Miten jaksatte hakea töitä?
Olen hakenut (vasta) 2kk töitä ja olen jo ihan loppu henkisesti. Haen kaikkiin oman alani paikkoihin mitä tulee mutta mistään ei olla edes vastattu. Paikkoja +-10 haettu.
Olen vasta valmistunut alalta ja kaikkiin työpaikkoihin on vaatimuksena työkokemus. Millä helv**tillä saa työkokemusta jos on vasta valmistunut eikä ole vielä töihin päässyt. En kohta enää jaksa hakea ollenkaan. Kirjoitat jokapaikkaan huolella hakemuksen ja mietit tarkasti millaisen kuvan itsestä annat ja oikeasti käytät siihen aikaa ja tutkit työpaikan kaikki nettisivut että osaat tuoda kiinnostuksen aidosti esille sitten ei edes vastata.
Kommentit (61)
Vastahan oli uutinen että avoimet paikat oli vähentynyt vajaalla kymppi tonnilla. Kun kaikki Suomen oikeat puoli miljoonaa työtöntä hakee kaikki pakolla 4kk kuussa niin siinä on 2m työhakemusta joka kuukausi. On aivan sanomattakin selvää että suurin osa ei ikinä saa edes vastausta. Ja jos olet työtön sinulla ei ole mitään mahkuja. Että semmonen työvoimapula tällä kertaa.
Jaksan hakea, koska Suomessa on huutava työvoimapula ja tarvitsemme kipeästi työperäistä maahanmuuttoa
Vierailija kirjoitti:
Vastahan oli uutinen että avoimet paikat oli vähentynyt vajaalla kymppi tonnilla. Kun kaikki Suomen oikeat puoli miljoonaa työtöntä hakee kaikki pakolla 4kk kuussa niin siinä on 2m työhakemusta joka kuukausi. On aivan sanomattakin selvää että suurin osa ei ikinä saa edes vastausta. Ja jos olet työtön sinulla ei ole mitään mahkuja. Että semmonen työvoimapula tällä kertaa.
. ...mutku piilotyöpaikat...
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä sitten luin artikkelin, jossa kerrottiin, että rekrytoinnissa käytetään paljon algoritmeja, jotka jakavat ihmiset työllistettäviin ja ei-työllistettäviin. Algoritmien tekijät eivät kerro, millä perusteella jako tapahtuu.
Se, että ei ole nykyistä työnantajaa, on ainakin pitkä miinus työnhaussa, mutta se ei ole este työllistymiselle.
Suosittelijoista saa plussaa. En tiedä, kysytäänkö suosittelijoilta niitä suosituksia, vai onko ne vain nimiä, joista saa "pisteitä".
Algoritmi nimeltään henkilötietojen kauppa. Mitään duunia ole.
Vierailija kirjoitti:
Tässä iässä hakemukset on ympäripyöreitä pieruja. Ihan sama, hakeeko vai ei. Kunhan sen 4 hakemusta laittaa kuukausittain, niin velvollisuus täytetty. Työnantajilla ei ole palkkausvelvoitetta. Tuskin niitä hakemuksia edes kukaan lukee, tekoäly karsii iän puolesta pois ja lähettää sen vakiovastauksen.
M54
Näin on. Olen pari vuotta nuorempi ja mulle ne vähensi tuon hakupaikkojen määrän kolmeen kuukaudessa. Riippuukohan tuo alueesta missä asuu.
En mitenkään. En ole hakenut töitä moneen vuoteen. Annan työnantajien ottaa yhteyttä minuun päin silloin kun töitä on tarjolla.
Teen keikkatyötä pariin paikkaan. Joinakin vuosina on töitä koko vuodeksi ja joinakin vain muutamaksi kuukaudeksi. Yksi vuosi meni kokonaan työttömänä. Yleensä töitä kuitenkin on ihan riittävästi.
Olen yli 50 v enkä enää jaksa stressata työllistymisen kanssa. Nuorempana stressasin ihan hirveästi heti jos jäin työttömäksi. Mutta ei se stressi yhtään työpaikkaa tuonut.
En mä haekaan. Olen ulkoistanut sen homman henkilöstövuokraamolle. Ne soittaa tai laittaa viestiä kun keikkaa pukkaa. Kesän pidin taukoa heidän palveluksistaan ja tein oman alani kausitöitä. Joulukuun olen lomalla.
Pääasiassa kehitysmaista tulleet painavat ohituskaistaa pienempipalkkaisiin töihin. Työnantajan ei tarvitse maksaa niin paljoa, kun hakija nettoaa työpaikan mukana pysyvästä EU- oleskeluluvasta käytännössä kymmenkertaisesti sen mitä tienaisi kotimaassaan. Tietysti myös asumistukien ym. muodossa kunhan työssäoloajat ovat täyttyneet. Jolloin suomalaiset nuoret eivät enää saa edes ilta- tai kesätöitä.
Pääkaupunkiseudulla määrätyissä ammateissa yli 80 prosenttia työntekijöistä on ulkomaalaisia. Ravintolassa pitäisi jo tilata englanniksi vaikka ollaan Suomessa. Ja huom. tämä ei ollut sitten persujen vika. Vasemmisto, vihreät ja kokoomus ovat ajaneet tätä politiikkaa jo parikymmentä vuotta. Nyt nautitaan siitä mitä on äänestetty.
Mä olen valmistunut noin kuukausi sitten ja hakenut varmaankin 30 työpaikkaa. Haastatteluihin olen päässyt kolme kertaa, ja niistä yksi oli sellainen, johon laitoin mielestäni maailman geneerisimmän hakemuksen juuri ennen hakuajan päättymistä. Haen ihan kaikkia mahdollisia töitä mitä voisin kuvitella saavani.
ei tartte hakea...olen ollut eläkkeellä 25v..ikää47..
Siis nykyajan yhtiöt on roskaa ne lopettaa rekryprosessin vaikka on CV ,hakemus ja tutkinto kunnossa. Erityisesti koskee suomen labra alaa. Heikot yhtiöt ku ei pysty palkkaa ilman kokemusta. Jos saisin päättää antaisin kenkää yhtiöille.
Siis hakemukset saa helposti tehtyä tekoälyllä, muokkaa vain sopivaksi mutta se ei vaan riitä vaan kokemus ratkaisee. Vastavalmistunut on siis vuosikymmenien työttömyysansassa. Valtio koulutti työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Te-tomiston kanssa voi tehdä myös palvelusuunnitelman, joka tavallaan vapauttaa noista velvollisuuksista... en nyt tarkenna, mutta jos osallistuu niihin joihinkin kursseihin tai vastaaviin, vaikka joku etäjuttu kotona niin sillä aikaa ei välttämättä ole kaikkia muita velvollisuuksia ja ei haittaa yhtään, vaikka ei ole saanut töitä. On tavallaan hyväksytty syy, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä kun on jossain TE-toimiston koulutuksessa. Minä ainakin olen
Mistä saa tuollaista jotain etänä kotona tehtävää aktiviteettia? Minäkin olen ihan turhautunut hakemaan. Omaa koulutusta ja viimeisten vuosien työkokemusta vastaavia työpaikkoja ei ole avoinna yhtään. Olen yrittänyt keksiä, millä sen työnhakuvelvoitteen saisi täytetyksi. 61-vuotias.
No ihan vitsillä niitä töitä haetaan. Täytetään vain velvollisuus. Ei niitä oikeasti ole olemassa mutta pakkokyykyssä pitää käydä kun petteri niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis nykyajan yhtiöt on roskaa ne lopettaa rekryprosessin vaikka on CV ,hakemus ja tutkinto kunnossa. Erityisesti koskee suomen labra alaa. Heikot yhtiöt ku ei pysty palkkaa ilman kokemusta. Jos saisin päättää antaisin kenkää yhtiöille.
Jos sun hakemus ja CV on kirjoitettu yhtä huonosti kuin tämä kommenttisi, niin en yhtään ihmettele miksi et pääse töihin.
2kk ja +10 hakemusta. Eihän tuo tee kuin about 2kpl viikossa ja koet sen raskaaksi?
Hakemukseen kannattaa panostaa. Työnantaja käyttää hakemukseen keskimäärin aikaa noin 7 sekuntia.
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttäreni on myös ahdistunut vastaavassa tilanteessa. Hakenut töitä nyt 1,5 vuotta. Ei saa oman alan töitä, mutta ei mitään muitakaan (nyt opiskelee lisää ja iltatöitä on etsinyt eri aloilta). Hakijoita on satoja, työnhakuprosessit on vaativia. Ujo, mutta ahkera nuori nainen ei saa töitä tässä systeemissä.
Ja on siis hakenut töitä aktiivisesti useita viikossa.
Ei kannata ainakaan luovuttaa, kyllä se jossain vaiheessa tärppää kun vaan jaksaa väsätä kunnollisia hakemuksia. Ei tarvita kuin yksi rekrytyyppi, joka ymmärtää, ettei ujous estä ahkeraa työntekoa.
t. juuri työpaikan saanut ujo ja ahkera keski-ikäinen nainen
Haen kaikkea minne voisin päästä ja palkka ok (nollatuntisopparit on vähän huono idea)
Jotain 100 paikkaa 7kk sisällä ainakin
En ole enää onneksi aspassa töissä. Olen onnellisesti työkyvytömyyseläkkeellä.