Oliko 80luvulla ihan yleistäkin että lasta vähäteltiin tai moitittiin jos sanoi vaikka että tomaatti sattuu suuhun tai villahousut kutittaa
IKINÄ en pakottaisi omaa lasta syömään mitään mikä sattuu suuhun tai pukemaan mitään mikä kutittaa.
Kommentit (164)
Ainakin meillä oli vielä 90-luvulla. Sanottiin vain että voi voi, palellu sitten mutta älä valita jos tulet kipeäksi. Voi voi, muutakaan ei tule, älä valita sitten nälkää. Jne.
Meillä silloin kultaisella kasarilla ihan koulussa pakotettiin allergiset syömään niitä ruokia, joille oli allerginen. Aika usein joku sai hirveän yskäkohtauksen, oksenteli tai muuten kärsi. Opettajat haukkuivat sitten vielä valehtelijoiksi ja vaikeiksi ihmisiksi. Muutenkin meno oli hyvin erilaista kuin nykyään. Oksentelevat allergikot pantiin vielä kiittämään jeesusta niistä ruuista. :) Noh, truth be told, ei ole meidän koululuokkaisista kukaan kärsinyt ns. mt-ongelmista, kaikilla on myös lapsia. Se julmuus oli kuitenkin enimmäkseen reilua eli kaikilla oli aika kurjaa. Pahinta on se, kun vaan osa kärsii ja muut nauraa.
No tuskin, Kyllä ainakin äidit ovat aina tunteneet omat muksunsa ja etsineet näille sopivat kamppeet ja syöttäneet ruokaa, joka tenavalle maistuu.
Minäkin aloitin aika monta kertaan lauseen minä en ikänä, ennen kuin minulla oli lapsia.😂
Vierailija kirjoitti:
No tuskin, Kyllä ainakin äidit ovat aina tunteneet omat muksunsa ja etsineet näille sopivat kamppeet ja syöttäneet ruokaa, joka tenavalle maistuu.
#ällöäitimyytti
Mua kiusattiin koulussa ja äiti totesi mitä sä mulle sitä kerrot.
Vierailija kirjoitti:
Meillä silloin kultaisella kasarilla ihan koulussa pakotettiin allergiset syömään niitä ruokia, joille oli allerginen. Aika usein joku sai hirveän yskäkohtauksen, oksenteli tai muuten kärsi. Opettajat haukkuivat sitten vielä valehtelijoiksi ja vaikeiksi ihmisiksi. Muutenkin meno oli hyvin erilaista kuin nykyään. Oksentelevat allergikot pantiin vielä kiittämään jeesusta niistä ruuista. :) Noh, truth be told, ei ole meidän koululuokkaisista kukaan kärsinyt ns. mt-ongelmista, kaikilla on myös lapsia. Se julmuus oli kuitenkin enimmäkseen reilua eli kaikilla oli aika kurjaa. Pahinta on se, kun vaan osa kärsii ja muut nauraa.
Juu ja jo kerran oksennetut ruoat piti syödä uudelleen. En tajua miten joku voi kaivata näitä "vanhoja hyviä aikoja ja kuria".
Vierailija kirjoitti:
Minäkin aloitin aika monta kertaan lauseen minä en ikänä, ennen kuin minulla oli lapsia.😂
Olet ääliö. Mun lapset on jo aikuisia enkä kiristänyt ja uhkaillut heitä ruoalla tai pakottanut pukemaan huonolta tuntuvia vaatteita. Miksi ihmeessä edes olisin?
Tärkein kotoani saamani perintö on huono itsetuntoni. Minua ei koskaan kannustettu tai kehuttu. Siksi tein koulussa, duunipaikoissani töitä kuin hullu. Toivoin sen kompensoivan kiistämätöntä p*skuuttani. Menestynkin kohtuullisesti. Suurin syy siihen lienee se ettei minulla ole harhaista minäkuvaa.
Kyllä mä ainakin muistan, että monien vanhemmat oli mun mielestä todella pelottavia ja tylyjä ja ilkeitä lapsilleen. Mun vanhemmat ei olleet, joten ihmettelin tuota tosi paljon.
Erityisesti tuo syömään pakottaminen oli kummallinen juttu. Todella yleistä. Istutettiin itkeviä lapsia tuntikaupalla jonkun ruokalautasen äärellä, että tästä ei lähdetä ennenkuin on syöty lautanen tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#ällöäitimyytti
Pyh. Kyse on normiäideistä, eikä mistään myyteistä. Sairaat sadistiyksilöt ovat sitten ihan oma lukunsa. Muistan jo 70-luvulta, että sain syödä esim. kaalikääryleistä vain täytteet. Inhottavat kaalit kipattiin iskän lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ääliö. Mun lapset on jo aikuisia enkä kiristänyt ja uhkaillut heitä ruoalla tai pakottanut pukemaan huonolta tuntuvia vaatteita. Miksi ihmeessä edes olisin?
Olet tosikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja jo kerran oksennetut ruoat piti syödä uudelleen. En tajua miten joku voi kaivata näitä "vanhoja hyviä aikoja ja kuria".
Ei ole totta mikään, mistä tuo kirjoittaja kirjoitti! Allrgisten ruokavalio on otettu huomioon Jo 60- ja 70-luvulla! Ihan sontaa kirjoittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#ällöäitimyytti
Pyh. Kyse on normiäideistä, eikä mistään myyteistä. Sairaat sadistiyksilöt ovat sitten ihan oma lukunsa. Muistan jo 70-luvulta, että sain syödä esim. kaalikääryleistä vain täytteet. Inhottavat kaalit kipattiin iskän lautaselle.
Pyh, sinä sait = kaikki muutkin sai?
Miten tuo eroaa vuodesta 2024? Päiväkodissa on maistamispakko, jokainen ottaa sitä tomaattia ja jos ei maista, niin menee nälkäisenä nukkumaan eikä saa välipalaa. Sama toistuu päivästä toiseen. Kurahousut on pakko pukea, vaikka ne olisi hankalat, kukaan ei sano, että OK, ole ilman, jos ne tuntuu pahalta päällä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo eroaa vuodesta 2024? Päiväkodissa on maistamispakko, jokainen ottaa sitä tomaattia ja jos ei maista, niin menee nälkäisenä nukkumaan eikä saa välipalaa. Sama toistuu päivästä toiseen. Kurahousut on pakko pukea, vaikka ne olisi hankalat, kukaan ei sano, että OK, ole ilman, jos ne tuntuu pahalta päällä.
Se että kannustetaan maistamaan, on eri asia kuin se, että istutetaan kolme tuntia jäähtyneen ruokalautasen äärellä kakomassa.
No ei mikään ihme, että nykyään eletään tällaisessa dystopiassa jos lähes kaikkialla on tuollaisia kokemuksia. Mä en edes ymmärrä miten joku "sattuu" suussa ellei kyse ole josta super tulisesta tai angiinasta jos nielaisu sattuu. Jos villahousut kutitti, niin äiti sanoi, että "mä tiedän, mutta siellä on niin kylmä ja kyllä se kutina loppuu" ja oli ihan oikeassa. Jos oli jotain ruokana mistä ei tykännyt niin sitten syötiin vähemmän ja toivottiin, että tilanne korjautuu iltapalalla. Vihanneksia ja muita mistä ei tykännyt, piti silti välillä maistaa jos vaikka mieli olisi muuttunut. Ikinä en missään törmännyt siihen, että ketään olisi pakotettu syömään jotain mille on allerginen paitsi jos kyseessä oli henkinen allergia. Mitään angsteja mulla ei ole, mun mielestä mulla oli ihan onnellinen lapsuus ja äiti oli ja on edelleen mun mielestä maailman paras äiti. Isä myös. Musta kasvoi henkisesti ja fyysisesti tasapainoinen ihminen joka on tyytyväinen itseensä ja elämäänsä, eikä mulla ole mitään aisti-, kokemus- tai henkilökemia-yliherkkyyksiä. Olen ihan normaali suvaitsevainen ja paksunahkainen aikuinen ihminen joka ei kylläkään ymmärrä yhtään mitään nykymaailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#ällöäitimyytti
Pyh, sinä sait = kaikki muutkin sai?
Joo, kaikki äidit oli 70-luvulla niitä pullantuoksuisia kotiäitejä jotka teki viideksi sen ruuan kun isät pääsi töistä.
- avainkaulalapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kannustetaan maistamaan, on eri asia kuin se, että istutetaan kolme tuntia jäähtyneen ruokalautasen äärellä kakomassa.
Ei mua istutettu kolmea tuntia lautasen edessä. Se lautanen lähti samalla sekunnilla jos sanoit poikkipuolisen sanankin, saatesanoilla ole ilman sitten.
Eipä ollut muuta pukea kuin villahousuja. Eikä niitä paljaalle iholle toki laitettu.