Yel tappaa yritykseni
Alkaa mennä hermo tähän Yel-maksuun. Iskivät sellaiset maksut, ettei palkkaa jää enää kuin 800€ kuussa. Maksu tulee siis sillä perusteella mitä vastaavaa työtä tekevä työntekijä saa palkkaa. Haloo. Mitä helvetin järkeä on edes yrittää kun työttömänä saan melkein saman rahan vain istumalla?
Kommentit (277)
Jeah! Ja sitä unelmien ammatin toteuttamista, kun itse askarreltuja onnittelukortteja myy torilla räntäsateessa.
Nyt kyllä hiukan loukkaannuin. Teen käsin kortteja. Mutta ne eivät ole pelkkiä kortteja, ne ovat myös luonnoksia isompia töitä varten. Esimerkiksi seinämaalauksia. Yhden suhde kahteensataan esimerkiksi.
Sinä turha byrokratian uumeniin hautautunut nukke et ymmärtä mistään mitään!
"Suomessa on noin 275 000 mikroyritystä, jotka kukin työllistävät 19 henkilöä, 93 % kaikista yrityksistä ja noin 22 % yksityisen sektorin työvoimasta."
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa on noin 275 000 mikroyritystä, jotka kukin työllistävät 19 henkilöä, 93 % kaikista yrityksistä ja noin 22 % yksityisen sektorin työvoimasta."
Siis 1-9 henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko maksaa, ulosottokelpoinen tämä Yel. Kiitos STM:n idiootit
Kiitä kokoomusta ja persuja.
Sannan sekoiluja. Taisi olla päissään, kun tämän teki.
Ai, saat 590 kk:ssa yrittäjänä?
Vierailija kirjoitti:
Jeah! Ja sitä unelmien ammatin toteuttamista, kun itse askarreltuja onnittelukortteja myy torilla räntäsateessa.
Nyt kyllä hiukan loukkaannuin. Teen käsin kortteja. Mutta ne eivät ole pelkkiä kortteja, ne ovat myös luonnoksia isompia töitä varten. Esimerkiksi seinämaalauksia. Yhden suhde kahteensataan esimerkiksi.
Mä ostan useinkin joulumyyjäisistä itse tehtyjä kortteja ja tauluja. Todella kivoja löytyy, hyviä ideoita ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan järkeä jos et pysty maksamaan edes eläkettä itsellesi. Pitää yrityksen tuottaa muutakin kuin tupakkarahat.
Tekemistä, peipe, tekemistä.Jeah! Ja sitä unelmien ammatin toteuttamista, kun itse askarreltuja onnittelukortteja myy torilla räntäsateessa.
Kerron sinulle vertauskuvan luovuudesta.
Luovuus on kuin puu, jossa on paljon oksia, lehtiä, se saa kasvaa vapaasti joka suuntaan. Se kasvaa maan alla, kohti taivasta, leveyttä, pituutta ja syvyyttä. Juuret kohtaavat kiviä ja kalliota, kiertävät ja muotoutuvat. Puu imee ravintoa maasta ja ilmasta, auringon valosta.
Kaikki tuhat tekijää kasvattaa vahvan ja hyvinvoivan puun.Esi-isiemme maa. Tämä ilma, jota me hengitämme. En puhu rahasta. Luovuuden siemen, joka saa alkunsa monen sukupolven takaa. Kokemuksista, eletystä elämästä.
Et voi sanoa idealle, tule nyt, juuri tänään!
Se on kytenyt jossain ja tulee esiin, kun aika on otollinen.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä turha byrokratian uumeniin hautautunut nukke et ymmärtä mistään mitään!Mä ostan useinkin joulumyyjäisistä itse tehtyjä kortteja ja tauluja. Todella kivoja löytyy, hyviä ideoita ihmisillä.
Askartele itse. Ne on paljon arvokkaampia ja merkityksellisempiä saajalleen.
joo tää on nin tutun kuuloinen kuvio. Mulle jää yrittäjän sentään 1700€/kk käteen onneksi, mutta maksan vain minimiä. Olen nuorempana ostanut sijoutusasunnon, joka tarjoaa minulle jackpotin kun lopetan yrittäjyyden, tai työelämän, kompensoi myös pientä tulevaa eläkettä, kun ei ole mahdollista maksaa isompia maksuja, enkä kyllä ole niin hirveän luottavainen järjestelmään. Sijoitusasunto, on uudehko ja Turku keskustan alueella. Jos sattumalta kuolen ennenaikaisesti, saa perheeni nauttia tästä, yel maksuistani he ei saa nauttia jos kuolla kupsahdan ennen eläkeikää.
Paskokaa vain esi-isiemme maa. Kaikki esi-isäni ovat olleet maanviljelijöitä ennen minua. Työ on ollut myös harrastus. Mikäs sen parempi kuin lapiolla ojan kaivaminen keväisenä päivänä. Linnutkin laulaa ja aurinko paistaa. Oma maa.
Minussa elää tuo verenperintö. Kaipuu vapauteen. En koskaan mene tehtaaseen töihin.
Pellolta, metsästä, rupisin käsin on tämän maan hyvinvointi rakennettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestä se entinen oli parempi että maksoitte maksut jos maksoitte mutta joka tapauksessa eläkettä odotatte nuorempien työläisten maksamana?
Yrittäjät vaatii kansalta ja yhteiskunnalta aivan järkyttävän paljon mutta kaikki muut joutuu maksamaan maksut teidän vaatimista asioista kun ette te suostu maksamaan rehellisesti yhteiskunnan maksuja. Minkä takia yrittäjille elämän pitäisi olla lähes ilmaista mutta kaikki .uut joutuu maksamaan aivan järkyttävän korkeita maksuja huomattavasti pienemmistä tuloista kun mitä yritäjillä on?
Mä olen yksityinen elinkeinonharjoittaja ja yel maksu on todella iso. Olen perhepäivähoitaja ja pakko lyödä maksujen takia lappu luukulle. Yel maksu on paljon isompi kuin palkansaajien vastaava. Mä maksan myös työnantajamaksut vaikka olen yksin. Ei mitään järkeä.
Miten niin on paljon suurempi? Suht samankokoisia ovat, puhutaan muutamasta prosenttiyksiköstä.
Se on ollut epäkohta, jos tähän asti ei ole pystynyt kerryttämään eläkettä.
Te, joilla jää käteen muutama satanen tai alle tonni, oletteko selvittäneet eläkeyhtiölle, että ette tee täyttä työviikkoa? Tai jos teette, on hinnoitttelu väärin?
Jäin kuntoutustuelle (määräaikainen sairauseläke) viisikymppisenä ja onneksi olin maksanut normaalit YEL:it niin nyt saan summan, jolla voi elää.
Mitä ihmeen yrittämistä sellainen on, jossa ei ole maksavia asiakkaita sen verran, että yrittäjä edes saa asiallisen palkan ja pystyy maksamaan eläkemaksunsa? Sehän on puuhastelua!
Olen itsekin kaksi kertaa vakavasti suunnitellut yrityksen perustamista. Molemmilla kerroilla olen todennut, että parempi on vain mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko eläkeyhtiö katsoo olevan kortintekijän kuukausipalkka?
Ei kannata unohtaa, mistä tulee. Lapsena katsoin isäni käsiä. Täynnä känsiä, kovettumia, haavojakin. Isot ja vahvat kourat.
Niillä käsillä on kaivettu, muokattu, väännetty asioita ympärillä. Työmiehen kädet.
Tämä eläkehimmeli on kyllä ärsyttävä. Yel maksuja menee hirveästi ja jos kuolla kupsahtaa ennen eläkeikää, ei saa mitään. Eläkemaksujen pitäisi olla jollain tavalla henkilökohtaisia niin, että perikunta saisi edes osan kuolemantapauksessa. Siksi minäkin maksan minimi yeliä ja sijoitan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä turha byrokratian uumeniin hautautunut nukke et ymmärtä mistään mitään!Paljonko eläkeyhtiö katsoo olevan kortintekijän kuukausipalkka?
Nolla euroa. Teen myös lastenkirjoja ja paljon muuta.
Keskusteluketjua luettuani huomasin taas kerran että on unohdettu se kuka kaiken maksaa. Alvit tietysti aina mutta muutkin verot, vakuutukset, yrittäjän palkan ym. Se on kuluttaja, asiakas. Jos ei yrittäminen kannata niin jotain on pielessä. Esim. hyvä kirjanpitäjä voi neuvoa mihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Joku sanoi että eläkemaksu menee jonkun keskitulon mukaan, joku taas että ilmoitetun tulon mukaan niinkuin ennenkin. Joka tapauksessa asiakas aina ne eläkemaksutkin maksaa. Olen myös yrittäjä evp.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen yrittämistä sellainen on, jossa ei ole maksavia asiakkaita sen verran, että yrittäjä edes saa asiallisen palkan ja pystyy maksamaan eläkemaksunsa? Sehän on puuhastelua!
Olen itsekin kaksi kertaa vakavasti suunnitellut yrityksen perustamista. Molemmilla kerroilla olen todennut, että parempi on vain mennä töihin.
Se on verenperintö. Pakko pistää vastaan yhteiskunnan virtaa. Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
Kuluttaja on se ympäristö, mistä puu kasvaa. Jos ympäristö ei ole otollinen, niin loppuu se luovuus.