi pakotettu syömään jotain mille on allerginen paitsi jos kyseessä oli henkinen allergia. Mitään angsteja mulla ei ole, mun mielestä mulla oli ihan onnellinen lapsuus ja äiti oli ja on edelleen mun mielestä maailman paras äiti. Isä myös. Musta kasvoi henkise

Niin no kai tuo helvetti realisoitui juuri niiden aistiyliherkkien kohdalla, ei teidän, jotka ette edes tiedä, miltä tuntuu kun ruoat sattuu suuhun. Tai joilla se villahousujen kutina tosiaan loppui, eikä tuntunut jatkuvasti siltä, että on käärittynä piikkilankaan. Kai ne ongelmat on kohdistuneet juuri niihin lapsiin, jotka eivät ole taipuneet noihin oletettuihin muotteihin.

80-luvulla syntyneenä autistina tiedän tästä jotain. Mun vanhemmat onneksi ymmärsi mua (varmaan kun toinen vanhempi oli itse samanlainen), mutta muu maailma tosiaan ei. Ja kun mitään tietoa ei ollut siitä, miksi jotkut oli erilaisia sillälailla kuin minä, niin kyllä se koko erilaisuus yritettiin kiistää - että ei se ole mahdollista, että se ruoka sattuu suuhun, vaan lapsi on vaan huonotapainen ja nirso ja uppiniskainen, ja pitää laittaa kuriin. Vieraat aikuiset yritti vielä kahta kauheammin alistaa, kun mun vanhemmat ei heidän mielestään tehnet sitä tarpeeksi, ja totta kai heidän mielestä kaikki mun arkuus, pelokkuus, yliherkkyys jne. johtui muka kurin puutteesta. 

Juu ja tätä on edelleenkin. Aistiherkkyyksistä, autismista, adhd;sta tiedetään yllättävän vähän esim vakassa. Yllättävän moni lastenhoitaja on erittäin vanhanaikainen. Syö sikinsokin sekoitettu ruokasi, tai olet nälässä. Tai että saumat hankaa ym. 

Nepsyn vanhempana oon huomannut nämä asenteet, eipä silti, itselläni on ollut sama opettelu että mistä oikein onkaan kyse. Mutta ammattikasvattajien luulisi törmänneen tällaiseen ihan jo ammattinsa puolesta. Eikä niin päin, että vanhempi saa lääkärilausunnon kanssa tulla päiväkotiin selvittämään, miksi lapsi toimii kuten toimii. 

Vierailija
45/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itkevät ja yökkivät lapset istumassa koulun ruokalassa lautasten ääressä kun nousta ei saanut ennenkuin oli syöty. Usein loppui vasta kun opettaja päätti, että hänellä on muutakin tekemistä kuin istua  ruokalassa tai siihen,että joku oksensi. Tuohan on karmeaa sadismia,joka johtaa syömishäiriöön!

Mieheni joutui lapsena heinänuhaisena ja astmaattisena  heinätöihin. Astma todettiin vasta yläasteella

Parhaalla kaverillani lapsuudessa oli kissa joka nukkui hänen sängyssään ja kaveri oli aina silmät turvoksissa koska oli allerginen ja vasta aikuisena kun itse hakeutui testeihin asia selvisi.

Ja minun korvatulehdustani hoidettiin puhaltamalla tupakansavua korvaan. Lopulta tärykalvo puhkesi itsekseen enkä kuule kys.korvalla kovin hyvin.

Hyvä meininki! T. 80 syntynyt

Vierailija
46/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua mitätöitiin ja hylättiin täysin henkisesti ja puolestaan mieheni sai jopa remmistä. Ollaan 70-luvulla syntyneitä.

Vierailija
47/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän kautta kasvatettiin ja tärkeää oli, mitä muut ajattelivat. Äiti varsinkin tapasi haukkua muita selän takana ja oli sitten mielin kielin kasvotusten. Asioista ei saanut keskustella, kun joka kerta jos jotain kysyi, niin: "tämä asia on loppuunkäsitelty".

Vierailija
48/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen suomalaisen huono itsetunto johtuu huonoista vanhemmista, vaikutukset vaikuttavat läpi elämän.

Vierailija
49/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo on ollut ankea lapsuus jengillä. Legotkin patterin välissä ja ainoa ikkuna metsään päin. 😂

Hih hih ja nämä kasvattaa niitä nykypäivän lapsia ja hyvittävät omille lapsilleen kaikki oman lapsuutensa vääryydet. 

Vierailija
50/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo eroaa vuodesta 2024? Päiväkodissa on maistamispakko, jokainen ottaa sitä tomaattia ja jos ei maista, niin menee nälkäisenä nukkumaan eikä saa välipalaa. Sama toistuu päivästä toiseen. Kurahousut on pakko pukea, vaikka ne olisi hankalat, kukaan ei sano, että OK, ole ilman, jos ne tuntuu pahalta päällä.

Se että kannustetaan maistamaan, on eri asia kuin se, että istutetaan kolme tuntia jäähtyneen ruokalautasen äärellä kakomassa.

Kannustetaan? Pakotetaan maistamaan, koska jos et maista, et saa välipalaa. Mitä hiton kannustusta on se, että pakotetaan lapsi syömään 1/4 tomaattia ja jos et sitä syö, niin tomaattia ilmestyy lautaselle ihan jokaisella aterialla.

Oma lapsi ei ole saanut päiväkodissa välipalaa kohta 4 kuukauteen "kun se ei syö lounasaikaan lautasta tyhjäksi". Nykyisin men

Tee HETI ilmoitus tuollaisesta. Päiväkodin johtajalle, tai kuka kunnassa / kaupungissa toiminnasta vastaa. Ei noin kuulu toimia. Väärin, luvatonta, epäeettista, kaikki mahdollinen on tuossa pielessä. Onko oikeasti edes totta?? Missä päin Suomea? 

Nykytietämyksen mukaan ei saa painostaa edes maistamaan, saatika että syömään lautanen tyhjäksi. HETI ILMOITUS TUOSTA. Sinun kuuluu pitää lapsen puolia, ei hän itse pysty. 

Vierailija
51/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin aloitin aika monta kertaan lauseen minä en ikänä, ennen kuin minulla oli lapsia.😂

Olet ääliö. Mun lapset on jo aikuisia enkä kiristänyt ja uhkaillut heitä ruoalla tai pakottanut pukemaan huonolta tuntuvia vaatteita. Miksi ihmeessä edes olisin?

Käytöstapoja et itse silti ole oppinut, kun haukut ääliöksi ihmistä, joka on kanssasi eri mieltä. Toimitko muussakin elämässäsi noin, että jos jollain on eri mielipide, saat hallitsemattoman raivokohtauksen?

Piilonarsismia.

Vierailija
52/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, ihmiskunnan henkinen tila on kammottavassa kunnossa.

Vierailija
53/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Niskavilloista kiinni ja nosto ilmaan ja sitten pää seinään oli normimeininki vuonna 1980

Vierailija
54/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Mulla oli usein vatsa kipeä ja valitin siitä. Äiti tiuskaisi, että "ei mukuloilla mittään oo" ja se oli sillä kuitattu. Tai että kaikilla nyt vähän välillä on pieru kadoksissa ja sattuu suoliin, mutta kun kiinnittää huomionsa muihin asioihin kuin kirjaimellisesti omaan napaan, niin jaksaa. Aikuisena mulla todettiin keliakia, eli se siellä oli oireillut jo lapsuudessa, ei vaan koskaan tutkittu. Käskettiin vaan lopettamaan kitinä.

Vierailija
55/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista oli. Jos et syönyt jotain, olipa syy mikä tahansa, niin sitten olet ruoatta. Jos et pue jotain villaista koska kutittaa, sitten palelet. Mulle jopa uimaopetus oli niin, että heitettiin vaan laiturin päästä mökillä veteen. Kuulemma siinä oppii pakosta nopeasti uimaan räpiköidessään. Mä en kyllä oppinut, isä joutui minut pelastamaan sieltä. Ja jos mistään edes vähän valitti, niin sai saarnan miten helppoa mun elämä on verrattuna vanhempiin, joiden lapsuus oli sota-aikana ja oli ahdastsa, nälkää, vilua, köyhyydestä kiusaamista jne.

Vierailija
56/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Niskavilloista kiinni ja nosto ilmaan ja sitten pää seinään oli normimeininki vuonna 1980

Lasten fyysinen kurittaminen kiellettiin lailla 1984, mutta kotien käytännöt tulevat perässä, neljäsosa vanhemmista esim tukistaa vieläkin lastaan ja uhkailua käyttää kasvatuskeinona ainakin yksi kymmenestä vanhemmasta.

Vierailija
57/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistiyliherkkyys oli ehkä käsite, jota ei ollut olemassa, mutta ei se tarkoita, etteikö siitä kärsiviä olisi ollut olemassa ja etteikö heillä olisi ollut vanhempia, jotka osasivat reagoida näihin. Asiat on muuttuneet, jotkut parempaan ja jotkut huonompaan. En oikein tiedä onko siinä mitään ihmettelemistä, että ennen oli toisenlaista.

Vierailija
58/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain nahkaisesta sotilasremmistä paljaalle pyllylle, kun itkin, että villatakki kutittaa.

s. 1957

Sulla on hyvä tuntoaisti. Isä totesi ja läväytti avokämmenellä naamalle, kun valitin samasta.

Sitten totesi että huonot refleksit on myös, koska tuon lyönnin olisi väistänt tai torjunut sokea erkkikin.

Vierailija
59/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan itkevät ja yökkivät lapset istumassa koulun ruokalassa lautasten ääressä kun nousta ei saanut ennenkuin oli syöty. Usein loppui vasta kun opettaja päätti, että hänellä on muutakin tekemistä kuin istua  ruokalassa tai siihen,että joku oksensi. Tuohan on karmeaa sadismia,joka johtaa syömishäiriöön!

Mieheni joutui lapsena heinänuhaisena ja astmaattisena  heinätöihin. Astma todettiin vasta yläasteella

Parhaalla kaverillani lapsuudessa oli kissa joka nukkui hänen sängyssään ja kaveri oli aina silmät turvoksissa koska oli allerginen ja vasta aikuisena kun itse hakeutui testeihin asia selvisi.

Ja minun korvatulehdustani hoidettiin puhaltamalla tupakansavua korvaan. Lopulta tärykalvo puhkesi itsekseen enkä kuule kys.korvalla kovin hyvin.

Hyvä meininki! T. 80 syntynyt

Myös appesiinin tai mandariinin kuoria sekä valkosipulin kynsiä työnnettiin korviin jos särki korvia.

Tupakansavu oli todella tehokasta. Jos mökissä oli kesäisin itikoita, niin miehet pistettiin tupakoimaan huoneeseen ennen nukkumaanmenoa. Askillinen per mieheen tappoi huoneesta kaikki loiset.

Vierailija
60/164 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen suomalaisen huono itsetunto johtuu huonoista vanhemmista, vaikutukset vaikuttavat läpi elämän.

Ja syy on se että sodasta selvinneet ikäluokat kävivät vain töissä ja jättivät kasvatustyön minimiin. Käytännössä oli vapaakasvatus, koska vanhemmat olivat niin väsyneitä.

Kiertokulku on valmis. Venäjälle maksettu sotavelka ottaa nyt veronsa nykynuorissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme