Yel tappaa yritykseni
Alkaa mennä hermo tähän Yel-maksuun. Iskivät sellaiset maksut, ettei palkkaa jää enää kuin 800€ kuussa. Maksu tulee siis sillä perusteella mitä vastaavaa työtä tekevä työntekijä saa palkkaa. Haloo. Mitä helvetin järkeä on edes yrittää kun työttömänä saan melkein saman rahan vain istumalla?
Kommentit (277)
Provo Porvoosta taas, ota nyt ne lääkkeesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat sitten hyvän eläkkeen. Sinnittele nyt.
Tarkoittanet, että joku muu saa hyvän eläkkeen hänen maksamillaan rahoilla? Ja hän itse elää toivossa, että joku tuleva yrittäjä ehkä maksaa hänen eläkkeensä? Niin se systeemi nimittäin toimii. Tai siis ei toimi.
Tulevan eläkkeen suuruus riippuu siitä, paljonko nyt tilittää eläkemaksuja. Laskennalliset saajat ja maksajat ovat yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yritys joka myy Shampanjavispilöitä.
Ei jää kuin 200e palkkaa kuussa itselle. Ei suomessa kannata yrittää.
Joku väitti että en osaa yrittää.. Kaikkea sitä kuulee.
Olet nero, kuka v*ttu haluaisi ostaa shampanjavispilän?!
Varmaan kaikki. Siksi tän perustinkin. Isi antoi alkupääoman.
T. Kaisa Kokoomus
Miten muuten ajattelit että entisten yrittäjien eläkkeet maksetaan? Eivät ole maksaneet itse maksuja, ja tällä hetkellä valtio joutuu verotuloista maksamaan aikamoisen potin yrittäjien eläkkeitä. Vaatikaa progressiivista verotusta kuten palkansaajillakin on. Mutta anna kun arvaan, se ei käy, koska sitten alkaa parku ja ulina epäreiluudesta että menestyneenä joutuu maksamaan enemmän kuin vähemmän menestyneet yrittäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestä se entinen oli parempi että maksoitte maksut jos maksoitte mutta joka tapauksessa eläkettä odotatte nuorempien työläisten maksamana?
Yrittäjät vaatii kansalta ja yhteiskunnalta aivan järkyttävän paljon mutta kaikki muut joutuu maksamaan maksut teidän vaatimista asioista kun ette te suostu maksamaan rehellisesti yhteiskunnan maksuja. Minkä takia yrittäjille elämän pitäisi olla lähes ilmaista mutta kaikki .uut joutuu maksamaan aivan järkyttävän korkeita maksuja huomattavasti pienemmistä tuloista kun mitä yritäjillä on?
Mä olen yksityinen elinkeinonharjoittaja ja yel maksu on todella iso. Olen perhepäivähoitaja ja pakko lyödä maksujen takia lappu luukulle. Yel maksu on paljon isompi kuin palkansaajien vastaava. Mä maksan myös työnantajamaksut vaikka olen yksin. Ei mitään järkeä.
Mä olen freelancer kirjallisuuden suomentaja. Ei työsuhdetta eikä kuukausipalkkaa. Käännöspalkkioistani menee normaali ennakonpidätys. YEL-maksut ovat 25 % työtuloista.
Ehkä kannattaa jättää se yrittäminen vaan muille.
Katsele vaikka kateellisena verotietoja kun muut yrittäjät kylpee rahassa.
Yrittäminen vaatii osaamista ja taitoa. Kaikilla kun sitä ei vaan ole. Turha siitä on muita syyttää.
Ei muuta kuin vieraan firmaan töihin.Päiväkodin työntekijöistä ainakin on kova pula.
Ap joko provo tai sitten idiootti. Työtuloa voivat ehdottaa nostettavaksi, mutta maksimissaan 4000 euron työtulon nostoon tarvitsee suostua. Ja sen noston jälkeen eivät voi kolmeen vuoteen nostaa.
4000 euron työtulon nosto tarkoittaa 80 euron kuukausikorotusta YEL-maksuun, jos ei ole enää aloittavan yrittäjän alennusta!
Jos 80 euron lisälasku kuukaudessa kaataa firmasi, niin aika huteralla pohjalla on firman pyöritys ollut..
Vierailija kirjoitti:
Saat sitten hyvän eläkkeen. Sinnittele nyt.
Sinnittelen toki. Palkkatöihin en palaa muiden käskytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs äänestitte kokoomusta!
Tämä YEL-laki muutos tehtiin kyllä edellisen hallituksen aikana. Sinä et taida paljon uutisia seurata?
YEL-maksussa on ensin 4 vuoden aloittavan yrittäjän alennus. Puolisoni YEL nousi just 80 euroa ja asiakkaita on just nyt tosi vähän. Uusi YEL-maksu perustuu viime vuoden tuloihin. On sieltä tullut "se lätinä" että tuolla alalla palkansaaja tienaisi 4000e/kk. Niin varmaan, tuohon en usko. Ala on sellainen että työn teettäjä/kylpylä/hoitola vetää reilusti välistä ja maksaa palkkaa vain jämää tuosta. Puolisoni on yhden ainoan kuukauden yltänyt tuohon 4000 euron nostoon ja silloin hänellä taisi olla vain 1-3 vapaapäivää koko kuukautena ja oli silloin tosi väsynyt.
Realistinen tulo/se mitä voi nostaa kuukausittain vaihtelee 500 eurosta 2000 euroon. Yleensä siinä 1000-1500 eurossa on se totuus. Ei hän sillä yksin itseään elättäisi. Voi pitää yritystä vain koska minä käyn työssä palkollisena ja sieltä tulee se ennalta tiedossa oleva tulo kuukausittain.
Minä maksan myös yel maksuja tuloistani sen 25%. Hoidan siis lapsia. Eipä kyllä kannata. Normi palkansaaja ei maksa tuollaisia eläkemaksuja. Ymmärtäisin jos mulla ois iso yritys ja työntekijöitä ja tuotteita jne, mutta muutamaa lasta vain hoidan kotona. Ja vuodenvaihteessa lopetan kokonaan. Harmi, koska tykkäsin työstäni ja lapsista ja rauhallisesta työympäristöstä. Ja harmi myös lapsille ja vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
YEL-maksussa on ensin 4 vuoden aloittavan yrittäjän alennus. Puolisoni YEL nousi just 80 euroa ja asiakkaita on just nyt tosi vähän. Uusi YEL-maksu perustuu viime vuoden tuloihin. On sieltä tullut "se lätinä" että tuolla alalla palkansaaja tienaisi 4000e/kk. Niin varmaan, tuohon en usko. Ala on sellainen että työn teettäjä/kylpylä/hoitola vetää reilusti välistä ja maksaa palkkaa vain jämää tuosta. Puolisoni on yhden ainoan kuukauden yltänyt tuohon 4000 euron nostoon ja silloin hänellä taisi olla vain 1-3 vapaapäivää koko kuukautena ja oli silloin tosi väsynyt.
Realistinen tulo/se mitä voi nostaa kuukausittain vaihtelee 500 eurosta 2000 euroon. Yleensä siinä 1000-1500 eurossa on se totuus. Ei hän sillä yksin itseään elättäisi. Voi pitää yritystä vain koska minä käyn työssä palkollisena ja sieltä tulee se ennalta tiedossa oleva tulo kuukausittain.
No, tuo kuulostaa enemmän harrastukselta kuin yrityksen pyörittämiseltä. Anteeksi kun näin sanon. Ei kuulosta järkevältä hommalta, jos ei sitten tykkää vapaa-ajasta ja tulee todella pienillä tuloilla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan myös yel maksuja tuloistani sen 25%. Hoidan siis lapsia. Eipä kyllä kannata. Normi palkansaaja ei maksa tuollaisia eläkemaksuja. Ymmärtäisin jos mulla ois iso yritys ja työntekijöitä ja tuotteita jne, mutta muutamaa lasta vain hoidan kotona. Ja vuodenvaihteessa lopetan kokonaan. Harmi, koska tykkäsin työstäni ja lapsista ja rauhallisesta työympäristöstä. Ja harmi myös lapsille ja vanhemmille.
Palkansaajan eläkemaksu on noin 24%. Siitä ei vaan näy tilinauhalla kuin se 8%, joka peritään palkasta. Loput maksaa työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan järkeä jos et pysty maksamaan edes eläkettä itsellesi. Pitää yrityksen tuottaa muutakin kuin tupakkarahat.
Entä jos 1800 euroa tienaava palkansaaja joutuisi maksamaan eläkemaksunsa 4500 euron palkan mukaan? Eihän siinäkään olisi järkeä?
Mikä tuossa nyt on niin kamalaa. Maksaahan työntekijäkin eläkemaksuja saadakseen eläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yritys joka myy Shampanjavispilöitä.
Ei jää kuin 200e palkkaa kuussa itselle. Ei suomessa kannata yrittää.
Joku väitti että en osaa yrittää.. Kaikkea sitä kuulee.
Huono liikeidea. Ei kukaan tarvitse shamppanjavispilöitä.
Kannattaa siirtää yrityksen toiminta Viroon tai ainakin pohtia sitä. Netistä löytyi joku opinnäytetyö missä verotusasioita oli verrattu. Ei Viron malli ongelmaton ole mutta paremmin ennustettava.
Eläkejärjestelmän kestävyyden vuoksi YELn maksuperusteita ei tule muuttaa nykyisestä.